4621
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

62 Inlägg
21 januari 2010
evilaudio skrev:
kom till BRL i kurvan då så kan ja ge dig ett ritikgt bra pris på en MW12D.. big_smile

Har köpt redan men tackar ändå! Blev med låda också 1300, helt ok enligt mig!

3 Inlägg
21 januari 2010
Hej jag hade velat ha lite hjälp med vad för typ av slutsteg o effekt man ska använda till denna combo av högtalare så att det låter bra och dunkar på, gärna även om man behöver en kondensator o i så fall vilken effekt.

front 4st 200maw watt, bak 2st 200 max watt plus en bas på 800 max watt.
detta sitter i en civic -93 HB

Obs ny i billjud.

Mvh Christoffer.

3 466 Inlägg
21 januari 2010
drogen21 skrev:
Hej jag hade velat ha lite hjälp med vad för typ av slutsteg o effekt man ska använda till denna combo av högtalare så att det låter bra och dunkar på, gärna även om man behöver en kondensator o i så fall vilken effekt.

Obs ny i billjud.

Mvh Christoffer.

Wrms är betydligt mer intressant.. Samt impedans/motstånd på basen.
Skriv gärna vad det är för högtalare/bas då det blir betydligt lättare för andra att hjälpa dig.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 Inlägg
21 januari 2010
M_icke_ skrev:
drogen21 skrev:

Obs ny i billjud.

Mvh Christoffer.

Wrms är betydligt mer intressant.. Samt impedans/motstånd på basen.
Skriv gärna vad det är för högtalare/bas då det blir betydligt lättare för andra att hjälpa dig.

Hmm basen e en cerwin vega 12" på 400w rms "Cerwin Vega 124" hitta på en sida "Nominal Impedance: 4".
har för mig dom andra 6högtalarna ligger på 100Wrms / st.

Mvh Christoffer.

134 Inlägg
21 januari 2010
M_icke_ skrev:
Audion skrev:
Har en kicker L5 hemma som jag inte vet hur jag ska koppla in. I boken man fick med står det att man antingen kan serie-koppla spolarna i högtalaren eller paralell-koppla dom. Vad är det för skillnad? ska bara ha 1 högtalare.

Vad för steg ska du driva den på?
Är det dubbla 2ohm eller dubbla 4ohm spolar?

Ska drivas med ett Mutant MT300.2XXX. Dubbla 2 ohms spolar

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 januari 2010
LINGSTROM skrev:
Hej!

Dags att köpa nya högtalare till 200an.

Det som är tänkt att köpas är ett par 6*9or, priset är MAX 1000:-

Rekommendera ett par bra, behöver bara 1par.

Och gärna ett billigt slutsteg som orkar driva en baslåda på 500W och dessa 6*9or.

Tack på förhand! ^^

Var ska du ha 6*9orna och varför vill du just ha 6X9or?

Bra får du inte för 1000 kr, men vettiga.

ljudfantast
1 372 Inlägg
22 januari 2010
jsundkvist skrev:
Vad är det man behöver för grejjer till ett komplett ljudsystem? Det jag har är baslåda, slutsteg, stereo, strömkabel och lågnivå med remotekabel. Vad är det man behöver för att koppla strömkabeln till batteriet osv?

Du behöver en jordkabel från steget till karossen, högtalarkablar som ansluter elementen till steget.

Du behöver kabelskor på alla kablar oftast om steget inte har ingångar för detta. Är det en plint på steget så behöver du en kabelsko där.

Du behöver en säkring i en säkringshållare som är specad för din strömkabel som du sätter max 30cm från batteriet på strömkabeln.

Sist men inte minst, du behöver montera grejerna ordentligt, alltför många slarvar med jorden tex till sina saker, gör det ordentligt alltihop så kommer det säkert bli bra.

535 Inlägg
22 januari 2010
Audion skrev:

Seriekoppla basens två spolar till 4 ohm. Sen bryggkopplar du steget.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_2ohmDVC_4ohm.gif

Motorer utan turbo.....suger!

12 Inlägg
22 januari 2010
Tja!

Del 1
Om jag ska lägga in ett par simpla 6x9:or i min Volvo 940, skulle de kunna drivas med min bilstereo(4x45w) som redan är uppkopplad till orginalhögtalarna i bilen?  Eller behöver man koppla ur några högtalare för att det ska fungera? Eller är det vettigare att införskaffa ett slutsteg?

Del 2
Hört att det ska finnas fördragna kablar(där 6x9:or ska sitta, bakrutan) för 940:orna (på vissa bilar antar jag, har ej kollat på min än, väntar tills det är lite varmare ute för att se efter), i alla fall, om det nu finns fördragna kablar, är det tänkt att man i vilket fall som helst ska ha ett slutsteg i bilen eller är det tänkt att allt ska drivas via bilstereon?

Tacksam för svar.
Senast redigerat av SNE (22 januari 2010)

134 Inlägg
22 januari 2010
Lemmy_Kilmister skrev:
Audion skrev:

Seriekoppla basens två spolar till 4 ohm. Sen bryggkopplar du steget.
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_4ohm.gif

Tack så mycket smile

Livet upplevs bäst på vägen
213 Inlägg
22 januari 2010
SNE skrev:
Tja!

Del 1
Om jag ska lägga in ett par simpla 6x9:or i min Volvo 940, skulle de kunna drivas med min bilstereo(4x45w) som redan är uppkopplad till orginalhögtalarna i bilen?  Eller behöver man koppla ur några högtalare för att det ska fungera? Eller är det vettigare att införskaffa ett slutsteg?

Del 2
Hört att det ska finnas fördragna kablar(där 6x9:or ska sitta, bakrutan) för 940:orna (på vissa bilar antar jag, har ej kollat på min än, väntar tills det är lite varmare ute för att se efter), i alla fall, om det nu finns fördragna kablar, är det tänkt att man i vilket fall som helst ska ha ett slutsteg i bilen eller är det tänkt att allt ska drivas via bilstereon?

Tacksam för svar.

Det går att driva dom med stereon men det rekomenderas att ha ett slutsteg då du får ett bättre ljud, för troligen ligger 6*9orna på mer efect än vad originalt gjorde.

Jag hade fördraget i min 240

Lev ditt liv i full fart, för du vet aldrig när det tar slut.

15 Inlägg
22 januari 2010
Är helt ny inom detta, så lite tips vore fint! Tänkte jag skulle ta och köpa ny stereo och högtalare till bilen(2 st  till framdörrarna). Har en saab 900 -83a. Budgeten ligger väl på 3-5 tusen. Plus i kanten är om man kunde koppla in iphonen i stereon, men det är inget måste.
Tack på förhand!

Edit: rock o metal är väl det som ska spelas mest i bilen.
Senast redigerat av makksi (22 januari 2010)

134 Inlägg
22 januari 2010
Håller på att koppla in mitt slutsteg/bas i bilen och har lite frågor. Vart i stereon ska jag koppla remote-kabeln?, vad används låg/hög nivå kabel till? och slutligen så har jag en kabel med 2 "stick proppar" på. Vad är det för något?

/nybörjaren

85 Inlägg
22 januari 2010
Hej!

Vet inte om jag skriver i rätt tråd nu, men jag behöver lite köpråd av såna som kan bilstereo!
Vad tycker ni om den här stereon? Är det värt att köpa? http://www.tradera.com/NY-5-tums-touchs … 957779#pic

MVH
Senast redigerat av cedergren_ (22 januari 2010)

˙˙˙ʇǝʞɔoןq åd pɹoqʇuǝƃuɐʇ ɐdöʞ ɹǝɯ ƃıɹpןɐ ɐʞs 'uɐɟ

4 693 Inlägg
22 januari 2010
Vad är det för märke på den?

Booyakasha!

85 Inlägg
22 januari 2010
Softis skrev:

Ingen aning, nå japanskt är det iaf tongue

4 693 Inlägg
22 januari 2010
cedergren_ skrev:
Softis skrev:

Känns inte som att det är något jag skulle rekomendera (säger jag som har Hillman tongue )

Men kör med något som man VET är bra, tex pioneer, Alpine eller Kenwood.

Booyakasha!

16 197 Inlägg
22 januari 2010
cedergren_ skrev:
Softis skrev:

man får en massa "lulllull" som bara kommer gå sönder.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

85 Inlägg
22 januari 2010
Softis skrev:
cedergren_ skrev:
Softis skrev:

Känns inte som att det är något jag skulle rekomendera (säger jag som har Hillman tongue )

Men kör med något som man VET är bra, tex pioneer, Alpine eller Kenwood.

Men det var just att den var relativt billig. Ska man ha dvd med 5" skärm av tex märket Alpine så blir det ganska många tusenlappar dyrare tongue Så min super stereo med okänt japanskt märke är alltså inget ni rekomenderar? lol

4 693 Inlägg
23 januari 2010
Om man ändå vill ha en billig så MÅSTE jag säga att jag är nöjd med min Hillman.

http://www.itsajten.com/sv/artiklar/bil … -1820.html
Senast redigerat av Softis (23 januari 2010)

Booyakasha!

Sök