Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

BengtK
8 juli 2014 · 280 Inlägg

BrianL1992 skrev:
Hejsan! jag har ett problem och tänkte höra med er om det är någon som kanske vet vad felet är och kanske kan vägleda mig hur jag löser problemet. Jag har precis inköpt grejer från brl, 2st Kicker L7 12" och ett gas competition monoblock 3500wrms och 50kvadrats kabelkit. Jag har en saab 93 2006 och det är fiber i den bilen så jag använder mig av omvandlare. Allt är kopplat enligt konstens regler, inget är fel, var förbi brl och dom har inget vettig förklaring till varför basarna inte speler något, dom spelar men man hör dom inte och dom rör på sig även mycket men det kommer ingen kraft i dom, även om man ställer allt på steget på max, har bytt batteri i bilen idag Banner Running bull AGM 70 ah men det gjorde ingen skillnad, Jorden var det heller inge fel på. Någon som vet varför dom knappt hörs något? tacksam för alla svar jag kan få.

Låter som att basarna spelar i olika fas. Prova att fasvända en av basarna.

BrianL1992
8 juli 2014 · 33 Inlägg

fasvända? skulle du kunna omformulera det så jag förstår  hur du menar ? smile

BengtK
8 juli 2014 · 280 Inlägg

BrianL1992 skrev:
fasvända? skulle du kunna omformulera det så jag förstår  hur du menar ? smile

Skifta plus och minus på högtalarkablarna på ena basen. Eller om du vill göra det enkelt för dig så kopplar du ur ena basen helt och provar om det blir bättre. Fasfel brukar ge exakt den effekt du beskriver. Högtalarna rör sig men genererar nästan inget ljud.

BrianL1992
8 juli 2014 · 33 Inlägg

Haha nu skäms jag lagomt, var precis ut och testade detta å det var det som var felet! jag tackar och bockar för din notice! Nu gjorde du min kväll. nu dundrar det som det ska i bilen. hur kunde jag göra ett så enkelt fel? kollade på kablarna och det är är plus tecken på ena kablarna med den med plustecken satte jag i svarta hålet back på lådan och då låter det som det ska så det måste vara felmarkering på kablarna eller något sådant.! Men tackar för alla hjälp! smile

Hassman
12 juli 2014 · 493 Inlägg

Hallå, är det någon som vet vad för avstämning/låda den här MDS fan-8 referens kan tänkas vilja ha?
http://user.faktiskt.se/JB/MDS_Fanatic.jpg

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Drönirettab
12 juli 2014 · 21 761 Inlägg

20 liter netto med 3" port, röret kapas 26 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Den lådan borde spela relativt neutralt, men 25 liter netto och 19 cm långt rör (sedan trattar) ser ut att få mer tryck omkring avstämningen som är 40 Hz i båda fallen. smile

Hassman
12 juli 2014 · 493 Inlägg

Drönirettab skrev:
20 liter netto med 3" port, röret kapas 26 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Den lådan borde spela relativt neutralt, men 25 liter netto och 19 cm långt rör (sedan trattar) ser ut att få mer tryck omkring avstämningen som är 40 Hz i båda fallen. smile

Tackar tackar, det får bli 20l alternativet. Dock undrar jag vad längden blir med 75mm rör utan trattar?
Sen undrar jag hur jag räknar ut längden på en krök som har 87grader. Har för mig jag läst att man plussar båda innermåtten och delar med 2?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Drönirettab
12 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Om det är 75 mm i innerdiameter så blir röret ca 37 cm långt. För att räkna ut längden i en böj så kan man göra som du beskriver, stämmer. smile

Krillear1994
13 juli 2014 · 3 Inlägg

Hej!
Har läst runt lite på forumet men inte blivit klokare, har en Saab 9-3 -03 med AS3(?), hur gör jag om jag vill använda mig av aux och sedan ett bättre ljudsystem?

asdeasdt
13 juli 2014 · 8 Inlägg

Ingen som har lust att hjälpa mig med inlägget jag skrivit tidigare? Säkert jättelätt för de flesta men för mig är det inte det wink.

Har precis införskaffat mig en Volvo s40 -02 med HU-605 stereon. Nu vill jag byta ut originalenheten mot en annan för att kunna koppla in telefonen. Behöver inte någon värsting stereo utan jag vill bara som sagt kunna koppla in min telefon för att lyssna på Spotify med minst lika bra ljud som originalenheten levererar.

Den stereon jag har kikat på är Pioneer MVH-150UBG http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-150ubg.html Monteringsram tänkte jag köpa från Volvo. Men vilka kablar ska jag köpa exakt från Brls hemsida? Finns ju rätt många att välja på. Finns 3st olika antennadaptrar från Brl och 3st Iso-kontakter.

Jättetacksam för den hjälp jag får!

Mvh

Senast redigerat av volvoklints (13 juli 2014)

fredda_king Fotograf
13 juli 2014 · 1 319 Inlägg

volvoklints skrev:
Ingen som har lust att hjälpa mig med inlägget jag skrivit tidigare? Säkert jättelätt för de flesta men för mig är det inte det wink.

Har precis införskaffat mig en Volvo s40 -02 med HU-605 stereon. Nu vill jag byta ut originalenheten mot en annan för att kunna koppla in telefonen. Behöver inte någon värsting stereo utan jag vill bara som sagt kunna koppla in min telefon för att lyssna på Spotify med minst lika bra ljud som originalenheten levererar.

Den stereon jag har kikat på är Pioneer MVH-150UBG http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-150ubg.html Monteringsram tänkte jag köpa från Volvo. Men vilka kablar ska jag köpa exakt från Brls hemsida? Finns ju rätt många att välja på. Finns 3st olika antennadaptrar från Brl och 3st Iso-kontakter.

Jättetacksam för den hjälp jag får!

Mvh

som jag ser det så räcker det med den billigaste adaptern annars har troligen volvo adaptern du behöver kostar säkert mer bara. Tänkte då du ändå ska köpa ramen där smile

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Dupond och Dupont
13 juli 2014 · 581 Inlägg

Hej alla kunniga. smile

När jag städade lite så hitta jag 2 st basar som jag tänkte smälla i bilen.
Hitta allt utom slutsteget, endast kartongen men det va innehållet jag ville ha... tongue
MGR 20 P 20 150W 4Ohm 25-1311 är vad som står på basarna.

Jag funderade på detta slutsteg
http://www.jula.se/slutsteg-600w-610098
http://www.jula.se/media/pdf/product/Ma … -PL-EN.pdf

På instruktionerna står det att THD < 1 %, är det bra eller dåligt?
Om man jämför med feltemas grejor står det THD < 0.1% ?

Är det någonting att ha eller bör jag titta efter värre grejer? Förslag?

Kan även tillägga att basarna är i okänt skick så om de är skrot, är detta något att ha?
http://www.jula.se/subwoofer-610105
http://www.jula.se/media/pdf/product/Ma … -PL-EN.pdf

Plånboken lider för tillfället så därför är det billigare grejor som eftertraktas. wink

Tack å hej för mig.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Jockk3
13 juli 2014 · 1 426 Inlägg

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8553.3365/

bryggkaoppla steget till båda basarna så har du 320 watt rms smile kommer räcka gott och väl till de basarna

Dupond och Dupont
13 juli 2014 · 581 Inlägg

Jockk3 skrev:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/slutsteg/Mutant-NW280SP2ch/108553.3365/

bryggkaoppla steget till båda basarna så har du 320 watt rms smile kommer räcka gott och väl till de basarna

Ser perfekt ut ! Tänkte inte ens att titta där. smile

Tack så mycket !

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Drönirettab
14 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Dupond skrev:
MGR 20 P 20 150W 4Ohm 25-1311 är vad som står på basarna.

Kan även tillägga att basarna är i okänt skick så om de är skrot, är detta något att ha?

Har kvar en sån på kallvinden (haft två stycken), köptes 1989. Det man får vara beredd på med så pass gamla basar är att upphängningen torkar sönder.

Min bas skickade jag faktiskt ner till Ljudia för en massa år sedan och fick uppmätt alla parametrar, det skiljer sig en hel del från de värden som 20P20 med runt chassi hade. Här är några av parametrarna till min bas:

Fs: 26,96 Hz
Vas: 124,64 liter
Qts: 0,297
Xmax: 4 mm
Sd: 214 cm2
Känslighet 1W/1M: 90,6 dB

Den är ganska lättdriven, men tål inte så mycket effekt. 150 W är maxeffekten så vitt jag vet. smile

asdeasdt
14 juli 2014 · 8 Inlägg

fredda_king skrev:

volvoklints skrev:
Ingen som har lust att hjälpa mig med inlägget jag skrivit tidigare? Säkert jättelätt för de flesta men för mig är det inte det wink.

Har precis införskaffat mig en Volvo s40 -02 med HU-605 stereon. Nu vill jag byta ut originalenheten mot en annan för att kunna koppla in telefonen. Behöver inte någon värsting stereo utan jag vill bara som sagt kunna koppla in min telefon för att lyssna på Spotify med minst lika bra ljud som originalenheten levererar.

Den stereon jag har kikat på är Pioneer MVH-150UBG http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-mvh-150ubg.html Monteringsram tänkte jag köpa från Volvo. Men vilka kablar ska jag köpa exakt från Brls hemsida? Finns ju rätt många att välja på. Finns 3st olika antennadaptrar från Brl och 3st Iso-kontakter.

Jättetacksam för den hjälp jag får!

Mvh

som jag ser det så räcker det med den billigaste adaptern annars har troligen volvo adaptern du behöver kostar säkert mer bara. Tänkte då du ändå ska köpa ramen där smile

Okej! Slänger jag i Pioneer stereon i kundvagnen med ett prylfack, antennadapter och iso-kablar så hamnar notan på 1011:- hos Brl. Tycker det är väldigt dyrt för att bara använda aux. Stereon jag valt är nästan den billigaste på Brl. Finns det några andra affärer som säljer adaptrarna billigare?

Och om jag nu köper den huvudenheten "Pioneer MVH-150UBG" och sedan bestämmer mig för att skaffa slutsteg med baslåda, då fungerar den bra va?

Senast redigerat av volvoklints (14 juli 2014)

Dr3amy
15 juli 2014 · 103 Inlägg

Nån som vill räkna ut en ny portad låda till 2 st b2 audio es8 mk1 . Till en volvo v70. ?

BrianL1992
17 juli 2014 · 33 Inlägg

Tja ni som e kunniga, tänkte bara höra, har 2st Kicker Solo Baric L7or 12" 750wrms per element, i en fabriksbyggd låta från MTX, Sledgehammer lådan från dom, och driver dessa med ett GAS COMPETIOTION 3500, kopplat till 2ohm så basarna får 2400wrms så dom får gott om kräm från monoblocket, använder 50kvadats kablelkit. Tänkte höra är det någon som vet om dessa basar skulle kunna spela mer med en större låda, eller är lådan perfekt för dessa l7or? kan inte mkt om volym,mått,liter när det kommer till basar och vad dom behöver, är ganska ny inom billjudet men lär fråga er som kan om jag ska kunna lära mig. Här är lådan jag använder: http://www.brl.se/sv/artiklar/mtx-slh2x12su-3.html vet inga liter mått på den då det inte står på sidan. Tack på förhand alla ni!

Drönirettab
17 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Det går inte att räkna ut vilken nettovolym den där lådan har. Räknar man tex med 19 mm material och att lådan med dessa mått skulle vara utan lutande vägg så hamnar volymen på runt 148 liter, men med tanke på att lådan har lutande vägg+inre stabilisering+infällda sidoväggar så är volymen alltså mindre än 148 liter.

I så fall borde det gå att få ut mer tryck med större låda som jag ser det, det rekommenderas ju dessutom upp till 92 liter för L7 12" i manualen om den ska spela SQ (eller djupbas). Teoretiskt kan jag tänka mig åtminstone 180 liter netto utan att lådan spelar "entonigt". smile

BrianL1992
17 juli 2014 · 33 Inlägg

Okej, men då är lådan på tok för lite med andra ord? smile för har hört att fabriksbyggda lådor brukar vara små och att det alltid är bättre att bygga en egen så kan man få mycket bättre ljud  och en låda som passar basarna bättre. Men då är det dags att börja snickra om jag inte företog dig fel smile tackar och bockar för bra info smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang