6611
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

11 Inlägg
17 februari 2013
Att dra ny kabel kommer jag inte göra, det kommer garanterat ta längre tid än att fixa en bra skarv.Det kommer bara att finnas en skarv, dvs lika "många" som andra kompisar har där deras säkring inte är inbyggd i kabeln.
Nu återstår det bara att se om skarven fixas via ytterliggare en säkring eller genom lödning. Ska kolla upp om någon har verktyg för detta, då jag inte har.
Expoze skrev:
PhilJonsson skrev:
Hejsan!

Jag funderar på att skaffa det här paketet, http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3245.4700/

Vilket duger till att ge ett mkt fylligare ljud än volvos orginal 5.25 som sitter i bakdörrarna.
Men jag har ett problem, tidigare ägare på bilen har knipsat av strömkabeln vid torpedväggen, och i paketet följer det med strömkabel med inbyggd säkring osv. Vad jag hade tänkt göra är att kapa av den nya kabeln och på nått sätt skarva den med den gamla kabeln, för lat och okunnig för att dra ny kabel. Hur ska man skarva ihop gammal+ny kabel? Ska man koppla in ytterliggare en säkring, borde ju fungera en ANING bättre än en vanlig skarvning med lite eltejp haha. Eller kan det bli fel och de två säkringarna slår ut varandra? Den första kommer vara inbyggd på nya kabeln cirka 20cm från batteriet och "säkrings skarvningen" cirka 1 meter efter första säkringen.
och btw, duger se vanliga högtalar kablarna för att koppla basen med steget? eller behövs något grövre?

Tacksamm för någon smart och enkel lösning smile

Skulle faktiskt tro att det går fortare att dra om kabeln från den befintliga säkringshållaren än att skarva kabeln. Bättre blir det oxå, man ska ha så få skarvar på en kabel som möjligt.

451 Inlägg
17 februari 2013
PhilJonsson skrev:
"vad är det jag läser!?"

Ursäkta mig, men någon gång måste man la lära sig om man inte riktigt vet eller!?
Lödning osv är inte den svåraste metoden, men jag har inga (vad jag vet) verktyg för att göra det.
Vet hur det går till.

Jo, men allvarligt talat..? Låter som att du försöker vara lustig. Är man okunnig skriver man:
"Jag behöver skarva en avklippt högtalarkabel, hur gör man? Gör det något om man har två säkringar i serie?"

Att börja skriva massa grundläggande teorier som man måste sitta och dementera för dig är inte riktigt vad tänkt mig när jag loggar in här. Och sedan att skriva rakt ut att man är lat hjälper inte direkt heller.

Kort och konsist och kom direkt till poängen.
Annars är Google din vän.

517 Inlägg
17 februari 2013
En fråga är det nån som har uppgifter på ett jvc slutsteg hur många watt det är på det heter JVC dynamic super digifine?? hittar inga uppgifter på internet

2 712 Inlägg
17 februari 2013
volvoraggaren80 skrev:
En fråga är det nån som har uppgifter på ett jvc slutsteg hur många watt det är på det heter JVC dynamic super digifine?? hittar inga uppgifter på internet

Heter det möjligtvis något i form med      KS-AG214 som står på baksidan ?

isåfall är det väl ett 4 kanal steg?
ger isf 40 watt i 4 ohm per kanal smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

46 Inlägg
18 februari 2013
Om man ska bygga en baslåda är de några speciella mått som man ska tänka på?

Som t.ex avstånd från bas till väggen på lådan?
Spelar de någon roll om den är avlång eller kvadratisk?

Något annat man ska tänka på?

//Philip ''Dansken_'' Jakobsen

Jag är inte kriminell, jag har bara en annan syn på lagen!
Gilla mullvad crew @ facebook för mer info om meets och bilder från meeten!

35 Inlägg
18 februari 2013
Jag undrar detsamma som Dansken__ om avstånd från basen till lådans vägg. Har ett par Hertz HX250D basar som jag tänkte köra rekommenderad låda till på 18 liter styck men vill få så litet djup som möjligt.

21 761 Inlägg
18 februari 2013
Ett par saker bör man tänka på iaf. smile

# Avståndet från portmynning till motstående föremål (tex mellan portmynning inuti lådan och bakre vägg) ska helst vara minst samma som portens innerdiameter.

# Avståndet mellan baksidan på basens magnet och motstående föremål (tex bakre vägg) ska helst vara minst samma som diametern på magnetens ventilationshål. Gäller förstås bara om magneten har sånt hål, inte alla som har det (men de flesta).

Lådan kan byggas rektangulär eller kvadratisk när det gäller rena baslådor, det spelar ingen större roll. Om lådan är mer än 170 cm åt något håll så kan stående vågor uppstå vid ca 100 Hz, men normalt sett delar man ju vid lägre frekvenser och då borde det inte bli stora bekymmer. smile

35 Inlägg
18 februari 2013
Åfan då kan man ha magneten ganska nära väggen då. Tror mitt hål ligger på ca 2cm i diameter.

21 761 Inlägg
18 februari 2013
Då borde du kunna ha magneten så nära tycker jag. Orsaken till att man bör ha ett visst avstånd är (så vitt jag vet) mest för att luften som kommer ur ventilationshålet ska kunna röra sig fritt, hålet är ju till för att kyla av talspolen. smile

32 Inlägg
18 februari 2013
Tja undrar på vilka olika sätt man kan bygga en låda, dom flesta är ju kvadratiska eller kvadratiska med en sjunde vägg som är lite sne så basarna kan peka uppåt.

Varför finns det inte mer kreativa designer ex:
    ____  B __
   |__   |__|  \
       /            \
    A/              \
   _/                 \
   |                    \
   |____________\

A = Bas pekat utåt
B = Insjunkning för slutsteg ( eller blir värmen för hög? )
Förstår ju att det finns en anledning men varför igentligen?

EDIT: Ser helt skumt ut efter man postat men chansar på att ni förstår vitsen med det hela ändå smile
Senast redigerat av Skagvard (18 februari 2013)

2 024 Inlägg
19 februari 2013
Skagvard skrev:
Tja undrar på vilka olika sätt man kan bygga en låda, dom flesta är ju kvadratiska eller kvadratiska med en sjunde vägg som är lite sne så basarna kan peka uppåt.

____  B __
   |__   |__|  \
       /            \
    A/              \
   _/                 \
   |                    \
   |____________\

A = Bas pekat utåt

EDIT: Ser helt skumt ut efter man postat men chansar på att ni förstår vitsen med det hela ändå smile

Menar du att köpa färdigt eller när folk bygger själva?
En färdig låda med mer avancerade former blir rätt dyr och folk i allmänhet är inte villiga att betala det, den lilla skaran som är beredda på det bygger själva eller lejer bort arbetet istället.
Att bygga en låda med mer avancerade former tar tid, tar tid att mäta och såga och ofta är det knepigt att fixera bitarna bra när man ska ha ihop lådan.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

32 Inlägg
19 februari 2013
Expoze skrev:
Skagvard skrev:

____  B __
   |__   |__|  \
       /            \
    A/              \
   _/                 \
   |                    \
   |____________\

A = Bas pekat utåt

Menar du att köpa färdigt eller när folk bygger själva?
En färdig låda med mer avancerade former blir rätt dyr och folk i allmänhet är inte villiga att betala det, den lilla skaran som är beredda på det bygger själva eller lejer bort arbetet istället.
Att bygga en låda med mer avancerade former tar tid, tar tid att mäta och såga och ofta är det knepigt att fixera bitarna bra när man ska ha ihop lådan.

Tack smile
Undrat länge, skulle nog aldrig gissat att det var pga att folk inte orkar göra det smile

280 Inlägg
19 februari 2013
Skagvard skrev:

____  B __
   |__   |__|  \
       /            \
    A/              \
   _/                 \
   |                    \
   |____________\

A = Bas pekat utåt

För det första så beror den sneda väggen på att baksätet lutar vilket gör att lådans passform blir bättre och den tar upp mindre plats i bagaget om en sida lutar. Det är inte för att basarna ska "peka uppåt".

Om vi för enkelhets skull pratar om slutna lådor så kräver en helt kvadratisk låda tre saker för att en potentiell kund ska kunna använda den. Att lådan får plats i bilen, att basen som kunden tänkt använda är i rätt storlek och att den kräver lika stor eller mindre volym än lådan. Det innebär att man med en design kan tillgodose de allra flesta potentiella kundernas behov.

Har lådan en lutande vägg så delas marknaden i två beroende på vilken sida av lådan basarna monteras på. Dvs. om basarna är tänkta att spela bakåt eller framåt.

Krånglas designen till ytterligare med slutstegsfack osv. så blir marknaden ännu mindre beroende på att fackets storlek och placering. Till slut så finns det ingen kund kvar som efterfrågar lådan.

Sammanfattat så ju enklare design lådorna har desto större bli marknaden och försäljarna behöver och ha färre olika varianter i lager för att kunna tillgodose kunderna behov.

Vill man ha en krångligare mer specialanpassad design så får man bygga den själv eller specialbeställa den och det är det många som gör.

55 Inlägg
19 februari 2013
Någon som har erfarenhet av denna bas,
cerwin vegas stroker,  gamla serien, 18". 
Tips på något vettigt slutsteg som ska driva 2 såna?

280 Inlägg
19 februari 2013
vongyllis skrev:

Jag har aldrig hört någon som fått en sådan att låta rätt och de kräver gigantiska lådor. Jag hade inte ens försökt att använda dem.

16 197 Inlägg
19 februari 2013
vongyllis skrev:

dom vill ha stora portade lådor.. spelar TAJT å hårt..

fanns med 4 elle 8ohms spole.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

55 Inlägg
20 februari 2013
evilaudio skrev:
vongyllis skrev:

är det bra eller dåliga basar smile?

16 197 Inlägg
20 februari 2013
vongyllis skrev:
evilaudio skrev:
vongyllis skrev:

är det bra eller dåliga basar smile?

har sina för å nackdelar som alla andra element..  en är ju baserad på ett PA element så den spelar inte JÄTTE djupt. men hårt,tajt å högt OM man bygger rätt låda till de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 712 Inlägg
20 februari 2013
Säkert jätte dun fråga, men vill bara veta. Håller nu på att bygga en lufttätvägg t mina basar. Och ska såga ut hål i skivan, undrar då om jag måste göra hål för både basar och port eller om det räcker för porten?

Snabbt svar vore bra!

Plötsliga stoppet är det som dödar..

32 Inlägg
20 februari 2013
amoreex skrev:
Säkert jätte dun fråga, men vill bara veta. Håller nu på att bygga en lufttätvägg t mina basar. Och ska såga ut hål i skivan, undrar då om jag måste göra hål för både basar och port eller om det räcker för porten?

Snabbt svar vore bra!

Är ingen expert men med en tät skilje vägg så borde du behöve 1 port per bas alltså 2 portar smile
Annars är dom ju inte skiljda

Sök