PROJEKT: DJs BMW E30 Common rail diesel. Nya motorn

JeepPerformance
18 april 2011 · 211 Inlägg

jag tänkte på det vet du hur stora avgasportarna e på tds motorn?

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
JeepPerformance
12 juli 2011 · 211 Inlägg

hur går det ? får du gjort något med motorn eller? wink

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
DJ_V8_BMW
15 juli 2011 · 210 Inlägg

Hej!

Tyvärr blev projektet lite villande efter en mindre sjukdom jag hade. I rehabiliteringssyfte köpte jag ett nytt projekt som tog lite tid (en corvette LT1 med motorhaveri). Men ska nästa vecka börja på mitt projekt igen.
Jag fick problem med startspärren innan jag blev sjuk så det jag ska göra närmast är att koppla diagnostiken så att jag kan läsa av ev felkoder.
Jag har alla delar för att färdigställa projektet så det är inte långt kvar bara jag löser problemet med startspärren.


///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
JeepPerformance
15 juli 2011 · 211 Inlägg

kanon! väntar ivrigt på resultat big_smile

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
DJ_V8_BMW
12 augusti 2011 · 210 Inlägg

Hallå!

Nu är mitt stora problem löst, som har sinkat mitt projekt.

I våras ville inte motorn starta när all el var kopplad. Vad jag trodde var att jag hade kopplat något fel, men med mina mätningar i elsystemet så skulle allt fungera.


Tankarna gick då till att problemet kanske låg i startspärren, att kodningen mellan motorstyr och startspärrstyr inte synkade med varandra. Hade ingen diagnoskontakt så jag kunde ej kolla detta.

Och så råkade jag tabbat mig då jag gjorde en mätning i motorstyrenheten och kom åt fel kontaktstift så att styrningen till bränslepumps reläet slutade att fungera. Tänkte att det kanske var lika bra att beställa en ny styrenhet så kanske problemet med startspärren kanske skulle lösa sig.

Efter några veckor fick jag min styrenhet från Litauen, åkte direkt till garaget och monterade.
Bilen startade inte ändå och bränslepumsreläet var lika död!! sad   
Fram med multimetern och mäta igen. Såg då att det bara var säkringen till styrenheten som hade bränt.  sad
I med en ny säkring och systemet var igång, men motorn ville ändå inte starta.

Så igår tog jag min diagnoskontakt som jag köpte i våras som har legat på våran skohylla sedan dess, och kopplade den i mot motorstyrenheten, kopplade upp diagnos datorn. Fick 5 felkoder, alla utom en hade med kommunikation till andra saknade vilket inte är så konstigt när både instrument, abs och automaten inte är inkopplat i mitt system.

Men det fans en felkod som hade med motorn att göra, kod 1260. Denna felkod läggs om bränsletrycket understiger 3,5bar från tank fram till högtryckspumpen, är avvikelsen för stor (för lågt tryck) stängs motorstyrningen av = motorn startar inte.
Det var här jag insåg vad problemet var.   

När jag hade den gamla motorn i så krävde inte den så mycket fram matnings tryck utan den klarade att suga med dieselpumpen från tanken. Det jag hade gjort var att jag även monterade en lågtyryckspump (max 0,3bar) under bilen för att hjälpa dieselpumpen.
Jag trodde även att detta skulle räcka till min nya motor, då bla några av Volvos moderna dieslar kör helt utan förpump i tank, men så var inte fallet med BMWs moderna dieslar.

Åkte upp ikväll till garaget för att höja mitt bränsletryck. Jag hade inte någon bränsle pump liggandes där (men har en liggandes i mitt barndoms garage 3,5 mil bort, hemma hos päronen som satt original i denna bil då den var bensinare) men jag hittade en högtrycks spolarpump som jag kopplade in strax innan filtret för att testa.
Vred på starten och skiten smällde igång. Nu är det inte så mycket till motor då varken kylsystem eller intercooler är inkopplat, men den gick jämnt och fint det lilla den gick och glad var jag för det. smile

Tänk om man hade kopplat in den där diagnoskontakten direkt i våras då hade det troligen redan varit några mil på den nya motorn.

Men tänk om jag hade fått igång den i våras då hade jag troligen aldrig köpt Corvetten som jag absolut inte ångrar att jag köpte.

Tänk om jag hade kollat om säkringen hade gått innan, då jag trodde jag hade bränt motorstyren, då hade sluppit lägga massa kronor på en ny.
Jag kommer nog få användning för båda då jag tänkte ha en box med en lite elakare mappning och en mapp vid snällare körning.


Nu har jag tänkt att hinna få ihop bilen innan saltet kommer så jag hinner prova den och göra ev förbättringar i vinter. Har bara några andra små projekt kvar innan fokuserar helt på BMWn igen. Om allt går som jag vill så kommer bilen ut i september, men vi får se......


///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
JeepPerformance
13 augusti 2011 · 211 Inlägg

skönt att motorn går nu big_smile så du kör med automat i den?

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
Hunted Jackass
13 augusti 2011 · 795 Inlägg

Grattulerar! Starkt jobbat!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
DJ_V8_BMW
13 augusti 2011 · 210 Inlägg

JeepPerformance skrev:
skönt att motorn går nu big_smile så du kör med automat i den?

Det var riktigt gött!

Nej jag kommer att köra med ZF manuell låda. Motorn jag har satt i nu var från början med automat men styrningen till den är bort kopplad.


///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
DJ_V8_BMW
25 augusti 2011 · 210 Inlägg

Kampen fortsätter smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65994/65994-44337645b9c165f97a78fac732900d93_large.jpg
Både bil och motorn smutsig men den börjar bli bil igen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65994/65994-965761a8a2afb5c462914232f91c168f_large.jpg
Den nya IC på plats.


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65994/65994-05c0a39e3414ee2429be234c81c46856_large.jpg
Tryckrören och ICn. Hybrid ICn är 100mm tjock.
Extraljusen fick precis plats, vilken tur.....
smile



///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
DJ_V8_BMW
22 september 2011 · 210 Inlägg

Efter en tids slit i garaget börjar BMWn bil igen.
Har både hunnit fått ihop den, provkört och skruvat isär den igen.


Det som har hänt under den senaste månaden är:
-Byggt nytt avgassystem. 3" som delar till dubbla dämpare i 2,5"
-Monterat kylaren och kopplat om kylarslangarna för att passa min lågt placerade kylare.
-Lämnat upp styrboxen för mappning/programmering.
-Bytt diff till 2,86 utv (tidigare 3,15)
-Monterat laddtrycksstyrning.
-Monterat ett AEM vatten/metanol sprut.     
-Plus en massa annan små skit....


Den har fungerat mycket bra vid provkörningarna, men har hela tiden märkt att det finns mer att plocka ur.
Första rundan med original mapp och en turbo som bara laddade 0,45bar var ingen större sensation, men med lite högre tryck började det hända grejer.
Skickade boxen till Fekzen i Stockholm för programmering, när jag fick tillbaka den hade jag ca 40hk (totalt 220hk) och 150Nm (550Nm) mer, det gjorde en stor skillnad.

Jag har tidigare "laborerat" med vatten/metanol insprutning i tidigare motorprojekt så varför inte prova det på denna motorn också!
Beställde ett nytt amerikanskt AEM sprut avsett för pickup dieslar. I montering satsen fanns dubbla insprutare avsett för högt effektuttag men valde att bara köra singel med en stort munstycke.
Det gav ännu ett effekt steg i min jakt på mer vrid. Men tror ändå att jag ska testa att köra med dubbla spridare för det tror jag motorn ska klara.

Men med mer vrid kommer problemen att få grejerna att hålla....sad
På dom lägre växlarna vid gaspådrag så får jag lite lätt hjulspinn vid effekttoppen, men vid högre växlar hänger inte kopplingen med trots sin sinterlammel, men kan det inte vara så att TDSens tryckplatta inte riktigt är anpassat till nästa 600Nm i vrid?   cool
En ny platta får det bli i vinter.

Bytte även diffen igår. Tyvärr ingen bromsad men till TDSens 2,86 diff. Fick en mycket trevligare bil att köra och passar motor effekten bättre. Innan behövde jag 4vxl för att nå 100km/h, nu behövs bara 3.

Ska köra bilen i några dagar till innan den åker in i verkstaden igen för vinterns uppgraderingar, då kommer bla elen och motorrummet snyggas till, ny koppling och planerar att skaffa några andra spridare för att nå mitt mål på 300hk och en jävla massa vrid!



https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65994/65994-907b290c498fa4be43fb21a4c34ef4f9.jpg
Vatten/metanol sprutet.



///DJ

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
JeepPerformance
22 september 2011 · 211 Inlägg

grymme bil!!  Länge leve diesel! big_smile

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
Onepinshort
4 november 2011 · 2 Inlägg

Är det svårt att få ut kabelhärvan för att styra motorn? Om man har en 530/330 diesel och ska ta ur motorstyrningen, hur går man till väga?

MVH

DJ_V8_BMW
5 november 2011 · 210 Inlägg

Onepinshort skrev:
Är det svårt att få ut kabelhärvan för att styra motorn? Om man har en 530/330 diesel och ska ta ur motorstyrningen, hur går man till väga?

MVH

Det är inte svårt att ta ut härvan (det mesta sitter i motorrummet) men det är lite delar du behöver inne i kupén som måste finnas med för att få en fungerande motor.

Jag kan skicka ett meddelande senare med en lite beskrivning hur du ska gå till väga.



///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Hunted Jackass
5 november 2011 · 795 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Det är inte svårt att ta ut härvan (det mesta sitter i motorrummet) men det är lite delar du behöver inne i kupén som måste finnas med för att få en fungerande motor.

Jag kan skicka ett meddelande senare med en lite beskrivning hur du ska gå till väga.



///DJ

Skriv det hellre rätt ut här i forumet så kan andra ta del av informationen :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Onepinshort
8 november 2011 · 2 Inlägg

Det är inte svårt att ta ut härvan (det mesta sitter i motorrummet) men det är lite delar du behöver inne i kupén som måste finnas med för att få en fungerande motor.

Jag kan skicka ett meddelande senare med en lite beskrivning hur du ska gå till väga.

Det låter bra. Om du hade nåt liknande ett kopplingsschema att bistå med skulle detta uppskattas. Bilder på härvan skulle också sitta fint.

DJ_V8_BMW
19 november 2011 · 210 Inlägg

Hunted skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
Det är inte svårt att ta ut härvan (det mesta sitter i motorrummet) men det är lite delar du behöver inne i kupén som måste finnas med för att få en fungerande motor.

Jag kan skicka ett meddelande senare med en lite beskrivning hur du ska gå till väga.



///DJ

Skriv det hellre rätt ut här i forumet så kan andra ta del av informationen :-)

Jag hjälper gärna till och berättar kring mitt bygge. Men när det gäller systemet kring startspärren vill jag gärna inte sprida det på forumet då detta kan bli ett "recept" på hur man ska göra för att sno en BMW (vilket jag har lärt mig genom detta projekt). Men visar man ett stort intresse och sina avsikter berättar jag gärna via PM.

Hoppas ni förstår mig?


///DJ

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Hunted Jackass
19 november 2011 · 795 Inlägg

Väldigt klokt av dig, hoppas allt flyter på bra med bygget, ser fram emot nästa update!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Normark
27 november 2011 · 558 Inlägg

imponerande bygge  smile

primer
16 januari 2012 · 11 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:

Onepinshort skrev:
Är det svårt att få ut kabelhärvan för att styra motorn? Om man har en 530/330 diesel och ska ta ur motorstyrningen, hur går man till väga?

MVH

Det är inte svårt att ta ut härvan (det mesta sitter i motorrummet) men det är lite delar du behöver inne i kupén som måste finnas med för att få en fungerande motor.

Jag kan skicka ett meddelande senare med en lite beskrivning hur du ska gå till väga.



///DJ

jag är åxå intresserad av denna info om vilka grejer som behövs plockas ur donatorbilen skicka gärna ett pm till mig smile   laddar dom bara 0.45bar orig?

Fekzen
18 januari 2012 · 181 Inlägg

Riktigt trevligt bygge! Hör av dig om du filmar något mer, sen när våren kommer! Vore intressant att se hur den går.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang