4566
Sök

Tips önskas angående en bra hz att spela in nya basar med !

Avstängd
67 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#1
50timmar har jag tänkt spela in min nya bas med före montage i bil och fin-inställning.
Lite tips om låt val .
Fins det nån speciel låt för spela in bas elemement med?
Har bass test skivor,vilken / vilka hz är bäst lägga på repeat?
Har basen i låda och undrar hur jag lättast spelar in den hela 50h i mitt garage? ska jag ta hemförstärke eller hur blir det bra och enkelt? Tack på förhand !

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 december 2008
#2
Hemmaförstärkare funkar fint......
Skulle kört med ett filter ställt på runt 60Hz och sedan använt rosa brus på rep. och ställt volymen så att man ser att basen rör sig.

Inspelning är väldigt diffust för vad som sker är att allt som har med upphängningen att göra mjukas upp och högtalaren ändrar karaktär. Så mkt mer än det sker inte. Dock anser jag att det är vettigt tänkt att se till att högtalarna är inspelade så fort som möjligt så man slipper vänta på karaktärsförändringen vilket gör att man får tweaka om o om igen tills karaktären inte ändras mer. (visserligen ändras det ngt över åren som går men det får man leva med)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
67 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#3
Lonefox skrev:
Hemmaförstärkare funkar fint......
Skulle kört med ett filter ställt på runt 60Hz och sedan använt rosa brus på rep. och ställt volymen så att man ser att basen rör sig.

Inspelning är väldigt diffust för vad som sker är att allt som har med upphängningen att göra mjukas upp och högtalaren ändrar karaktär. Så mkt mer än det sker inte. Dock anser jag att det är vettigt tänkt att se till att högtalarna är inspelade så fort som möjligt så man slipper vänta på karaktärsförändringen vilket gör att man får tweaka om o om igen tills karaktären inte ändras mer. (visserligen ändras det ngt över åren som går men det får man leva med)

Bör jag inte ta bas svep istället för brus? på en bas element?. Tänkt köra rosa brus på skivan till framkitt 150h ca
Jag har olika låtar med bas toner mellan 20hz och 200hz. Bör jag inte lägga bastest låtarna mellan 20hz och 80hz på en ny cd-r skiva och sen även tillsätta en Empty track på 5min så basen får vila mellan åt ? Dessa på repeat ?
Allt på en volym som får basen röra mycket är väll bättre?, inte fullt men mycket kon slag ?
Det är en enormt tight upphängning på denna bas. Vill mjuka den på bästa sätt i ca 50h - 60h
Tack på förhand!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 december 2008
#4
Nä rosa brus funkar bra för då får du med 20Hz -> delningen på en gång. Det räcker bara att du sätter elementet i rörelse.
Men du kan göra som du vill med...se bara till att du inte får för kraftiga konutslag på de lägsta frekvenserna för då riskerar du istället att sabba högtalaren då talspolen kan bottna och skadas iom att de lägre frekvenserna ger större konutslag än de högre frekvernserna. Det är en av anledningarna till varför jag föredrar rosa brus, för då ligger alla frekvenser på samma nivå och man slipper ojämna konutslag om du förstår vad jag menar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 december 2008
#6
Xoff skrev:
"rosa brus" för den som aldrig hört det innan???

Alla frekvenser mellan 20-20KHz på en gång. smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
14 december 2008
#7
Final_Triumph skrev:
50timmar har jag tänkt spela in min nya bas med före montage i bil och fin-inställning.
Lite tips om låt val .
Fins det nån speciel låt för spela in bas elemement med?
Har bass test skivor,vilken / vilka hz är bäst lägga på repeat?
Har basen i låda och undrar hur jag lättast spelar in den hela 50h i mitt garage? ska jag ta hemförstärke eller hur blir det bra och enkelt? Tack på förhand !

Spela basen med en sinuston på elementets FS frekvens. Spela basen monterad utan låda men släpp inte på mer effekt än att konutslagen är mer än 3/4 av Xmax. Det räcker med ca 9-12 timmars inspelning så är upphängningen motsvarande 50-100timmars spelning i låda.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Avstängd
67 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#8
Tackar !
Vart kan man ladda ner Sinus toner ?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 december 2008
#9
Final_Triumph skrev:
Tackar !
Vart kan man ladda ner Sinus toner ?

http://realmofexcursion.com/downloads.htm

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#10
Det är himla jobbigt det här med spela in en bas.
Jag hade han först i lådan och kör på ca 15mm slag, Det gick inte ha så fast man bor i egen sten villa och källare under jorden helt i tegel där jag spelar in den. 4 glas hade gott sönder i köket. Hela huuuset skakade så jag tog den ur lådan, la 70mm spacers och det lindra massa. Så sätt kan jag ha den fast i nått. Även när jag hade basen helt open air och höll den med händerna skakar allt

Det är en tävlings 15" bas
Om jag ska stå ut med 50h så kan jag inte va i huset utan får dra härifrån. Tro mig jag är inte bas känslig men det här är jobbigt redan efter en timma för ens sinne
Det ska bli en sant nöjje i alla fall att spela in framsystemet 150h. Det kommer inte ta sönder mitt hus i alla fall
Om jag har helt hus kvar efter att denna monster bas är inkörd och klar!
Jag kör 30-50hz svep. Tyckte rosa bruset va ingen höjdare, har digital silence 1 minut efter varje kvart på skivan så högtalarn får helt vila en minut ibland
Hur har ni stått ut med er bas inkörning? det suger ju

Gasglad
3 244 Inlägg
15 december 2008
#11
Hur spelar man in 5,25or midbasar på bästa sätt?
Vilken frekvens bör man köra på för att mjuka upp upphängningen?

//Carfreak

Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#12
MrCarfreak skrev:
Hur spelar man in 5,25or midbasar på bästa sätt?
Vilken frekvens bör man köra på för att mjuka upp upphängningen?

garanterat rosa brus eller som det heter Pink noice. Till mindre element Repeat på en skiva i ca 50-150 timmar på lagom volym räcker

Avstängd
67 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#13
Nu går min inspelning lysande här smile
Brände en ny skiva med endast 20hz sinus ton. En timma lång skiva med varje kvart en minut lång Digital silence, så basen får vila lite ibland. Låter nu bara som en symaskin, höjt även upp basen så mer luft går ut. La bas på max i förstärkaren och rätt högt nu. Man ser x max omkring 3cm nu (där det är sytt/limmat) med annan färg i konen, den rör sig upp och ner och det blir en färgad streck som rör sig över ett tum
Det här blir nog kanon redan efter 10h tror jag smile Och inget som stör mig mer på andra våningen

Mitt reko är 20hz sinus ton till alla som vill spela in kraftiga basar. Testa bägge Pink noice och 20hz sinus, välj er favorit. Min är 20hz sinus helt klart

1 631 Inlägg
15 december 2008
#14
20hz funkar bra. När det börjar lukta riktigt mycket varm talspole är det dags att sänka volymen. big_smile

Skaffa en till och kör dom ur fas så blir det nästan tyst.......

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

2 665 Inlägg
16 december 2008
#15
japp så gör man. 20-25hz sinuston. Volym så den rör sig 7-10mm upp o ner.

O basen kan inte skaka huset om den ligger på golvet utan låda. Då går tryckvågen bara runt kanten på konen. Lite låter det men inte så huset skakar.

Finns tongenerator att ladda ner på nätet. där ställer du bara in önskad frekvens och sedan dator till stärkare.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 785 Inlägg
16 december 2008
#16
Final_Triumph skrev:
Tackar !
Vart kan man ladda ner Sinus toner ?

I programet goldwave kan du skapa egna sinustoner eller skaffar då någon av dB Dragracing skivorna.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Avstängd
67 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#17
jag vågar inte köra han på golvet alls pga att jag har ett kylningshål där i magneten
det här funkar skit bra som jag gjort nu. Kört 5h idag totalt ! Konen gick inte röra nästan alls när basen va helt ny ! Nu känner man redan att de lite lättare röra konen ! Kör in denna imorrn 5h till ! Sen blir det tveakning i bilen ! Min bas har X max på 35mm . Jag kör den omkring 25-30mm nu. Imorrn kommer jag öka volymen aningen plytti lite, så han ger en eller två mm till ! Mkt Mer vågar jag inte dock för det är enormt va den rör sig redan på det jag har ställt in volymen på nu! Det här kommer bli as bra för ! Jag känner mig hel nöjd ! Kommer från och med nu rekommendera alla att köra in sina basar utan låda i 20mz! För att jag lyssnar inte sååå jätte ofta i denna bil musik. Det är min entusiast bil för helg körning. Det hade inneburit ett års lyssnande innan jag kunnat tveaka klart

Gott folk = glöm fasiken inte spela in era basar utan låda först hemma nu ni ox¨å. Detta lättar på konen och allt mekaniska kan jag vittna om nu ! Så om ni läst detta = lägg i minnet när ni köper nästa gång ny bas element = Inkörning hemma. Kom ihåg bara att kolla och lyssna på allt noga när ni sätter i gång så ni ej skadar elementen!

Börja som jag : Ladda ner tonerna från länken några inlägg ovan detta.  Det här lärde jag mig själv här på Garaget och vill tacka alla bilstereo freaks här som har gett mig alla tips , Riktigt super nice ju ! Ta reda på er X MAX hos bas tillverkaren, butiken ni köpt från , eller kolla i brux . Det är A och O att veta så man inte pajjar grejjerna . Vissa basar har bara X MAX på 14mm tex osv. Det skiljer på alla basar så det är viktigt veta detta som sagt

Tack igen alla som skrivit om detta med köra in bas att det underlättar så mkt. Har sökt och fått informationen här och känner mig lycklig över att få bättre ljud i min bil varje  dag som går nästan !
Ju mer man läser och lägger i minnet desto roligare och bättre blir denna hobby ( biljud)  mkt man inte hade en aning om innan som man fort lärt sig här tack vare alla andra intresserade

big_smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 december 2008
#18
Själv kommer jag montera allt i bilen......sätta på stereon på lagom volym så jag inte stör grannarna.....koppla in batteriladdaren och låsa garaget och låta bilen stå i ett par dygn big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
67 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
#19
Då blev jag klar med Inspelning av min nya Bas idag ! Började kl 6.00 i morse efter att ha spelat 5h igår avsluta nyss !

Denna 15" gick inte trycka på konen alls när den va helt ny i kartong för nån dag sen !
Efter att ha spelat in den ca 15h nu går det lätt trycka två-tre mm på konen "

Allt det mekaniska och med nya mjukheten i konen känner jag nu att det är dax för spela in Framsystemet nu

Kommer bli rosa brus 100h inkörning av framsystemet ! Basen spelades in med 20hz sinuston

Kommande Måndag blir det att börja montera allt i bilen , Lungt och försiktigt , absolut ingen stress! Med lite tur lirar allt precis timmarna innan julklappar och god jul mat skall ätas onsdag den 24e smile Jag önskar från tomten att han kan skänka mig lite tur nu ! Att det spelar riktigt satans bra sen i bilen !


God jul på er bilstereo dårar !
Senast redigerat av Final_Triumph (16 december 2008)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 december 2008
#20
Alltså detta börjar bli lite löjligt.

Den ENDA anldningen att "spela in" basen är att man snabbare får det ljud som var tänkt att bli. Man kan precis lika gärna stoppa in alla grejerna i bilen, och åka med det där i en månad (eller hur ofta och länga man nu kör bilen) och det kommer tillslut att ha spelat in sig. Precis samma gäller för framsystem, diskanter etc.

Att spela in det hemma i garaget eller lägenheten "köper" man bara tid på, men slutresultatet blir detsamma.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!


Sök