Audi 100 quattro turbo. Bilen är voltad! bilen säljes, eller köper vi en kaross!

caseih
6 december 2008 · 296 Inlägg

hej.

jag å bror skaffade oss en audi 100 quattro turbo årm 88 idag!

vi hade tänkt leka med den i vinter, alltså ösa efter skogsbilsvägar osv! blir absolut inge drifting för oss, vi vill köra så snabbt det går efter små vägar.

det här är första gången som någon av oss har en turbo bil därför gör vi den här tråden så att vi kan få lite tips och hjälp när det behövs! de blir budget projekt.

det som ska göras med bilen.

1. Ställa ner laddtrycket eftersom vi tycker att den laddar lite väl mycket. 1,5 laddar den nu. + att skaffa en dumpventil, så är det någon som vet en lämplig dump till våran bil?

2. skaffa bättre vinterdäck , eller ev dubba om dom med lite värre dubb.

2. slänga ur baslåda, cd växlare o allmän lättning.

3. se över handbromsen.

4. ev smacka dit lite fler mätare som finns hemma på lager.

5. se över ventil spelet.


ska försöka mig på att ladda upp någon bild på härken.. har inte riktigt fattat hur man gör än!

Senast redigerat av caseih (8 januari 2009)

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
caseih
6 december 2008 · 296 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/70322/515863_tzdd24.jpg
här har vi den. Fälgarna kommer ev att säljas för vi ska få lös lite pengar.

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
caseih
6 december 2008 · 296 Inlägg

audi100turboQuattro:

ja den har ingen rost iaf! vad kör du med för dump och hur mycket laddar du nu?

EDIT: Vågar man lite på orginal laddtrycksmätare? på den står det iaf att den laddar 1,5. och ägaren innan mig visste inte om den va chippad, men om den laddar 1,5 utan att fuelcut går in så måste den väll vara chippad?

Senast redigerat av caseih (6 december 2008)

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
6 december 2008 · 397 Inlägg

caseih skrev:
audi100turboQuattro:

ja den har ingen rost iaf! vad kör du med för dump och hur mycket laddar du nu?

EDIT: Vågar man lite på orginal laddtrycksmätare? på den står det iaf att den laddar 1,5. och ägaren innan mig visste inte om den va chippad, men om den laddar 1,5 utan att fuelcut går in så måste den väll vara chippad?

Fin bil hörrö smile

Den är inte chippad. Visar den 1.5 är det 0.5 bar övertryck. Den visar atmosfärtrycket också(som då visas som 1 bar)

Ända rätta är att höjja laddet wink

Senast redigerat av DanielFredriksson (6 december 2008)

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
caseih
6 december 2008 · 296 Inlägg

Skönt att höra att den inte laddar 1,5 bar. var nervös att den skulle skjuta motorn till andra sidan klotet:P

Ska se till att fixa en riktig laddtrycksmätare så att jag ser hur mycket jag laddar. Har läst på Nordicaudi hur man kan lura datorn, men hur passa bra är det för motorn?

Förhoppningsvis så monterar vi en koppling på ett tryckrör där vi sedan kan koppla in en laddtrycksmätare i morgon. Mätaren har en snabbkoppling så man trycker fast den för att se trycket sen kan man plocka lös den å lägga den i bilen. Alltså läser man av trycket ifrån motorrummet, om vi inte hittar en lång slang så att vi kan he den i kupen. Det blir en sån mätare eftersom vi har en sån hemma=gratis är gott.

sen på måndag ska en dumpventil beställas: vAG-artnr: 034 145 710A... sen får vi se när den åker i.

Senast redigerat av caseih (6 december 2008)

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
caseih
6 december 2008 · 296 Inlägg

har en fundering ang diffen på quattron, är den en lamel diff lr? diffar den bara bak lr både fram o bak?

Senast redigerat av caseih (6 december 2008)

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
6 december 2008 · 397 Inlägg

För det första så tål motorn ganska mycket. Att lura boxen med en tryckregulator funkar bra, men man ska inte skruva upp för mycket på laddet. Bränslet hänger endast med till runt 1 bar ladd. Sen måste man mickla med extrasprut och tjosan.


Diffen. Hmm, du har väl en 88b kaross. Jag har för mig att diffen är vakumstyrd, alltså bakdiffen låser man helt med en knapp vid handbromsen medans mittdiffen som justerar drift fram/bak lever själv, det är ju en torison diff.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
6 december 2008 · 397 Inlägg

Det med laddmätaren, jag tycker du ska köpa något du kan ha inne i kupén, för du har ju inget ladd på tomgång eller ja max 0.2-0.3 bar vid tomvarvning. Och koppla mätaren på vakumuttagen på insuget så slipper mätaren alla tryckstötar ifrån turbon smile

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
caseih
6 december 2008 · 296 Inlägg

ok ska först montera mätare å köra på det laddet som är nu, sen får vi se om man ökar:D

ok då lär ju diffen rättså trycktålig den också.

Bilen har även orolig tomgång, kan det bero på läckage på ic:n?? tänkte kolla det imorgon iaf, hade tänk spruta på såpvatten för att se om det läcker någonstans. Tror ni att de funkar?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
caseih
6 december 2008 · 296 Inlägg

ok då ska jag försöka hitta vakkumuttaget(har dock bara haft bilen ett par h) å se om slangen till mätaren räcker till kupen.

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
DanielFredriksson AUDI 200 C3 10V TQ
6 december 2008 · 397 Inlägg

Orolig tomgång kan ha med läckage i någon vakumslang eller mellan turbo och insug. Kan också vara tomgångsmotorn som kärvar.

Kan också vara så illa att spridarna är helt kassa, det råkade jag ut för. Isf så har jag 5st nya spridare till salu om du är sugen smile

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!
Audi 80q "Typ 85 10vTQ" (1983)
caseih
7 december 2008 · 296 Inlägg

ok jag ska kolla upp idag om jag hittar nått läckage...

men om spridarna är kassa hur märker man det förrutom orolig tomgång? måste man provtrycka dom lr?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
fullkorn Molesta la breasta!
7 december 2008 · 69 Inlägg

Handbromsen är nog oket som kärvar.

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Audi RS2 "Tidsmaskinen" (1996)
te_wik Forummoderator
7 december 2008 · 12 813 Inlägg

caseih skrev:
ok jag ska kolla upp idag om jag hittar nått läckage...

men om spridarna är kassa hur märker man det förrutom orolig tomgång? måste man provtrycka dom lr?

Du kan ju ha läckage i spridaranslutningarna, att oringarda torkat ut.
Testa med startgas.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
caseih
7 december 2008 · 296 Inlägg

ok! tack för alla hjälpsamma svar!

det dära med startgas, ser man om det läcker i då lr vad är tanken med att spraya på det?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
oggy_swe utbildad klant
7 december 2008 · 2 197 Inlägg

jag antar te_wik menar att du ska spruta gasen mot spridarna, å är det så att dom tra lufty så får dom i sig startgas istället. vilket du hör på motorn.  har jag rätt?

Mvh O.Frankeståhl
te_wik Forummoderator
7 december 2008 · 12 813 Inlägg

oggy_swe skrev:
jag antar te_wik menar att du ska spruta gasen mot spridarna, å är det så att dom tra lufty så får dom i sig startgas istället. vilket du hör på motorn.  har jag rätt?

Precis så menar jag. Läcker det från en O-ring eller så så tas det in och förbränns, vilket gör att motorn rusar upp i varv under en kort stund.

Testa även på spridarslangarna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
caseih
7 december 2008 · 296 Inlägg

Idag vart det lite mekande, tvärr gick det mesta dåligt.

vi skulle sätta in en laddtrycksmätare som vi hade hemma, tyvärr va den till för en lastbil så skalan va lite väl stor(upp till 7) och vi hade ingen slang som passade.

sen så letade vi lite efter ett läckage och vi tror att vi hittade ett, slangen mellan ic å insuget. Men vi hade inget nytt å den e formad på ena sidan så det vara bara att slänga tillbaka den till vi inskaffat en ny.

På väg hem så tvärdog bilen, trodde först att de va som vanligt att den dog pga orolig tomgång. men det gick inte att starta den.. 5 min senare så brummade den igång och en motorvarnings lampa lyste...

så vi kommer att plugga in en dator i den ev på onsdagen så att vi får se vad det är för felkod.

å så ska vi köpa en laddtrycksmätare för bil + slang och t kopplingar!

vart inga bilder idag men de kommer nästa gång!

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
caseih
10 december 2008 · 296 Inlägg

ikväll ska felkoderna undersökas.

har försökt att hitta ny ic slang men den enda jag hittade kostade 950 kr...

måste väll finnas nått ställe därdom är billigare en 950?

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
caseih
13 december 2008 · 296 Inlägg

idag har det meckats och bränn körts lite.

vi smäckade dit en laddtrycksmätare idag, det var helt sjukt va drygt det var att få in slang aset i bilen... efter väldigt lång tid så fick vi till slut dit skiten så nu ser vi hur mycket den laddar! 1 bar har vi nu!! big_smile

lite lättning han vi med också..

sen så har vi beställt ic slang, så den kommer ev på måndag så då ska dumpen i.

Ev så kommer vi att köpa dämpare och fjädrar till bilen eftersom den är så sjukt svampig nu, så tips på prisvärda dämpare mottages.

sen har det uppstått ett nytt problem, elfläkten går inte som den ska, den börjar snurra vid typ 95C!! så är det nån som vet vad det kan vara för fel? vi har testat att fläkten fungerar så det är inte det, utan de måste vara nå¨n givare eller nått?

bilder kommer när jag har tid att plugga i mobilen.

Opel Manta A "Åpeln" (1971)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang