Soulweeper skrev:
Som sagt. Det mesta hänger på optiken. Till "vanligt" nyttjande duger 450n utmärkt, även om du väljer att köpa bättre optik till.
Antar att du har 18-55 kit optiken eftersom du "testar dig fram". Jag skulle satsat på en bättre optik faktiskt.
Om du tvunget ska byta upp dig, kan man överväga att köpa en 40D istället. Skillnaden är faktiskt inte såvärst stor. Allt kommer ju tillbaka till vad du vill ha kameran till.
I stort sett får du alltid vad du betalar för. 50'n är bättre än 40'n.
Med bättre menar jag mindre brus på höga isotal, snabbare processor osv, men i i sin tur är ju 40'n bättre än 450n

Steget från 450D till 40D är betydligt större än 40D->50D..
Att köpa en bättre begagnad 5D hade jag nog inte gett mig på.
Det är inte "vanliga" folk som köper 5D. Oftast är det 'fotofolk' som tar mycket kort. Saker och ting slits därför ut mycket fortare. Om den verkligen är bättre begagnad, ligger priset inte alls mycket under normalpris.
Plus att nu när 5D Mark II släpps i butikerna(vågar inte säga när, det var sagt i mitten av december), kommer troligen 'vanliga' 5D att sänkas. Och antagligen 50D och 40D i sin tur med.. Men det är bara spekulationer.
Tips, gå till en butik som har kamerorna framme på "show" och ställ dig själv och jämför 40D och 50D.
Om jag själv hade valt mellan en 50 och 40 i dagsläget hade jag nog kört en 40 faktiskt.
Eller så hade jag köpt 1-2 bra objektiv till min 450, och sedan känt mig för om jag behövde ett bättre hus.
Du behöver ju inte byta ut objektiven sen om du byter hus. Såvida du inte byter märke