Elfel (?) i Skoda Felicia. Laddningsregulatorn? Batteriet?

SkodaFelicia
7 december 2008 · 7 Inlägg

Min Skoda Felicia har börjat uppföra sig skumt... Har den senaste tiden märkt att den ibland är svår att starta. Tänder liksom först på andra försöket. Får rätt ofta motorstopp när jag backar trots tillräcklig gas och nu har elen betett sig skumt i bilen. När man gasar släcks radion, när man kopplar så minskas "blåset" i fläkten. Någon som har någon idé om vad det kan vara? Kan det vara batteriet som det är fel på? Eller laddningsregulatorn?

decib3L Körv
7 december 2008 · 3 535 Inlägg

Kolla dessa först:

- Batteri
- Generator

Truckdriving Man
te_wik Forummoderator
7 december 2008 · 12 813 Inlägg

SkodaFelicia skrev:
när man kopplar så minskas "blåset" i fläkten.

Det innebär att laddningen från generatorn minskar då varvtalet minskar.

Mät upp hur mkt den laddar vi tomgång utan stereo osv igång.

Ha ett nyladdat batteri då så kan du utesluta batteriet.
(kolla vilken spänning du har i batteriet utan motorn igång, bör ligga så nära 12V som möjligt)

Är batteriet OK så går du vidare och kollar kolen i generatorn.

Kolla samtidigt genom alla jordflätor osv.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
SkodaFelicia
7 december 2008 · 7 Inlägg

te_wik skrev:

SkodaFelicia skrev:
när man kopplar så minskas "blåset" i fläkten.

Ha ett nyladdat batteri då så kan du utesluta batteriet.
(kolla vilken spänning du har i batteriet utan motorn igång, bör ligga så nära 12V som möjligt)

Spänningen är 16V vid tomgång och drygt 18V vid gas (2000 varv)...

te_wik Forummoderator
7 december 2008 · 12 813 Inlägg

oj fan. Då e de dags att byta laddningsregulator snabbt. Kör inte med bilen innan den är bytt.

Du kan bränna all elektronik i bilen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
SkodaFelicia
7 december 2008 · 7 Inlägg

te_wik skrev:
oj fan. Då e de dags att byta laddningsregulator snabbt. Kör inte med bilen innan den är bytt.

Du kan bränna all elektronik i bilen.

Mvh Tommy

Tack för din hjälp, du tror på regulatorn alltså? Känns som att det antingen blir till att köpa ett nytt batteri, eller kirra en ny regulator... ?

MVH
Jenny

te_wik Forummoderator
7 december 2008 · 12 813 Inlägg

Batteriet kan nog inte orsaka att den laddar så förbannat mkt.

Normalt vid tomgång/lite gaspådrag är 14.5V (ca), allt över det är skadligt.

Regulatorn eller generatorn gissar jag på!

Har du mätt med multimeter?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Drönirettab
7 december 2008 · 21 761 Inlägg

Om ditt batteri har skruvkorkar så bör du även kolla syranivån, risken finns att det har försvunnit en del syra eftersom laddspänningen har varit så pass hög. Att radion släcks när du gasar beror på att laddspänningen blir för hög, då slår radion ifrån. Även ett slutsteg kan bete sig så när spänningen är för hög. smile

Senast redigerat av Drönirettab (7 december 2008)

te_wik Forummoderator
7 december 2008 · 12 813 Inlägg

"Just precis! Att spänningen är 24 volt från generatorn gör inget eftersom batteriet drar ned spänningen till 12 volt, men när batteriet är fulladdat, 14,2 volt, eller när det anses vara fullt (tillverkaren brukar ha åsikter om det), då måste laddningen avbrytas och därför måste man också ha en regulator."

Saxat från någonstans tongue Ditt batteri verkar dock inte dra ner spänningen till 12V (eller ca 14.5 som den bör göra). Så enligt denna texten kanske ditt batteri är boven ändå?

Så kan man tolka texten, men man kan även tolka de som att regulatorn inte avbryter laddningen,
eller reglerar ner den.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (7 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Drönirettab
7 december 2008 · 21 761 Inlägg

Nja, det där är inte så enkelt som man tror. Batteriet fortsätter att ta emot laddning fastän laddspänningen är högre än normalt, men det kommer istället att överladdas och ta stryk. Dessutom blir laddströmmen ganska hög när laddspänningen också är hög, vilket gör att batteriet värms upp onödigt mycket.

