6270
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 Inlägg
3 februari 2013
Tack för alla svar!

Får väl bli att köpa lite dämpande mattor på Biltema, antar att det är denna som de flesta köper?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … en-369211/

733 Inlägg
3 februari 2013
Ett lite billigare alternativ av dämpmatta som är riktigt bra smile

http://www.dnbilradio.se/produkt/Silent-Coat-40-pack

1 523 Inlägg
3 februari 2013
primeramannen skrev:
risodlarn skrev:
Att klaga på att Folk frågar saker i en tråd som heter våga fråga känns ju som en intressant strategi...

Det är inte dom det klagas på utan dom som svarar men inte vet vad dom håller på med

Det är tyvärr lite även emot dom som frågar.

Det finns något som kallas "Trial and Error", alltså att våga prova och att göra fel för att lära sig.
Men många här inne frågar över småskit.
Hade det inte varit smidigare att fråga nån vän eller förälder än att skriva här när det bara handlar om väldigt enkla frågor?!

610 Inlägg
3 februari 2013
Noiseprojekt skrev:
primeramannen skrev:
risodlarn skrev:
Att klaga på att Folk frågar saker i en tråd som heter våga fråga känns ju som en intressant strategi...

Det är inte dom det klagas på utan dom som svarar men inte vet vad dom håller på med

Det är tyvärr lite även emot dom som frågar.

Det finns något som kallas "Trial and Error", alltså att våga prova och att göra fel för att lära sig.
Men många här inne frågar över småskit.
Hade det inte varit smidigare att fråga nån vän eller förälder än att skriva här när det bara handlar om väldigt enkla frågor?!

enkla frågor för dig kanske inte är enkla frågor för andra, alla är olika. finns de genvägar genom att fråga så gör man det, istället för att tex bränna ett steg/bas även om de bara handlar om någon tusen lapp eller mindre.

3 Inlägg
3 februari 2013
Tjabba!
Jag undrar om de är okey att koppla remoten på steget direkt på plusen?"

Har bara "byglat" över från pluskabeln som går in i steget. För att jag inte får stereons remote att funka.
Tvingas därför att stänga av och he på steget manuellt

311 Inlägg
3 februari 2013
linkolobo skrev:
Tjabba!
Jag undrar om de är okey att koppla remoten på steget direkt på plusen?"

Har bara "byglat" över från pluskabeln som går in i steget. För att jag inte får stereons remote att funka.
Tvingas därför att stänga av och he på steget manuellt

Hade du tänkt köra med en strömbrytare? Det vet jag kompisar till mig har gjort men lätt att glömma det på. Ta ström från cigguttaget eller baklyset kanske? Eller om testa sladden på stereon för motordriven elantenn om sådan finns.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

3 Inlägg
3 februari 2013
Jag har provat alla typer av kablar bakom stereon. Inget funka. Måste vara nå fel på den.
Och de kluriga är att jag har baslådan i lastbilen. 
Och de är ju 24 volt. Har inte hitta nått 12volts uttag nånstans. För till slutsteget har jag dragit både plus och minus från ett batteri för att få 12 volt.

Men de är alltså inga problem med att bygla remoten som jag gjort och bara köra med strömbrytare? :-)

499 Inlägg
3 februari 2013
Det funkar men steget kommer vara på och dra ström från batteriet om du glömmer stänga av det.
Det bästa är egentligen att koppla den till tändningen eller remote från stereon(oftast blå kabel har jag för mig).
Senast redigerat av Bonehead (3 februari 2013)

3 Inlägg
3 februari 2013
Okey men då kör jag med strömbrytare som jag gör nu :-)
för jag har som sagt provat alla kablar bakom stereon men får inte de att funka.

Tack för svaren! :-)

311 Inlägg
3 februari 2013
linkolobo skrev:
för jag har som sagt provat alla kablar bakom stereon men får inte de att funka.

Om du kopplar in dig på 12v från stereon då?

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

565 Inlägg
3 februari 2013
BillyBooy skrev:
linkolobo skrev:

Om du kopplar in dig på 12v från stereon då?

Men läs vad han skrev innan för fan

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

2 712 Inlägg
4 februari 2013
Hej säkert dum fråga..

Men är det nån skillnad mellan kabel som kabel ?
Förutom kvalité ?

Kan jag ta en "jordkabel" som är till t ex en startmotor och sätta som jordkabel till mitt slutsteg osv?

eller måste det vara speciella för ljud? ( låter väldigt dumt men vill mest vara stensäker smile )

Mvh

Plötsliga stoppet är det som dödar..

ohshit
1 285 Inlägg
4 februari 2013
amoreex skrev:
Hej säkert dum fråga..

Förutom kvalité ?

