5315
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

41 Inlägg
28 januari 2010
pippin skrev:
Påtal om remotekabel. var inte jag som monterade stereon som sitter i bilen min å har irriterat mig länge på att stereon inte slås av då jag slår av bilen yikes Skulle gärna vilja ha de smile Hur gör ja?

Ser inte att du fått något svar på denna frågan så jag klämmer in det då det är många som frågar mig om sådant.
Remotekabeln som du nämner använder man för att styra slutsteg eller motordriven antenn och har inte med ditt problem att göra.
Du skriver inte vilken stereo du har, så det gör saken svårare att svara på så jag tar det ur ett mer generellt perspektiv.
Om du tar ut stereon och kollar på kablarna så finns det några olika sätt dessa är kopplade beroende på vilken stereo det är och vilken bil det är. Det som är mest korrekt idag är att utgå från bilens orginalkontakter och göra om dessa till vad vi kallar ISO-kontakter. Beroende på vilken stereo du har så kan dessa ISO ibland vara kopplade direkt i stereon, annars kan du ha en specialadapter just för din stereo.
Någon stans bland dessa ska du ha två strömkablar. Det brukar oftast vara en gul och en röd. Dessa är troligtvis ihopkopplade någonstans. Tanken är att en av dessa (gul) ska vara kopplad till batteriet, och vill man kunna stänga av stereon med tändningslåset ska den röda kopplas dit. I många fall är de färdiga kablarna gjorda så att man kan koppla om detta enkelt, se då bara till att koppla gul på gul och röd på röd så ska det bli rätt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 januari 2010
Mr_Kb skrev:
Softis skrev:
Mr_Kb skrev:
Vad ska man dämpa en portad låda med?

Taggmatta brukar folk köra med om du ska dämpa en portad låda.
Själv så tycker jag inte att man ska göra det då luftflödet ska vara så bra som möjligt och det blir det inte med dämpning.

Nu verkar det ligga ull i den? (Köpte en bas + låda begagnad) För det låter lite väl dämpat utav det...
Så det bästa är att köra utan ull?

Vet du vad dämpullen gör? Den dämpar INTE ljudet om du trodde det, det den gör är att lura basen så den "tror" att lådan är lite större än vad den egentligen är och därigenom spelar basen lite djupare men också något släpigare (om nu inte lådan är nog stor).
Senast redigerat av ChriZtoffer (28 januari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
28 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
Mr_Kb skrev:
Softis skrev:

Taggmatta brukar folk köra med om du ska dämpa en portad låda.
Själv så tycker jag inte att man ska göra det då luftflödet ska vara så bra som möjligt och det blir det inte med dämpning.

Nu verkar det ligga ull i den? (Köpte en bas + låda begagnad) För det låter lite väl dämpat utav det...

Vet du vad dämpullen gör? Den dämpar INTE ljudet om du trodde det, det den gör är att lura basen så den "tror" att lådan är lite större än vad den egentligen är och därigenom spelar basen lite djupare men också något släpigare (om nu inte lådan är nog stor).

Den dämpar luftflödet i lådan och på så vis gör lådan något sämre.
Tänker mest på regler som rundade hörn, plastade invändigt osv osv för en optimal portad låda.

Booyakasha!

16 197 Inlägg
28 januari 2010
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:
Mr_Kb skrev:

Tänker mest på regler som rundade hörn, plastade invändigt osv osv för en optimal portad låda.

lådan sämre?? för vad?

visst,vill man vinna db å ska ju lådan lackas på insidan å sakna vassa hörn men en ren dblåda låter fan inge vidare om man ska lyssna på musik.

en dämpad låda låter mycke "behagligare"..

en odämpad låter "hårt" å tomt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 693 Inlägg
28 januari 2010
evilaudio skrev:
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:

lådan sämre?? för vad?

visst,vill man vinna db å ska ju lådan lackas på insidan å sakna vassa hörn men en ren dblåda låter fan inge vidare om man ska lyssna på musik.

Kanske inte menade just en SPL låda. Men det BORDE vara bättre om den är plastad och rundade hörn även om man ska lyssna på musik?
Sen är det en smaksak vilket man tycker låter bäst. Inte så svårt att ta ut det och testa själv.

Personlig åsikt: Det låter bättre utan dämpning

Booyakasha!

4 693 Inlägg
28 januari 2010
nysound skrev:
men ville ha ett nytt å fint smile men då undrar jag... hur många liter behöver en kicker solo X då? och vad är bäst å driva med en 18" bas? ett redigt monster steg elr 2 rätt stora steg? ( om vi säger att det ger lika mkt effekt? elr spelar det ngn roll?

178 liter har jag till min, i minsta laget men jävlar vad det spelar.
Ska dock bygga en ny på 310 liter

Booyakasha!

16 197 Inlägg
28 januari 2010
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

lådan sämre?? för vad?

Kanske inte menade just en SPL låda. Men det BORDE vara bättre om den är plastad och rundade hörn även om man ska lyssna på musik?
Sen är det en smaksak vilket man tycker låter bäst. Inte så svårt att ta ut det och testa själv.

svar nej.. har du nångång varit inne i ett "akustikrum"??  ju slätare å blankare yta man har ju mer reflexer/ekon får man..    de är bra om man ska spela högt dock..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

62 Inlägg
28 januari 2010
evilaudio skrev:
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:

lådan sämre?? för vad?

E enormt mycket ull i den iallfall... ska slita ut å återkomma med svar!

4 693 Inlägg
28 januari 2010
Mr_Kb skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

lådan sämre?? för vad?

E enormt mycket ull i den iallfall... ska slita ut å återkomma med svar!

Absolut det bästa!

Booyakasha!

4 693 Inlägg
28 januari 2010
evilaudio skrev:
Softis skrev:
evilaudio skrev:

lådan sämre?? för vad?

svar nej.. har du nångång varit inne i ett "akustikrum"??  ju slätare å blankare yta man har ju mer reflexer/ekon får man..    de är bra om man ska spela högt dock..

Nej, det har jag inte. Men jag kan tänka mig hur det kan låta jämfört det en gymnastiksal wink

Jag vet vad du menar med att det låter behagligare. Men inte i mina öron.

Booyakasha!

158 Inlägg
29 januari 2010
Softis skrev:
evilaudio skrev:
Softis skrev:

Nej, det har jag inte. Men jag kan tänka mig hur det kan låta jämfört det en gymnastiksal wink

Haha har ni inte lärt er än? Enligt Softis låter det bäst om de låter högt! big_smile
Har jag inte rätt? smile
Desto högre desto bättre ;>

Btw. akustikrum är läskiga yikes
Senast redigerat av pippin (29 januari 2010)

join the dark side! ... and get a free cookie.

158 Inlägg
29 januari 2010
Bjurran skrev:
pippin skrev:
Påtal om remotekabel. var inte jag som monterade stereon som sitter i bilen min å har irriterat mig länge på att stereon inte slås av då jag slår av bilen yikes Skulle gärna vilja ha de smile Hur gör ja?

Ser inte att du fått något svar på denna frågan så jag klämmer in det då det är många som frågar mig om sådant.
Remotekabeln som du nämner använder man för att styra slutsteg eller motordriven antenn och har inte med ditt problem att göra.
Du skriver inte vilken stereo du har, så det gör saken svårare att svara på så jag tar det ur ett mer generellt perspektiv.
Om du tar ut stereon och kollar på kablarna så finns det några olika sätt dessa är kopplade beroende på vilken stereo det är och vilken bil det är. Det som är mest korrekt idag är att utgå från bilens orginalkontakter och göra om dessa till vad vi kallar ISO-kontakter. Beroende på vilken stereo du har så kan dessa ISO ibland vara kopplade direkt i stereon, annars kan du ha en specialadapter just för din stereo.
Någon stans bland dessa ska du ha två strömkablar. Det brukar oftast vara en gul och en röd. Dessa är troligtvis ihopkopplade någonstans. Tanken är att en av dessa (gul) ska vara kopplad till batteriet, och vill man kunna stänga av stereon med tändningslåset ska den röda kopplas dit. I många fall är de färdiga kablarna gjorda så att man kan koppla om detta enkelt, se då bara till att koppla gul på gul och röd på röd så ska det bli rätt.

Stereon är en Clarion DXZ468RMP och sitter i en gammal göffe smile
Ska leta efter strömkablar tongue
Tack!

join the dark side! ... and get a free cookie.

4 693 Inlägg
29 januari 2010
pippin skrev:
Softis skrev:
evilaudio skrev:

Haha har ni inte lärt er än? Enligt Softis låter det bäst om de låter högt! big_smile
Har jag inte rätt? smile

Helt klart är det så! lol

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 januari 2010
Softis skrev:
pippin skrev:
Softis skrev:

Har jag inte rätt? smile

Således skall du inte uttala dig om BRA ljud wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
29 januari 2010
Lonefox skrev:
Softis skrev:
pippin skrev:

Har jag inte rätt? smile

Således skall du inte uttala dig om BRA ljud wink

Allting är relativt, låter det bra i mina öron så är det bra i min mening.

Men visst vet jag vad "bra" ljud är som folk pratar om. Amega Q-comp 60 låter inte så jävla illa, men inget jag blir imponerad av direkt.

Booyakasha!

104 Inlägg
29 januari 2010
En snabbfråga. Ska koppla in baslåda och 2 steg i bilen ikväll och allt e väl i princisp klart men ska bara montera in ström och jord i mina powerblocks men vilket först + eller -

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 januari 2010
Koppla alltid in jorden först och ta lös den sist, så minimerar du risken för att ha sönder nåt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Licenssvetsare
927 Inlägg
30 januari 2010
Hallå gubbar! Täntke höra med er om nån har några erfarenheter av ett märke vid namn "Hollywood" Blekinge bilradio rekommenderar dom starkt men vill ha lite olika uppfattningar, och inte bara av dom som vill pracka på mig grejjerna smile

Ex: 6x9

Högtalar typ: Koaxial

Högtalar storlek Midbas: 6x9" (165x229mm)

Högtalar storlek Diskant: 1" (25.4mm)

Högtalar storlek Mellan: 2" (50mm)

Effekt RMS: 100watt

Effekt MAX: 200watt

Känslighet: 93dB (1watt/1meter)

Impedans: 4 ohm

Frekvensomfång: 35Hz - 20kHz

Monteringsdjup: 75mm

Filter: Integrerat 6dB

Ex 2: 5,25

Högtalar storlek Mellan/midbas: 5.25" (130mm)

Effekt RMS: 65watt

Effekt MAX: 150watt

Känslighet: 90dB (1watt/1meter)

Frekvensomfång: 45Hz - 20kHz

Monteringsdjup: 60mm

Sen kan jag lika gärna fråga ifall nån vet vad det är för dimension på högtalarna fram i en e36 97'a..
Senast redigerat av dcay (30 januari 2010)

DLS
1 147 Inlägg
31 januari 2010
Någon här som kan specifikationerna för ett MDS F-4400 Power, 4-kanaligt slutsteg?

Jag har kommit över ett ex och vet inte om jag ska behålla det eller sälja steget.

Rocknroller
296 Inlägg
1 februari 2010
dcay skrev:
Hallå gubbar! Täntke höra med er om nån har några erfarenheter av ett märke vid namn "Hollywood" Blekinge bilradio rekommenderar dom starkt men vill ha lite olika uppfattningar, och inte bara av dom som vill pracka på mig grejjerna smile

Ex: 6x9

Högtalar storlek Midbas: 6x9" (165x229mm)

Högtalar storlek Mellan: 2" (50mm)

Effekt RMS: 100watt

Effekt MAX: 200watt

Känslighet: 93dB (1watt/1meter)

Frekvensomfång: 35Hz - 20kHz

Monteringsdjup: 75mm

Ex 2: 5,25

Högtalar storlek Mellan/midbas: 5.25" (130mm)

Effekt RMS: 65watt

Effekt MAX: 150watt

Känslighet: 90dB (1watt/1meter)

Frekvensomfång: 45Hz - 20kHz

Monteringsdjup: 60mm

Sen kan jag lika gärna fråga ifall nån vet vad det är för dimension på högtalarna fram i en e36 97'a..

Gå in på brl så har dom en sida där det står det vad det är för storlek fram tongue

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså

Sök