Cgee skrev:
amoreex skrev:
Cgee skrev:
Ja det kan du, dock är oftast billjudskablar mycket lättare att hantera. Startmotorkablar och liknande brukare väl ha tunnare hölje och grövre kardeler om jag inte misstar mig.
Ja det kan säkert stämma att de är lättare att hantera.. men har man så dem bara skall gå en rak väg så borde de väl inte spela nån roll ?
Bara den har rätt tjocklek ?
t ex att man har en som är 20/25mm2?
Anledningen till att jag undrar är för kan få hem såna kablar billigt från en vi känner och behöver lite längre jordkablar för att dra det snyggare.. dock säger ekonomin stopp annars...
Hoppas ni förstår

volvoraggaren80 skrev:
självklart är det skillnad på kabel och kabel ju mer watt slutsteget är desto grövre kabel behöver och nej du ska nog inte ta den kabeln från startmotorn
Jo självklart.. men bara det är rätt tjocklek?
Jorden är ju ändå bara till för att leda tillbaka strömmen från blocket till chassiet för att sen gå till batteriet igen..
Så har jag fått lära mig iaf..
Ja det vill jag få till ja, kopparen i en startmotorkabel borde ju inte skilja sig nämnvärt än kopparen i en billjudskabel, förutom e.v tjockleken på kardelerna om fallet skulle vara så. Sålänge du inte kör underdimensionerad kabel så..
Självklart kommer den ej vara underdimensionerad.. har nu en 20mm2 kabel till ett steg som kan ge ut 600 watt i 1 ohm. och kablen är kanske 1,2 meter..
Tar jag då lite längre kabel skall jag se om det får plats med 25mm2 istället då det är trots allt lite grövre

Så med andra ord tror du att det är bara att köra ?
Plötsliga stoppet är det som dödar..