3222
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

DLS
1 147 Inlägg
26 januari 2013
Rätt hög känslighet bäddat med rätt okej effekttålighet är de som avgör hur "högt" man spelar. Köp ett vettigt två kanalsteg som lämnar tillräckligt med ren effekt.

96 Inlägg
27 januari 2013
jonash skrev:
Från stegets pluspol, till ena spolens plus. Den spolens minus, till andra spolens plus (en kort sladd alltså), och andra spolens minus till stegets minus.

/Jonas

http://img4.imageshack.us/img4/2548/namnlsrp.png

Blir så om jag inte har tänkt rätt? Och det är vanlig högtalarkabel som ska användas? smile

DLS
1 147 Inlägg
27 januari 2013
De stämmer.

5 Inlägg
27 januari 2013
Tjena, har fått ett problem när jag köpte en ny bilstereo JVC 1-DIN KD-R731BT, jag har ett slutsteg och en bas inkopplat på lågnivå utgången som de står subwoofer på, men när jag går in på stereons inställningar(L/O Mode) och ändrar till "subwoofer" istället för "Rear" så är det som att basen slutar fungera? Men när den står på "Rear" så går basen mycket, antar att den inställningen är för om man ska ha högtalare? Har provat att stoppa i en annan stereo och då fungerar det som de ska med basen. Har jag kopplat fel?
http://www.jvc.fi/wp-content/uploads/20 … D-R731.pdf

Mvh

21 761 Inlägg
27 januari 2013
Om du kollar i manualen så finns det även en undermeny som heter "SUB.W", där väljer du om subutgången ska aktiveras eller vara avstängd. Den undermenyn syns bara när "L/O" är inställd på "SUB.W" enligt manualen. smile

Du måste alltså aktivera subutgången. Står nästan högst upp på sidan 21.
Senast redigerat av Drönirettab (27 januari 2013)

5 Inlägg
27 januari 2013
Har för mig att jag kollade att den va på, men ska göra ett nytt försök imorgon:)

55 Inlägg
28 januari 2013
när man pararell kopplar 2 basar.. ska man köra dom i bryggat läge i slutsteget då eller smile?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
28 januari 2013
vongyllis skrev:
när man pararell kopplar 2 basar.. ska man köra dom i bryggat läge i slutsteget då eller smile?

Beror på vad för slutsteg du har.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

55 Inlägg
28 januari 2013
Streethawk skrev:
vongyllis skrev:

spl dynamic ice 1500 D

monoblock smile

139 Inlägg
28 januari 2013
vongyllis skrev:
Streethawk skrev:
vongyllis skrev:

spl dynamic ice 1500 D

monoblock smile

Du kan inte brygga det steget, att det finns dubbla terminaler är bara för att förenkla inkopplingen. Alltså + och + samt - och - kopplas ihop inne i steget smile

55 Inlägg
28 januari 2013
svampen92 skrev:
vongyllis skrev:
Streethawk skrev:

spl dynamic ice 1500 D

monoblock smile

Du kan inte brygga det steget, att det finns dubbla terminaler är bara för att förenkla inkopplingen. Alltså + och + samt - och - kopplas ihop inne i steget smile

okej smile.. men varför står det med sträck från minus längst ut på ena sidan till plus längst ut på andra sida "1ohm minimum"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 januari 2013
vongyllis skrev:
svampen92 skrev:
vongyllis skrev:

spl dynamic ice 1500 D

monoblock smile

okej smile.. men varför står det med sträck från minus längst ut på ena sidan till plus längst ut på andra sida "1ohm minimum"

för att du får lasta steget som lägst 1 ohm..

55 Inlägg
28 januari 2013
Nitromast skrev:
vongyllis skrev:
svampen92 skrev:

det fattar jag med..

565 Inlägg
28 januari 2013
vongyllis skrev:
Nitromast skrev:
vongyllis skrev:

det fattar jag med..

Gör du det?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

610 Inlägg
28 januari 2013
Lillalilja skrev:
vongyllis skrev:
Nitromast skrev:

det fattar jag med..

Gör du det?

kopplar du i dom utgångarna så får du ut 1 ohm ur steget, kopplar du i dom andra där det inte står 1ohm minimum så får ut 2 res 4 ohm.
Rätta mig om jag har fel med de är så jag lärt mig.

55 Inlägg
28 januari 2013
Ljud-fan skrev:
Lillalilja skrev:
vongyllis skrev:
det fattar jag med..

Gör du det?

kopplar du i dom utgångarna så får du ut 1 ohm ur steget, kopplar du i dom andra där det inte står 1ohm minimum så får ut 2 res 4 ohm.
Rätta mig om jag har fel med de är så jag lärt mig.

ohmen får du ju ut från basarna
Senast redigerat av vongyllis (28 januari 2013)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
28 januari 2013
Får ut ohm? Va!? Ohm i detta fallet är en belastning och bestäms av vilka basar du använder.

499 Inlägg
28 januari 2013
Det spelar ingen roll hur ni kopplar på slutstegets plintar, eftersom dom ändå är ihopkopplade inuti ...
Det som ändrar ohm-talet är hur ni kopplar ihop basarnas spolar.

T.ex att du har 2 basar med en enkel 4ohm spole, då kan du antingen koppla dom parallelt och få 2 ohm eller i serie och få 8 ohm.
Senast redigerat av Bonehead (28 januari 2013)

55 Inlägg
28 januari 2013
Bonehead skrev:
Det spelar ingen roll hur ni kopplar på slutstegets plintar, eftersom dom ändå är ihopkopplade inuti ...
Det som ändrar ohm-talet är hur ni kopplar ihop basarnas spolar.

tack för bra svar . det jag ville få ut av det hela big_smile

2 712 Inlägg
29 januari 2013
Hej säkert dum fråga..

Men det är så att jag tänkte slänga in ett batteri till i bagaget..

Antar detta bara är positivt.. har 2 zachry basar, med ett Audison steg. samt ett Zachry 4-kanal... är nog inte uppe i 1000 watt RMS.. man bruka väl säga 1000 watt RMS per batteri ?
Läst det någonstans.. men kände att det kan väl inte skada med ett extra?

Och isåfall skall det vara ett skiljerelä mellan dem... så när jag står still och spelar så spelas slutstegen och det på batteriet i bagaget... stereon kommer drivas på bilen batteri men den drar ju inte så mycket ström precis smile

Då är min fråga såhär..

Jag har en 50mm2 + kabel dragen från batteriet fram och kommer ju isf koppla det till det andra batteriets +,

Och sen kommer det väl gå kanske en 20/50mm kabel från batteriet ner i karossen som jord.

Sen har jag ju just nu 1 säkring som är byggd sån " 1 st 50mm2 in. 2 st 20mm2 ut. ( hoppas ni förstår )

Och dessa kommer gå till stegen ju.. men då istället för den säkringen att man lägger dem direkt på batteriet?
men självklart med en extra säkring på varje ?

Och sen att jag jordar på batteriet istället?

eller i Karossen.. fortfarande inte bestämt..

Då är min fråga.. vad behöver jag ?

Jag vet jag behöver ett Skiljerelä.. är det nån som kan skicka en länk till ett sånt som jag kan använda mig utav?

( har säkert formulerat dåligt, bara fråga isf ifall det är något ni ej förstår smile )

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Sök