5902
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

70 Inlägg
22 maj 2014
Vet du om den går ifrån slutsteget? asså det under sätet, så man kan skarva på sig vid kickpanelen?tongue

61 Inlägg
22 maj 2014
Tackar så jätte mycket för svaret Drönirettab! smile

Drönirettab skrev:
Jag kan ge förslag på innermått och portdimensioner, men byggritning får någon annan ge i så fall. smile

Trekammars 4:e ordningens bandpass med portad mittenkammare och 19 mm materialtjocklek:

Innerbredd slutna kammare: 198 mm per kammare
Innerbredd portad kammare: 474 mm
Innerdjup alla kammare: 356 mm
Innerhöjd alla kammare: 356 mm

Som port hade jag tänkt mig 1 st 6", röret kapas 9 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Alternativt en rektangulär port med innermåtten 200x110 mm som är 250 mm lång. Jag räknar med att hela porten kan sitta utanför lådan och därför inte tar upp plats i portade kammaren. Avståndet mellan basens magnet och lådvägg är 47 mm om specen stämmer, då ska det funka. smile

Lådans yttermått blir 946 mm bred, 394 mm hög och 394 mm djup.

25 Inlägg
23 maj 2014
4x 6,5" SPL ( En i varje dörr)
Eller
2x 8" SPL ( en i varsin framdörr )

Vad ska jag satsa på? 850 Sedan bygge (Ordentligt bygge)

493 Inlägg
23 maj 2014
Claaeess skrev:
Eller

Berätta vad du tänkt driva sakerna med också så folk får lite info om effekten du kommer mata varje högtalare med smile

Sponsor: www.12vled.se

1 426 Inlägg
23 maj 2014
Claaeess skrev:
Eller

4x 6.5 i varje framdörr lol
inte köra 2x 6.5 i vajre framdörr och skippa att ha nåt i bakdörrar?

21 Inlägg
25 maj 2014
HJÄLP!

Märkt att min kondensator bak tjuter när bilen är avstängd, fan ska jag göra? Basen funkar fortfarande men jag vet inte om jag vill röra kondingen. Dom kan väl explodera?

Fotograf
1 319 Inlägg
25 maj 2014
Mupphack skrev:
HJÄLP!

Märkt att min kondensator bak tjuter när bilen är avstängd, fan ska jag göra? Basen funkar fortfarande men jag vet inte om jag vill röra kondingen. Dom kan väl explodera?

är det en digital eller hur gammal är den?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

25 Inlägg
25 maj 2014
Hade tänkt köra 8" x 2 SPL neo med ett ice 150.4 och ett par beymar PH35 på ett separat slutsteg, 150.2

Sen ett par XTR 300D2 på ett 3500d ice steg, 3 batterier. . bra setup? tänkte att jag börjar med detta och ifall jag vill utöka så slänger jag i ett par 8:er till i bakdörrarna och ett likadant steg . . tips är välkommna.

1 426 Inlägg
25 maj 2014
Claaeess skrev:
Hade tänkt köra 8" x 2 SPL neo med ett ice 150.4 och ett par beymar PH35 på ett separat slutsteg, 150.2

Sen ett par XTR 300D2 på ett 3500d ice steg, 3 batterier. . bra setup? tänkte att jag börjar med detta och ifall jag vill utöka så slänger jag i ett par 8:er till i bakdörrarna och ett likadant steg . . tips är välkommna.

låter bra smile vad för huvudenhet/processor ska du ha då du ska dela allt aktivt?

246 Inlägg
25 maj 2014
Hej!
Jag tänkte få in lite bättre ljud i min bil då jag just nu bara kör med 4st 4" koaxialer och vill ha lite mer bas och tryck för att fullända ljudet.

Vill påpeka direkt nu till alla som tycker ju större bas desto bättre och att nummerplåten och backspegeln och allt vad det nu är ska vibrera och sånt att det inte är så jag vill ha det utan jag vill ha ett bra ljud både diskant och bas.

Jag äger en 190E och där är tanken monterad bakom ryggstödet och därför förlorar man mycket från basen i bagageutrymmet, men tänkte att jag skulle sätta en 8" bas i hatthyllan istället och givetvis bygga en passande låda.

Då min budget inte är den bästa så söker jag efter ganska billiga komponenter och hittade MDS Eagle EG8W (http://www.mds.se/mds-fanatic-eagle-eg8w.html) och undrar då om den rockar tillsammans med ett av de stegen från MDS som heter MDS X-ite X1 (http://www.mds.se/mds-x-ite-x1.html)?

Basen har 125W RMS och Impedans 2x4Ohm som man får (om jag fattat rätt) koppla till 2Ohm eller 8Ohm beroende på om man parallellkopplar eller seriekopplar... Steget sen ligger på 1x150 vid 4 Ohm och 300 vid 2Ohm.
Senast redigerat av Lekndr93 (25 maj 2014)

25 Inlägg
25 maj 2014
Hade tänkt köra en audison bit ten processor till detta!

21 Inlägg
25 maj 2014
fredda_king skrev:
Mupphack skrev:
HJÄLP!

Något liknande denna http://www.totalljud.se/pub_images/larg … P_3741.jpg

Den börjar tjuta efter en stund när tändningen är på och så tjuter den när man stängt av bilen också, så länge som den lyser upp voltmätar displayen på kondensatorn "vilket är kanske några minuter". Men basen och det fungerar fortfarande

Fotograf
1 319 Inlägg
25 maj 2014
Mupphack skrev:
fredda_king skrev:
Mupphack skrev:
HJÄLP!

Något liknande denna http://www.totalljud.se/pub_images/larg … P_3741.jpg

Den börjar tjuta efter en stund när tändningen är på och så tjuter den när man stängt av bilen också, så länge som den lyser upp voltmätar displayen på kondensatorn "vilket är kanske några minuter". Men basen och det fungerar fortfarande

digital iaf då ska du kunna koppla ur den om du känner att du vill det. sitter motstånd i dom som gör dom betydligt säkrare.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 426 Inlägg
26 maj 2014
tenkom skrev:
Någon som testat JVC KD-R852BT?

för det priset kan du ju få en bättre stereo sen om du lägger på ett par lappar så kan du ju få en sådan här
http://www.pmshopen.se/kenwood-kdc-bt92sd/136-0
blir inte mycket bättre smile

367 Inlägg
27 maj 2014
tenkom skrev:
Jockk3 skrev:
tenkom skrev:
Någon som testat JVC KD-R852BT?

för det priset kan du ju få en bättre stereo sen om du lägger på ett par lappar så kan du ju få en sådan här
http://www.pmshopen.se/kenwood-kdc-bt92sd/136-0
blir inte mycket bättre smile

Den var riktigt schysst faktiskt. Skulle vilja ha en med bluetooth iallafall några andra tips för 1-1,5?

Köpte själv en sådan, fast på BRL, då den är billigare där.
http://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kdc-bt92sd.html

Inte hunnit testa den än men det sker nog lite senare idag. Har dock inte hört något negativt förutom menyerna kan vara lite klumpiga.

More Bass To The People!

35 Inlägg
27 maj 2014
Har fått kabelbrott mellan dörren och a stolpen, så högtalaren har slutat fungera. Går det att förlänga kabeln då den är för kort så fungerar inte med kabelskor!

1 426 Inlägg
27 maj 2014
Meggman skrev:
Har fått kabelbrott mellan dörren och a stolpen, så högtalaren har slutat fungera. Går det att förlänga kabeln då den är för kort så fungerar inte med kabelskor!

Är det i kontakten?

35 Inlägg
27 maj 2014
Jockk3 skrev:
Meggman skrev:

Är det i kontakten?

Tack för svar! Men jag löste det, for på biltema och köpte en högtalar kabel smile

1 426 Inlägg
27 maj 2014
tenkom skrev:
Hittade ett paket på nätet med basar och slutsteg det ingick även 21mm² kablar som ja tyckte verka lite klena steget lämnar 1500w i 2 ohm tror ni att dom funkar elr ska man byta till 35 elr vad nästa strl är?

1500 watt rms ?
Då kan 35 mm vara lämpligt + kanske ett till batteri smile och se över jordkablar och + frå generator

21 761 Inlägg
27 maj 2014
21 mm2 bör fungera till det steget tycker jag. Har ingen erfarenhet av steget, men det verkar ha fått bra betyg i något tyskt test för några år sedan. smile

Sök