Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.
Även om bilen skall lättas till max så kan man ju byta till dioder i instrumenthuset.
Tänkte göra en liten guide hur man skall gå till väga för att enkelt byta ut dem till en snyggare färg..
Börja med att lossa rattinställningen och släpp ner ratten i lägsta läget. Lossa sedan tripmätaråterställningspinnen genom att skruva ur den. Använd en vanlig kryssmejsel (PH2) för att lossa de två skruvarna i överkant som håller fast den svarta plasten. Vik sedan plasten frammåt.
Lossa de fyra kryssskruvar som håller instrumenthuset. Drag sedan instrumethuset mot dig och tippa det frammåt, då kan du skjuta det åt sidan in mot bilen så det är helt löst.
Lossa de fyra gröna lamphållarna och byt ut wedge lamporna till T10 wedge dioder i lämplig färg. Jag rekomenderar gröna eller blå då det finns ett inbyggt grönt filter i mätartavlorna. Lossa därefter de två grå små lamphållarna i mitten och byt ut dessa miniwedgelampor mot T5 miniwedge dioder. Kom ihåg att välja dioder med hög spridning (120 grader eller mer) annars får man lätt prickar där det lyser intensivare.
När man har bytt dessa så kanske man vill byta i fläktreglagen också. Lossa de två skruvar som håller panelen i överkant. Dra fram askkoppen och lossa de två skruvar som finns där bakom. Ta tag i och dra loss de två svarta plastpluppar som går till reglagen för återcirkulation bla. (grön ring) Dra hela panelen försiktigt mot dig och lossa de kablar som den sitter fast med. Nu kan du byta de miniwedgelampor som sitter i cigarettändaruttaget, återcirkulationen och askkoppen
För att lossa luftströmsställaren så använder jag denna teknik. Vrid reglaget max åt höger, till avfrostning.
Tag två buntband och gör dem till ringar. Fäst på vardera sidan av reglaget. Gör ett kraftfullt ryck bakåt. Detta skadar inte reglagen som en tång kan göra.
Lossa det svarta höljet genom att trycka lätt på de fästen som är markerade röda på bilden. Losa miniwedge lampan och ersätt med en T5 miniwedgediod med hög spridning. För att ytterligare öka spridningen brukar jag trycka på dioden tills fästet ploppar bakåt. Så att dioden kommer längre bak.
Tänt!
När allt skall monteras tillbaka finns det dock saker att tänka på. Det svarta höljet är lätt. Det är bara att trycka tillbaka.
Däremot så drivs mekanismen till reglaget via ett plastkugghjul som brukar ramla ur sitt ställe när man lossa reglaget.
Detta fixar man genom att peta det tillrätta med fingret underifrån eller via handskfacket.
Den lilla skåran skall peka mot den inställning du hade på reglaget inann den lossades i vårt fall avfrostning.
Då var det bara att sikta in reglaget och trycka tillbaka den medans du stöder kugghjulet så det inte lossar igen..
Samma procedur med temperaturreglaget. Fläktreglaget däremot har inga kugghjul utan sitter fast via splines. Mycket enklare..
Sammanlagt går det alltså åt 4st T10 Wedge och 8st T5 miniwedge diodlampor (15:- st på ljusakuten.se)
Vill man byta i handskfacket sitter det en miniwedge där också..
Senast redigerat av professorWinther (10 juni 2009)
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
De har öppnat en butik i ö-vik.. Tydligen så är det en av Findlands största bildelsförsäljare Koivonen som ligger bakom den nya kedjan. Bra priser på grejerna iallafall..
Vidare så har jag börjat storstäda i garaget. Hittade några motorer som stod och skräpade..
Den blå som jag renoverade och körde sönder till mizzan har jag nu öppnat för att se hur illa den rasade..
Någon som kan se något fel på den här kamremmen som satt på?
Fanns tyvärr inte så mycket att rädda. Skruvade loss mitt balansaxelremoverkitt iallafall.. Resten åkte till återvinning. Lagrena var repiga så veven hivades också..
Däremot så har jag ju en motor över från den Bruna GTI:N som jag renoverade upp och bytte motor i. Blocket var i fint skick och fick smaka lite avfettning.
Efter att avfetningen verkade så spolades blocket av med roterande högtrycksmunstycke.
Sedan så dränktes blocket in och utvändigt i syra. Utvändigt så gick jag på med en roterande stålborste på borrmaskin också. En sprayburk med Biltemas vita motorlack senare så såg blocket riktigt fräscht ut.
Nu väntar jag bara på mina nya motordelar och funderar över vilken topp jag ska renovera upp. Har ju två st defekta liggandes.. Borde gå att knåpa ihop en fungerande av dessa.. Har nog inga kammar liggandes men jag har ju reservdels dynamicens motor..
Dagen efter tog jag och tvättade packningsytorna med "gasket remover" och slipade sedan med en slipraka i korsmönster. Oljepumpen slängde jag bort då jag har en ny på väg i renoveringskittet..
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
mmm Motorn ser ju bra ut *muttrar något om idétjuveri och räcker ut tungan*
-Skrattar- Nä men fan, du vet at det bara e att hojta om det är något.....
Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig]::.. Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Hjullagret fram hade jag ju fått hem också. Dags att byta då.
Upp med bilen på lyften på motorgården och börja lossa spindeln.. Det är tur att de har specialverktyg för spindelleder. Damit vad den satt!
En nerladdad verkstadshandbok finns av någon outgrundlig anledning på skrivbordet på datorn på motorgården.. Vem kan ha tagit hem den?
Vilja våld och avdragare! ABS kransen blev pensionerad. Ännu lite vikt som reducerats.
Demonteringen gick hyfsat smärtfritt. Hjullagrets tätningar hade spruckit och tagit in vatten. Det var därför hjulet fram hade ett spel på en cm.. :shock:
Delarna blästrades och lackades så klart innan återmontering skedde. Hammarlack torkar väldigt långsamt! då kan man göra annat så länge..
Ett par abec 5 kullager från en inline passar perfekt i växellänkaget.
Efter att färgen torkat behjälpligt så återmonterades delarna. Tyvärr så uptäcktes glappa styrleder på båda sidor och spindelleden på den sidan hade spruckit i gummit så det blir att byta det också.. Tråkigt!
Lite snyggare och betydligt mindre glappt än innan..
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Ser riktigt bra ut Pär... Riktigt nice att dina motorgrejer kom hem oxå
Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig]::.. Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Besiktade den vite i fredags. En anmärkning på ej fungerande skärmblinkers höger sida var det enda!
Körde bilen besiktad i tre dagar och idag så rasade motorn.
Balansaxelremmen gick av och trasslade sig in i kamremmen på tomgång. Med lite tur så kan kolvarna och botten ha klarat sig..
Så nu blir det att skynda på med nya motorn.. Ska försöka lämna in toppen så jag kan börja montera ihop den. Fick ju förskott på lönen nu så jag borde ha råd..
Senast redigerat av professorWinther (10 augusti 2009)
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Någon fler här som har fått starthjälp av besiktningsgubbarna?
Nu skall ni inte tro att jag inte jobbar på bilen bara för att jag inte har updaterat på ett tag. Jobbar numera varannan vecka i stockholm med att skruva bussar och resten av tiden så skruvar jag åt mig själv eller andra.
Tro det eller ej.. jag kommer att få lön den 27:e!
Tänk er vad jag skulle kunna uträtta med lagomt med pengar och mitt tålamod.
Toppen är ute och skadorna inspekteras.
Kan någon hitta skadorna? Nej inte jag heller. Inte ens sotet var borta från kolvarna där ventilerna stöp. Kan gå att rädda alltså.
Då måste jag ju skruva ihop min nya motor så snart som möjligt. Jens (galant turbo) har ju varit snäll och lånat ut sin mycket intressanta bok till mig. Snart är den utläst. 450sidor på engelska som behandlar det mesta innom överladdning.
Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.