PROJEKT: DJs BMW E30 Common rail diesel. Nya motorn

DJ_V8_BMW
26 januari 2011 · 210 Inlägg

polo_td skrev:
Hoppas att du lagt upp en projekttråd på www.dieselclubsweden.se
Där finns det gott om folk med overderlig kunskap om diesel.

thomas

Är betalande medlem där men har inte lagt upp någon tråd tyvärr. sad

Lägger upp en tråd när dom stora problemen kommer i projekt kommer så man får lite proffshjälp. wink

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
DJ_V8_BMW
26 januari 2011 · 210 Inlägg

JeepPerformance skrev:
Jag tänkte mer elen till styrenheten till M51an för tänkte hiva ner en sån i jeepen och skulle helst vilja ha en mekanisk pump men det kostar  dyrt så de får vänta så tänkte att hysta över kabelhärvan om de inte är på tok för mycket jobb me att få de att funka ?

Låter som ett roligt projekt! 


Lättast och billigast tror jag är att behålla elpumpen, då du har kontakt med folk som vet hur du ska koppla. cool

Det du minst behöver för att få motorn att fungera är att koppla in kablarna till tändningslåset (15+ efter tändning och 50+ startström). Koppla den röda kabeln från glödreläet till batteriet. Kan behövas kopplas någon jordkabel (brun) till karossstomme också men kommer inte ihåg, oftast är motorstyrenheten jordad i sitt chassi. Du behöver också koppla in lägesgivaren på gaspedalen som är fyra kablar som är lätta att hitta i kabelstammen.  Med dessa kopplingar tror jag motorn kommer att starta.

Det du behöver utöver detta för att bilen ska var säker att köra med är varningslampor till laddning, oljetryck och glödning. En mätare till vattentemp är ju aldrig fel men den kan du ju montera externt. Även kabeln till styrningen av bränslepumpsrelät bör ju kopplas då du behöver en förpump från tanken, men lågtrycks pump räcker. 

Bygger du en liknande elcentral som jag har gjort så behöver du inte rota så mycket i Jeepens originala elsystem. Där kan du både montera ett extra tändningslås och varningslamporna.   

///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
JeepPerformance
26 januari 2011 · 211 Inlägg

nu när du säger de så låter de inte så krongligt men när ja står där me en hel härva så är de frågetäcken över allt haha.  jag hade tänkt att byta ut all el endå på den för de e någon bonne innan som har kopplat å hälften funkar bara... . styrboxen ska inte ha någon ström mer än tändning då ?

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
JeepPerformance
26 januari 2011 · 211 Inlägg

stöld spärr då? för jag kan inte starta  min tds om jag inte har förar dörren upplåst?

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
DJ_V8_BMW
26 januari 2011 · 210 Inlägg

Går inte startmotorn runt då eller?
Eller startmotorn runt men motor tänder inte?

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
JeepPerformance
27 januari 2011 · 211 Inlägg

nä den drar inte på starten och den går inte att rulla igång heller.

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
DJ_V8_BMW
27 januari 2011 · 210 Inlägg

JeepPerformance skrev:
nä den drar inte på starten och den går inte att rulla igång heller.

Vet du om det är en efter monterat larm eller startspärr?
Många äldre larm/startspärrar brukar begränsa strömmen till startmotor och styrenhet från tändningslås. Som i kanske i ditt fall styrs av centrallåset? 

Original startspärren brukar sitta i tändningslåset om inte jag har fel!?
Skulle det vara ett original startspärr  som kan vara kodad i motorstyrenheten så borde det gå att köpa en styrenhet från en äldre bil så är problemet löst. Jag har en styrenhet bla en styrenhet till dessa bilar av äldre typ. 


///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
JeepPerformance
27 januari 2011 · 211 Inlägg

de har jag ingen arning om . jag tror att de är orginal iaf. när förar dörren gick i baklås så gick den inte att starta men gjorde jag en "norsk delite" med att bryta strömmen ifrån batteriet så starta han hur fint som helst sedan. så de kan vara något ihop med c låset?

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
DJ_V8_BMW
30 januari 2011 · 210 Inlägg

JeepPerformance skrev:
de har jag ingen arning om . jag tror att de är orginal iaf. när förar dörren gick i baklås så gick den inte att starta men gjorde jag en "norsk delite" med att bryta strömmen ifrån batteriet så starta han hur fint som helst sedan. så de kan vara något ihop med c låset?

Oftast sitter det en larmbox ovanför kåporna vi ratt axeln om det är eftermonterat.

///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
JeepPerformance
30 januari 2011 · 211 Inlägg

och då ska det inte vara några problem att koppla undan de ? låter smidigt isf smile

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
DJ_V8_BMW
30 januari 2011 · 210 Inlägg

Update!

I veckan har man varit lite sjuk så det blev inget skruvande varken på jobbet eller i garaget, men tog igen det nu i helgen.



Började igår med att bygga en enkel skvalpplåt av en plåtbit som jag kapade, bockade och borrade till mitt oljetråg.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1048950_87e4l9.jpg





Sedan var det bara att montera det.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1048959_0tl5i2.jpg




Turbon fick även en fast montering denna dag. Byggde ett fäste som håller turbon fixerad mot blocket och skruvade fast det i grenröret.
Den fick också sig en "snyggt" oljeretur rör.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1048960_7zpksk.jpg 




Avgastemp givaren monterades strax innan turboflänsen i grenröret så att jag kan mäta avgastempen innan passerar turbon. 
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1048966_z3rkfj.jpg



Luftmassemätaren på M57an sitter upp vid luft filtret som har sin luftbox direkt på motorn. Jag har tänkt att köra med två öppna luftfilter som ska sitta i fronten vid sidan av intercoolern. Det gör att jag är tvungen att flytta LMMen längre ner.
Fick idag bygga en adapter av ett 3" rör och pressa ihop ena änden lite då LMMen på denna motor är  oval. Även ett rör för slangen från vevhusventilationen svetsade jag dit. 
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1048974_wm9e9d.jpg     


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1048991_80th1s.jpg




Det kändes som en produktiv helg. Nu väntar jag bara på mina motorfästen och oljeslangen till turbon innan den gamla motorn åker ur E30in, och den nya i.

///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
DJ_V8_BMW
30 januari 2011 · 210 Inlägg

JeepPerformance skrev:
och då ska det inte vara några problem att koppla undan de ? låter smidigt isf smile

Tror inte det. E30in hade ett larm som jag kopplade bort. Den begränsade endast startströmmen. Så det var bara att ta bort boxen och skarva ihop kablarna från tändningslåset.

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
SkauneJohan teoretiker
1 februari 2011 · 4 Inlägg

coolt børjar bli klar ju smile den kommer sækert røra på sig duktet wink


har du haft tid o kolla opp laddtrycket på kompressormotorn vid låga varvtal førresten? mvh/johan

DJ_V8_BMW
6 februari 2011 · 210 Inlägg

Idag blev det en tidig morgon i garaget.
Var där en liten sväng redan igår då jag listade ut det sista hur elen ska kopplas.

Men idag kände jag mig redo att plocka ur den gamla motorn. Jag valde att släppa ner motorn underifrån med bilen på lyften komplett med växellåda och framvagnsbalk. Det underlättar när jag ska montera och passa in den nya motorn i framvagnsbryggan, och man slipper montera av huv och mindre risk att något skadar skärmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1052379_oibk3x.jpg
Bilen på lyften innan dagens arbete.   






https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1052380_5z35ef.jpg
All kringutrustning rensad runt motor och kylarvattnet tömt.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/1052381_7a0311.jpg
Efter 2,5 timmars arbete har motorn lämnat bilen och nästan nere på marknivå.


I veckan blir det att passa in den nya motorn och komma på en lösning på hur en större kylare ska få plats då det redan är trångt med det lila gamla original kylet.

Nästa helg har jag som mål att motorn ska sitta monterad i bilen.


///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
DJ_V8_BMW
6 februari 2011 · 210 Inlägg

polo_td skrev:
Ser grymt bra ut.
Bra jobbat, 2.5timme är inte mycket tid.

thomas

Ja ja! Det kommer ta desto längre tid att plocka i den nya så....
smile

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
beemern .......
6 februari 2011 · 2 655 Inlägg

måste passa på och fråga dej som vet. vad behöver jag plocka för el från e34 tds,en för att få motorn att funka i en annan bil? räcker det med den el som följer med motorn? alltså de som går från motorn till styrboxarna och sen koppla ihop med den lilla el (tändning, startmotor M.M) som finns i en 1602 72- eller måste jag slita ur massa annan el också för några startspärrar M.M?.

Hunted Jackass
9 februari 2011 · 795 Inlägg

Jävlar vad skoj att du är på G igen big_smile Detta skall följas slaviskt!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Bumse
22 februari 2011 · 96 Inlägg

Detta blir spännande att följa! Bra jobbat! smile

Volkswagen 1300 "Bbu-bblan" (1968)
BMW 324td "tdR" (1988)
3L_dieselpower IT_motormek
25 februari 2011 · 1 Inlägg

spännande att föja denna tråden.
fick du förresten förpumpen till tanken och utjämnings systemet till dito.
skickade i väg det i förra veckan till dig.
om du behöver tändningslåset för startspärren så kan jag fixa fram den om den går att ta bort från rattstången utan att ha sönder den. om du inte redan har löst det.

\\Helge

Senast redigerat av 3L_dieselpower (25 februari 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang