2024
Sök

Ljudbygge Och Annat Trix [Slutresultat!!!]

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
3 mars 2009
mm, samma, vi på verkstan har faktiskt, fått observationer utaqv saab när det gäller just tändkasseten, det var så att vi skulle byta en på en 95:a, och då när vi skulle beställa genom saab så tog dem upp allt detta då, att man inte ska blanda ihop, och att man inte ska köpa begagnade, man ska satsa på nya helt enkelt, så stäööer den om sej lättare med motorn.

Sesu och fixa n röd nu, jag tror vi betalade 903kr inkl moms(företag), privatperson lär ligga vid 900lappen big_smile

603 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
danskozz skrev:
du måste byta om du inte vill att saker ska gå sönder!

Japp det får jag göra ifall det visar sig vara fel. Nästan lite tur att jag fick för mig att lacka om den då. Annars kanske jag inte hade upptäckt det.

Saab_Robin skrev:
den svart di kasseten använd väll bara i 9-3 och 9-5 orna och den röda för 9000 och 900 annars va de en bra genomgång

Det är ju inte helt omöjligt att den är målad en gång tidigare...

Tack till alla som hjälper till!

75 Inlägg
3 mars 2009
jo precis sen finns de en modell av den röda tändkassetten och jag tror att de är 4 av den svart tändkassetten

75 Inlägg
3 mars 2009
de står ett nummer under tändkasseten.och på länken högre upp så kan du läsa vilket nummer de ska vara på den tändkasseten du ska ha! men trionic 5 är de röd kasset och inget annat...

603 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Var tvungen att pallra mig ut och kolla. TK3, 4D sad

"TK 3.4D, SVART KASSETT, introducerades M/2000 passar ALLA T7"

Nu tror jag väl inte att det är så. Men var kollar jag vilken motor som sitter i? Jag tänkte på ifall den är bytt...
Senast redigerat av polomononen (3 mars 2009)

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 mars 2009
Det är bra med varningen, för jag blev själv väldigt överraskad när jag fick veta det! Men du bör nog tänka på att införskaffa en annan tändkassett, eller iaf ring till någon Saab verkstad eller så, och hör med dom vad dom säger om det. Tror dock du kommer få byta ändå, tyvärr. Bortsett från det, så va din guide finfin smile

603 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Det är bra med varningen, för jag blev själv väldigt överraskad när jag fick veta det! Men du bör nog tänka på att införskaffa en annan tändkassett, eller iaf ring till någon Saab verkstad eller så, och hör med dom vad dom säger om det. Tror dock du kommer få byta ändå, tyvärr. Bortsett från det, så va din guide finfin smile

Japp och snyggt blev det. Var tvungen att gå ut och kolla vilken kod det var på rackarn och då satte jag dit den igen (måste gå att flytta runt bilen). Men som ni säger så är det mycket troligt att det blir en ny.

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 mars 2009
polomononen skrev:
_DamnIt skrev:

Japp och snyggt blev det. Var tvungen att gå ut och kolla vilken kod det var på rackarn och då satte jag dit den igen (måste gå att flytta runt bilen). Men som ni säger så är det mycket troligt att det blir en ny.

Det är bra smile Dock så är den ganska dyr hmm Men det löser sig ska du se smile

603 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
Har gjort lite research nu.

Gällande att man inte ska luta tändkasetten så är det lite av en överdrift. Det är inte alls så skadligt. Vad tror du händer när du bromsar och accelererar? Jo det är nästan samma sidleds-påfrästningar (hälsningar från en bilmekaniker).

En ny tändkasett låter dyrt, men det ser ut som att jag har en billig på ingående. Dock så blir man ju lite rädd att något tagit skada. Vi körde 20-30 mil bara då vi hämtade bilen. Killen som hade bilen innan pendlade med bilen. Så jag tror den körts på detta sätt minst 100 mil. Skulle inte förvåna mig om den riktiga siffran är 500-1000 mil.

Ska också kolla ifall inte motorn är bytt. Såg ett litet tuch-sträck på baksidan av motorn. Inte jättekonstigt kanske. Visst är det möjligt att det är något som man gjort vid tillverkningen. Men märkningar är också väldigt vanligt vid bilskrotar.

514 Inlägg
4 mars 2009
snyggt och smarta idéer

BMW = Bil Med Wasakredit

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 mars 2009
polomononen skrev:

Gällande att man inte ska luta tändkasetten så är det lite av en överdrift. Det är inte alls så skadligt. Vad tror du händer när du bromsar och accelererar? Jo det är nästan samma sidleds-påfrästningar (hälsningar från en bilmekaniker).

En ny tändkasett låter dyrt, men det ser ut som att jag har en billig på ingående. Dock så blir man ju lite rädd att något tagit skada. Vi körde 20-30 mil bara då vi hämtade bilen. Killen som hade bilen innan pendlade med bilen. Så jag tror den körts på detta sätt minst 100 mil. Skulle inte förvåna mig om den riktiga siffran är 500-1000 mil.

Ska också kolla ifall inte motorn är bytt. Såg ett litet tuch-sträck på baksidan av motorn. Inte jättekonstigt kanske. Visst är det möjligt att det är något som man gjort vid tillverkningen. Men märkningar är också väldigt vanligt vid bilskrotar.

Aha, för där va en som sa till mig att man aldrig fick ha den upp och ner iaf! Så, kanske inte va fullt så farligt ändå. Kanske mer att man inte får förvara den upp och ner?

603 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
Elda skrev:
polomononen skrev:

man ska inte vända den uppochner och använda den roll Då bränner du spolarna eftersom oljan åker bort. Med andra ord; volta inte på varvstopp, du Kan skada tändkasetten roll

Haha får undvika det tongue

603 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
Tänkte egentligen komma med en update med bilder, men jag blev så jävla sur. Har försökt koppla in den nya stereon. Allting som kan krångla har krånglat. Sladdar och elände... ja låt oss säga att det inte gick bra.

När jag väl lyckats få allting inkopplat så startar jag stereon och det enda som låter är brus. Aha stereon har dålig kontakt med radiostationerna, tänker jag. När bruset inte försvann när jag startade en cd så blev jag orolig. Bara för att testa så sänkte jag volymen till noll, men bruset var kvar utan förändring sad

140 Inlägg
4 mars 2009
Vad tråkigt då!sad
Hopppas att det löser sig, hoppas det inte e fel på spelaren...för det var väl den du köpte beggad va?

603 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
e30racing skrev:
Vad tråkigt då!sad
Hopppas att det löser sig, hoppas det inte e fel på spelaren...för det var väl den du köpte beggad va?

Japp det gjorde jag tyvärr sad Men säljaren verkar riktigt juste så det löser sig nog.

140 Inlägg
4 mars 2009
polomononen skrev:
e30racing skrev:
Vad tråkigt då!sad

Japp det gjorde jag tyvärr sad Men säljaren verkar riktigt juste så det löser sig nog.

Var det ngn. garanti kvar på den?

603 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
e30racing skrev:
polomononen skrev:
e30racing skrev:
Vad tråkigt då!sad

Nix, och det roliga är att dagen efter han skickat denna på posten så kom det ut en annan annons på blocket. Den kostade 1000 kr mindre och hade garanti till 2010. Kul med tajming sad

140 Inlägg
4 mars 2009
polomononen skrev:
e30racing skrev:
polomononen skrev:

Nix, och det roliga är att dagen efter han skickat denna på posten så kom det ut en annan annons på blocket. Den kostade 1000 kr mindre och hade garanti till 2010. Kul med tajming sad

Ajdå, det lät ju inte för roligt..
Hoppas att det löser sig på nåt sätt iaf!

603 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
e30racing skrev:
polomononen skrev:
e30racing skrev:

Ajdå, det lät ju inte för roligt..
Hoppas att det löser sig på nåt sätt iaf!

Jadå jag gräver inte ner mig i det. Ja, jag gräver inte jättedjup iaf tongue

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 mars 2009
Det löser sig ska du se big_smile

Sök