7011
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

565 Inlägg
15 januari 2013
risodlarn skrev:
usb med flac låtar på tycker jag om bäst smile

Vad har du för HU som klarar att spela flac?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

577 Inlägg
15 januari 2013
Spelis skrev:
Toddemannen skrev:
Va?!? Spotify med high quality + beats låter förjävla bra i både min och farsans v60 tongue iofs är det väl beats som gör det tar man bort låter det burkigt..

Precis så sa mina kompisar också till jag spela för dom wink

Och ja, jag har högsta kvaliten, har testat olika eq på stereon etc men SD-kortet är ändå bättre.
Kanske har med telefonen att göra, vad vet jag. Har en S3a om det spelar någon roll

Kör du aux ? Tror den sabbar mycket nämligen, jag upplevde ljudet som bättre över blåtand .

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

577 Inlägg
15 januari 2013
Lillalilja skrev:
risodlarn skrev:
usb med flac låtar på tycker jag om bäst smile

Vad har du för HU som klarar att spela flac?

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152924/152924-91c1bcd1b298ad2c49dce207bbba82e2.jpg

lol

96 Inlägg
15 januari 2013
Drönirettab skrev:
Mattii skrev:
Okej smile

Ja de var innermått som jag tänkte, glömde skriva med det. Men om inte detta skulle funka, har du något tips på vad jag kan köra för mått? smile

Om du kan ha 80 cm innerbredd så ska det garanterat funka, djupet blir då 30 cm och höjden kan fortfarande vara 35 cm. smile

Något sånt här?

http://img18.imageshack.us/img18/1514/23224232.jpg

Mätte allt o gjorde bilden i samma mått som sakerna är, blev dock förminskad när jag laddade upp den. smile

1 926 Inlägg
15 januari 2013
risodlarn skrev:
Spelis skrev:
Toddemannen skrev:
Va?!? Spotify med high quality + beats låter förjävla bra i både min och farsans v60 tongue iofs är det väl beats som gör det tar man bort låter det burkigt..

Och ja, jag har högsta kvaliten, har testat olika eq på stereon etc men SD-kortet är ändå bättre.
Kanske har med telefonen att göra, vad vet jag. Har en S3a om det spelar någon roll

Kör du aux ? Tror den sabbar mycket nämligen, jag upplevde ljudet som bättre över blåtand .

ja, aux. Kan inte spela blåtand på min stereo..

55 Inlägg
15 januari 2013
Spelis skrev:
risodlarn skrev:
Spelis skrev:

blåtand har jag på min stereo.    det blir ännu sämmre av det.

S3:an har den bästa kvaliten via aux än alla andra mobiler jag haft... men usb eller SD kortet bli allra bäst..
men då ska de va en bra kvalitet på låten och inte någon youtube låt smile)
Senast redigerat av vongyllis (15 januari 2013)

287 Inlägg
15 januari 2013
vongyllis skrev:
Spelis skrev:
risodlarn skrev:

blåtand har jag på min stereo.    det blir ännu sämmre av det.

S3:an har den bästa kvaliten via aux än alla andra mobiler jag haft... men usb eller SD kortet bli allra bäst..
men då ska de va en bra kvalitet på låten och inte någon youtube låt smile)

Jag märker ganska stor skillnad mellan min Galaxy s2a och polarens s3, spelar ganska mycket "bättre" med min mobil via aux än vad det gör med hans (samma låt och inställningar på bådas) :s

531 Inlägg
15 januari 2013
Ljud-fan skrev:
volvoglracing skrev:
Måste fråga, när det står på mitt bilstereo att max effekt på dörrhögtalare man kan ansluta är 50w men är detta RMS watt eller MAX watt?
Nån som vet om biltemas dörrhögtalare är prisvärda? (frågan gäller både det dyrare och billigare paret)

Max watt. Ca 10-20 rms brukar de va beroende på stereo/märke

Vad händer om jag slänger in högtalare med högre watt en så?
Ingen som vet nåt om biltemas dörrhögtalare?

21 761 Inlägg
15 januari 2013
MekarVikke skrev:
Då du säger det så, ja det tror jag faktiskt:P

Då är det som sagt signalerna från stereons högtalarkablar som det handlar om. Skillnaden mellan att använda RCA och högnivå (Hi Input alltså) är bla det jag beskrev. smile

Pilz900 skrev:
Jaha det var så du tänkte! Jahopp, då jag är ute efter djup bas, ingen annan låda du kan rekommendera för basarna? Skulle va riktigt Schysst!

I så fall rekommenderar jag basreflex, den lådtypen borde gå att göra tillräckligt effektiv med de maxmått du anger. smile

Har kikat på 150 liter netto avstämd till 35 Hz, den ska kunna spela djupbas.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 januari 2013
Jag hoppas inte vi sitter och pratar om ljudkvalitet ocgh mobiltelefoners analogsignaler ut, eller huvudenheternas auxingångar i samma meningar? Då har vi uppenbarligen lite problem med referensnivån här inne...

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
16 januari 2013
jonash skrev:
Jag hoppas inte vi sitter och pratar om ljudkvalitet ocgh mobiltelefoners analogsignaler ut, eller huvudenheternas auxingångar i samma meningar? Då har vi uppenbarligen lite problem med referensnivån här inne...

Håller med fullständigt

Tänk vad många som klagar på sin ljudanläggning som tycker den låter illa. Baslådor som knappt börja jobba så skickar folk in sin enormt kassa signal från en mobiltelefon genom aux.

Har varit med om det ett flertalgånger tyvärr....

Ingen energi in ingen energi ut!!!!!!

Med vänlig hälsning, Björn

577 Inlägg
16 januari 2013
Fast nu har ju ingen klagat vi bara diskuterade vad som vi upplevde lät bäst. Som är smidigt i praktiken. Chill:)

1 525 Inlägg
16 januari 2013
risodlarn skrev:
Fast nu har ju ingen klagat vi bara diskuterade vad som vi upplevde lät bäst. Som är smidigt i praktiken. Chill:)

ni diskuterar vad som låter bäst...
Men som jonas sa dom låter skit ändå!!
Pest eller Kolera.

KÖP musiken på CD-skiva om ni vill diskutera vad som låter bäst!

2 712 Inlägg
16 januari 2013
Tänkte bara ställa en fråga hur de är med de... många som inte verkar gilla AUX så mycket... men hur fungerar det med Iphone kabel in via USB port och sen köra spotify ?

Har säkert kommit upp!

För jag kör med detta och jag hör verkligen ingen skillnad på kvalite mellan köpt skiva och Spotify då smile
Senast redigerat av amoreex (16 januari 2013)

Plötsliga stoppet är det som dödar..

79 Inlägg
16 januari 2013
Drönirettab skrev:
MekarVikke skrev:
Då du säger det så, ja det tror jag faktiskt:P

Då är det som sagt signalerna från stereons högtalarkablar som det handlar om. Skillnaden mellan att använda RCA och högnivå (Hi Input alltså) är bla det jag beskrev. smile

Pilz900 skrev:
Jaha det var så du tänkte! Jahopp, då jag är ute efter djup bas, ingen annan låda du kan rekommendera för basarna? Skulle va riktigt Schysst!

I så fall rekommenderar jag basreflex, den lådtypen borde gå att göra tillräckligt effektiv med de maxmått du anger. smile

Har kikat på 150 liter netto avstämd till 35 Hz, den ska kunna spela djupbas.

Okej, vet du en bra förstärkar inställning för att få ut så mycket som möjligt ur min setup utan att hela skiten kollapsar? tongue
Har dessa produkter installerade: MDS Fanatic FR12W MKII bas, MDS FANATIC FR12W MKII Portad Låda (enligt mds ritning), MDS T1 Torque, Soundmax stereo (clas ohlson xD)
Senast redigerat av MekarVikke (16 januari 2013)

577 Inlägg
16 januari 2013
Noiseprojekt skrev:
risodlarn skrev:

Pest eller Kolera.

Ja utav de alternativen som vi listade inte vad som var bäst i hela världen. Finns vissa fördelar med exempelvis spotify eller usb minnen/sd-kort men du får väl vara bakåtsträvare och vi andra får rätta oss efter vad vi tycker här i eran tråd på erat forum på erat Internet. Sen så har inte alla samma extrema krav som vissa andra.

Ni som vet allt borde väl rimligtvis kunna förklara vilket som är bäst utav det man vill använda men sen behöver ni inte rekommendera det sättet. Men att säga att det är skit och Att skiva är det ända som fungerar blir ju fjantigt. Jag spelar inga skivor hemma och orkar inte fylla hela bilen med skivor. Som man sedan tröttnar på och ska byta ut. Dåligt.för miljön är de också tillverkning av skivor o transporter. Nä du skivor är nog både pest och kolera.

All respekt för att ni vet vad ni talar om men ni blir vansinniga så fort nån tänker annorlunda och det är nog inte bara jag som har märkt.

21 761 Inlägg
16 januari 2013
MekarVikke skrev:
Okej, vet du en bra förstärkar inställning för att få ut så mycket som möjligt ur min setup utan att hela skiten kollapsar? tongue
Har dessa produkter installerade: MDS Fanatic FR12W MKII bas, MDS FANATIC FR12W MKII Portad Låda (enligt mds ritning), MDS T1 Torque, Soundmax stereo (clas ohlson xD)

BassBoost ska vara avslagen. Ratten till LPF kan du vrida till "kvart i" eller "tio i", jag gissar att delningsfrekvensen hamnar omkring 70-80 Hz då och det kan vara en hyfsad utgångspunkt. Sedan har vi gainkontrollen och den är extra viktig att ställa in bra i ditt fall eftersom steget egentligen är "för klent" till basen. En grundinställning av Gain kan gå till så här:

Vrid Gain helt till vänster (min). Slå på stereon och spela den musik du brukar spela, vrid upp stereons volym till 70-75% av max. Vrid nu långsamt upp stegets Gain tills basljudet precis börjar låta illa, vrid sedan tillbaka så att ljudet precis låter bra igen. I detta läge har du anpassat stegets förstärkning till stereons utsignal och steget ska inte ge ut dåligt ljud även när stereons volym är högt uppskruvad. smile

Visar det sig att basen inte verkar spela tillräckligt högt så ska du inte försöka vrida upp stegets Gain ännu mer, då kan det börja låta illa och basen tar stryk.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 januari 2013
risodlarn skrev:
Noiseprojekt skrev:
risodlarn skrev:

Pest eller Kolera.

Ja utav de alternativen som vi listade inte vad som var bäst i hela världen. Finns vissa fördelar med exempelvis spotify eller usb minnen/sd-kort men du får väl vara bakåtsträvare och vi andra får rätta oss efter vad vi tycker här i eran tråd på erat forum på erat Internet. Sen så har inte alla samma extrema krav som vissa andra.

Ni som vet allt borde väl rimligtvis kunna förklara vilket som är bäst utav det man vill använda men sen behöver ni inte rekommendera det sättet. Men att säga att det är skit och Att skiva är det ända som fungerar blir ju fjantigt. Jag spelar inga skivor hemma och orkar inte fylla hela bilen med skivor. Som man sedan tröttnar på och ska byta ut. Dåligt.för miljön är de också tillverkning av skivor o transporter. Nä du skivor är nog både pest och kolera.

All respekt för att ni vet vad ni talar om men ni blir vansinniga så fort nån tänker annorlunda och det är nog inte bara jag som har märkt.

Jag tänker inte ta åt mig, men vill upplysa om några saker: att köra telefoner och iPods etc i bilen har jag gjort i 5 år. Så jag tror jag inte är så jättemycket "bakom flötet" mot vad du försöker få det att framstå.

Det jag opponerar mig emot är att nån pratar om kvalitet, och det ordet passar INTE ihop med analogutgångar från smartphones. Om man inte hör hur dåligt det är, ja då borde man fundera på vad man håller på med. Speciellt om man nu nämner högupplöst Spotify i samma andetag. Då blir det bara än mer patetiskt.

Skall ni köra såna här grejer i bilen (smartphones, paddor, datorer) så se för fanken till att skaffa kringutrustning så att ni får acceptabelt ljud ur det. Annars kan ni lika gärna köra pissiga youtube-klipp.....

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
16 januari 2013
amoreex skrev:
Tänkte bara ställa en fråga hur de är med de... många som inte verkar gilla AUX så mycket... men hur fungerar det med Iphone kabel in via USB port och sen köra spotify ?

Har säkert kommit upp!

För jag kör med detta och jag hör verkligen ingen skillnad på kvalite mellan köpt skiva och Spotify då smile

Allt som inte är smartphones inbygda D/A omvandlare, ut via 3.5mm (hörlurs) utgången är okej. 

3.5mm pluggen borde proppas igen eller enbart tillåtas ta emot hörlurar...

2 712 Inlägg
16 januari 2013
jonash skrev:
amoreex skrev:

Har säkert kommit upp!

Allt som inte är smartphones inbygda D/A omvandlare, ut via 3.5mm (hörlurs) utgången är okej. 

3.5mm pluggen borde proppas igen eller enbart tillåtas ta emot hörlurar...

Jo, det kan jag väl hålla med lite om att den är mest till för hörlurar ...

För jag hör verkligen ingen dålig kvalité när de är via USB sladden.. det samma gäller ifall man kör med USB minne smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Sök