4028
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

610 Inlägg
25 juli 2014
Jockk3 skrev:
Ljud-fan skrev:
Drönirettab skrev:
Rören kapas 15 cm långa, sedan sätts trattarna. smile

Ställer en till snabb fråga om de går bra. Ska snickra ihop en låda åt en kompis och Det står på en hemsida att 60L netto med 4" rör på 25 cm ger en avstämning på 35hz. Är det med eller utan trattar? smile

beror på vem du frågar smile

Tänkte mer att det går att räkna ut smile

21 761 Inlägg
25 juli 2014
60 liter netto och 25 cm rör för att få 35 Hz avstämning borde innebära att om man bara har ett vanligt runt rör utan trattar så ska röret vara 25 cm långt. Sätter man en komplett 4" port, dvs med trattar, så kapas själva röret 6-8 cm kortare. smile

23 Inlägg
25 juli 2014
Okejokej, men då skippar ja den helt från början så blir det enklare ^^ haha

och Dupont
581 Inlägg
26 juli 2014
Har ett steg på 1200W, och enligt manualen så är minsta rekomenderad kabelstorlek 8 Gauge (AWG)

Enligt wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/American_Wire_Gauge

så är det ca 8.5mm2 det minsta man kan ha. Jag har 10mm2 men jag tycker fortfarande att det är lite klent.

Funkar det med 10mm2 eller är det risk att man steker nånting? Vill ju ha ihop det innan helgens slut men man vill ju inte komprmissa. hmm

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

1 426 Inlägg
26 juli 2014
Dupond skrev:
Har ett steg på 1200W, och enligt manualen så är minsta rekomenderad kabelstorlek 8 Gauge (AWG)

Enligt wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/American_Wire_Gauge

så är det ca 8.5mm2 det minsta man kan ha. Jag har 10mm2 men jag tycker fortfarande att det är lite klent.

Funkar det med 10mm2 eller är det risk att man steker nånting? Vill ju ha ihop det innan helgens slut men man vill ju inte komprmissa. hmm

Vad för slusteg?
Jag skulle kört minst 20mm2 med en 100amp säkring

och Dupont
581 Inlägg
26 juli 2014
Det är ett fusion encounter en-3001.

Står även om säkringarna - 8 Gauge kabel-40A säkring
                                         4 Gauge kabel-80A säkring

Tycker det låter lite klent.

2 075 Inlägg
26 juli 2014
Dupond skrev:
Det är ett fusion encounter en-3001.

Står även om säkringarna - 8 Gauge kabel-40A säkring
                                         4 Gauge kabel-80A säkring

Tycker det låter lite klent.

Den ger 300W vid 2ohm, så 10mm² är på gränsen, men aldrig fel med grövre kabel.

21 761 Inlägg
26 juli 2014
Steget arbetar i klass AB och räknar man på 55% verkningsgrad så bör det inte dra över 40 A vid 300 W. 10 mm2 kabel får enligt EMMA:s säkringstabell ha 60 A säkring och den teoretiska förlusten i 5 meter lång 10 mm2 kabel är ca 0,36 V vid 40 A, vilket gör att en sån kabel borde fungera utan problem.

För framtida bruk är det förstås inte fel med grövre kabel, det håller jag med om, men till just det steget ska det funka. smile

och Dupont
581 Inlägg
26 juli 2014
Drönirettab skrev:
Steget arbetar i klass AB och räknar man på 55% verkningsgrad så bör det inte dra över 40 A vid 300 W. 10 mm2 kabel får enligt EMMA:s säkringstabell ha 60 A säkring och den teoretiska förlusten i 5 meter lång 10 mm2 kabel är ca 0,36 V vid 40 A, vilket gör att en sån kabel borde fungera utan problem.

För framtida bruk är det förstås inte fel med grövre kabel, det håller jag med om, men till just det steget ska det funka. smile

Men då kan jag skruva ihop det med 10mm2 kabel. Kan ju byta ut den sen när jag får tag på grövre. smile

Huvudsaken är ju om det spelar lite. wink

1 450 Inlägg
26 juli 2014
ja tänkte fråga här istället för att starta en ny tråd och hoppas nån kan hjälpa mig.  angående generatorljud i 6×9 or.
ja köpte ett litet steg och två 6×9 or. men när ja kopplade in skiten fick ja sånt generatorljud men bara i 6×9 . då dörr högtalare är kopplade till stereon. så ja gick över jord till steget och provade flera ställen utan förbättring. drog ny remote då andra den sitter ihop med lågnivå kablarna utan förbättring.  ström och lågnivå är drogna på varsin sida av bilen. Och steget ligger inte nära karossen heller.
kan nån berätta vad ja ska prova härnäst??

Edit: det är en volvo 740 1990
och man hör även blinkers i högtalarna
Senast redigerat av xVolvo240x (26 juli 2014)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Biltok
62 Inlägg
26 juli 2014
xVolvo240x skrev:
ja tänkte fråga här istället för att starta en ny tråd och hoppas nån kan hjälpa mig.  angående generatorljud i 6×9 or.
ja köpte ett litet steg och två 6×9 or. men när ja kopplade in skiten fick ja sånt generatorljud men bara i 6×9 . då dörr högtalare är kopplade till stereon. så ja gick över jord till steget och provade flera ställen utan förbättring. drog ny remote då andra den sitter ihop med lågnivå kablarna utan förbättring.  ström och lågnivå är drogna på varsin sida av bilen. Och steget ligger inte nära karossen heller.

Jordfel skulle jag säga. Kolla jordpunkterna i motorutrymmet, rengöra, dra åt bultarna/skruvarna osv.
Senast redigerat av BBQ (26 juli 2014)

1 426 Inlägg
26 juli 2014
xVolvo240x skrev:

vart har du jordat?
provat dragit en kabel mellan lågnivåutgångarnas hölje till stereons chassi?

kolla även så högtalarskorna inte tar i plåt elr dylikt och verkligen sitter på.

1 450 Inlägg
26 juli 2014
Jockk3 skrev:
xVolvo240x skrev:

vart har du jordat?

kolla även så högtalarskorna inte tar i plåt elr dylikt och verkligen sitter på.

ska prova det. ja har jordat steget i höger bakskärm till stötfångarfästet men de kanske jordar för dåligt? ja slipade även plåt rent innan. men ska gå över jord punkten en gång till får vi se. eftersom nästan alla säger att det låter som jord fel.

1 426 Inlägg
26 juli 2014
xVolvo240x skrev:
Jockk3 skrev:
xVolvo240x skrev:

vart har du jordat?

ska prova det. ja har jordat steget i höger bakskärm till stötfångarfästet men de kanske jordar för dåligt? ja slipade även plåt rent innan. men ska gå över jord punkten en gång till får vi se. eftersom nästan alla säger att det låter som jord fel.

prova jorda direkt på batteriet

1 450 Inlägg
26 juli 2014
Jockk3 skrev:
xVolvo240x skrev:
Jockk3 skrev:

vart har du jordat?

ja jordade direkt på batteriet men ljudet kvarstår. MYCKET märkligt.
ja läste i nån tråd att lågnivå kablarna kan ligga för nära bilens orginal kabel matta kan de stämma?  lågniva i drogna på vänster sida under alla plast detajler vidare under baksätet sedan ut i bagagen. samma med ström kabel fast på andra sidan

1 426 Inlägg
26 juli 2014
xVolvo240x skrev:
Jockk3 skrev:
xVolvo240x skrev:

ja läste i nån tråd att lågnivå kablarna kan ligga för nära bilens orginal kabel matta kan de stämma?  lågniva i drogna på vänster sida under alla plast detajler vidare under baksätet sedan ut i bagagen. samma med ström kabel fast på andra sidan

med dagens lågnivåkablar är risken väldigt liten för störningar.
prova dra en kabel från ytterhölje på lågnivå utgångarna till stereons chassi

1 450 Inlägg
26 juli 2014
Jockk3 skrev:
xVolvo240x skrev:
Jockk3 skrev:

med dagens lågnivåkablar är risken väldigt liten för störningar.
prova dra en kabel från ytterhölje på lågnivå utgångarna till stereons chassi

problemet löst! ja provade ju som sagt ta bort remoten från steget och drog en ny remote direkt på batteriet men problemet va kvar. då lossade ja remote kabeln INNE i bilen  samtidig som kabeln direkt från batteriet fick sitta kvar då försvann ljudet och direkt ja satte till baka gamla kabeln så kom ljudet tillbaka. alltså va det remote kabeln! men ja tackar för hjälpen! smile

Biltok
62 Inlägg
27 juli 2014

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Bondmeckare
246 Inlägg
27 juli 2014
Har en riktig amatörfråga... Just nu har jag en Gas Alpha 212-låda i min bil (2*300W RMS), men med ett alldeles för klent steg 4*60W, inte bryggat utan kör JBL GTO938 6x9or (100W RMS/st) på samma steg. Många påstår att man inte ska köra hatthyllehögtalare på samma steg som basarna, men jag har inte haft någon annan möjlighet nu. Stereon jag har nu har bara 2 lågnivåutgångar, men ny med 3 är på väg hem (separat för sub), så tänkte timea in ett nytt steg dit med. Kollat på GAS PRO 1000.1 och då hade jag tänkt att köra det i 2Ohm (700W RMS). Detta kommer driva basarna och det gamla steget bryggs och driver 6x9orna. 

Nu till själva huvudfrågan, kommer generatorn palla orka med detta? Har ett tudorbatteri på 64Ah nu, ny generator på 100A, men kommer detta palla med två steg + mina 5 extraljus på 60W/st jag har? Eller kommer jag behöva ett extra batteri? Har voltmätare inkopplad och den ligger på runt 13,2-13,5 vid körning nu med extraljusen på och stereon på hög volym vid körning. Batteriet är friskt, kablar mellan generator och motorblock är utbytt till större. Kablarna från batteriet och bak är 21mm2 och jag har ordentlig jord till steget/kondensatorn (1 farad)

Blev mycket text och allt är inte nödvändigt, men jag är som jag är... wink

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

Sök