2577
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 426 Inlägg
20 oktober 2013
mrtmontana skrev:
Drönirettab skrev:
Om det är menat att ha ett passivt delningsfilter till högtalare så ska man använda det oavsett om högtalarna drivs av stereon eller slutsteget. Används inte delningsfiltret så kommer inte ljudet att låta riktigt bra, men främst finns risk att diskanthögtalaren pajjar ganska snart. smile

Har slutsteget däremot filter där både högpass och lågpass går lika högt upp i frekvens som det passiva filtret så behövs inte det passiva delningsfiltret ifall man driver bas/mid på två kanaler och diskanter på två andra kanaler (gäller alltså fyrkanals steg).

Okej tack, hur fungerar det sen då? Om man använder det passiva filtret till högtalarna ska man låta slutsteget stå på full/flat? Eller ska man ställa in det till hpf

Mvh

kör på full sen ställa in filtret så den delar frekvenserna

242 Inlägg
20 oktober 2013
Lonefox skrev:
Ice-ice skrev:
Lonefox skrev:

Parametrarna ändras då man kopplar spolarna olika vilket gör att det finns risk att lådan är felaktig vid ngn last.

Tack

Men vi säger sluten låda 4ohm
Sen en sluten låda 2ohm
Båda 30l  vad blir skillnaden ?

/

Well är det samma element med säg två spolar så ändras bland annat BL, Qts och VAS och lite sådant som rör till det.

I det högre ohmtalet så kan basen trivas ypperligt i sluten låda medans det kanske krävs en portad låda i det lägre ohmtalet.

Minns inte fullt ut vad som sker med elementen vid de olika lasterna men riktigt seriösa tillverkare lämnar T/S för alla inkopplingsalternativ, vilket jag sett mer och mer sällan idag.

Här har du dock LITE saker kring det (cred till Jonas H och Robsarve (R.I.P).
http://n-core.se/index.php?option=com_c … ;Itemid=38

som jag försog så blir de ju skillnad på karraktären i basen när man kör i 4ohm vs 1ohm

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 oktober 2013
Ice-ice skrev:
Lonefox skrev:
Ice-ice skrev:

Tack

Men vi säger sluten låda 4ohm
Sen en sluten låda 2ohm
Båda 30l  vad blir skillnaden ?

/

Well är det samma element med säg två spolar så ändras bland annat BL, Qts och VAS och lite sådant som rör till det.

I det högre ohmtalet så kan basen trivas ypperligt i sluten låda medans det kanske krävs en portad låda i det lägre ohmtalet.

Minns inte fullt ut vad som sker med elementen vid de olika lasterna men riktigt seriösa tillverkare lämnar T/S för alla inkopplingsalternativ, vilket jag sett mer och mer sällan idag.

som jag försog så blir de ju skillnad på karraktären i basen när man kör i 4ohm vs 1ohm

Inte nödvändigtvis, ligger mer i steget, lasten beror ju på hur många varv spolen är lindad

242 Inlägg
20 oktober 2013
Nitromast skrev:
Ice-ice skrev:
Lonefox skrev:

Inte nödvändigtvis, ligger mer i steget, lasten beror ju på hur många varv spolen är lindad

Så det går alltså bra stt lira i både 1 och 4ohm i min slutna låda?

Creator of Baked|Society

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 oktober 2013
Det går bra, du kommer förmodligen inte märka någon större skillnad!

DLS
1 147 Inlägg
20 oktober 2013
Någon som vet vart man kan hitta två stycken basportstrattar?

2 024 Inlägg
20 oktober 2013
huntelaar skrev:

Kollat hos nån firma som säljer bilstereoprylar? Hett tips. wink

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 494 Inlägg
20 oktober 2013
Ice-ice skrev:
Nitromast skrev:
Ice-ice skrev:

En liten fråga:
Beror inte ljudets ''kvalité'' i tex 1ohm hur ''stabil'' basen är? Antar att det är stor skillnad mellan olika basar på hur väl dom spelar i olika ohm tal? :o

DLS
1 147 Inlägg
20 oktober 2013
Expoze skrev:
huntelaar skrev:

Jag hittar inga trattar till just 6 tum som jag behöver. Jag har inte någon lust att köpa ett plaströr för 300 kr bara för trattarnas skull då jag har oändligt med såna rör på jobbet.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 oktober 2013
huntelaar skrev:
Expoze skrev:
huntelaar skrev:

Jag hittar inga trattar till just 6 tum som jag behöver. Jag har inte någon lust att köpa ett plaströr för 300 kr bara för trattarnas skull då jag har oändligt med såna rör på jobbet.

Tror nog att det är trattarna som kostar wink

DLS
1 147 Inlägg
20 oktober 2013
Nitromast skrev:
huntelaar skrev:
Expoze skrev:

Tror nog att det är trattarna som kostar wink

en 4" kostar 50-60 kr styck, så en 6" 80-90 kr. Småsummor visst men lådan är dyr som den är.

21 761 Inlägg
20 oktober 2013
Jag snabbkikade på nätet hos en del ställen, men just lösa trattar är inte så vanligt och speciellt 6" verkar svårt att hitta. Du får nog maila eller ringa och höra om de även säljer lösa trattar fastän det inte finns i webshopen. smile

DLS
1 147 Inlägg
20 oktober 2013
Drönirettab skrev:
Jag snabbkikade på nätet hos en del ställen, men just lösa trattar är inte så vanligt och speciellt 6" verkar svårt att hitta. Du får nog maila eller ringa och höra om de även säljer lösa trattar fastän det inte finns i webshopen. smile

Nä 2,3, och 4 tum finns löst men inte 6. Får väl beställa med rör ändå för de är lite brådis. smile

242 Inlägg
21 oktober 2013
Fjong skrev:
Ice-ice skrev:
Nitromast skrev:

En liten fråga:
Beror inte ljudets ''kvalité'' i tex 1ohm hur ''stabil'' basen är? Antar att det är stor skillnad mellan olika basar på hur väl dom spelar i olika ohm tal? :o

Lägre ohm =lägre dämpfaktor
Rätta mig om jag har fel

Creator of Baked|Society

253 Inlägg
21 oktober 2013
Fick en b2 as12 av bror min någon som vet om en 50 liters låda med 120cm2 slot skulle passa denna bas.
Senast redigerat av bjornebrygg (21 oktober 2013)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
21 oktober 2013
bjornebrygg skrev:
Fick en b2 as12 av bror min någon som vet om en 50 liters låda med 120cm2 slot skulle passa denna bas.

STÖRRE port.. 180cm2 i alla fall.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

253 Inlägg
21 oktober 2013
Tokken skrev:
bjornebrygg skrev:

Så stor port till en bas?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
21 oktober 2013
bjornebrygg skrev:
Tokken skrev:
bjornebrygg skrev:

Så stor port till en bas?

Ja..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

28 Inlägg
21 oktober 2013
Tja!
Om jag ska koppla 2 5´25 och 2 6´9, måste jag ha ett 4-kanals steg. Har jag rätt då?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
21 oktober 2013
Tokken skrev:
bjornebrygg skrev:

Jag tycker även lådan bör ökas lite, eller ja 50L netto kanske du menade.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Sök