5331
Sök

Mäta motorvärmare, hel eller inte?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.

Har en motorvärmare som inte vill värma, vet itne om det är fel på kablaget eller själva värmaren
(blockvärmare).

Proppen brinner så snabbt man sätter i motorvärmarkabeln, medans proppen förblir hel om man endast har i cupevärmaren.

Har ju då kunnat utesluta själva kontakten i fronten, den är hel.
Så felet måste ligga någonstans mellan splitten och motorvärmaren, antingen i splitten, kabeln eller värmaren då.

Hur ska jag mäta värmaren? Har OHM mätt skiten och fick mellan två stift ett värde på 100 Ohm.
Det är väl inte så det ska vara?

Någon som vet? Gäller ett Calix system.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (15 december 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
15 december 2008
#2
Du kan ju mäta resistansen hos kabeln som går mellan förgreningen och blockvärmaren, då ser du ifall felet är där. Om förgreningskontakten har kortis så ska säkringen gå när du bara har kupévärmaren inkopplad också, alltså kan du utesluta den tycker jag.

Kommer inte ihåg vilka värden det ska vara mellan stiften, men det ska ju iaf inte vara kontakt mellan fas och skyddsjord.

Jag hade ett konstigt fel på min förra blockvärmare, automatsäkringen på jobbet löste ut men den vanliga säkringen hemma höll (fast blev ganska varm). Det visade sig att det var "nästan" kortis mellan fas och skyddsjord, inte helt kortis alltså. Skumt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (15 december 2008)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Du kan ju mäta resistansen hos kabeln som går mellan förgreningen och blockvärmaren, då ser du ifall felet är där. Om förgreningskontakten har kortis så ska säkringen gå när du bara har kupévärmaren inkopplad också, alltså kan du utesluta den tycker jag.

Kommer inte ihåg vilka värden det ska vara mellan stiften, men det ska ju iaf inte vara kontakt mellan fas och skyddsjord.

Jag hade ett konstigt fel på min förra blockvärmare, automatsäkringen på jobbet löste ut men den vanliga säkringen hemma höll (fast blev ganska varm). Det visade sig att det var "nästan" kortis mellan fas och skyddsjord, inte helt kortis alltså. Skumt. smile

Det var på den kabeln jag mätte, när den fortfarande var pluggad i motorvärmaren.

Jag antar att jorden är det stiftet som är "liggandes" medans de två andra "stående" är fas?

Okay, detdär lät helskumt, på min förra bil smälte kabeln mellan bilen och vägguttag tills proppen brann, haha.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
15 december 2008
#4
te_wik skrev:
Det var på den kabeln jag mätte, när den fortfarande var pluggad i motorvärmaren.

Jag antar att jorden är det stiftet som är "liggandes" medans de två andra "stående" är fas?

Aha, men prova att ta loss kabeln helt och mät på alla tre stift. Jag vet inte säkert vilket stift som är skyddsjord, andra får svara på det i så fall.

Att du mätte 100 Ohm kan iof stämma om det var mellan fas och nolla, med tanke på att effekten brukar vara omkring 500 W på en vanlig blockvärmare så är 100 Ohm rimligt. Blir ju 529 W teoretiskt räknat på 230 V. smile

te_wik skrev:
på min förra bil smälte kabeln mellan bilen och vägguttag tills proppen brann, haha.

Hehe, så spännande vill inte jag ha åtminstone. wink

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
te_wik skrev:
Det var på den kabeln jag mätte, när den fortfarande var pluggad i motorvärmaren.

Jag antar att jorden är det stiftet som är "liggandes" medans de två andra "stående" är fas?

Aha, men prova att ta loss kabeln helt och mät på alla tre stift. Jag vet inte säkert vilket stift som är skyddsjord, andra får svara på det i så fall.

Att du mätte 100 Ohm kan iof stämma om det var mellan fas och nolla, med tanke på att effekten brukar vara omkring 500 W på en vanlig blockvärmare så är 100 Ohm rimligt. Blir ju 529 W teoretiskt räknat på 230 V. smile

te_wik skrev:
på min förra bil smälte kabeln mellan bilen och vägguttag tills proppen brann, haha.

Hehe, så spännande vill inte jag ha åtminstone. wink

Okay, jag får försöka komma åt att mäta där, det sitter så förbannat trångt åt.
Det är en bekants bil, ska kika på den under onsdagen igen samtidigt som jag ska fixa lite andra småsaker.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök