7125
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

grön aktivist
846 Inlägg
14 februari 2013
Snoogiloo skrev:
Ljud-fan skrev:
Om de slår i högtalarna när man startat bilen är de väll signal jorden i steg eller stereo som gått sönder eller?
Undrar även ifall de är farligt för komponenterna när dom slår (slår till ganska kraftigt)

Om det slår till en gång så är det stor sannolikhet att det är lågnivå kablarna som ligger för nära en strömkabel. Det räcker med att remote kabeln korsar lågnivåkabeln ibland (beror mycket på hur pass bra skärmad lågnivåkabeln är)

Om det slår 4-5 gånger då?

Ålänning!
533 Inlägg
14 februari 2013
Tjenare!

Finns det någon vänlig själ som skulle vilja designa en låda åt mig?
Basen som skall användas är en MTX T812-22 och förstärkaren ett Audison SR1DK.
Bilen detta skall sitta i är min Audi A4 B5

Såhär ser det ut idag
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-659cdd677db65c1ba8c3a4222d6fe4f9.jpg

Själva lådan är lika stor som högra ryggstödet (Höger+mittensektionen). Basen är en DLS UR12 och spelar helt okej.

Är ute efter lite djupare bas, men ändå bra med dB, så nån kompromiss får man göra där.
Har hört att en bandpass låda skulle passa sig bäst, där kommer detta inlägg in smile
Storleksmesigt något i samma stil som den gamla lådan, vill kunna fälla ner ena sätet för frakt av längre saker!
Mera info som mått och dyl. kan jag fixa imorgon!

Tack på förhand!

451 Inlägg
14 februari 2013
Pexi92 skrev:
Tjenare!

Såhär ser det ut idag
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6fe4f9.jpg

Själva lådan är lika stor som högra ryggstödet (Höger+mittensektionen). Basen är en DLS UR12 och spelar helt okej.

Är ute efter lite djupare bas, men ändå bra med dB, så nån kompromiss får man göra där.
Har hört att en bandpass låda skulle passa sig bäst, där kommer detta inlägg in smile
Storleksmesigt något i samma stil som den gamla lådan, vill kunna fälla ner ena sätet för frakt av längre saker!

Tack på förhand!

Skall jag vara ärlig så tror jag inte att någon är intresserad av att simulera en bandpasslåda gratis till dig. Det är en hel del jobb.  Vill du ändå få ett.. hyfsat.. resultat gör så här: http://www.youtube.com/watch?v=4r2E8mb524w

Lyssna på vad han säger. Bestäm dig för exakt hur du vill att det skall låta så kan jag hjälpa dig med programmet. Tar tre minuter men blir inget vidare resultat jämfört med en optimal bandpass.

Edit: För övrigt så är det inte säkert att det är en bra idé över huvud taget med bandpass. Man skall egentligen välja designen efter bilen och basen och inte bara ta en design rakt av. Kan bli rejält fel i programmet med din bas (inte många basar som är byggda för detta) och ännu konstigare när man lägger till det akustiska mottrycket som uppstår i en skidlucka.
Senast redigerat av Rigan (14 februari 2013)

451 Inlägg
14 februari 2013
Pexi92 skrev:
Tjenare!

Såhär ser det ut idag
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6fe4f9.jpg

Tack på förhand!

Det enklaste och förmodligen bästa du kan göra är att bygga en baslåda 56,63 liter nettovolym och köpa två aeroportar. Den ena kapar du lite - testar - kapar - testar - ... -
Sedan vet du bästa längden och du kapar den andra till rätt längd och voila! Så nära en optimal låda för din smak du kan komma på enklast möjliga sätt.

7 Inlägg
15 februari 2013
Tja jag ska byta mina högtalare i min bil och undrar vad det finns för 5,25 högtalare för 400kr som är bra annars om det finns några bra 6,5 för samma pris

Tack Sam för svar big_smile

610 Inlägg
15 februari 2013
Chrillepille skrev:
Tja jag ska byta mina högtalare i min bil och undrar vad det finns för 5,25 högtalare för 400kr som är bra annars om det finns några bra 6,5 för samma pris

Tack Sam för svar big_smile

http://www.dbakuten.se/produktvisning/? … R4zDqVrims

773 Inlägg
15 februari 2013
Hejsan är verkligen nöjd med bas och mid bas etc, men tycker att det fattas något skulle tippa på att jag tycker det är koxialer eller diskanter någon som har tid att leta åt mig för 500 kr. Få ut 2 diskanter eller 2 st 4" högtalare med inriktning på diskantljud, tackar ödmjukast då mitt Internet förvinner någon dag nu och jag tycker det är jobbigt att surfa på flickvännens Iphone så vänder jag mig hit. Har förövrigt dubbla 12" kicker comp 4 ohm, mds hatthyllepaket och ett par 6" mellan register och fattas det där lilla extra ljudet som gör att man får gåshud:P

Ha det bra och tacksam för alla svar:P

Ps: ta det gärna i pm med link till högtalare och lägg gärna till vad ni tycker

596 Inlägg
15 februari 2013
Hej jag tänkte sätta in en aktiv bas och fler högtalare i min brors bil en Ford fiesta 2011 och undrar om det är nån som vet om det är en subutgång och plats för 4st högtalare på orginalsteion? eller måste man byta den och vart finns det å köpa en som ser likadan ut som orginalet?

21 761 Inlägg
15 februari 2013
Pexi92 skrev:

Ja, måtten är viktiga så att man vet vilken bruttovolym det finns att tillgå.

Deras eget basreflexförslag är på ca 57 liter och stämmer man av till tex 35 Hz så ser det i teorin ut att kunna spela på ganska mycket djupbas. 4:e ordningens bandpasslåda ska nog funka också, har snabbräknat på en som får liknande frekvensgång som basreflexlådan. Bandpasslådan blir dock större, jag har räknat på 35+40 liter netto.

Porten i både basreflexlådan och bandpasslådan blir lång och behöver troligen vinklas, där kan slotport bli en smidigare lösning. Men om porten ska spela ut genom skidluckan så bör den i så fall designas så att det är fritt utrymme framför portmynningen, annars utnyttjas inte porten optimalt. Port upp genom hatthylla är ett ju ett alternativ. smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
15 februari 2013
spelar det igentligen någon roll om slutet på basporten i en låda är 3cm från väggen eller 30cm?

Huvudsaken är väll att längden på porten är rätt? eller tänker jag fel nu?

2 024 Inlägg
15 februari 2013
Piratstikin skrev:
spelar det igentligen någon roll om slutet på basporten i en låda är 3cm från väggen eller 30cm?

Porten måste ju kunna andas.
En fingervisning som jag har fått lära mig en gång är att minst ha portens diameter som avstånd mellan port och vägg.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 februari 2013
Piratstikin skrev:

Spelar STOR roll.. från den väggen som är bakom porten då.

Den måste ligga MINST portens diameter från väggen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 februari 2013
Expoze skrev:
Piratstikin skrev:

Porten måste ju kunna andas.
En fingervisning som jag har fått lära mig en gång är att minst ha portens diameter som avstånd mellan port och vägg.

Snabbare än mig.. smile

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
15 februari 2013
Tokken skrev:
Piratstikin skrev:

ok kommer köra med 6" port, och i början när man byggde en låda hörde jag mått som tex minst 3-4cm från väggen men inget "max mått" ifrån, men då är det alltså inte för nära som gäller men sen om det är 10 eller 20cm mera spelar ingen roll? smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
15 februari 2013
Och när jag ändå håller på, en 4" port ska vara 220mm lång, men hur vet man längden på en 6" port då? eller är det densamma?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 februari 2013
Piratstikin skrev:
Tokken skrev:
Piratstikin skrev:

ok kommer köra med 6" port, och i början när man byggde en låda hörde jag mått som tex minst 3-4cm från väggen men inget "max mått" ifrån, men då är det alltså inte för nära som gäller men sen om det är 10 eller 20cm mera spelar ingen roll? smile

En 6" port mäter drygt 152mm och det är vad den minst ska ligga från väggen.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

565 Inlägg
15 februari 2013
Tokken skrev:
Piratstikin skrev:

Snabb fråga, gäller samma sak slotport? Eller hur ska man räkna där?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
15 februari 2013
Tokken skrev:
Piratstikin skrev:
Tokken skrev:

En 6" port mäter drygt 152mm och det är vad den minst ska ligga från väggen.

tack fast jag kanske formulerae lite fel nu tongue själva totala längden på hur djupt in i lådan röret ska gå? en 4" skulle in 220mm och hur vet man isåfall längden på en 6"? smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 februari 2013
Lillalilja skrev:
Tokken skrev:
Piratstikin skrev:

Snabb fråga, gäller samma sak slotport? Eller hur ska man räkna där?

Ja det samma gäller slotportar.. ligger porten närmare än bredden på en slotport stryper du portöppningen.
= inget bra.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
15 februari 2013
Och om slotporten har precis samma avstånd till väggen som portens innerbredd så bildas en "osynlig" förlängning av porten som motsvarar innerbredden+portmaterialtjockleken. smile

Sök