5666
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

32 Inlägg
22 februari 2013
Hippi skrev:
Hallå! smile hade tänkt att införskaffa mig ett slutsteg till mina högtalare, har 4st kicker 6.5 o två 6.9or. Inte ute efter något proffs ljud på nått sätt utan vill bara få lite bättre ljud när man höjer lite. Fundera vilket typ av steg man ska ha och om man kopplar in de på samma sätt som steget till basen.
/Hippi

Skulle hjälpa om du sa vad det ska vara för rms på högtalarna smile
Fast bara ett tips, betala hellre några hundra mer än att tro att du kommer undan billigt. Om du inte är fattig student vill säga.

Och du har ju 6stycken högtalare du vill koppla in i slutsteg, då är det billigare att köpa 2st 4 kanals och brygga en kanal på varje (Antar att 6,9orna vill ha mer wrms)

För ett dugligt steg (övre dom billigaste och billigare än dom dyraste) med 6 kanaler är svin dyrt då det inte finns så många steg i 6kanals klassen.

Men om du är en fattig student med bara 2-300 så hade biltema ett sex kanals steg för 500 som inte är kvar i sortiment men hyfsat vanligt på beg marknaden. Du kommer märka viss skillnad men inte lika stor som du kanske är ute efter. Fast du kan ju ringa och fråga om du får prov spela steget med dina högtalare, många brukar gå med på detta då det inte är ett helt värdelöst steg.

1 727 Inlägg
22 februari 2013
Skagvard skrev:
Och du har ju 6stycken högtalare du vill koppla in i slutsteg, då är det billigare att köpa 2st 4 kanals och brygga en kanal på varje (Antar att 6,9orna vill ha mer wrms)

För ett dugligt steg (övre dom billigaste och billigare än dom dyraste) med 6 kanaler är svin dyrt då det inte finns så många steg i 6kanals klassen.

Rätt 4-kanalssteg går att köra i 2 ohm.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

83 Inlägg
22 februari 2013
Horsyhorse skrev:
Hur har du kopplat det då?

Pierre

Lågnivå till slutsteg, sedan till basen.

RMS på 6.5 är 65w, max 195w, 6.9 100w o max 300w.

som ett exempel:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 4x80w.html
är det hiss eller diss?

Pojkar kör turbo, män kör V8.. Tur att ja e en pojke då (:

1 727 Inlägg
22 februari 2013
Hippi skrev:
Horsyhorse skrev:
Hur har du kopplat det då?

Pierre

Lågnivå till slutsteg, sedan till basen.

RMS på 6.5 är 65w, max 195w, 6.9 100w o max 300w.

som ett exempel:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 4x80w.html
är det hiss eller diss?

Varken hiss eller diss.
Annars kollar du på det här:
LÄNK

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (22 februari 2013)

83 Inlägg
22 februari 2013
Horsyhorse skrev:
Varken hiss eller diss.
Annars kollar du på det här:
LÄNK

Pierre

Okej smile och att det är omkopplingsbart, va menas med det?
/Hippi

1 727 Inlägg
22 februari 2013
Det räcker med ett par RCA(L+R) in, för att få fart på alla 4 kanaler.

Pierre

83 Inlägg
22 februari 2013
Då är jag med, får bli ett par sånna sen då smile

1 727 Inlägg
22 februari 2013
Hippi skrev:

Sånna? Var det inte ETT steg du skulle köpa?

Pierre

32 Inlägg
22 februari 2013
Horsyhorse skrev:
Hippi skrev:

Pierre

Han vill driva 6 högtalare, 4st 6.5or och 2x 6.9or

1 727 Inlägg
22 februari 2013
Skagvard skrev:
Horsyhorse skrev:
Hippi skrev:

Pierre

Det steget jag länkade till driver alla högtalarna, så ett steg behövs.
6.5orna kan gå på samma kanaler.

Pierre

83 Inlägg
22 februari 2013
Horsyhorse skrev:
Skagvard skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Det steget jag länkade till driver alla högtalarna, så ett steg behövs.
6.5orna kan gå på samma kanaler.

Pierre

Jaha okej.

1 727 Inlägg
22 februari 2013
Hippi skrev:
Jaha okej.

För alla 6.5orna satt väl i samma dörr?

Pierre

894 Inlägg
22 februari 2013
har ett Slutsteg: Audison SR1D
1x280W rms i 4ohm
1x460W rms i 2ohm
1x640W rms i 1ohm
Klass D

med en utgång där det står 1 ohm och 2 uttgångar där cdet står bara speker output

Försökte idag koppla in min Baslåda: GAS Alpha 212 2x12tum
Tillverkare: GAS
Modell: ALPHA 212
Typ: Portad låda
Storlek: 2x12
Maxeffekt: 1600w
Effekt (RMS): 600w

på dom 2 utgångarna där det står speker output utan att det hände någonting, kopplade då in en bas på 1 ohm uttaget och det funkade kalas bra.
Nu till min fråga kan jag koppla in båda mina basar på detta 1 ohms uttaget
Senast redigerat av stoltosmart (22 februari 2013)

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

2 024 Inlägg
22 februari 2013
stoltosmart skrev:
1x280W rms i 4ohm
1x460W rms i 2ohm
1x640W rms i 1ohm
Klass D

med en utgång där det står 1 ohm och 2 uttgångar där cdet står bara speker output

på dom 2 utgångarna där det står speker output utan att det hände någonting, kopplade då in en bas på 1 ohm uttaget och det funkade kalas bra.

Mig veterligen finns det bara en utgång på det steget och det är där det står sub 1ohm.
Inga problem att koppla bägge basarna där sålänge du inte går under 1ohm totalt.
Det är inte så att du råkat koppla på spk in, dvs högnivåingången?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

894 Inlägg
22 februari 2013
Expoze skrev:
stoltosmart skrev:
1x280W rms i 4ohm
1x460W rms i 2ohm
1x640W rms i 1ohm
Klass D

Mig veterligen finns det bara en utgång på det steget och det är där det står sub 1ohm.
Inga problem att koppla bägge basarna där sålänge du inte går under 1ohm totalt.

Okej det stämmer att det står sub 1 ohm men på dom andra är jag rätt säker på att det står speker out men kan ha fel får titta imorn.

Okej men hur vet jag eller hur gör jag för att undvika att gå ner under 1 ohm?

Titta upp baslådan nu står att det är 2 gånger 4 ohm och då ska det väl funka utan problem eller?
Senast redigerat av stoltosmart (22 februari 2013)

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

21 761 Inlägg
22 februari 2013
Baslådan har 4 Ohms impedans per bas, dvs totalt 2 Ohm blir det när man parallellkopplar båda basarna till ett monosteg.

Audison SR1 har bara en utgång (1 st minus och 1 st plus) för högtalare, där står det "SUB-1 Ohm" ovanför anslutningarna och "SPK OUT" till vänster om anslutningarna. Du råkade troligen koppla in på "SPK IN" där det finns två par anslutningar (2 st plus och 2 st minus), håller med Expoze där. smile

Manualen kan tex laddas ner här: http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=16

894 Inlägg
22 februari 2013
Drönirettab skrev:
Baslådan har 4 Ohms impedans per bas, dvs totalt 2 Ohm blir det när man parallellkopplar båda basarna till ett monosteg.

Audison SR1 har bara en utgång (1 st minus och 1 st plus) för högtalare, där står det "SUB-1 Ohm" ovanför anslutningarna och "SPK OUT" till vänster om anslutningarna. Du råkade troligen koppla in på "SPK IN" där det finns två par anslutningar (2 st plus och 2 st minus), håller med Expoze där. smile

Manualen kan tex laddas ner här: http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=16

Okej jo det kan stämma men går det att koppla in båda basarna på denna utgång utan att nåt går sönder då?

2 712 Inlägg
22 februari 2013
stoltosmart skrev:
Expoze skrev:
stoltosmart skrev:
1x280W rms i 4ohm
1x460W rms i 2ohm
1x640W rms i 1ohm
Klass D

Okej det stämmer att det står sub 1 ohm men på dom andra är jag rätt säker på att det står speker out men kan ha fel får titta imorn.

Okej men hur vet jag eller hur gör jag för att undvika att gå ner under 1 ohm?

Titta upp baslådan nu står att det är 2 gånger 4 ohm och då ska det väl funka utan problem eller?

Om du skall köra 1 ohm är det dem + och minus du skall köra, mina kablar vart för tjocka för att gå in så tog sista 1 dm och satte bara en kabel som jag lödde ihop till 2 stycken som sedan gick till basarna,

Har samma steg själv och fungerar klockrent, har ej själv förstått vad Högtalaringången är till för, kan man koppla högtalare på dem samtidigt som man driver en bas i 1 ohm ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

21 761 Inlägg
22 februari 2013
stoltosmart skrev:
Okej jo det kan stämma men går det att koppla in båda basarna på denna utgång utan att nåt går sönder då?

Ja, det är inga problem eftersom den totala impedansen för baslådan är 2 Ohm och steget tål ju ner till 1 Ohm. smile

amoreex skrev:
har ej själv förstått vad Högtalaringången är till för, kan man koppla högtalare på dem samtidigt som man driver en bas i 1 ohm ?

Högtalaringången är en högnivåingång, dvs om stereon inte har lågnivå så tar man istället signal från de vanliga högtalarkablarna. smile

894 Inlägg
23 februari 2013
Drönirettab skrev:
stoltosmart skrev:

Ja, det är inga problem eftersom den totala impedansen för baslådan är 2 Ohm och steget tål ju ner till 1 Ohm. smile

amoreex skrev:
har ej själv förstått vad Högtalaringången är till för, kan man koppla högtalare på dem samtidigt som man driver en bas i 1 ohm ?

Högtalaringången är en högnivåingång, dvs om stereon inte har lågnivå så tar man istället signal från de vanliga högtalarkablarna. smile

Okej tackar för alla svar och hjälpen

Sök