7056
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

610 Inlägg
10 januari 2013
Mattyyy skrev:
Har fått tag i 2st Sony Xplod steg.

Det är 2 monoblock ena på 800w och det andra är på 1200w.

Just nu har jag en bas med max effekt 1200w och 400w rms. Kommer jag då behöva ha det kraftigare steget eftersom båda har 1200w effekt eller funkar det "klena" steget för att driva basen?

Jag vet inte om man ska kolla på basens RMS effekt eller max.

Tack för tipsen!

Du ska kolla på basens RMS effekt, men.även slutstegets RMS effekt.
De är dom som ska matcha varandra bra, jag skulle använt de "starkare" steget. Men varit försiktig så man inte vrider upp det för mycket ifall de överskrider basen RMS för mycket.

Med antagande att slutstegens effekt du har skrivit är MAX effekten

Dock så borde båda stegen funka.
Senast redigerat av Ljud-fan (11 januari 2013)

DMNDphoto
727 Inlägg
10 januari 2013
Okej jag tackar för svaren då.

LillaLilja : Då tänkte jag använda det lilla steget i min Golf och så skulle vi ha det kraftigare i våran cab eftersom den ska vi ha en kraftigare bas i.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

565 Inlägg
10 januari 2013
Mattyyy skrev:

LillaLilja : Då tänkte jag använda det lilla steget i min Golf och så skulle vi ha det kraftigare i våran cab eftersom den ska vi ha en kraftigare bas i.

Cab är ju svårt att bygga bas i, som du säkert redan vet. Men har du bägge stegen är det ju bara att koppla in det mindre och prova om det duger, i Golfen alltså.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

DMNDphoto
727 Inlägg
10 januari 2013
Lillalilja skrev:
Mattyyy skrev:

Cab är ju svårt att bygga bas i, som du säkert redan vet. Men har du bägge stegen är det ju bara att koppla in det mindre och prova om det duger, i Golfen alltså.

Jo precis det vet jag så därför ska vi ha kraftigare prylar i caben. Yes jag får väl göra det smile

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

134 Inlägg
11 januari 2013
Hejsan!

Har installerat 2x 5,25" och 2x6,5" koaxialer i bilen som drivs med ett 4 kanal steg. Dom låter sjukt bra tills dess att man vrider på relativt högt, Då blir alla S-ljud väldigt skarpa så att det gör ont i öronen. Går detta filtrera bort eller är diskanten sprucken? Allt annat låter underbart, även S-ljudet vid normal volym och lite högre.

Tacksam för alla idéer!

610 Inlägg
11 januari 2013
Sebban2 skrev:
Hejsan!

Har installerat 2x 5,25" och 2x6,5" koaxialer i bilen som drivs med ett 4 kanal steg. Dom låter sjukt bra tills dess att man vrider på relativt högt, Då blir alla S-ljud väldigt skarpa så att det gör ont i öronen. Går detta filtrera bort eller är diskanten sprucken? Allt annat låter underbart, även S-ljudet vid normal volym och lite högre.

Tacksam för alla idéer!

Hur har du ställt diskant inställning på stereon, samt om du har loudness på?
Är det BARA s ljuden eller skorrar allt ljud lite lite granna?
Senast redigerat av Ljud-fan (11 januari 2013)

139 Inlägg
11 januari 2013
Ljud-fan skrev:
Sebban2 skrev:
Hejsan!

Tacksam för alla idéer!

Har också haft problem med s-ljuden i min vinterbil. Pillade med equalizern utan framgång hmm

134 Inlägg
11 januari 2013
Ljud-fan skrev:
Sebban2 skrev:
Hejsan!

Tacksam för alla idéer!

Tack för iden! Hittade att fader var uppskruvad till max! Så vred ner den till normalt läge och nu låter.det bra igen smile

102 Inlägg
13 januari 2013
När man talar om att man ska ha ett batteri per 1000e watt pratar vi RMS eller maxwatt då? Funderat ett tag nu..wink

1 926 Inlägg
13 januari 2013
svampen92 skrev:
Ljud-fan skrev:
Sebban2 skrev:
Hejsan!

Tacksam för alla idéer!

Har också haft problem med s-ljuden i min vinterbil. Pillade med equalizern utan framgång hmm

Har ni ställbar diskant på delningfiltret? I så fall kan ni ställa ner lite där

Team dBakuten
3 453 Inlägg
13 januari 2013
Xiipi skrev:
När man talar om att man ska ha ett batteri per 1000e watt pratar vi RMS eller maxwatt då? Funderat ett tag nu..wink

RMS

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

102 Inlägg
13 januari 2013
Tokken skrev:
Xiipi skrev:

RMS

Tack! Jag tyckte också att det lät rimligast!smile

964 Inlägg
13 januari 2013
Xiipi skrev:

Frågan är om man menar 45ah eller 75ah på ett batteri wink

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

21 761 Inlägg
13 januari 2013
Det där har ju diskuterats och jag tror utifrån diverse trådar att man åtminstone kan utgå ifrån "ett kraftigt 60-75 Ah", vilket brukar innebära typ 600-750 i CCA-värde om man menar mer vanliga batterier iaf. Sedan finns naturligtvis dyrare batterier som ger ut lika mycket fast de har lägre kapacitet. smile

96 Inlägg
13 januari 2013
Mattii skrev:
Har en 35mm2 kabel som är 70% alu och 30% koppar, funkar det att koppla in ett extra batteri med den kabeln eller rekomenderar ni annat?
Har en V70N så har inget batteri fram original, det sitter bredvid reservhjulet i skuffen, och det nya batteriet kommer också stå i skuffen om det har någon betydelse.

Mvh

Någon som har någon aning? :-)

Undrar lite saker angående att bygga låda med.
Har en SPL XTR-300d2s, ska bygga en låda på 75l. Ska ha en 6" port på 30cm, och om inte jag har räknat fel så blir det 6l. Så hittade jag att en 12" bas är ca 2,5 - 3l. Då ska lådan alltså vara på 83,5 - 84l när den är tom?

Så undrar jag vart och hur porten ska sitta eller spelar inte det någon roll?
Undrar även det här med o dämpa lådan med dämpull? Verkar vara en smaksak men för en som inte är speciellt insatt i ljud, kan någon försöka beskriva skillnaden?

Mvh smile

21 761 Inlägg
13 januari 2013
Det borde funka att använda den kabeln, speciellt när den inte är så lång. Lådan kan byggas 83,5-84 liter om hela porten ska sitta i lådan, stämmer bra. I en kombi fungerar det bra att låta både bas och port vara riktade mot bakluckan.

En del tycker att ljudet blir litegrann "segt" när man har dämpmaterial, det låter inte riktigt lika rappt. Andra tycker att ljudet blir "mjukare och behagligare", en smaksak som sagt. smile

96 Inlägg
13 januari 2013
Drönirettab skrev:
Det borde funka att använda den kabeln, speciellt när den inte är så lång. Lådan kan byggas 83,5-84 liter om hela porten ska sitta i lådan, stämmer bra. I en kombi fungerar det bra att låta både bas och port vara riktade mot bakluckan.

En del tycker att ljudet blir litegrann "segt" när man har dämpmaterial, det låter inte riktigt lika rappt. Andra tycker att ljudet blir "mjukare och behagligare", en smaksak som sagt. smile

Tack för svar! smile
Tänkte ha hela porten i lådan, blir det någon skillnad om man inte har det?
Var någon som sa till mig att det måste va ett visst avstånd mellan där porten tar slut och närmsta väggen, stämmer det? Eller är det bara att smälla på porten på porten på framsidan av lådan?

Har en fråga till angående volymen på lådan.
Skrev med dbakuten och de skrev att jag skulle ha en 6" port som är 30cm lång plus trattar. Tänkte bara höra om denna duger: http://dbakuten.se/detail-item_id-16009
Och ska jag räkna ut volymen på trattarna med eller räcker det med att räkna på 6l? smile

1 215 Inlägg
13 januari 2013
vongyllis skrev:
2 stycken 12'' SPL Dynamics XTR-300D4   och ett SPL Dynamics ICE-1500D.

nått att ha eller big_smile?

Jag köpte ett sånt paket från dbakuten.se förra veckan smile jag byggde efter den ritningen som dom skickade med och det blev kanon!

jag är helnöjd i alla fall smile

493 Inlägg
13 januari 2013
Hassman skrev:
Vad tror ni om JBL GTO-5EZ till:
Spl dynamics sd-5.2
Gas alpha 6.5 koax
1-2st Gas silver 10"

Lyfter upp frågan lite, och hur tror ni ett Audison SR 5 skulle klara av setupen?

Sponsor: www.12vled.se

21 761 Inlägg
13 januari 2013
Mattii skrev:
Tack för svar! smile
Tänkte ha hela porten i lådan, blir det någon skillnad om man inte har det?
Var någon som sa till mig att det måste va ett visst avstånd mellan där porten tar slut och närmsta väggen, stämmer det? Eller är det bara att smälla på porten på porten på framsidan av lådan?

Har en fråga till angående volymen på lådan.
Skrev med dbakuten och de skrev att jag skulle ha en 6" port som är 30cm lång plus trattar. Tänkte bara höra om denna duger: http://dbakuten.se/detail-item_id-16009
Och ska jag räkna ut volymen på trattarna med eller räcker det med att räkna på 6l? smile

Det ska inte bli någon märkbar skillnad om hela porten sitter i lådan jämfört med att bara en del av porten sitter i lådan, huvudsaken är att nettovolymen stämmer och att portmynningen inuti lådan helst sitter minst lika långt från motstående vägg som rörets innerdiameter (så att porten kan "andas" ordentligt).

Porten från dbakuten ska fungera bra, där kan du troligen labba litegrann med rörlängd för att ändra avstämningen ett par Hz om du vill. Själva 6" röret (ofta 152 mm i innerdiameter och runt 160 mm i ytterdiameter) tar upp 0,2 liter per cm, jag tycker dock att man även kan utgå ifrån detta när man räknar på trattarna också. Det blir så liten skillnad "på det stora hela", trots att trattarna är betydligt större längst ut. smile

Sök