Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

amoreex
5 juli 2014 · 2 712 Inlägg

Hej!
Tänkte höra lite mer er, har tänkt jag ska byta golvmattan i bilen snart, och har då även funderat på dämpning av golvet pga högt vägljud.

Gör det någon skillnad att dämpa golvet för vägljudets skull eller är det bara bortkasade pengar?
Tänkte ingen dyr dämpning, runt 5-700 kr isåfall bara, kör ibland lite längre sträckor och då är det för högt vägljud.
Vet att det mycket beror på lågprofilen etc. men modellen i sin tur har alltid högt vägljud, även på 14 tum original.

Mvh

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Warsore
5 juli 2014 · 367 Inlägg

mdog skrev:
Jag har spenderat en god stund på att försöka hitta smarta lösningar på hur man ordnar en plug and playlösning för en aktiv baslåda i bagaget. Är på gång att införskaffa en sådan och dra kablar osv. Det hade dock varit riktigt trevligt om man kunde koppla i och ur den busenkelt. Drömmen vore en liknande lösning som för dockningsstation till en laptop. Fattar att det kanske inte finns, men det kanske finns någon annan smidig lösning för att enkelt koppla ur RCA, ström och ev fjärrkabel som jag inte hittat.

Jag har varit grejor på spåren men de länkar som erbjudits till diverse bilradiohandlare osv både i detta forum och på andra platser har varit flera år gamla och inte funkat längre. Så frågan jag vågar ställa är:

Har någon gjort en smart snabbkoppling för att enkelt koppla i och ur en aktiv baslåda ur bagaget på en bil? Hur har ni i så fall gjort?

Det är en bra tanke, men hade inte litat på det. Jag själv skulle aldrig velat köra med baslådan "lös och lättflyttad" där bak. Skulle det bli ett hinder på vägen och olyckan är framme, så är det ganska bra om baslådan sitter fast ordentligt.

More Bass To The People!
mdog
5 juli 2014 · 8 Inlägg

Warsore skrev:
Det är en bra tanke, men hade inte litat på det. Jag själv skulle aldrig velat köra med baslådan "lös och lättflyttad" där bak. Skulle det bli ett hinder på vägen och olyckan är framme, så är det ganska bra om baslådan sitter fast ordentligt.

Jo, men det känns lättare att lösa än den elektriska biten. Ett band med spänne som dras runt lådan och håller fast den när den är på plats och är lätt att lossa när den ska ur.

Drönirettab
5 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Undrar om en sån här skulle funka: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/kontak … d-hus.html

Annars borde man kunna slakta några strömkablar till datorn och använda de kontakthusen. Det gäller ju att kontakterna inte ska riskera att lossna av vibrationerna i bilen. smile

Horsyhorse
5 juli 2014 · 1 727 Inlägg

mdog skrev:

Jockk3 skrev:

mdog skrev:
Jag har spenderat en god stund på att försöka hitta smarta lösningar på hur man ordnar en plug and playlösning för en aktiv baslåda i bagaget. Är på gång att införskaffa en sådan och dra kablar osv. Det hade dock varit riktigt trevligt om man kunde koppla i och ur den busenkelt. Drömmen vore en liknande lösning som för dockningsstation till en laptop. Fattar att det kanske inte finns, men det kanske finns någon annan smidig lösning för att enkelt koppla ur RCA, ström och ev fjärrkabel som jag inte hittat.

Jag har varit grejor på spåren men de länkar som erbjudits till diverse bilradiohandlare osv både i detta forum och på andra platser har varit flera år gamla och inte funkat längre. Så frågan jag vågar ställa är:

Har någon gjort en smart snabbkoppling för att enkelt koppla i och ur en aktiv baslåda ur bagaget på en bil? Hur har ni i så fall gjort?

snabbkoppling? bara tafram en mejsel och dra fast grejerna
tar ju max 1-2 minuter om du har alla kablarna snyggt dragna och lätt åtkomliga

Då vet vi att Jockk3 inte vet svaret på min fråga. wink

Men det kanske finns någon annan därute som har lite annat perspektiv på saker och ting. Det är inte särskilt smidigt att behöva lägga minuter på att skruva i och ur grejor när man som jag ganska ofta lastar mycket i bilen och behöver en flexibel lösning. Gissar att man tänker i samma banor när man skickar med dockningsstationer till t ex mobiltelefoner istället för en skruvmejsel och en lapp där det står "varsågod skruva!"

