TBergsten skrev:
Hejsan bilstereogräbs
Hade tänkt ska börja lägga upp nu hur ljudet i min bil ska byggas. Har införskaffat ett slutsteg som är ett monoblock från MDS som kallas för "T5", lite kort info om steget:
Medföljande tillbehör: Fjärrkontroll
Maxeffekt: 3400W
Effekt RMS 4Ohm: 1200WRMS i 2 ohm / 1700WRMS i 1 ohm
Delningsfilter: Varialbelt lågpassfilter
Frekvensomfång: 20-230Hz
Signalbrus: 90dB
Med det steget så hade jag tänkt köra med två stycken mds basar, länkar dessa.
http://www.mds.se/product.html/mds-mds- … rettyPhotoHar då lite funderingar...
1. Visst kommer det gå vägen med det slutsteget? Är inte kunnig på billjud alls så frågar här istället.
2. Hur ska jag placera lådan samt bygga i bagaget för absolut bästa effekt? BORTSETT från ombyggnation av hatthyllan, vill inte förstöra och hålla på att juxa med den. Det är inget tävlingsbygge eller dylikt men vill ta vara på den effekt som ligger i basarna och bygga så bra som möjligt så att så lite går till spillo, bortsett då från det med hatthyllan. Tycker inte om så mycket att man bara far runt och fjantar på med lite bas i bagaget så att det bara låter som något skramlande härk som ska ramla sönder

Så då är frågan:
Någon som har tips på hur det ska byggas?
3. Någon som kan länka ett bra kabelkit? Som jag har förstått så ska det vara lågnivåkablar, strömkabel (batteriet i motorutrymmet) och en jordkabel på det så. Har någon ett tips på ett bra samt prisvärt kabelpaket så är jag tacksam om någon länkar det.
Lutar lite att på något sätt sätta basarna mot skidluckan och täta emot där så att hela bilen blir som en låda som får bompa på, bör ju bli rejält med tryck då i jämförelse mot att bara ha en lös låda vänd mot baklyktorna... Är dock inte kunnig som sagt så jag tar gärna emot tips på hur jag ska gå tillväga och är även tacksam om någon kan hjälpa mig med frågorna.
EDIT: Bilen är en volvo s70 t5 och jag är inte heller rädd för att snåla på utrymme i bagaget när det gäller bygget, så alla tankar samt tips är välkomna...

Mvh