Coolt att köra utan bälte?

te_wik Forummoderator
4 december 2008 · 12 813 Inlägg

leksak skrev:
Eller så gör man ett fäste för de o sätter fast nära sig själv?
Du verkar duktig på att se svårigheter o problem med saker för att slippa vissa andra saker.

Mycket möjligt att det är så.

Men jag föröker iaf att bättra mig me bältet.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
leksak Kanon..
4 december 2008 · 1 473 Inlägg

te_wik skrev:

leksak skrev:
Eller så gör man ett fäste för de o sätter fast nära sig själv?
Du verkar duktig på att se svårigheter o problem med saker för att slippa vissa andra saker.

Mycket möjligt att det är så.

Men jag föröker iaf att bättra mig me bältet.

Mvh Tommy

Låter bra, risken att bilen börjar brinna o bältet samtidigt låser sig efter en krock jämfört med risken att flyga me huvet genom rutan o fastna med underkroppen vid ratten o slita sönder höftbenet o hela skiten e väl rätt låg tongue

te_wik Forummoderator
4 december 2008 · 12 813 Inlägg

Men något som verkligen är irriterande är när man åker med någon, så när dom tar bältet på så måste dom säga;
- Jag såg polisen ute idag, har inte råd att få böter. Lika bra att ta på sig fegsnöret.

..Precis som att han/hon måste förklara och försvara varför denne tar bältet på sig. hmm

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Grundstrom Nismo
4 december 2008 · 758 Inlägg

ohoj va frääääääänt o köra utan bälte big_smile de måste man börja med! Har jag aldrig tänkt på

te_wik Forummoderator
4 december 2008 · 12 813 Inlägg

leksak skrev:

te_wik skrev:

leksak skrev:
Eller så gör man ett fäste för de o sätter fast nära sig själv?
Du verkar duktig på att se svårigheter o problem med saker för att slippa vissa andra saker.

Mycket möjligt att det är så.

Men jag föröker iaf att bättra mig me bältet.

Mvh Tommy

Låter bra, risken att bilen börjar brinna o bältet samtidigt låser sig efter en krock jämfört med risken att flyga me huvet genom rutan o fastna med underkroppen vid ratten o slita sönder höftbenet o hela skiten e väl rätt låg tongue

Jo, fast det bästa är ju om man kör som folk. Olyckor händer ju men man minskar ju riksken om man kör normalt.
Sen finns det ju andra idioter ute på vägarna, men det ligger ju som inte i "dina händer".

Åå, just.. ska tillägga att jag alltid har på mig bältet om jag har passagerare.
Dels för att föregå med gott exempel, och för att jag känner inte alls samma nojjighet att fastna i bältet ifall någon är med mig och kan hjälpa mig ifall det händer något.

Men är jag ensam så kommer nojjigheten smygandes efter några mil med bältet på.. hmm
Psykisk störning? - Garanterat..

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (4 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
pippaaN
4 december 2008 · 987 Inlägg

pukan2 skrev:

pippaaN skrev:

pukan2 skrev:
har alltid bältet på. Miste nästan livet för ett par år sedan för att man åkte utan. tycker det är ren idioti att köra utan.

samma här.. något tips på att hur man ska ta det till vana att sätta på sig de? får man inte på sig de direkt när man sätter sig så blir det inte av alls har jag märkt av..

har inga direkta tipps, men efter olyckan så vart det bälte på direkt. hände inte så mycket med mig vi hade är jävla tur. klarade mig undan med båda händerna krossade, gick med gips i 4mån. voltade 3 varv med en risig opel ascona B. vart total mos av bilen fanns verkligen inte en rak plåt på bilen efteråt.

jag voltade en jäkla massa varv med en golf mk2, utan bälte.. men likförbannat har jag inte lärt mig att använda bälte, krockar man igen utan bälte lär jag ju knappast ha lika tur.

i like it load
TurbOla Reservdansk
4 december 2008 · 6 271 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Finns inga som helst ursäkter att inte ha bälte på sig

Håller med.
Om ens kompis, om ens farmor, om ens mor brinner inne pga säkerhetsbältet låser sig (hur ofta händer det?) eller drunknar pga säkerhetsbältet (hur ofta händer det?) så är det fortfarande inte en bra anledning att INTE ta på sig säkerhetsbältet.

Om två bilar krockar, som håller 70km/h mot varandra, vad tror du att du väger då, när du åker igenom framrutan? Eller om du krockar med ett träd? Den levande vikten är då uppe i x antal 1000kg, vilket innebär att valfri kroppsdel mosas fullständigt när du väl landar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ESTRANDBERG88 Hojmek
4 december 2008 · 748 Inlägg

Använder alltid bälte smile

te_wik Forummoderator
4 december 2008 · 12 813 Inlägg

TurbOla skrev:

Stefan Varberg skrev:
Finns inga som helst ursäkter att inte ha bälte på sig

Håller med.
Om ens kompis, om ens farmor, om ens mor brinner inne pga säkerhetsbältet låser sig (hur ofta händer det?) eller drunknar pga säkerhetsbältet (hur ofta händer det?) så är det fortfarande inte en bra anledning att INTE ta på sig säkerhetsbältet.

Om två bilar krockar, som håller 70km/h mot varandra, vad tror du att du väger då, när du åker igenom framrutan? Eller om du krockar med ett träd? Den levande vikten är då uppe i x antal 1000kg, vilket innebär att valfri kroppsdel mosas fullständigt när du väl landar.

Sa aldrig att det är en bra anledning att inte ha på sig bältet. Ingen anledning alls egentligen.

Men sitter jag och kör och bara kan tänka på de istället för att koncentrera mig på körningen till 100% så upplever jag det säkrare att bara ta av den en stund, sen ta på den igen osv osv.

Som jag nämnt tidigare så har jag alltid på mig bältet då de finns passagerare i bilen, ser även till att de har bälte på sig, oavsett om de är över 15-16 vad nu gränsen ligger på när man fortfarande har ansvaret som chaufför att se till att passageraren/na har bältet på sig.

Nu är det väldigt sällan jag sitter ensam i bilen så det händer inte så ofta längre.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Niklas1987 NO
4 december 2008 · 2 182 Inlägg
Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
SNL
4 december 2008 · 615 Inlägg

Enda gången jag kör utan bälte är just när jag backar ut från en parkering och vill kunna vrida mig om och se vart jag backar. Sen åker bältet på innan jag ens lägger i 1an för det mesta, det går ju av bara farten att dra på sig det. Tycker att jag sitter mycket bättre med bältet på mig, annars far man ju bara omkring i stolen när man kör i kurvor eller sladdar, DET om något, tycker jag är obekvämt.

Let's stance!
bollen1986
4 december 2008 · 3 714 Inlägg

äker man utan bälte så skriver man mer eller mindre sin egen dödsannons ju !

har aldrig åkt utan bälte och tänkar aldrig göra det heller !

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
TRYIT Teddan
4 december 2008 · 2 495 Inlägg

jag var med om en olycka , polarn som satt brevid hadde inget bälte...

Han borde vara uppruttnad och uppäten av maskarna vid det här laget, jag låg några veckor på sjukan och är nu 10år senare ganska okej i kroppen .

så bältet fungerade, jag flyttar inte bilen utan att alla har bältet på sig.
polarn som inte hadde bältet på sig slog mig förmodligen flera gånger då jag hadde mycket brutet och krossat.

så tänk på det ,vill ni bli återställda eller vill ni ruttna under jorden

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Rickard_1987
4 december 2008 · 70 Inlägg

Förstår inte riktigt varför man inte skulle använda bältet för hmm

n_andersson
4 december 2008 · 689 Inlägg

Jag har alltid bälte på mig sen flera år sedan då jag krockade,
kom inte mer än i 50 men edå så knäckte jag ratten, slog en sto ros i framrutan och knäckte ett stort väck i instrumentpanelen med min höft i 940in.

bilder finns på det i mitt galleri. inte många som sett bilen som trott på att de gått så sakta.. tänk vad som hade kunnat hänt om man krockat i 100 utan bälte..

Nej de e bara töntigt att tro att man e tuff utan bälte

ts85
4 december 2008 · 729 Inlägg

bollen1986 skrev:
äker man utan bälte så skriver man mer eller mindre sin egen dödsannons ju !

har aldrig åkt utan bälte och tänkar aldrig göra det heller !

Exakt! Billigare livförsäkring får man då leta efter...

Om man nu en gång lagt på sig bältet är man väl inte vid sina sinnes fulla bruk om man knäpper upp det igen bara för att det blir 50-område!!!???

IceEyes Varningar: För många..
4 december 2008 · 2 552 Inlägg

Oftast tar jag på mig det automatiskt utan att egentligen tänka på det, men bälte borde fan vara frivilligt.. Hellre flyger jag ut genom rutan och krossas till döds än att bli handikappad för resten av livet..

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
TRYIT Teddan
4 december 2008 · 2 495 Inlägg

IceEyes skrev:
Oftast tar jag på mig det automatiskt utan att egentligen tänka på det, men bälte borde fan vara frivilligt.. Hellre flyger jag ut genom rutan och krossas till döds än att bli handikappad för resten av livet..

man dör fortare än man tror vid diverse olyckor, samma olyckor men med bälte kanske på sin höjd ger några skärsår och brutna revben

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Hasselstrom
4 december 2008 · 796 Inlägg

Solstice skrev:

Hasselstrom skrev:
För mig gäller bältet som en lag och det sitter alltid på.

Jag är inte emot bälte, men jag måste fråga dig:
Tänker du så om hastighetsbegränsningar också?

Jag använder nästan alltid bälte, men inte jämt.
Jag kör nästan alltid över hastighetsbegränsningarna, men inte jämt.

Att ha bälte ÄR lag.

Att hålla hastigheten är också en lag.


Jag håller ALLTID på bälteslagen.

Inte riktigt lika alltid på hastigheten.


Det är iaf hur jag beter mig. Ärligt.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
_Wallis_
4 december 2008 · 4 506 Inlägg

Säger som ovan. Att det är lag på bältet har inget med
att jag använder det att göra, Det hjälper så jävla mkt
när det väl smäller så att det borde vara sunt förnufft.

Kan du andas kan du dö.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang