3004
Sök

uppkörning/högerregel rätt eller fel??

Mästare
2 947 Inlägg
5 december 2008
Hon gjorde fel iochmed att hon inte hade ögonkontakt med tanten med luren alltså skulle hon ha väntat tills tanten hade kört eller hon hade fått klartecken/ögonkontakt av tanten. Eller?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
KimVsWorld skrev:
Hon gjorde fel iochmed att hon inte hade ögonkontakt med tanten med luren alltså skulle hon ha väntat tills tanten hade kört eller hon hade fått klartecken/ögonkontakt av tanten. Eller?

hon kollade på tanten.. o tanten kollade tebax men med luren i örat tongue o väntar där.. tog som sagt ca 10sek o sen bromsade instruktörn.. och efter de tog de ca 5 sek innan hon uppfattade/snackade färdigt o körde..(tanten asså)

Sandzoo i da house

Mästare
2 947 Inlägg
5 december 2008
Okej, Men då är det bara en _petig_ körskolelärare ifall tanten nu lät henne köra före henne!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Volvo Freak
98 Inlägg
5 december 2008
Högerregeln är ju högerregel.
MEN.
I trafikvett ingår också sunt förnuft, även att ej hindra eller störa annan trafik, vilket hon säkert gjorde ifall det fann annan trafik bakom henne. Jag tycker att inspektören gjorde fel.

Vila i Frid Tommie Viinikka

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
5 december 2008
Trist att kugga på en slö tant.. =P

När jag körde upp kom jag fram till ett övergångsställe utan röd och grön ljus, alltså att gångarna har företräde, det stod en förvirrad gubbe precis vid övergångsstället och glodde. Jag stannade men han gick inte över. Så jag väntade en stund och frågade efter ett tag om jag skulle köra eller om jag ska vänta. Då sa han jag körde med att jag skulle köra.
Typ samma sak, fast olika ställen..

I do it my way

205 Inlägg
5 december 2008
Dragonbreath skrev:
japp han hade rätt.. allt måste följa reglerna till 100% på uppkörningen.. men!  om tjejen viftar fram dig tydligt så det finns ett "samförstånd" mellan dig å den andra trafikanten så är det ok.. men varför inte fråga uppkörningsläraren??  förklara att du förstår regeln.. men hur du ska hantera situationen?

Det är inte tillåtet enligt vägverket att vinka fram, då man kan missuppfatta. Enligt dom är regler regler. Och regler är till för att följas wink

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 december 2008
De hon borde gjort här är att gått ur bilen, flyttat på tanten ur förarsätet, och kört iväg bilen för henne, sen hade hon kunnat köra vidare.

Ja hade tutat, först ljus, sen riktig om hon inte reagera. Sen får man la fråga instruktören om man får brassa för tanten e blind och döv

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
KimVsWorld skrev:
Okej, Men då är det bara en _petig_ körskolelärare ifall tanten nu lät henne köra före henne!

hon visade ej tecken.. men de hade tydligen ögonkontakt.. men tanten stod ba där

Sandzoo i da house

neckwomen_88
5 december 2008
hade tjejen tutat hade hon blivit underkänd då också, man får bara tuta för att undvika olycksituation, inte för att påkalla tantens uppmärksamhet (såvida hon inte håller på att bli påkörd eller köra över nån)....

knepigt läge, jag hade nog förklarat för uppkörningsläraren att jag visste att hon har företräde, men att hon inte verkade vara på gång att köra och eftersom man inte ska hindra trafikflödet så skulle jag börja köra, då borde dom förstå och inte kugga.

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
neckwomen_88 skrev:
hade tjejen tutat hade hon blivit underkänd då också, man får bara tuta för att undvika olycksituation, inte för att påkalla tantens uppmärksamhet (såvida hon inte håller på att bli påkörd eller köra över nån)....

knepigt läge, jag hade nog förklarat för uppkörningsläraren att jag visste att hon har företräde, men att hon inte verkade vara på gång att köra och eftersom man inte ska hindra trafikflödet så skulle jag börja köra, då borde dom förstå och inte kugga.

de va de tjejen sa.. men han sa man måste alltid vänta vid högerregel? konstig lärare tycker jag.. borde ej kuggas på detta.. hade hon stannat o väntat på tanten hade nån tutat bakifrån o då hade hon blivit kuggad då me.. hindrar bakomvarande.. men men..

Sandzoo i da house

56 Inlägg
5 december 2008
Lustigt....går själv i körskola för tillfället och gjorde samma "tabbe" när jag var ute och övade. Min körlärare sa att man måste vänta tills de kört även fast man har bilar upp i röven bakom som tutar på en. Den bil som jag skulle släppa fram fattade inte att hon skulle köra så stod bara och tittade liksom, sen efter typ 10 sekunder körde hon...ungefär samma situation.

Herr
285 Inlägg
5 december 2008
Hon skulle ba bett "vägverkets examinator" kliva ut ur bilen, knackat på kvinnans ruta och gett henne "the bird" sedan sträckt ut tungan och "prrrrrr". Nog hade det väckt uppmärksamhet och hon hade fått ögonkontakt.

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Larzan skrev:
Hon skulle ba bett "vägverkets examinator" kliva ut ur bilen, knackat på kvinnans ruta och gett henne "the bird" sedan sträckt ut tungan och "prrrrrr". Nog hade det väckt uppmärksamhet och hon hade fått ögonkontakt.

HEHE.. japp.. tongue

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
Cronholm skrev:
Lustigt....går själv i körskola för tillfället och gjorde samma "tabbe" när jag var ute och övade. Min körlärare sa att man måste vänta tills de kört även fast man har bilar upp i röven bakom som tutar på en. Den bil som jag skulle släppa fram fattade inte att hon skulle köra så stod bara och tittade liksom, sen efter typ 10 sekunder körde hon...ungefär samma situation.

ja där ser man.. mm konstigt men så e de..

Sandzoo i da house

906 Inlägg
5 december 2008
Nu skiter jag i vad ni andra säger, men jag tycker han gjorde fel, körning är helt olika saker i praktik än i teorin, låt den ruttna gubben köra i Göteborg 5 timmar om dagen istället för att sitta på sitt ruttna kontor och så kan han ha upp-körningar resten, så kanske de dårarna lär sig nått:)

=)

2 072 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
740Fors skrev:
Nu skiter jag i vad ni andra säger, men jag tycker han gjorde fel, körning är helt olika saker i praktik än i teorin, låt den ruttna gubben köra i Göteborg 5 timmar om dagen istället för att sitta på sitt ruttna kontor och så kan han ha upp-körningar resten, så kanske de dårarna lär sig nått:)

ja precis.. jag vet me hur de e o köra mycket i trafiken.. kör ca 10tim om dan (busschaufför)
och de sega som kör.. ja du man kan undra...............?

Sandzoo i da house

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
5 december 2008
Merclone skrev:
Vägverkets examinator är ju utbildad till sitt jobb och har gjort fler och svårare uppkörningar än någon annan, plus att han/hon antagligen har stor vana av sitt jobb. Det är inte särskilt smart att ifrågasätta deras bedömningar om man själv inte har en lika djup förståelse för trafiklagstiftningen.

Sant Sant, sedan att de kör som idioter själva är ju en annan sak.

Ett exempel är:
Jag ligger i 120-130 på E6:an, blir omkörd av en körskolebil med endast en körlärare/v.v. examinator eller vad det nu var, i 140 ++ Km/h  DUKTIGT eller hur???

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

Leg. Spådam
816 Inlägg
5 december 2008
MickeMys skrev:
Merclone skrev:
Vägverkets examinator är ju utbildad till sitt jobb och har gjort fler och svårare uppkörningar än någon annan, plus att han/hon antagligen har stor vana av sitt jobb. Det är inte särskilt smart att ifrågasätta deras bedömningar om man själv inte har en lika djup förståelse för trafiklagstiftningen.

Ett exempel är:
Jag ligger i 120-130 på E6:an, blir omkörd av en körskolebil med endast en körlärare/v.v. examinator eller vad det nu var, i 140 ++ Km/h  DUKTIGT eller hur???

Mvh.Micke

Jo, men ur tjänst är de också vanliga människor.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

blacken
6 december 2008
Merclone skrev:
MickeMys skrev:
Merclone skrev:

Ett exempel är:

Mvh.Micke

Jo, men ur tjänst är de också vanliga människor.

Men dom om några, ska föregå med gott exempel..

7 281 Inlägg
6 december 2008
En examinerare dömer hur en person kör som helhet och inte bara någon enstaka situation.
Jag gjorde en hel del fel när jag körde upp för CE, högerregeln var 1, men han ansåg att jag visste vad jag gjorde rent allmänt och hade bara några påpekanden som jag skulle försöka förbättra.
Så jag fick mitt körkort ändå.

En äldre herre som arbetade i militären förut så säg inte att han gjorde det för att vara snäll!

Givetvis KAN även han ha haft fel, men hur ofta har man inte hört folk som kuggat skylla ifrån sig?
Jag kan nästan lova att hon inte stod still i 10 sekunder medan hon väntade på tanten i telefonen...

Sök