3922
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

102 Inlägg
7 februari 2010
evilaudio skrev:
har kört me de på MASSOR me bilar å de funkar kalas..tongue

Att göra som Snoogiloo skrev eller som ChriZtoffer skrev?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 februari 2010
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
Snoogiloo skrev:

Kopparpasta kan du ha innan, sen kan du ta något rostskydds grej ovanpå när det är fastskruvat.

Nej, ingen kopparpasta innan man sätter dit kabelskorna, dålig idé då kopparpastan inte leder ström så värst bra. Dra fast kabelskon riktigt först och smeta sen på rostskyddsmedel eller måla.

Tur kan ju alla ha....

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

8 Inlägg
7 februari 2010
Hej, är ny på allt med billjud, och har en frågan då ja ska koppla in en kondensator.. Den är märkt med både plus och minus, och så jag tror det skall kopplas är + Från batteri till kondensator, sen + igen till steget, sen - från steget till - på kondensatorn och sen - på kondensatorn till chassit.. Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar smile

Ganska ny på detta förumet <: bil kommer när ekonomin vill :)

3 466 Inlägg
7 februari 2010
ChriZtoffer skrev:
Snoogiloo skrev:
grakka skrev:
Har en udda fråga och hoppas på ett svar här så att jag slipper göra en ny tråd för denna fråga.

Håller på att byta alla strömkablar för ljudet i bilen och håller just nu på att byta kabeln mellan startbatteriets jord och chassi. Har slipat ytan i chassit plåtrent för bästa kontakt och undrar nu om jag ska skruva fast kabeln först och ha på något fett/pasta efteråt för att skydda mot korrosion eller om jag ska fetta/pasta in allt före jag skruvar fast allt. Har det någon betydelse?

Kopparpasta kan du ha innan, sen kan du ta något rostskydds grej ovanpå när det är fastskruvat.

Nej, ingen kopparpasta innan man sätter dit kabelskorna, dålig idé då kopparpastan inte leder ström så värst bra. Dra fast kabelskon riktigt först och smeta sen på rostskyddsmedel eller måla.

Kan du bevisa att det inte leder ström?!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

41 Inlägg
7 februari 2010
Vet inte om jag gör rätt när jag ställer denna frågan här men jag undrar om någon vet hur stora SD-kort en Pioneer DEH-4200SD kan läsa? 

Kan man slänga i ett 16gb tror ni?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 februari 2010
M_icke_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Snoogiloo skrev:

Kan du bevisa att det inte leder ström?!

Det var inte vad han sa. Läs igen.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 februari 2010
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
Snoogiloo skrev:

Ja nog funkar det allt men är man ute efter maximal kontakt mellan kabelsko och plåt/batteripol/whatever så är det dumt att smeta på kopparpasta. Jag gör det inte. wink

M_icke_ skrev:
...Kan du bevisa att det inte leder ström?!

Det leder, men inte bra. Varför ska man smeta på en massa klet innan man sätter dit kabelskorna för? Då kan man ju låta rost och färg vara kvar å då...

EDIT: Bara för att jag är som jag är så rota jag fram en burk kopparpasta och en multimeter och mätte resistansen, enjoy! wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/855290_lnppeg.jpg
Senast redigerat av ChriZtoffer (7 februari 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
8 februari 2010
Haha, tack för den big_smile

Booyakasha!

17 Inlägg
8 februari 2010
Har bytt stereo till min bmw 328i -95 men får dålig radiomottagning. Köpte en adapter på biltema som jag har kopplat med en antennkabel men ser nu att det går två kablar från antennen (sitter ihoptejpade iaf). Googlade lite och kom fram till att det är antennförstärkaren (?) men vart ska man koppla den? Stereon är en pioneer 4100sd.

260 Inlägg
9 februari 2010
Hejsan, skulle vilja ha lite hjälp med köp utav billjud.

Jag hade tänkt byta ut högtalarna och stereon i min Saab 900S 1990 mot något bättre. Jag lyssnar mestadels på dödsmetal/death metal och annan hård musik. Så jag har alltså inget behov utav att "basa högst" eller liknande utan är ute efter ett system med bra "djup och helhet." Jag kan tillägga att jag redan har ett par Kicker-högtalare för instrumentbrädan. Så mina frågor lyder:

1. Bör man peta i Kicker-högtalarna och köpa mer Kicker? Har ju även plats för 2st 6x9:or i hatthyllan.
2. Vad ska man ha för stereo? Kravet är usb i fronten och gärna billig och prisvärd.
3. Behövs slutsteg och baslåda?

Tackar, Grotesk.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2010
Alla enheter i systemet måste jordas så om du nu bara har ett slutsteg så behöver du en jordkabel ja. Kör samma dimension på den som på pluskabeln så slipper du får problem med det och fäst den i en bra punkt som tex bältesfäste eller i nån rejäl balk. Slipa rent från färg innan du sätter dit kabelskon och drar fast.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 februari 2010
Ja eftersom det ska flyta lika mycket ström genom jordkabeln som genom plusen så bör man inte snåla, risken då är att jorden tar en annan väg som tex genom huvudenheten och då bränner man lätt signaljorden med brus och dåligt ljud som följd. Så snåla inte med jorden! Baslådan ska inte jordas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 693 Inlägg
10 februari 2010
Ursäkta att jag visar det här klippet här, men tyckte bara det var så dåligt.

Booyakasha!

DLS
1 147 Inlägg
10 februari 2010
Jag har ett par DLS 425 kaoxialer med ett delningsfilter som jag kopplade in för några månader sen. Men jag tycker inte jag spelar tillräckligt bra med dom när det gäller låtar med låga frekvenser. Blir ofta att den inte pallar med och jag måste spela lägre.

Vet inte vad standardinställningen är på filtret.

"Filterbox med LP 6 dB och Hp 6 dB branthet" - Står i beskrivningen.

Vilken ska man ha så att de lägsta frekvenserna sorteras bort?

21 761 Inlägg
10 februari 2010
Såna där filter delar bara mellanregister och diskant, de delar inga basfrekvenser. Om högtalarna låter dåligt vid låga frekvenser så får du antingen dela bort basfrekvenserna i stereon eller i steget.

Driver du dem från stereon eller steget?
Senast redigerat av Drönirettab (10 februari 2010)

DLS
1 147 Inlägg
10 februari 2010
Drönirettab skrev:
Såna där filter delar bara mellanregister och diskant, de delar inga basfrekvenser. Om högtalarna låter dåligt vid låga frekvenser så får du antingen dela bort basfrekvenserna i stereon eller i steget.

Driver du dem från stereon eller steget?

Jaha, låter konstigt. Kanske jag som fått lite för bra recensioner om dessa högtalare.

Jag driver dom på ett Pioneer steg som ger ut 2x60 rms.

Edit : http://www.pioneer.se/se/products/25/29 … specs.html

Där är lite specs.
Senast redigerat av huntelaar (10 februari 2010)

21 761 Inlägg
10 februari 2010
Tyvärr finns det inte ett sånt filter, dvs HP (högpass), på ditt steg och då kan du inte dela bort de låga frekvenserna därifrån.

Vad har du för bilstereo, märke och modellnamn?

DLS
1 147 Inlägg
10 februari 2010
Drönirettab skrev:
Tyvärr finns det inte ett sånt filter, dvs HP (högpass), på ditt steg och då kan du inte dela bort de låga frekvenserna därifrån.

Vad har du för bilstereo, märke och modellnamn?

Nej misstänkte detta.

Sitter på en kenwood kdc w413u.

Hittar endast manualen.
http://www.google.se/url?sa=t&sourc … 2azGimw1rA

21 761 Inlägg
10 februari 2010
Det finns inget sånt filter i stereon heller, men du kan dock testa att ställa in "speaker setting" på "SP 5/4" (sidan 9). Då fininställs tydligen ljudet för den storleken på högtalare och kanske det blir aningen bättre om du har tur. Skadar nog inte att prova. smile

Kolla noga i manualen så står det hur du ska göra.
Senast redigerat av Drönirettab (10 februari 2010)

DLS
1 147 Inlägg
10 februari 2010
Man tackar Drönirettab!

Aldrig läst igenom den.

Finns mer inställningar än vad jag trodde tongue

Sök