Det finns grejjor till det där, återkommer(var ett tag sedan jag sålde den sista)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Horsyhorse
5 juli 2014 · 1 727 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Det finns grejjor till det där, återkommer(var ett tag sedan jag sålde den sista)

Pierre

Ja då finns den åter i sortimentet. wink

http://shop.seastreamsgarage.se/strom-o … 7_132.html

Observera "ej i lager" pga sommartider

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
mdog
5 juli 2014 · 8 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Horsyhorse skrev:
Det finns grejjor till det där, återkommer(var ett tag sedan jag sålde den sista)

Pierre

Ja då finns den åter i sortimentet. wink

http://shop.seastreamsgarage.se/strom-o … 7_132.html

Observera "ej i lager" pga sommartider

Pierre

Se där! Precis vad jag sökte och inte lyckades hitta även om jag var relativt övertygad om prylens existens då mitt önskemål inte kan vara unikt. Tackar och bockar!

MammDiin
5 juli 2014 · 2 020 Inlägg

Drönirettab skrev:
Undrar om en sån här skulle funka: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/kontak … d-hus.html

Annars borde man kunna slakta några strömkablar till datorn och använda de kontakthusen. Det gäller ju att kontakterna inte ska riskera att lossna av vibrationerna i bilen. smile

Hur vore det med kontakter som exempelvis används till eldrivna gaffeltruckar? http://batteriexpressen.se/category.htm … ske--stift

De är formade så man lätt får itu dem när de har handtag på ena kontakten och andra går säkert att skruva fast någonstans. 100A är inte några större problem för en sån (finns för kabelarea från 16mm² till 70mm²), däremot vet jag inte hur mycket spänningsfall de orsakar, men inte blir de direkt varma vid laddning eller drift. Och är man orolig att de ska gå itu av vibrationer så går det dra ett buntband som håller ihop den, som man enkelt klipper bort vid demontering.
RCA går att fixa skydd på när man kopplat löst de från förstärkaren. Och så kan man även demontera dem först och montera dem sist för att undvika problem med att signaljorden ryker vilket jag kan misstänker kan uppstå om de är monterade i samma kontakt som plus och minus.

Drönirettab
5 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Jo, såna "laddhandskar" kan nog funka. Men den som Horsyhorse länkade till såg smidig ut. smile

MammDiin
5 juli 2014 · 2 020 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, såna "laddhandskar" kan nog funka. Men den som Horsyhorse länkade till såg smidig ut. smile

Ja den funkar säkert bra, och aktiva baslådor brukar inte dra så mycket ström heller.

Men undrar hur bra laddhandskar skulle funka om man vill ha löstagbart men med förstärkare som kräver mycket ström?
Vore även lätt att koppla in något annat med en laddhandske, men inte direkt något som jag kommer på som man kunde behöva en massa ström till...

asdeasdt
7 juli 2014 · 8 Inlägg

Hej allihopa! Har precis införskaffat mig en Volvo s40 -02 med HU-605 stereon. Nu vill jag byta ut originalenheten mot en annan för att kunna koppla in telefonen. Behöver inte någon värsting stereo utan jag vill bara som sagt kunna koppla in min telefon för att lyssna på Spotify med minst lika bra ljud som originalenheten levererar.

Den stereon jag har kikat på är Pioneer MVH-150UBG http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-150ubg.html. Monteringsram tänkte jag köpa från Volvo. Men vilka kablar ska jag köpa exakt från Brls hemsida?

Jättetacksam för den hjälp jag får!

Mvh

BrianL1992
8 juli 2014 · 33 Inlägg

Hejsan! jag har ett problem och tänkte höra med er om det är någon som kanske vet vad felet är och kanske kan vägleda mig hur jag löser problemet. Jag har precis inköpt grejer från brl, 2st Kicker L7 12" och ett gas competition monoblock 3500wrms och 50kvadrats kabelkit. Jag har en saab 93 2006 och det är fiber i den bilen så jag använder mig av omvandlare. Allt är kopplat enligt konstens regler, inget är fel, var förbi brl och dom har inget vettig förklaring till varför basarna inte speler något, dom spelar men man hör dom inte och dom rör på sig även mycket men det kommer ingen kraft i dom, även om man ställer allt på steget på max, har bytt batteri i bilen idag Banner Running bull AGM 70 ah men det gjorde ingen skillnad, Jorden var det heller inge fel på. Någon som vet varför dom knappt hörs något? tacksam för alla svar jag kan få.

fredda_king Fotograf
8 juli 2014 · 1 319 Inlägg

BrianL1992 skrev:
Hejsan! jag har ett problem och tänkte höra med er om det är någon som kanske vet vad felet är och kanske kan vägleda mig hur jag löser problemet. Jag har precis inköpt grejer från brl, 2st Kicker L7 12" och ett gas competition monoblock 3500wrms och 50kvadrats kabelkit. Jag har en saab 93 2006 och det är fiber i den bilen så jag använder mig av omvandlare. Allt är kopplat enligt konstens regler, inget är fel, var förbi brl och dom har inget vettig förklaring till varför basarna inte speler något, dom spelar men man hör dom inte och dom rör på sig även mycket men det kommer ingen kraft i dom, även om man ställer allt på steget på max, har bytt batteri i bilen idag Banner Running bull AGM 70 ah men det gjorde ingen skillnad, Jorden var det heller inge fel på. Någon som vet varför dom knappt hörs något? tacksam för alla svar jag kan få.

hur är omvandlaren ställd då? fall det är gain på den?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
BrianL1992
8 juli 2014 · 33 Inlägg

Det finns inget gain på den, kollade det på brl idag när jag var dit. Jag har ett omvandlare med automatisk remote på. bara trycka in kablarna å köra, remote kabel ström kabel och signalkablarna. jag har stora ljudpaketet i min saab, jag har en kombi så det är en originalsub under golvet i skuffen och jag har plockat ur den och tagit signalerna från den.

BrianL1992
8 juli 2014 · 33 Inlägg

jag använder denna omvandlaren om det är till någon hjälp http://www.ljudstudion.se/bilstereotill … ivalagniva

Nexius
8 juli 2014 · 414 Inlägg

jag installerade samma sort av adapter i helgen .
har premium 150 i min saab.
tog ljudsignal på "rear" kablarna bakom stereon och kopplade in den på cigguttaget för el som går på med tänningen .

signalen går genom adapter till steget och det spelar på rätt bra.

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
BrianL1992
8 juli 2014 · 33 Inlägg

okej, ja min spelar nästa inte alls, den spelar men den blir till och med överröstad av originalhögtalarna i framdörrarna, har inte en blekaste vad felet är, var förbi brl och dom kollade att allt var rätt kopplat och det var det men de hade ingen aning varför den inte spelar som den ska

it_mutt Avstängd
8 juli 2014 · 10 388 Inlägg

BrianL1992 skrev:
okej, ja min spelar nästa inte alls, den spelar men den blir till och med överröstad av originalhögtalarna i framdörrarna, har inte en blekaste vad felet är, var förbi brl och dom kollade att allt var rätt kopplat och det var det men de hade ingen aning varför den inte spelar som den ska

Ok, kanske en dum tanke, men, det är inte just att du kopplat den på originallådans signal som ställer till det? Att den redan har gått genom ett filter (för att bara spela under, vi säger 250hz)?

Fick ett liknande fenomen med en aktiv låda på en stereo. Pluggade in den, lät knappt något. Efter mycket om och men visade det sig att stereon var inställd att "rear" skulle gå som sub. När jag sen slog om det till "full range" (eller vad det nu må ha stått), så fungerade det precis som det skulle.

Bara en tanke dock, och inget jag har belägg för när det gäller SAAB.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nexius
8 juli 2014 · 414 Inlägg

ett tips är att peta runt med en multimeter och mät på både steg och adapter så dom får den strömm de ska ha .
själv fick jag dra en extra kabel till signalen då det var kabel brott i signalkabeln med mina lågnivå kablar som var helt nya .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
BrianL1992
8 juli 2014 · 33 Inlägg

it_mutt: det kanske är samma fel för mig, den dunkar ju när den ska men den dundrar inte med någon kraft alls, kanske ska prova att skarva någonannanstans?

Nexius: det gjorde ja på brl idag, dom hälpte mig med det å allt får det den ska, 14 volt något sådant tror jag steget får smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang