6729
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

6 Inlägg
20 maj 2014
Nej men jag kommer sätta in ett slutsteg.
Ja jag har hört nåt om att man mister funktionen med knapparna på ratten och ljudet vid blinkning när man krabbar med original stereon.

1 426 Inlägg
20 maj 2014
FiaFransson skrev:
Ja jag har hört nåt om att man mister funktionen med knapparna på ratten och ljudet vid blinkning när man krabbar med original stereon.

ska du sätta in ett eftermarknadssteg + eftermarknadsstereo så kör hårt det du kommer förlora är rattstyrning.
har du ett iso kablage redan installerad är det ju nästan plug'n'play

6 Inlägg
20 maj 2014
Jag är ledsen, jag är så otroligt ny i detta att jag inte förstod någonting av det där hmm

1 426 Inlägg
20 maj 2014
FiaFransson skrev:
Jag är ledsen, jag är så otroligt ny i detta att jag inte förstod någonting av det där hmm

vad är det för grejer du köpt? dvs slutsteg/högtalare/kablar osvosv

och Dupont
581 Inlägg
20 maj 2014
Jockk3 skrev:
FiaFransson skrev:

ska du sätta in ett eftermarknadssteg + eftermarknadsstereo så kör hårt det du kommer förlora är rattstyrning.
har du ett iso kablage redan installerad är det ju nästan plug'n'play

Oj då, läste lite snabbt där. Förlora rattstyrningen, hur ska man då styra bilen ?? tongue Ska inte ha bråttom. big_smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

6 Inlägg
20 maj 2014
Men kan man ha vilken stereo som helst i? Passar den i hålet?
Jag har iso kablage och grejerna som ska in är 2 12", högtalare i hatthyllan och 3,5" fram + slusteg. Köpta på DbAkuten.

1 426 Inlägg
20 maj 2014
FiaFransson skrev:
Men kan man ha vilken stereo som helst i? Passar den i hålet?
Jag har iso kablage och grejerna som ska in är 2 12", högtalare i hatthyllan och 3,5" fram + slusteg. Köpta på DbAkuten.

om du ska ha en liten stereo dvs enkeldin: http://www.dbakuten.se/bilspecifika-pro … 3umpijLK54

då fyller ramen ut de som orginalstereon tog upp + så lämna dom ett mindre hål för en stereo (övre facket)
undre kan du ha till dina usb wink

21 761 Inlägg
20 maj 2014
davidklang skrev:
3.5tum är hela röret både insida och utsida. Lådan är 110L invändigt.

Röret kan inte vara 3,5 tum i både inner och yttermått. Jag gissar att din port inte är en vanlig port och då är det nog inte omöjligt med runt 8,5-9 cm i innerdiameter iaf.

Om jag utgår ifrån 8,9 cm i innermått så verkar din låda vara avstämd till 24-25 Hz för närvarande, det är onödigt lågt som jag ser det och dessutom blir lufthastigheten i porten väldigt hög vid de lägre frekvenserna om du matar på med mer än 500-600 W.

Du kan prova att använda den där lådan till de nya basarna, men byta ut porten till 6". Röret kapas 17 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Avstämningen är då beräknad till omkring 38 Hz. smile

908 Inlägg
20 maj 2014
Drönirettab skrev:
davidklang skrev:
3.5tum är hela röret både insida och utsida. Lådan är 110L invändigt.

Röret kan inte vara 3,5 tum i både inner och yttermått. Jag gissar att din port inte är en vanlig port och då är det nog inte omöjligt med runt 8,5-9 cm i innerdiameter iaf.

Om jag utgår ifrån 8,9 cm i innermått så verkar din låda vara avstämd till 24-25 Hz för närvarande, det är onödigt lågt som jag ser det och dessutom blir lufthastigheten i porten väldigt hög vid de lägre frekvenserna om du matar på med mer än 500-600 W.

Du kan prova att använda den där lådan till de nya basarna, men byta ut porten till 6". Röret kapas 17 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. Avstämningen är då beräknad till omkring 38 Hz. smile

Ja de e bara ngt plaströr jag använder som port. Dem drivs av 700rms nu. Var e smidigast att köpa 6: port utan att  behöva beställa?

311 Inlägg
20 maj 2014
Hej!
Jag har installerat lite ljud i min bil. Har i nuläget ett Mutant nw280sp och en liten 10" mds bas i sluten låda.
Köpte det mycket billigt bara för att testa så min kabeldragning fungerade med en hög -> lågnivå adapter wink

Nu är jag sugen på lite värre grejer. Det enda som spelar roll är att baslådan INTE får vara högre en 33cm.
Har ni några förslag så släng fram dom, har inte tänkt på något maxpris men kör på smile

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

21 761 Inlägg
20 maj 2014
davidklang skrev:
Ja de e bara ngt plaströr jag använder som port. Dem drivs av 700rms nu. Var e smidigast att köpa 6: port utan att  behöva beställa?

Hur långt har du till Hyllinge?

Om du bor i det Klippan som ligger i Skåne så bör det inte vara så ruskigt långt till Ljudbyggaren i Hyllinge tycker jag, där ska det finnas 6" portar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (20 maj 2014)

1 426 Inlägg
20 maj 2014
BillyBooy skrev:
Hej!
Jag har installerat lite ljud i min bil. Har i nuläget ett Mutant nw280sp och en liten 10" mds bas i sluten låda.
Köpte det mycket billigt bara för att testa så min kabeldragning fungerade med en hög -> lågnivå adapter wink

Nu är jag sugen på lite värre grejer. Det enda som spelar roll är att baslådan INTE får vara högre en 33cm.
Har ni några förslag så släng fram dom, har inte tänkt på något maxpris men kör på smile

bygg en egen portad låda till dessa smile
http://www.pmshopen.se/gladen-sqx-10/693-0
http://www.dbakuten.se/bilstereo/audiso … 3uyYSjLK54

908 Inlägg
20 maj 2014
Drönirettab skrev:
davidklang skrev:

Hur långt har du till Hyllinge?

Om du bor i det Klippan som ligger i Skåne så bör det inte vara så ruskigt långt till Ljudbyggaren i Hyllinge tycker jag, där ska det finnas 6" portar. smile

Oki tackar. Har 10 min till hyllinge. Ska kolla upp de. Men har porten på baksidan av lådan nu. Kan den nya va där eller hellst på framsida mellan basarna?

414 Inlägg
21 maj 2014
FiaFransson skrev:
Jag kan inte hitta ngn aux-ingång. Där sitter bara en vanlig hederlig cd spelare och ett cigarett uttag.

vet inte om du kör med original sterion eller om du har satt i en annan .
men om du har vanliga och inte kan hitta nån aux ingång så kan man modifiera sterion eller köpa ett liknande kit som denna http://saabaux.se/ .

kika på detta klippet så får du lite info om kittet https://www.youtube.com/watch?v=-fcv7009nBY
Senast redigerat av Nexius (21 maj 2014)

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

21 761 Inlägg
21 maj 2014
davidklang skrev:
Oki tackar. Har 10 min till hyllinge. Ska kolla upp de. Men har porten på baksidan av lådan nu. Kan den nya va där eller hellst på framsida mellan basarna?

Helst på samma sida som basarna, annars kan det bli fasfenomen som gör att basar och port motverkar varandra. smile

908 Inlägg
21 maj 2014
Drönirettab skrev:
davidklang skrev:

Helst på samma sida som basarna, annars kan det bli fasfenomen som gör att basar och port motverkar varandra. smile

Då får jag bygga om :p

61 Inlägg
21 maj 2014
Tjena Gruppen!
Någon kunnig inom Bandpasslådor som skulle kunna göra en ritning?

Tänker använda mig av 2st

http://www.spldynamics.fi/products/subw … 0d2-e.html
och steget är
http://www.spldynamics.fi/products/ampl … 00d-e.html

Måtten jag har att leka på är 95cm i bredd 40cm djup och 42cm höjd och vad skulle vara bästa att bygga med 19mm eller 22mm MDF?
Tanken är också att dra porten genom "Skidluckan"
Skulle en 4:e ordningen fungera?

21 761 Inlägg
22 maj 2014
Jag kan ge förslag på innermått och portdimensioner, men byggritning får någon annan ge i så fall. smile

Trekammars 4:e ordningens bandpass med portad mittenkammare och 19 mm materialtjocklek:

Innerbredd slutna kammare: 198 mm per kammare
Innerbredd portad kammare: 474 mm
Innerdjup alla kammare: 356 mm
Innerhöjd alla kammare: 356 mm

Som port hade jag tänkt mig 1 st 6", röret kapas 9 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Alternativt en rektangulär port med innermåtten 200x110 mm som är 250 mm lång. Jag räknar med att hela porten kan sitta utanför lådan och därför inte tar upp plats i portade kammaren. Avståndet mellan basens magnet och lådvägg är 47 mm om specen stämmer, då ska det funka. smile

Lådans yttermått blir 946 mm bred, 394 mm hög och 394 mm djup.

70 Inlägg
22 maj 2014
Hej

Har en saab 93 ss -03
ska koppla in baslåda o slutsteg imorgon, vill veta vad jag kan dra remotekabeln till så inte steget står på hela tiden, och vill inte ha någon switch, utan vill ha den säkringen eller någonstans man kan skarva på sig till stereo strömen! big_smile endast remote, inte för att köra slutsteget!

21 761 Inlägg
22 maj 2014
Det finns väl en remotekabel från stereon?

Sök