3707
Sök

Koppla högt. till surroundförstärkare, hjälp med sub..

329 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Har en hemmabioanläggning där tjejen lyckats förstöra dvd-spelaren.. smile
Brukar spela musik genom den i vardagsrummet, så nu ska jag koppla en äldre förstärkare till högtalarna istället så det iaf funkar. Inga problem med själva högtalarna, men suben däremot.. Kablarna från den är bara + och - som högtalarna, men anslutningen på förstärkaren kräver en kontakt, vad den nu kan kallas. Syns nog på bilden.

Kan man köpa nån adapter eller liknande för att få det att fungera? hmm

http://i42.photobucket.com/albums/e330/chrille_s60/Frstrkare.jpg

blacken
10 december 2008
Molle_S60 skrev:
Brukar spela musik genom den i vardagsrummet, så nu ska jag koppla en äldre förstärkare till högtalarna istället så det iaf funkar. Inga problem med själva högtalarna, men suben däremot.. Kablarna från den är bara + och - som högtalarna, men anslutningen på förstärkaren kräver en kontakt, vad den nu kan kallas. Syns nog på bilden.

http://i42.photobucket.com/albums/e330/ … trkare.jpg

Du har ingen sådan på suben då?. Om du har det så är det bara att koppla in den på den..

329 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
blacken skrev:
Molle_S60 skrev:

Du har ingen sådan på suben då?. Om du har det så är det bara att koppla in den på den..

Nix har ju tyvärr inte det.. Alla högt. + sub är anpassade för Philips-DVD:n och har egna kontakter som "bara" passar i den. Dom har jag klippt av för att få + och - trådar.

blacken
10 december 2008
Molle_S60 skrev:
blacken skrev:
Molle_S60 skrev:

Nix har ju tyvärr inte det.. Alla högt. + sub är anpassade för Philips-DVD:n och har egna kontakter som "bara" passar i den. Dom har jag klippt av för att få + och - trådar.

Skarva ihop skiten då..

329 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Med vad? Var hittar jag en sån kontakt? Hänger dom på hyllan på Siba t.ex?

blacken
10 december 2008
Molle_S60 skrev:
Med vad? Var hittar jag en sån kontakt? Hänger dom på hyllan på Siba t.ex?

Har du inte kvar dom "gamla" kontakterna.? dvs originaldito..

329 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
till högtalarna? ja, men dom passar inte..
till förstärkaren, nej.

1 827 Inlägg
10 december 2008
Du kommer inte få det att funka då din panasonicsubba är passiv och kräver en högnivåutgång, troligtvis sitter även delningsfiltret i den gamla förstärkaren. RCA kopplingen på den nya förstärkaren är en lågnivåutgång och passar endast till aktiva subbar.

Det du kan göra för att få det att funka är att köra ett separat slutsteg för denne tillsammans med ett separat delningsfilter. Dock rekommenderar jag dig att köpa en ny, en begagnad i den klassen du redan har fast aktiv kostar inte många kronor. Audio pro har många bra och billiga aktiva subbor.

Mvh

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

blacken
10 december 2008
Eisenhut skrev:
Du kommer inte få det att funka då din panasonicsubba är passiv och kräver en högnivåutgång, troligtvis sitter även delningsfiltret i den gamla förstärkaren. RCA kopplingen på den nya förstärkaren är en lågnivåutgång och passar endast till aktiva subbar.

Det du kan göra för att få det att funka är att köra ett separat slutsteg för denne tillsammans med ett separat delningsfilter. Dock rekommenderar jag dig att köpa en ny, en begagnad i den klassen du redan har fast aktiv kostar inte många kronor. Audio pro har många bra och billiga aktiva subbor.

Mvh

Han kan ju ta tex: en + ifrån höger kanal och en - ifrån vänster kanal tillfälligt, bör funka hjälpligt..

719 Inlägg
10 december 2008
blacken skrev:
Eisenhut skrev:

Mvh

Han kan ju ta tex: en + ifrån höger kanal och en - ifrån vänster kanal tillfälligt, bör funka hjälpligt..

Det måste ju bli en konstig belastning för fröstärkaren om man tar - från ena och + från andra. Plus att du får ingen delning basen kommer att sjunga som ett troll! och ingen nivå reglering i förhållande till vanliga högtalarna.

Köp ny aktiv eller ett substeg tex Veres Audio HA-300PC på brl.se då kan du bara koppla med en enkel rca-kabel. från stärkaren till substeget.

live free, die young.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
11 december 2008
Har du clip-kontakter på subben, eller vad är det för nåt? Beroende på vad du har för kontakter så går det
att lösa utan några som helst problem. Det ska även gå att köra subben genom tape-rec också, eftersom
att det är en aktiv uppspelande kanal (om det hjälper något med kablarna...).

blacken
11 december 2008
Scratch skrev:
blacken skrev:
Eisenhut skrev:

Mvh

Det måste ju bli en konstig belastning för fröstärkaren om man tar - från ena och + från andra. Plus att du får ingen delning basen kommer att sjunga som ett troll! och ingen nivå reglering i förhållande till vanliga högtalarna.

Köp ny aktiv eller ett substeg tex Veres Audio HA-300PC på brl.se då kan du bara koppla med en enkel rca-kabel. från stärkaren till substeget.

Det är ingen fara för belastningen, den håller nog, och basen är ju mono. Regleringen blir ju samma som högtalarna. och det finns väl reglage på suben för utstyrning. Det bör ju funka tillfälligt tills stackarn har råd att fixa nya pryttlar..

329 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
Har förstått att det lättaste är att köpa en "ny". Så får det bli..

blacken: Detta är en tillfällig lösning, flyttar till mitt nyköpta hus om ca 2 mån och iom totalrenoveringen så skall allt inom TV/ljud osv köpas nytt och "byggas" in så gott det går. Bara ljudet kommer kosta mer än dina fordon tillsammans, så det är inte pga det jag frågar. Detta ska bara funka ett par kvällar.. wink

Tack för alla tips!

Sök