Startproblem med nyrenoverad Cheva 307 motor

Rockabillywilly
15 december 2008 · 13 Inlägg

Tjena!  Jag har en cheva smallblock v8 som jag har lite problem med. Började med att den fick dåligt oljetryck som bara blev sämre och sämre med tiden, så jag rev isär motorn och bytte oljepump, oljefilter, nästan alla packningar, upptäckte att två lyftare var defekta och bytte dem, plus lite annat skit också.

När vi skulle starta motorn märktes det att det var nästan ingen kompression. Tändningen funkar och fördelaren borde sitta hyfsat rätt men vi får aldrig motorn att gå igång. En polare sa att man måste låta oljan få upp tryck så att kolvar och cylindrar får kompression men med tanke på hur länge motorn gått runt på startmotorn borde den ha det nu.

Finns det något vi missat eller gjort fel?

chevy740
15 december 2008 · 20 Inlägg

Jag har haft problem med oljetryck vid varm motor med okej oljepump. Pga mkt slitna vevlager och ramlager. Du kan även kolla att inte reglerventilen i oljepumpen har fastnat i öppet läge eller kärvar.Anledningen att man primar oljesytemet är att man vill ha oljetryckdirekt när man startar

Rockabillywilly
17 december 2008 · 13 Inlägg

Vi provade att ta en borrmaskin med lämplig plattskruvmejsel ner i pumpen, vi fick upp oljetryck men fortfarande ingen komp alls. Alla vipparmar rör sig som de ska, kolvarna måste gå runt eftersom vevaxeln uppenbarligen rör sig. Vid provstart indikerade oljetrycksmätaren på att det fanns nästan 3 kilo, så det borde väl räcka för att få en oljefilm i cylindrarna?

TurbOla Reservdansk
17 december 2008 · 6 271 Inlägg

Jag vet inte hur det är på Cheva, men på min 850 har jag 10kg oljetryck när den är kall, och sjunker sen till ca 3-4kgs tryck när den är varm, så 3kgs tryck när den är kall låter rätt lågt?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
chevy740
17 december 2008 · 20 Inlägg

Det är garanterat inte det som gör att du inte får nån kompa. Om man drar runt en helt nybyggd motor och utan olja i sumpen så får du kom iafp. Men oljefilm på cylinderväggarna gör att kompet stiger något. Frågan är om din kamaxel sitter rätt monterad.

chevy740
17 december 2008 · 20 Inlägg

Oljetrycket varierar mellan vilken olja som används och vilken temperatur oljan har vilken reglerfjäder som sitter i pumpen samt spel på lager osv. Men en bra tumpregel är 1kg / 1000 varv.

Rockabillywilly
18 december 2008 · 13 Inlägg

Motorn är inte helrenoverad dock, vi har inte rört kamaxeln eller några kolvar för vi ansåg att de var bra. Motorn gick fint innan vi plockade isär den förutom att oljetrycket var lågt. Angående 3 kilos oljetryck så är det rätt bra i min bil, då mätaren bara går till typ 6 kilo.

Men jag läste också att man kan ta bort tändstiften och hälla in motorolja den vägen för att få en oljefilm på cylinderväggarna. Jag kommer nog prova det.

mrbuggy Entreprenör
18 december 2008 · 1 784 Inlägg

Rockabillywilly skrev:
Motorn är inte helrenoverad dock, vi har inte rört kamaxeln eller några kolvar för vi ansåg att de var bra. Motorn gick fint innan vi plockade isär den förutom att oljetrycket var lågt. Angående 3 kilos oljetryck så är det rätt bra i min bil, då mätaren bara går till typ 6 kilo.

Men jag läste också att man kan ta bort tändstiften och hälla in motorolja den vägen för att få en oljefilm på cylinderväggarna. Jag kommer nog prova det.

De måste va nåt annat knas på den..som  chevy740 säger: du får komp ändå..olja i loppet gör inte SÅ stor skillnad att den startar pga. det..Tycker också att de låter som kammen står fel...

Senast redigerat av mrbuggy (18 december 2008)

blacken
18 december 2008 ·

Antingen så står kammen fel, eller så är ventiljusteringen fel, (anliggande ventiler)..

Eller väldigt långsökt, du har glömt att montera ventilerna..tongue

Senast redigerat av blacken (18 december 2008)

mrbuggy Entreprenör
18 december 2008 · 1 784 Inlägg

Rockabillywilly skrev:
Motorn är inte helrenoverad dock, vi har inte rört kamaxeln eller några kolvar för vi ansåg att de var bra. Motorn gick fint innan vi plockade isär den förutom att oljetrycket var lågt. Angående 3 kilos oljetryck så är det rätt bra i min bil, då mätaren bara går till typ 6 kilo.

Men jag läste också att man kan ta bort tändstiften och hälla in motorolja den vägen för att få en oljefilm på cylinderväggarna. Jag kommer nog prova det.

Du har inte rört kammen säger du.? men du har haft ur fördelaren för att prima den...hur blev den monterad då..?.kan ju vara så att du upplever att de inte finns komp i den för att gnistan kommer helt fel..
En tanke bara.!

Chevrolet_racing Fullständigt galen
19 december 2008 · 319 Inlägg

alseryd skrev:
Du har antagligen en kolvring som spökar för dig.
Har haft samma problem.
Kassa kolvringar.
Mvh Eva.

jag tycker det låter som en blandning av felställd fördelare och dåligt komp vilket kan tyda på att någon eller några kolvringar är taskiga...

du borde göra ett komp prov på han och sen kolla att du inte har råkat sätta fördelaren ett halvt varv fel

Lycka till wink

Full gas spar tid!
Loud pipes saves lives!
Full choke och öppna spjäll!
N.O.S Cruisers Stockholm
Volkswagen Beach Buggy "Badkaret" (1969)
chevy740
19 december 2008 · 20 Inlägg

Tändföljd chevy smalblock  1 8 4 3 6 5 7 2 Ställ motorn på tdc samt kolla att vipporna inte är belastade på 1 ans cylinder annars snurra runt motorn ett halvt varv till. 1ans tändkabel på fördelaren ska peka mot 1ans cylinder. Ställ rotorn i tändfördelare rakt mot utgången i locket vid ca 20 grader före tdc.

Rockabillywilly
21 december 2008 · 13 Inlägg

Nu har jag nog komp i alla fall. Problemet är bara att få tändningen rätt men ska prova att göra som Chevy740 skrev.

chevy740
21 december 2008 · 20 Inlägg

vad har du för tändsysem ett mekaniskt med brytare så ska dom öppna ca 10-20 grader innan tdc på rätt halvvarv. Eller om det är cdi täning så trigga ca 50 grader innan tdc och sedan håller boxen i gnistan i 30 grader då går motorn på 20 grader. Så har jag det på min Chevy

Nisse_Hult
22 juli 2009 · 19 Inlägg

Hej Rockabillywilly.

"märktes det att det var nästan ingen kompression"
Hur märkte du det?
Var det magkänsla eller tog du kompprov?

Har du fått orning på maskinen nu?
Vad var det för fel?

Jag ska till garaget idag och riva ut kolvarna för ringbyte.
Min hade stått still utan toppar i 4 år och hade fastnat duktigt....
jag hade 1 kg på ettan och noll på resten.

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
Rockabillywilly
19 maj 2010 · 13 Inlägg

Tjena nisse!
Problemet var att vi hade dragit åt vipparmarna för hårt. Kompisen trodde att de skulle dras precis så att muttern bottnade men de ska bara dras åt så att stötstängerna nätt och jämt kan snurras på vid ett neutralt läge (alltså inte när stötstånger är påväg upp mot vipparmen). När vi drog åt vipparmarna för hårt så pressade de ner ventilerna och gav därmed öppna spjäll i varje cylinder, därav noll kompresion.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang