Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Jockk3
28 juni 2014 · 1 426 Inlägg

kulixo skrev:

kulixo skrev:
Jag tänkte ge mig på att uppgradera ljudet i en honda civic type r -07 och har lite funderingar.

...

Fick inget svar på tidigare inlägget, men har tänkt om lite så gör ett nytt försök.

Tänkte bygga ljud i min honda civic type r.

Har i dagsläget följande saker,

Hertz HDP4 4ch 1000w
Audison SR1DK mono 1200w
2st DLS Nobelium 15" basar

Behöver nu tips på ett schysst 6.5" framsystem till detta.
Jag tycker baslådan låter bra när den får ta lite högre frekvenser också, brukar dela den vid 80-100hz. Därför behöver framsystemet inte gräva så långt ner, viktigaste är att det spelar högt och klart.

Utrymmet i dörrarna är ganska begränsat, så det får inte plats några megapjäser heller.
Hade tänkt mig runt 3000kr.

Jag tänkte även sätta in ett extra batteri i backluckan, är det viktigt att matcha batterierna så dom är samma modell? Läste i stickyn att det var att rekommendera, men vill få lite fler synvinklar då jag har ganska tajt budjett.

Kan tillägga att jag i framtiden tänkte köpa mig ett till likadant slutsteg till basarna då ett inte riktigt räcker till att driva dom, så vill ha det i åtanke när jag bygger.

Tänkte börja dra kablar och dylikt, räcker det med 50mm2 kabel mellan främre och bakre batteri? Det är ca 4m, och den teoretiska maxeffekten med alla slutsteg blir 2700w.

http://www.pmshopen.se/ground-zero-uran … 0sq/1627-0
säkra av 50mm2 med två 200 amp säkringar (en i varje ende)

Horsyhorse
28 juni 2014 · 1 727 Inlägg

kulixo skrev:

kulixo skrev:
Jag tänkte ge mig på att uppgradera ljudet i en honda civic type r -07 och har lite funderingar.

...

Fick inget svar på tidigare inlägget, men har tänkt om lite så gör ett nytt försök.

Tänkte bygga ljud i min honda civic type r.

Har i dagsläget följande saker,

Hertz HDP4 4ch 1000w
Audison SR1DK mono 1200w
2st DLS Nobelium 15" basar

Behöver nu tips på ett schysst 6.5" framsystem till detta.
Jag tycker baslådan låter bra när den får ta lite högre frekvenser också, brukar dela den vid 80-100hz. Därför behöver framsystemet inte gräva så långt ner, viktigaste är att det spelar högt och klart.

Utrymmet i dörrarna är ganska begränsat, så det får inte plats några megapjäser heller.
Hade tänkt mig runt 3000kr.

Jag tänkte även sätta in ett extra batteri i backluckan, är det viktigt att matcha batterierna så dom är samma modell? Läste i stickyn att det var att rekommendera, men vill få lite fler synvinklar då jag har ganska tajt budjett.

Kan tillägga att jag i framtiden tänkte köpa mig ett till likadant slutsteg till basarna då ett inte riktigt räcker till att driva dom, så vill ha det i åtanke när jag bygger.

Tänkte börja dra kablar och dylikt, räcker det med 50mm2 kabel mellan främre och bakre batteri? Det är ca 4m, och den teoretiska maxeffekten med alla slutsteg blir 2700w.

Rätta kittet för dig är ett Gladen SQL 165, prickar på 2995:-
Det finns inga 6.5-or som möter upp jämnt mot ett par 15".
SQL-middarna har bra tyngd i botten så dom kommer att göra ett bra jobb i din setup.
Justera sedan ljudet bra utan suben påslagen, därefter lite finjustering när den är på.
Eller ta hjälp.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Nexius
29 juni 2014 · 414 Inlägg

Nexius skrev:
hur svårt är det att byta huvudenhet och installera en basslåda i en saab 9-5 biopower vector -08?

Jockk3 skrev:

Nexius skrev:
hur svårt är det att byta huvudenhet och installera en basslåda i en saab 9-5 biopower vector -08?

du behöver inte byta stereo för baslåda smile
det är ju inte svårt att byta stereo
det som är krångligt är att få det övriga att fungera mer bilen, tex rattfunktionerna.
om du bara vill ha en basuppgradering kanske det räcker med att köra högnivå från bakhögtalare smile
let me know smile

men en stor fundering jag har är vart är lämpligast ställe att dra ström kabeln genom torpedväggen.
och vart är smidigaste stället att ta jord på i denna kombi ?

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Jockk3
29 juni 2014 · 1 426 Inlägg

Nexius skrev:

Nexius skrev:
hur svårt är det att byta huvudenhet och installera en basslåda i en saab 9-5 biopower vector -08?

Jockk3 skrev:

Nexius skrev:
hur svårt är det att byta huvudenhet och installera en basslåda i en saab 9-5 biopower vector -08?

du behöver inte byta stereo för baslåda smile
det är ju inte svårt att byta stereo
det som är krångligt är att få det övriga att fungera mer bilen, tex rattfunktionerna.
om du bara vill ha en basuppgradering kanske det räcker med att köra högnivå från bakhögtalare smile
let me know smile

men en stor fundering jag har är vart är lämpligast ställe att dra ström kabeln genom torpedväggen.
och vart är smidigaste stället att ta jord på i denna kombi ?

alla bilar har väl i stortsett 2 genomföringar i torpeden en på vardera sida.
annars borrar du upp ett hål. (samma sida som batteriet är ju lämpligast)
jord kan du ta i bältesinfästningen bak? fram kan du jorda antingen på orginalstället eller så jordar du i fjäderbenstornet.

Warsore
29 juni 2014 · 367 Inlägg

Tjena!
Är på jakt efter ett par goa 4" kittsystem/koaxialer.
Dem ska drivas på HU:n som är en Kenwood KDC-92BT.

Priset får gärna hålla sig runt en tusing.

Mvh!

More Bass To The People!
LeonST Soppgubbe
29 juni 2014 · 900 Inlägg

Warsore skrev:
Tjena!
Är på jakt efter ett par goa 4" kittsystem/koaxialer.
Dem ska drivas på HU:n som är en Kenwood KDC-92BT.

Priset får gärna hålla sig runt en tusing.

Mvh!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s177039011

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=3 … s177039124
smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
tujbo
29 juni 2014 · 5 852 Inlägg

Om du inte har byggt om passar 3,5" i det hålet du har orginal i din instrumentbräda och då rekomenderar jag dessa :

http://www.stereospecialisten.se/sv/pro … 35tum.html

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
Nexius
29 juni 2014 · 414 Inlägg

Jockk3 skrev:

Nexius skrev:

Nexius skrev:
hur svårt är det att byta huvudenhet och installera en basslåda i en saab 9-5 biopower vector -08?

Jockk3 skrev:

du behöver inte byta stereo för baslåda smile
det är ju inte svårt att byta stereo
det som är krångligt är att få det övriga att fungera mer bilen, tex rattfunktionerna.
om du bara vill ha en basuppgradering kanske det räcker med att köra högnivå från bakhögtalare smile
let me know smile

men en stor fundering jag har är vart är lämpligast ställe att dra ström kabeln genom torpedväggen.
och vart är smidigaste stället att ta jord på i denna kombi ?

alla bilar har väl i stortsett 2 genomföringar i torpeden en på vardera sida.
annars borrar du upp ett hål. (samma sida som batteriet är ju lämpligast)
jord kan du ta i bältesinfästningen bak? fram kan du jorda antingen på orginalstället eller så jordar du i fjäderbenstornet.

okej får kolla efter dom genomföringarna .
vill göra denna installation ordenklig och så fint som möjligt än vad man har lyckats med annars på de andra bilarna man har haft och det har sett förjävligt ut men har funkat tongue

en annan fråga om nån vet .
vad är det för högtalar storlekar om man vil byta ut original högtalarna ?

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
BengtK
29 juni 2014 · 280 Inlägg

Nexius skrev:
okej får kolla efter dom genomföringarna .
vill göra denna installation ordenklig och så fint som möjligt än vad man har lyckats med annars på de andra bilarna man har haft och det har sett förjävligt ut men har funkat tongue

en annan fråga om nån vet .
vad är det för högtalar storlekar om man vil byta ut original högtalarna ?

Det är inte alls lätt att byta huvudenheten i 9-5:or av den årsmodellen. Det är en av de svårare bilarna jag gjort det i. I alla fall om man vill att det ska bli bra. En knarkarlösning kan man åstadkomma på en timme men hur kul är det.

Ingen av de monteringsramar som jag provat håller tillräckligt bra passform och kvalitet. Det kan se okej ut i ett par månader sen blir det en ny årstid och ramen ändrar inte storlek proportionerligt mot instrumentpanelen när temperaturen förändras vilket gör att det blir fula glipor. Bäst av de ramar jag provat är den från Backes. Den är också billigast. Bästa lösningen är att slakta fronten till originalstereon och bygga om den till en monteringsram.

De adaptrar till kablaget som jag provat har samma problem. Kvaliteten är för dålig. Dra eget kablage direkt så slipper du problem i framtiden.

ACC är svår att hitta på ett vettigt sätt. Den finns inte i originalkablaget. Du kan skarva in dig på DICE/TWICE säkringen men det är inte lätt att komma åt att löda bakom säkringspanelen.

Remoten på en eftermarknadsstereo kommer inte att stänga av antennförstärkarna vilket gör att du kommer att få strömproblem om bilen står oanvänd för länge.

Strömkabeln kan du dra genom genomföringen som sitter bakom pedalstället. Jag fick relativt lätt igenom en 50 mm2 och en 10mm2.

Jord kan du ta från bältesinfästningarna men balken som sitter längst in i bagageutrymmet har fungerat bättre för mig. Bältesinfästningarna är faktiskt inte alltid bäst vad en massa forumsexperter som aldrig byggt i en riktig bil än säger.

I framdörrarna har du 6,5" subbasar på 2 ohm. På instrumentpanelen sitter 3,5" bredbandselement. Dörrhögtalarna bör du inte byta ut utan att byta ut originalslutsteget. Bredbandselementen byter du mot: http://byggdinbas.jetshopfree.se/vifa-t … c-168.aspx Bättre än så får du inte om du inte betalar ett flertal tusenlappar. Centerhögtalaren och högtalarna i bakdörrarna gör du bäst i att bara koppla ur.

Nexius
29 juni 2014 · 414 Inlägg

jag har letat runt lite efter en vettig stereo så man kan ha kvar rattstyrningen och hittade
http://www.parabolnet.se/product_info.p … ucts_id=92

den ser bra ut och har tydligen stöd för rattstyrning

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Jockk3
1 juli 2014 · 1 426 Inlägg

söker efter 8" midbasar som jag tänkt ha i dörrarna
kollat på följande
http://bilstereoonline.se/index.php/web … mm-details
http://www.dbakuten.se/bilstereo/basar/ … 7J7hrHLK54
http://www.stereospecialisten.se/sv/pro … eme-8.html

lutar mest åt spl 8an
räcker ett spl ice 150.4 till 4x 8" ?

Nexius
3 juli 2014 · 414 Inlägg

Jag har köpt mig en högnivå till låg nivå som vill ha 12v.
2 frågor

1. Kan jag koppla in den på stereons el

2. Vart är bäst att ta högnivå från efter stereon eller efter original steget?

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Spinnix Photographer
3 juli 2014 · 102 Inlägg

Golf MK2, vill ha lite bättre ljudsystem. Har kollat på följande två, vilket kit rekommenderar ni? Blir 2.5mm kabel rakt av bra? Behöver jag något annat?
Tack!

http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-d … alare.html
http://www.dbakuten.se/paketlosningar/b … 7W_bLFLc2A

Kabeln: http://www.brl.se/sv/artiklar/supra-jen … svart.html

Jockk3
4 juli 2014 · 1 426 Inlägg

Spinnix skrev:
Golf MK2, vill ha lite bättre ljudsystem. Har kollat på följande två, vilket kit rekommenderar ni? Blir 2.5mm kabel rakt av bra? Behöver jag något annat?
Tack!

http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-d … alare.html
http://www.dbakuten.se/paketlosningar/b … 7W_bLFLc2A

Kabeln: http://www.brl.se/sv/artiklar/supra-jen … svart.html

http://www.dbakuten.se/bilstereo/kablar … 7YrOLHLK54
roll

mdog
4 juli 2014 · 8 Inlägg

Jag har spenderat en god stund på att försöka hitta smarta lösningar på hur man ordnar en plug and playlösning för en aktiv baslåda i bagaget. Är på gång att införskaffa en sådan och dra kablar osv. Det hade dock varit riktigt trevligt om man kunde koppla i och ur den busenkelt. Drömmen vore en liknande lösning som för dockningsstation till en laptop. Fattar att det kanske inte finns, men det kanske finns någon annan smidig lösning för att enkelt koppla ur RCA, ström och ev fjärrkabel som jag inte hittat.

Jag har varit grejor på spåren men de länkar som erbjudits till diverse bilradiohandlare osv både i detta forum och på andra platser har varit flera år gamla och inte funkat längre. Så frågan jag vågar ställa är:

Har någon gjort en smart snabbkoppling för att enkelt koppla i och ur en aktiv baslåda ur bagaget på en bil? Hur har ni i så fall gjort?

Jockk3
4 juli 2014 · 1 426 Inlägg

mdog skrev:
Jag har spenderat en god stund på att försöka hitta smarta lösningar på hur man ordnar en plug and playlösning för en aktiv baslåda i bagaget. Är på gång att införskaffa en sådan och dra kablar osv. Det hade dock varit riktigt trevligt om man kunde koppla i och ur den busenkelt. Drömmen vore en liknande lösning som för dockningsstation till en laptop. Fattar att det kanske inte finns, men det kanske finns någon annan smidig lösning för att enkelt koppla ur RCA, ström och ev fjärrkabel som jag inte hittat.

Jag har varit grejor på spåren men de länkar som erbjudits till diverse bilradiohandlare osv både i detta forum och på andra platser har varit flera år gamla och inte funkat längre. Så frågan jag vågar ställa är:

Har någon gjort en smart snabbkoppling för att enkelt koppla i och ur en aktiv baslåda ur bagaget på en bil? Hur har ni i så fall gjort?

snabbkoppling? bara tafram en mejsel och dra fast grejerna
tar ju max 1-2 minuter om du har alla kablarna snyggt dragna och lätt åtkomliga

mdog
5 juli 2014 · 8 Inlägg

Jockk3 skrev:

mdog skrev:
Jag har spenderat en god stund på att försöka hitta smarta lösningar på hur man ordnar en plug and playlösning för en aktiv baslåda i bagaget. Är på gång att införskaffa en sådan och dra kablar osv. Det hade dock varit riktigt trevligt om man kunde koppla i och ur den busenkelt. Drömmen vore en liknande lösning som för dockningsstation till en laptop. Fattar att det kanske inte finns, men det kanske finns någon annan smidig lösning för att enkelt koppla ur RCA, ström och ev fjärrkabel som jag inte hittat.

Jag har varit grejor på spåren men de länkar som erbjudits till diverse bilradiohandlare osv både i detta forum och på andra platser har varit flera år gamla och inte funkat längre. Så frågan jag vågar ställa är:

Har någon gjort en smart snabbkoppling för att enkelt koppla i och ur en aktiv baslåda ur bagaget på en bil? Hur har ni i så fall gjort?

snabbkoppling? bara tafram en mejsel och dra fast grejerna
tar ju max 1-2 minuter om du har alla kablarna snyggt dragna och lätt åtkomliga

Då vet vi att Jockk3 inte vet svaret på min fråga. wink

Men det kanske finns någon annan därute som har lite annat perspektiv på saker och ting. Det är inte särskilt smidigt att behöva lägga minuter på att skruva i och ur grejor när man som jag ganska ofta lastar mycket i bilen och behöver en flexibel lösning. Gissar att man tänker i samma banor när man skickar med dockningsstationer till t ex mobiltelefoner istället för en skruvmejsel och en lapp där det står "varsågod skruva!"

BengtK
5 juli 2014 · 280 Inlägg

mdog skrev:
Det är inte särskilt smidigt att behöva lägga minuter på att skruva i och ur grejor när man som jag ganska ofta lastar mycket i bilen och behöver en flexibel lösning. Gissar att man tänker i samma banor när man skickar med dockningsstationer till t ex mobiltelefoner istället för en skruvmejsel och en lapp där det står "varsågod skruva!"

Dockningsstationer tror jag tyvärr att du kan glömma. Det har jag aldrig sett. In- och urkoppling över huvud taget känns inte som en lösning som är hållbar i längden. Verkar jobbigt även det funnits en enkel dockningsstation. Som jag förstår det så är ditt egentliga problem att du ofta behöver utrymmet i bagaget? I så fall så är väl den enkla lösningen att ha basen någon annanstans? Reservhjulsbaljan? Under instrumentpanelen? Bakom någon sidopanel i bagaget? Under något säte? Om du nu nödvändigtvis behöver en subbas. Om du skaffar bra midbasar och monterar dem rätt så går det att få dem att spela ner mot 40 Hz och då kanske du klarar dig helt utan sub?

mdog
5 juli 2014 · 8 Inlägg

BengtK skrev:

mdog skrev:
Det är inte särskilt smidigt att behöva lägga minuter på att skruva i och ur grejor när man som jag ganska ofta lastar mycket i bilen och behöver en flexibel lösning. Gissar att man tänker i samma banor när man skickar med dockningsstationer till t ex mobiltelefoner istället för en skruvmejsel och en lapp där det står "varsågod skruva!"

Dockningsstationer tror jag tyvärr att du kan glömma. Det har jag aldrig sett. In- och urkoppling över huvud taget känns inte som en lösning som är hållbar i längden. Verkar jobbigt även det funnits en enkel dockningsstation. Som jag förstår det så är ditt egentliga problem att du ofta behöver utrymmet i bagaget? I så fall så är väl den enkla lösningen att ha basen någon annanstans? Reservhjulsbaljan? Under instrumentpanelen? Bakom någon sidopanel i bagaget? Under något säte? Om du nu nödvändigtvis behöver en subbas. Om du skaffar bra midbasar och monterar dem rätt så går det att få dem att spela ner mot 40 Hz och då kanske du klarar dig helt utan sub?

Nej, någon dockningsstation har jag förstått att det inte finns. Men däremot borde det finnas någon form av snabbkoppling så att det blir en eller ett par kontakter att dra ur istället för att behöva skruva. Det verkar finnas grejor till det om man får tro den här tråden från 2009. Tyvärr funkar inte länkarna i den längre.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=140406

Drönirettab
5 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Min gissning är att de menar en sån där rektangulär plastkontakt som brukar sitta på en del aktiva baslådor, såna fungerar om det inte gäller alltför höga strömmar. Men det finns aktiva baslådor med "plug and play" om man ska lita på produktspecifikationerna, exempelvis Alpine SWE-3200 är en sån låda. Hertz DBA 200.3 är också en sån. smile

Senast redigerat av Drönirettab (5 juli 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang