5222
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Yrkeschaufför
165 Inlägg
27 januari 2010
Tjena,

Jag har ett mds fanatic f20 2 kanalssteg som driver en sony xplod 12 300wrms bas, jag har bara 8mm kablar och jag antar att det är väldigt mycket för klent? För jag tror att jag upplever spänningsfall men jag är nybörjare på detta så jag är inte säker..  Borde jag byta till grövre kablar? Vad för kabel i såfall och vilken säkring på den? 

Tackar

ljudfantast
1 372 Inlägg
27 januari 2010
danne9108 skrev:
Tjena,

Jag har ett mds fanatic f20 2 kanalssteg som driver en sony xplod 12 300wrms bas, jag har bara 8mm kablar och jag antar att det är väldigt mycket för klent? För jag tror att jag upplever spänningsfall men jag är nybörjare på detta så jag är inte säker..  Borde jag byta till grövre kablar? Vad för kabel i såfall och vilken säkring på den? 

Tackar

kort svar, ja du bör ha grövre kabel. För att underlätta en uppgradering i framtiden så bör du fixa dig en 21kvmm med en 100 ANL-säkring på kabeln högst 30 cm från batteriet.

6 Inlägg
27 januari 2010
Hej!

jag har funderat lite om och bygga ihop ett ljud till en volvo S40, och kan väl inte så jätte mkt när det gäller det... så har ett par frågor:

1. på dbakutens sida finns färdiga baslådor (lite för lat för att bygga en själv tongue ) så tittat på kicker 2x 12" L7 och undrar, får man plats med en sån låda i en volvo S40 redigt? elr kan man få in 2 L7 lådor ( 4x12" L7) så man kan skrämma grannen lite? hehe. för jag tror ju lätt att en sån låda funka bra, men 2 sånna lådor borde ju bli lite mer förflytning på luften... är det möjligt?

2. ska man köpa det rek slutsteget till 12" L7 lådan? elr ska man köpa ett större? och om man skulle få i 2 lådor, ska man köpa 2st slutsteg, elr är det bättre å köra med ett stort monster ist? villket är bäst?

skulle va trevligt om ni kunde komma på villket sätt som är bäst och koppla lådan/lådorna på?

för om någon har en S40 elr känner ngn som har... kan vi väl mäta och se om man får i 2 lådor där bak smile

Yrkeschaufför
165 Inlägg
27 januari 2010
nysound skrev:
Hej!

jag har funderat lite om och bygga ihop ett ljud till en volvo S40, och kan väl inte så jätte mkt när det gäller det... så har ett par frågor:

1. på dbakutens sida finns färdiga baslådor (lite för lat för att bygga en själv tongue ) så tittat på kicker 2x 12" L7 och undrar, får man plats med en sån låda i en volvo S40 redigt? elr kan man få in 2 L7 lådor ( 4x12" L7) så man kan skrämma grannen lite? hehe. för jag tror ju lätt att en sån låda funka bra, men 2 sånna lådor borde ju bli lite mer förflytning på luften... är det möjligt?

2. ska man köpa det rek slutsteget till 12" L7 lådan? elr ska man köpa ett större? och om man skulle få i 2 lådor, ska man köpa 2st slutsteg, elr är det bättre å köra med ett stort monster ist? villket är bäst?

skulle va trevligt om ni kunde komma på villket sätt som är bäst och koppla lådan/lådorna på?

för om någon har en S40 elr känner ngn som har... kan vi väl mäta och se om man får i 2 lådor där bak smile

Ang måtten på bakluckan:

Den är 89 bred (längst in) 100cm djup och 42 cm hög (längst in)  dem andra svaren får någon annan ge dig tongue

6 Inlägg
27 januari 2010
•Storlek (LxHxDtopxDbottom) 822x406x415x497mm är lådan...hm, inte matte nu igen. :S

men då går det ju att få in den en längst in... och förmodligen 2 lådor om ja inte räknat fel?

längst in var det ju 890mm bred och lådan är 822mm, blir ju 68mm till godo. och basen är 406mm, och om bilen är 420mm längs in ska de ju gå... och man får ju in 2 lådor då... elr har jag ränkat fel?

haha, då kan ja skrämma grannan och hans katt big_smile

men över till frågan om slutsteg... vad tycker ni? räkna då med och driva 4x12" L7

6 Inlägg
27 januari 2010
kan man köra med Hertz HP 1K D`? för att driva 4st 12" L7?

•1x1050W rms i 4ohm
•1x2100W rms i 2ohm
•1x3200W rms i 1ohm
•Linkad effekt 6600W rms i 2ohm

•Klass D
•Remote kontroll
•Ingång känslighet 0,3-5V
•LP filter 50-350Hz 24dB/okt
•Subsonic By-pass / 10-50Hz 24dB/okt
•Avsäkrat musik/spl 160A/300A
•LxBxH 588x280x55mm

4 693 Inlägg
27 januari 2010
Du får inte in 2 st sådana lådor, du tänkte väl inte ha dom framför varandra?

Vill du vara "värst i stan" som det heter så leta på blocket och i Köp & Sälj på gorg. Då hittar du garanterat EN bas som spelar bättre i din bil.

Thulle1 har ju sin Kicker Solo X 18 och sitt steg till salu wink

Booyakasha!

6 Inlägg
27 januari 2010
men ville ha ett nytt å fint smile men då undrar jag... hur många liter behöver en kicker solo X då? och vad är bäst å driva med en 18" bas? ett redigt monster steg elr 2 rätt stora steg? ( om vi säger att det ger lika mkt effekt? elr spelar det ngn roll?

6 Inlägg
27 januari 2010
han hade ju typ 300liter till den... men hur många liter är de i bagaget i en s40? utan att fälla ner baksätterna? är de lönt att änns försöka få in en kicker solo X där?

2 140 Inlägg
27 januari 2010
Har en JBL P1224 bas dvs 2x4ohms talspolar. Jag vill ha ett rätt billigt steg men som endå orkar driva ut den.. Basen är specad till 400wrms, nytt som begagnat spelar ingen roll men om begagnat uppe vid skellefteåtrakterna. Priset får inte överstiga 4000kr. smile
Senast redigerat av AntrE (27 januari 2010)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

3 466 Inlägg
27 januari 2010
AntrE skrev:
Har en JBL P1224 bas dvs 2x4ohms talspolar. Jag vill ha ett rätt billigt steg men som endå orkar driva ut den.. Basen är specad till 400wrms, nytt som begagnat spelar ingen roll men om begagnat uppe vid skellefteåtrakterna. Priset får inte överstiga 4000kr. smile

DLS CA12 passar perfekt! Bra med kräm och riktigt fint ljud!
Senast redigerat av M_icke_ (27 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 140 Inlägg
27 januari 2010
utmärkt! hade funderat på just de steget!

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

6 Inlägg
27 januari 2010
kollade upp lite fakta om volvo S40 om bagaget:

Bagageutrymme, mm

Lastningshöjd 674 mm
Höjd bagageutrymme 508 mm
Utrymmesindex (enl. Autograph) 8906
Bredd bagageutrymme max/min - /890 mm
Längd bagageutrymme normalläge 1014 mm
Längd bagageutrymme med nedf. bakre ryggstöd max 1740 mm
Lastvolym, liter (SAE) min 415
Lastvolym, liter (SAE) max 853 (nedfällda bakre ryggstöd)

så då ska man ju fi i en låda på ca 300liter (om det är som den listan säger)

3 466 Inlägg
28 januari 2010
AntrE skrev:
utmärkt! hade funderat på just de steget!

Jag har ett sånt själv och kan starkt rekommendera det!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

62 Inlägg
28 januari 2010
Vad ska man dämpa en portad låda med?

3 187 Inlägg
28 januari 2010
hejsan

tänkte dämpa mina framdörrar i bilen, undrar bara ska man lägga dämpmatta över hålen i dörren? eller ska man inte göra det? har ju 3 rätt så stora hål i dörren, dämpmattan jag använder mig av är brls M1 matta,  om nu det spelar någon roll:P

stort tack för svar:)

4 693 Inlägg
28 januari 2010
Mr_Kb skrev:

Taggmatta brukar folk köra med om du ska dämpa en portad låda.
Själv så tycker jag inte att man ska göra det då luftflödet ska vara så bra som möjligt och det blir det inte med dämpning.

Booyakasha!

62 Inlägg
28 januari 2010
Softis skrev:
Mr_Kb skrev:

Själv så tycker jag inte att man ska göra det då luftflödet ska vara så bra som möjligt och det blir det inte med dämpning.

Nu verkar det ligga ull i den? (Köpte en bas + låda begagnad) För det låter lite väl dämpat utav det...
Så det bästa är att köra utan ull?

33 Inlägg
28 januari 2010
Svårt att beskriva detta med ord, men jag ger det ett försök. Det hela handlar om hur jag bör installera mina 6,5" i dörrsidan för bästa förutsättning. Dörrsidans utsida ska se original ut, inget får påverkas.

Dörrsidans uppbyggnad är (Ytterlager i metall) - (mellanlager i metall som i princip är tätt utan hål) - (dörrsida) . Alla sidor är fullständigt dämpade med ett lager M1-matta, tutti 4'a lager alltså.

Min tanke har hela tiden varit att foga samman lager av mdf (som bultas i den mellersta väggen/inre metallväggen), en baffel, sedan något lager till för att det sista lagret ska ge ett tryck på dörrsidan. Detta skulle då ge högtalaren en "tunnel" från ett inre slutet utrymme (mellan de 2 metallagren) till coupen och dessutom sätta ett litet tryck på dörrsidan och då kanske få den någon mer fixerad.

Är ovanstående ett bättre alternativ än att bara fästa högtalaren i ett mellanväggen och låta denna spela ut i utrymmet mellan dörrpanelen och mellanväggen?

Orsaken till att jag funderar är såklart den stora skillnaden i jobb att tillverka och forma 1# kontra 2# med begränsade resurser och utrymme.

Om det gör någon skillnad handlar det om installation av DLS RM6.2.

4 693 Inlägg
28 januari 2010
Mr_Kb skrev:
Softis skrev:
Mr_Kb skrev:

Nu verkar det ligga ull i den? (Köpte en bas + låda begagnad) För det låter lite väl dämpat utav det...
Så det bästa är att köra utan ull?

Riv ur skiten och se vilket du tycker låter bäst. Själv så hade jag slitit bort det direkt.

Booyakasha!

Sök