Felet är rimligtvis generatorn, antingen har enbart regulatorn helt enkelt pajjat av sig själv eller så är det någonting annat som har gjort att den har pajjat. En av flera orsaker till att regulatorer går sönder är att generatorns laddkabel (B+) glappar någonstans, en annan orsak är (tror jag iaf) att diodbryggan pajjar.

SkodaFelicia
10 december 2008 · 7 Inlägg

Tack för alla svar! :-)

Frågan är då vad man ska satsa på att göra för att åtgärda problemet? Byta Regulator, Generator eller Batteri? Eller alltihop?

te_wik Forummoderator
10 december 2008 · 12 813 Inlägg

Ett tips är ju att byta det som är billigast först... Batteret behöver du inte byta först av allt, om den nu inte hunnit ta skada av den höga laddspänningen.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
micke7406
10 december 2008 · 1 400 Inlägg

Skoda Felicia skrev:
Tack för alla svar! :-)

Frågan är då vad man ska satsa på att göra för att åtgärda problemet? Byta Regulator, Generator eller Batteri? Eller alltihop?

Börja med regulator och kolla alla sladdar efter glapp

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Streckkoden
10 december 2008 · 2 655 Inlägg

Ett vanligt fel med Skodorna och deras Magneton generatorer är att diodbryggan går sönder.
Är bilen svårstartad på morgonen?

Lyser laddningslampan något?

Kan vara så simpelt som laddningsreläet, är ca 50/50 chans mellan fasfel och laddrelä.
Har renoverat ett antal Skoda generatorer åt kunder.
Laddningsreläet är inte speciellt dyrt, det springer iväg när det är diodfel.

Har du servo på din bil?
Det är nämligen skillnad mellan de med och de som saknar servo.

Det där med att generatorn ger 24V men att batteriet ska "dra ner" spänningen är en myt.
Det skiljer på statorer, diodbryggor och laddreläer om det är 12V eller 24V generatorer.
Ber om ursäkt för OT..

SkodaFelicia
15 december 2008 · 7 Inlägg

Byte av batteri hjälpte tyvärr inte - samma symptom som förut...
Så nu har jag pillat ut laddningsregulatorn och ska köpa en ny sån för att se om det är det som spökar. Kostar inte mer än drygt 350 spänn så det kan det ju vara värt...

hangelosa_maffian
15 december 2008 · 169 Inlägg

har haft samma problem på min byte kolhållar för fläkten gick på halvfart om ja inte gasa,,,,men batteri lampan lyser ändå när ja har extra ljus och fläkten på på högsta läge

Drönirettab
15 december 2008 · 21 761 Inlägg

SkodaFelicia skrev:
Byte av batteri hjälpte tyvärr inte - samma symptom som förut...
Så nu har jag pillat ut laddningsregulatorn och ska köpa en ny sån för att se om det är det som spökar. Kostar inte mer än drygt 350 spänn så det kan det ju vara värt...

Jag tror som sagt på regulatorn. smile

Drönirettab
15 december 2008 · 21 761 Inlägg

hangelosa_maffian skrev:
har haft samma problem på min byte kolhållar för fläkten gick på halvfart om ja inte gasa,,,,men batteri lampan lyser ändå när ja har extra ljus och fläkten på på högsta läge

Hur många watt i extraljusen totalt?
Hur låga tomgångsvarv?
Hur stor generator?
Hur fräscht batteri?

SkodaFelicia
15 december 2008 · 7 Inlägg

Drönirettab skrev:

SkodaFelicia skrev:
Byte av batteri hjälpte tyvärr inte - samma symptom som förut...
Så nu har jag pillat ut laddningsregulatorn och ska köpa en ny sån för att se om det är det som spökar. Kostar inte mer än drygt 350 spänn så det kan det ju vara värt...

Jag tror som sagt på regulatorn. smile

Du kanske får rätt :-)

SkodaFelicia
16 december 2008 · 7 Inlägg

SkodaFelicia skrev:

Drönirettab skrev:

SkodaFelicia skrev:
Byte av batteri hjälpte tyvärr inte - samma symptom som förut...
Så nu har jag pillat ut laddningsregulatorn och ska köpa en ny sån för att se om det är det som spökar. Kostar inte mer än drygt 350 spänn så det kan det ju vara värt...

Jag tror som sagt på regulatorn. smile

Du kanske får rätt :-)

Mycket riktigt, du fick rätt! Det var den som spökade! Tack alla för hjälpen! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang