4726
Sök

Portad eller sluten låda?? Vilken passar bäst...

4 299 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#1
Nu har jag sökt angående portade och slutna baslådor utan att ha blivit så mycke klokare alls tongue Det är så här att jag idag va och köpte en ny bas, en MDS FRR 12" som jag ska ha i min Saab 9000.

Lådan den sitter i nu är på 21 liter sluten som jag har så länge då det va den lådan som satt i bilen.
Men den känns lite liten, ritningarna på mds låda säger att en med dubbla basar ska ha 75 liter. Att då en skulle funka i en låda på 21 liter får jag inte ihop.

Så en ny ska byggas när jag får tid över. Nu kommer frågan, portad eller sluten??

Vad blir det för skillnad egentligen??
Vill ha ett system som spelar rent ljud, kan någon utav dom vara bättre för de??

Det ska alltså sitta en MDS FRR 12" i den lådan som drivs med GAS Alpha 4-kanalssteg, vill ni ha mer fakta på grejerna så fixar jag fram de smile

Så kom gärna med tips och råd då jag är helt borta när det gäller detta smile
//Jacob


21 761 Inlägg
6 december 2008
#2
Den där basen har hyffsat lågt Fs och relativt högt Qts, den passar bäst i sluten låda. Använder du portad låda så kommer den att spela mycket dunk, men ljudkvaliteten är bättre med sluten låda. smile

4 299 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Den där basen har hyffsat lågt Fs och relativt högt Qts, den passar bäst i sluten låda. Använder du portad låda så kommer den att spela mycket dunk, men ljudkvaliteten är bättre med sluten låda. smile

Okej, då blir det en sluten låda. Har fått fram nu också att den ska vara på 40l, alltså dubbelt så mycke mot va den har nu roll

Men finns det nått man kan göra med lådan för att göra det lite bättre?? Dämpull eller nått?
Eller funkar den bäst med en vanlig ren låda bara? smile

//Jacob


21 761 Inlägg
6 december 2008
#4
Ritningarna på MDS:s hemsida verkar ha blivit omkastade, ritningen för 1 bas är egentligen för två basar (75 liter) och ritningen för 2 basar är egentligen för 1 bas (40 liter). Aningen förvirrande. smile

När man fyller lådan med dämpull så lurar man basen att tro att lådan är lite större än vad den är, på så sätt kan den spela aningen djupare. En del tycker dock att basen upplevs som lite slöare när man har dämpull.

Prova gärna med olika mängder dämpull, ifall du inte blir nöjd så kan du plocka ur och köra utan.

4 299 Inlägg
6 december 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Ritningarna på MDS:s hemsida verkar ha blivit omkastade, ritningen för 1 bas är egentligen för två basar (75 liter) och ritningen för 2 basar är egentligen för 1 bas (40 liter). Aningen förvirrande. smile

När man fyller lådan med dämpull så lurar man basen att tro att lådan är lite större än vad den är, på så sätt kan den spela aningen djupare. En del tycker dock att basen upplevs som lite slöare när man har dämpull.

Prova gärna med olika mängder dämpull, ifall du inte blir nöjd så kan du plocka ur och köra utan.

Hehe, jo tack jag märkte också de till slut tongue

Ok, blir kanske till att testa då smile Tycker redan nu att den spelar rätt djupt och fint, så det kanske räcker med bara bygga större låda...

Tackar för tipsen smile
//Jacob



Sök