3639
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
23 juli 2014
Holst skrev:
Streethawk skrev:
Edbom skrev:
Märket är LANZAR MAXP154D tror ja dom hette, 15" 2000W max på 4ohm är väl allt ja vet haha tongue

Jag var in på BRL tidigare och dom visste inte riktigt eftersom det inte är nått märke dom sysslar med men han trodde iaf att lådan skulle vara på ca 150-160 liter (75-80 liter per högtalare) men då försvinner ju typ hela bagaget tongue haha

Men stod också på sidan jag köpte dom att dom är anpassade på mindre utrymmen så 110 kanske går bra det med smile

Du råkar inte ha några mått som man kan låna sig utav? ^^

Den meningen i sig är konstig då det var just BRL  som sålde dessa basar!!

Va ju länge sedan de slutade sälja lanzar tongue

Jovisst men var väl just dessa basar som dom hade på webbutiken om jag inte minns fel. Man borde väl ha någonting kvar utav perioden från dom basarna tycker jag. Men kanske bara är jag som sparar sådant bra att ha grejjer även om det är gammalt smile
Senast redigerat av Streethawk (23 juli 2014)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

21 761 Inlägg
23 juli 2014
Edbom skrev:
Märket är LANZAR MAXP154D tror ja dom hette, 15" 2000W max på 4ohm är väl allt ja vet haha tongue

Jag var in på BRL tidigare och dom visste inte riktigt eftersom det inte är nått märke dom sysslar med men han trodde iaf att lådan skulle vara på ca 150-160 liter (75-80 liter per högtalare) men då försvinner ju typ hela bagaget tongue haha

Men stod också på sidan jag köpte dom att dom är anpassade på mindre utrymmen så 110 kanske går bra det med smile

Enligt basens parametrar skulle jag inte vilja ha mindre än 150 liter sluten låda till två basar. Egentligen tycker jag att även den volymen är för liten, men det beror också på vilken musik som ska spelas. En portad låda skulle bli uppåt 400 liter om jag gjorde ett lådförslag, vilket är alldeles för stort för dina önskemål.

Att de där basarna är "specialanpassade basar för små utrymmen och lådor" har jag svårt att tro när jag ser parametrarna, det får i så fall stå för Ridetech. De har förresten skrivit fel antal liter angående basens "Vas", det ska vara ca 170,5 liter (6,02 cuft). smile

206 Inlägg
24 juli 2014
Tja, kastade för någon vecka sedan in en baslåda (2x10 tum) i saaben men har fått problemet att den dunkar bättre när det bara är den ena basen som är inkopplad. Har testat skifta plats på kablarna utan skillnad. Lådan var någon hemmaknåpad som låg, ingen direkt koll på måtten på den, kan det vara att det är fel volym i lådan som gör så det blir som det blir?
Senast redigerat av S_Kekko (24 juli 2014)

Biltok
62 Inlägg
24 juli 2014
S_Kekko skrev:
Tja, kastade för någon vecka sedan in en baslåda (2x10 tum) i saaben men har fått problemet att den dunkar bättre när det bara är den ena basen som är inkopplad. Har testat skifta plats på kablarna utan skillnad. Lådan var någon hemmaknåpad som låg, ingen direkt koll på måtten på den, kan det vara att det är fel volym i lådan som gör så det blir som det blir?

Kanske är slutsteget som inte orkar driva båda två riktigt bra?

206 Inlägg
24 juli 2014
BBQ skrev:
S_Kekko skrev:

Kanske är slutsteget som inte orkar driva båda två riktigt bra?

Det ska det klara av

21 761 Inlägg
24 juli 2014
Hur menar du med "dunkar bättre"?
Verkar lådan vara tät, inget tydligt luftläckage någonstans?

Om basdunket och bastonerna i princip försvinner så rör det sig om fasfel och det ska bli bättre när kablarna till ena basen skiftar plats, men om du menar att musik som har mycket "basdunk" i sig låter dåligt så kan det nog vara lådan som inte är anpassad till den typen av musik. smile

206 Inlägg
24 juli 2014
Drönirettab skrev:

Om basdunket och bastonerna i princip försvinner så rör det sig om fasfel och det ska bli bättre när kablarna till ena basen skiftar plats, men om du menar att musik som har mycket "basdunk" i sig låter dåligt så kan det nog vara lådan som inte är anpassad till den typen av musik. smile

När man bara kör ena basen så känner man vibrationerna i framsätet medans om man kör båda knappt får några vibrationer överhuvudtaget är bara när det kommer djupbas man får något tryck.
Har testat att skifta plats på kablarna på ena utan någon skillnad och lådan är tät.

1 727 Inlägg
24 juli 2014
S_Kekko skrev:
Drönirettab skrev:

När man bara kör ena basen så känner man vibrationerna i framsätet medans om man kör båda knappt får några vibrationer överhuvudtaget är bara när det kommer djupbas man får något tryck.
Har testat att skifta plats på kablarna på ena utan någon skillnad och lådan är tät.

Det kan även "tystna" om framsystem och bas har för stort överlapp i frekvens.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (24 juli 2014)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

23 Inlägg
25 juli 2014
StreetHawk: Hehe jo men precis smile jag brukar (iaf försöka) spara den infon man har om sakerna smile så har man ju det till andra projekt eller liknande senare smile

Drönirettab: Ahaa okej smile dom har varit duktiga med informationen med andra ord då (not) haha smile
Men det du rekomenderar helst då är inte mindre än 170 liter i en sluten låda? Vad blir bäst då om båda sitter i "samma" eller om jag gör en skiljevägg mellan dom? eller gäller sådant bara portade lådor? smile

367 Inlägg
25 juli 2014
Tjena!
Har ett nytt bygge på gång med 4x 12", men har lite frågor innan man börjar.
Ska köra portat, hoppas på lite förflyttning av luft.

Ska man köra 2 lådor/2 kammare? Eller en stor uppstagad räcker?
Slotport eller aeroportar? Aeroportat är ju helt klart det lättaste och har funkat suveränt för mig innan, Frågan är ju antalet portar och dimension såfall.
Materialet kommer bestå av 22mm golvspån, alternativt 30mm golvspån.

Det ska liras en del djupbas, men överlag en bra musiklåda.
Har skissat på 224L (invändigt) tom låda, för 4 basar eller dela på det för 2 kammare.
Materialet kommer bestå av 22mm golvspån, alternativt 30mm golvspån.

Basarna som ska användas är SPL Dynamics V300D4 och bilen Saab 93 og.

Tacksam för hjälp!
Senast redigerat av Warsore (25 juli 2014)

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
25 juli 2014
Edbom skrev:
Ahaa okej smile dom har varit duktiga med informationen med andra ord då (not) haha smile
Men det du rekomenderar helst då är inte mindre än 170 liter i en sluten låda? Vad blir bäst då om båda sitter i "samma" eller om jag gör en skiljevägg mellan dom? eller gäller sådant bara portade lådor? smile

Jag har inte provat de basarna och kan bara utgå ifrån teoretiska beräkningar i mitt lådprogram, därför tycker jag att runt 150 liter till båda basarna är den minsta volymen för sluten låda.

Det ska inte bli någon skillnad i ljudkvaliteten om du har basarna i samma låda jämfört med att ha skiljevägg, av den anledningen kan du göra vilket som. En skiljevägg stagar däremot upp lådan och om ena basen skulle gå sönder så påverkas inte den andra av detta, på så sätt är det en fördel med skiljevägg. smile

23 Inlägg
25 juli 2014
Okejokej smile men då ska jag nog försöka satsa på en 160 liters så får vi se vart det bär smile jo en sak till, jag kollade förut på färdiga lådor att köpa och såg att det är isolering eller dämpning eller va de nu är och grejer i dom, är det något man egentligen behöver?

21 761 Inlägg
25 juli 2014
Dämpmaterial inuti lådan kan vara en smaksak. Ljudet kan upplevas som "mjukare", men en del tycker också att ljudet blir lite "segt". Du kan prova med en del dämpmaterial och sedan plocka ur delvis eller helt för att jämföra hur det låter. smile

och Dupont
581 Inlägg
25 juli 2014
Hej hej, har några frågor om lådor. smile

1. Har formen på lådan någon betydelse så länge volymen uppnås? Tex rektangulär, kub eller nån annan missbildad lådform. tongue ?

2. Har det någon betydelse vart man riktar basen? Mot baklukan, åt sidan eller mot skidluckan?

3. Vad för sorts låda får man bäst tryck ur? En sluten eller en portad?

4. Låter 28/60 L för lite för en sluten/portad låda till en 12 tums bas?

5. Är det olika rekommendationer för lådvolym på basar från olika märken men med samma storlek? Eller är det beroende på vad man vill spela för nåt?

6. I rekommedationerna säger det att man inte bör sätta slutsteg på lådan då det kan vibrera sönder, hjälper det om man sätter gummiduk mellan innan man skruvar/bultar fast steget eller är det " Ha, dröm vidare, sätt det nån annanstans" ? smile

Tack alla kunniga om ni iallafall försöker svara. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

21 761 Inlägg
25 juli 2014
1. Om inte lådans form innebär att det invändigt bildas väldigt små utrymmen lite här och var så "räcker det" med att volymen stämmer. Är det flera utrymmen som tex bara är någon cm åt ena hållet så kan inte luften röra sig tillräckligt lätt och då upplevs lådan som mindre av baselementet.

Risk för stående vågor ska inte finnas så länge basen ska spela frekvenser under 100 Hz och att avståndet mellan två motstående väggar inte är större än ca 170 cm.

2. Det brukar ha betydelse för hur basen riktas, men det skiljer beroende på bilmodell och kupetyp.

3. Portad låda ger högre tryck så länge den inte är totalt fel byggd.

4. De volymerna kan passa bra till en del basar, beror bla på parametrarna.

5. Det kan skilja en del i lådrekommendationerna till olika märken fastän man utgår ifrån samma storlek på basen. Här avgör parametrarna till viss del, men musiktypen är viktig för att ge rätt rekommendation.

6. Ordentligt stabil låda är nog det viktigaste tror jag, steget utsätts ju redan för bilens egna vibrationer och då gäller det väl att inte tillföra ännu mer. Men det är mest en gissning från mig. smile

610 Inlägg
25 juli 2014
Med en låda på 200L netto med 2st 6" portar, hur långa ska dom va vid en avstämning på 38hz?

Tacksam för svar

21 761 Inlägg
25 juli 2014
Rören kapas 15 cm långa, sedan sätts trattarna. smile

610 Inlägg
25 juli 2014
Drönirettab skrev:

Tack så hämskt mycket!

610 Inlägg
25 juli 2014
Drönirettab skrev:

Ställer en till snabb fråga om de går bra. Ska snickra ihop en låda åt en kompis och Det står på en hemsida att 60L netto med 4" rör på 25 cm ger en avstämning på 35hz. Är det med eller utan trattar? smile

1 426 Inlägg
25 juli 2014
Ljud-fan skrev:
Drönirettab skrev:

Ställer en till snabb fråga om de går bra. Ska snickra ihop en låda åt en kompis och Det står på en hemsida att 60L netto med 4" rör på 25 cm ger en avstämning på 35hz. Är det med eller utan trattar? smile

beror på vem du frågar smile

Sök