Kan jag ta en "jordkabel" som är till t ex en startmotor och sätta som jordkabel till mitt slutsteg osv?

eller måste det vara speciella för ljud? ( låter väldigt dumt men vill mest vara stensäker smile )

Mvh

Ja det kan du, dock är oftast billjudskablar mycket lättare att hantera. Startmotorkablar och liknande brukare väl ha tunnare hölje och grövre kardeler om jag inte misstar mig.

The löwer class.

517 Inlägg
4 februari 2013
självklart är det skillnad på kabel och kabel ju mer watt slutsteget är desto grövre kabel behöver och nej du ska nog inte ta den kabeln från startmotorn

2 712 Inlägg
4 februari 2013
Cgee skrev:
amoreex skrev:
Hej säkert dum fråga..

Förutom kvalité ?

Mvh

Ja det kan du, dock är oftast billjudskablar mycket lättare att hantera. Startmotorkablar och liknande brukare väl ha tunnare hölje och grövre kardeler om jag inte misstar mig.

Ja det kan säkert stämma att de är lättare att hantera.. men har man så dem bara skall gå en rak väg så borde de väl inte spela nån roll ?

Bara den har rätt tjocklek ?
t ex att man har en som är 20/25mm2?

Anledningen till att jag undrar är för kan få hem såna kablar billigt från en vi känner och behöver lite längre jordkablar för att dra det snyggare.. dock säger ekonomin stopp annars...

Hoppas ni förstår wink

volvoraggaren80 skrev:
självklart är det skillnad på kabel och kabel ju mer watt slutsteget är desto grövre kabel behöver och nej du ska nog inte ta den kabeln från startmotorn

Jo självklart.. men bara det är  rätt tjocklek?

Jorden är ju ändå bara till för att leda tillbaka strömmen från blocket till chassiet för att sen gå till batteriet igen..
Så har jag fått lära mig iaf..

ohshit
1 285 Inlägg
4 februari 2013
amoreex skrev:
Cgee skrev:
amoreex skrev:
Hej säkert dum fråga..

Förutom kvalité ?

Mvh

Ja det kan säkert stämma att de är lättare att hantera.. men har man så dem bara skall gå en rak väg så borde de väl inte spela nån roll ?

Anledningen till att jag undrar är för kan få hem såna kablar billigt från en vi känner och behöver lite längre jordkablar för att dra det snyggare.. dock säger ekonomin stopp annars...

Hoppas ni förstår wink

volvoraggaren80 skrev:

Jorden är ju ändå bara till för att leda tillbaka strömmen från blocket till chassiet för att sen gå till batteriet igen..

Ja det vill jag få till ja, kopparen i en startmotorkabel borde ju inte skilja sig nämnvärt än kopparen i en billjudskabel, förutom e.v tjockleken på kardelerna om fallet skulle vara så. Sålänge du inte kör underdimensionerad kabel så..

The löwer class.

2 712 Inlägg
4 februari 2013
Cgee skrev:
amoreex skrev:
Cgee skrev:

Hoppas ni förstår wink

volvoraggaren80 skrev:

Ja det vill jag få till ja, kopparen i en startmotorkabel borde ju inte skilja sig nämnvärt än kopparen i en billjudskabel, förutom e.v tjockleken på kardelerna om fallet skulle vara så. Sålänge du inte kör underdimensionerad kabel så..

Självklart kommer den ej vara underdimensionerad.. har nu en 20mm2 kabel till ett steg som kan ge ut 600 watt i 1 ohm. och kablen är kanske 1,2 meter..

Tar jag då lite längre kabel skall jag se om det får plats med 25mm2 istället då det är trots allt lite grövre smile

Så med andra ord tror du att det är bara att köra ?

ohshit
1 285 Inlägg
4 februari 2013
amoreex skrev:
Cgee skrev:
amoreex skrev:
Cgee skrev:

Hoppas ni förstår wink

Självklart kommer den ej vara underdimensionerad.. har nu en 20mm2 kabel till ett steg som kan ge ut 600 watt i 1 ohm. och kablen är kanske 1,2 meter..

Tar jag då lite längre kabel skall jag se om det får plats med 25mm2 istället då det är trots allt lite grövre smile

Precis. Det enda jag kan komma på är väl att det är mindre hölje, störningsmässigt.

Jag skulle ha köpt en billjudskabel, men koppar som koppar imo.

The löwer class.

2 712 Inlägg
4 februari 2013
Cgee skrev:
amoreex skrev:
Cgee skrev:

Precis. Det enda jag kan komma på är väl att det är mindre hölje, störningsmässigt.

Jag skulle ha köpt en billjudskabel, men koppar som koppar imo.

Kabeln kommer dras under "Golvet" i bagaget och ner under säterna,

Samt drar nog några lager med Eltejp över den ifall det kan hjälpa?

vet ej om Eltejp isolerar mot det dock..

Vi får se ifall nån annan har något att säga !

Sök