4143
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

72 Inlägg
27 juli 2014
#24721
BBQ skrev:

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

21 761 Inlägg
27 juli 2014
#24722
Bamzefan skrev:
Har en riktig amatörfråga... Just nu har jag en Gas Alpha 212-låda i min bil (2*300W RMS), men med ett alldeles för klent steg 4*60W, inte bryggat utan kör JBL GTO938 6x9or (100W RMS/st) på samma steg. Många påstår att man inte ska köra hatthyllehögtalare på samma steg som basarna, men jag har inte haft någon annan möjlighet nu. Stereon jag har nu har bara 2 lågnivåutgångar, men ny med 3 är på väg hem (separat för sub), så tänkte timea in ett nytt steg dit med. Kollat på GAS PRO 1000.1 och då hade jag tänkt att köra det i 2Ohm (700W RMS). Detta kommer driva basarna och det gamla steget bryggs och driver 6x9orna. 

Nu till själva huvudfrågan, kommer generatorn palla orka med detta? Har ett tudorbatteri på 64Ah nu, ny generator på 100A, men kommer detta palla med två steg + mina 5 extraljus på 60W/st jag har? Eller kommer jag behöva ett extra batteri? Har voltmätare inkopplad och den ligger på runt 13,2-13,5 vid körning nu med extraljusen på och stereon på hög volym vid körning. Batteriet är friskt, kablar mellan generator och motorblock är utbytt till större. Kablarna från batteriet och bak är 21mm2 och jag har ordentlig jord till steget/kondensatorn (1 farad)

Blev mycket text och allt är inte nödvändigt, men jag är som jag är... wink

Om spänningen redan nu ligger på 13,2-13,5 V med extraljusen tända och endast nuvarande slutsteg på 4x60 W så blir ju inte spänningen högre ifall du kopplar in ytterligare ett steg.

Vart är voltmätaren inkopplad, på generatorn eller batteriet?

Vid körning så har motorn rimligtvis tillräckligt höga varv för att generatorn ska orka ge ordentligt med ström och hålla stabil spänning, därför tycker jag nog att spänningen borde ligga högre med tanke på att extraljusen och slutsteget inte förbrukar gigantiska mängder ström. Men jag vet dock inte hur mycket ström bilens egen elektronik (tändning, bränslepump, smålampor) drar, man måste ta med detta i beräkningen också.

Kolla upp att det verkligen inte är spänningsfall mellan generator och batteri, i så fall måste den saken fixas till så att generatorn kan utnyttjas så bra som möjligt innan du stoppar in fler förbrukare. smile
Senast redigerat av Drönirettab (27 juli 2014)

Bondmeckare
246 Inlägg
28 juli 2014
#24723
Drönirettab skrev:
Bamzefan skrev:
Har en riktig amatörfråga... Just nu har jag en Gas Alpha 212-låda i min bil (2*300W RMS), men med ett alldeles för klent steg 4*60W, inte bryggat utan kör JBL GTO938 6x9or (100W RMS/st) på samma steg. Många påstår att man inte ska köra hatthyllehögtalare på samma steg som basarna, men jag har inte haft någon annan möjlighet nu. Stereon jag har nu har bara 2 lågnivåutgångar, men ny med 3 är på väg hem (separat för sub), så tänkte timea in ett nytt steg dit med. Kollat på GAS PRO 1000.1 och då hade jag tänkt att köra det i 2Ohm (700W RMS). Detta kommer driva basarna och det gamla steget bryggs och driver 6x9orna. 

Nu till själva huvudfrågan, kommer generatorn palla orka med detta? Har ett tudorbatteri på 64Ah nu, ny generator på 100A, men kommer detta palla med två steg + mina 5 extraljus på 60W/st jag har? Eller kommer jag behöva ett extra batteri? Har voltmätare inkopplad och den ligger på runt 13,2-13,5 vid körning nu med extraljusen på och stereon på hög volym vid körning. Batteriet är friskt, kablar mellan generator och motorblock är utbytt till större. Kablarna från batteriet och bak är 21mm2 och jag har ordentlig jord till steget/kondensatorn (1 farad)

Blev mycket text och allt är inte nödvändigt, men jag är som jag är... wink

Om spänningen redan nu ligger på 13,2-13,5 V med extraljusen tända och endast nuvarande slutsteg på 4x60 W så blir ju inte spänningen högre ifall du kopplar in ytterligare ett steg.

Vart är voltmätaren inkopplad, på generatorn eller batteriet?

Vid körning så har motorn rimligtvis tillräckligt höga varv för att generatorn ska orka ge ordentligt med ström och hålla stabil spänning, därför tycker jag nog att spänningen borde ligga högre med tanke på att extraljusen och slutsteget inte förbrukar gigantiska mängder ström. Men jag vet dock inte hur mycket ström bilens egen elektronik (tändning, bränslepump, smålampor) drar, man måste ta med detta i beräkningen också.

Kolla upp att det verkligen inte är spänningsfall mellan generator och batteri, i så fall måste den saken fixas till så att generatorn kan utnyttjas så bra som möjligt innan du stoppar in fler förbrukare. smile

Voltmätaren är parallellkopplad med cigguttaget. Generatorn är bara något år gammal 100A Bosch/Volvo Original, remmen är sprittny. Dock är Voltmätaren från biltema så vet inte hur säker den är, men om allt skulle lira bra skulle den jobba upp sig vid belastning, alltså ligga kvar mellan 13,8-14,2V. Så det jag bör göra är att se över kopplingarna mellan generator-batteri och generator-motorblock och så vidare och se om det blir märkbar skillnad på mätaren? Alltså att den arbetar upp spänningen ju mer jag belastar den?

I Övrigt är det mesta bytt till dioder, utom bakljus och hel/halvljus. Dock kompenserar det väl endast de dubblerade broms- & positionsljusen bak.

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

DLS
1 147 Inlägg
28 juli 2014
#24724
Torpen skrev:
BBQ skrev:

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Jbl ligger på 2 ohm och jag är tveksam om din huvudenhet pallar med det.

21 761 Inlägg
28 juli 2014
#24725
Bamzefan skrev:
Voltmätaren är parallellkopplad med cigguttaget. Generatorn är bara något år gammal 100A Bosch/Volvo Original, remmen är sprittny. Dock är Voltmätaren från biltema så vet inte hur säker den är, men om allt skulle lira bra skulle den jobba upp sig vid belastning, alltså ligga kvar mellan 13,8-14,2V. Så det jag bör göra är att se över kopplingarna mellan generator-batteri och generator-motorblock och så vidare och se om det blir märkbar skillnad på mätaren? Alltså att den arbetar upp spänningen ju mer jag belastar den?

I Övrigt är det mesta bytt till dioder, utom bakljus och hel/halvljus. Dock kompenserar det väl endast de dubblerade broms- & positionsljusen bak.

Om spänningen normalt sett enligt voltmätaren brukar ligga på 13,8-14,2 V så verkar den nog stämma ganska bra, men använd en multimeter och gör mätningar dels på generatorn och dels på batteriet för att se om det finns tydliga förluster när du slår på extraljusen+stereon.

En så pass ny generator ska ju fungera utan problem och laddregulatorn ska kunna ge rätt spänning. smile

Biltok
62 Inlägg
28 juli 2014
#24726
Torpen skrev:
BBQ skrev:

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Tror inte du kan använda JBL-högtalarna då, eftersom dom är på 2 ohm och bilstereon klarar inte det. Hertz-högtalarna kommer däremot att funka utmärkt då dom är på 4 ohm.
Senast redigerat av BBQ (28 juli 2014)


72 Inlägg
28 juli 2014
#24727
huntelaar skrev:
Torpen skrev:
BBQ skrev:

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Jbl ligger på 2 ohm och jag är tveksam om din huvudenhet pallar med det.

Okej.

Vad händer då? Man bränner huvudenheten?



BBQ skrev:
Torpen skrev:
BBQ skrev:

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Tror inte du kan använda JBL-högtalarna då, eftersom dom är på 2 ohm och bilstereon klarar inte det. Hertz-högtalarna kommer däremot att funka utmärkt då dom är på 4 ohm.

Okej tack.
Då måste man ha slutsteg alltså?

Men om man bortser från det. Vilka högtalare är bäst? Eller är de någorlunda jämna?

Biltok
62 Inlägg
29 juli 2014
#24728
Torpen skrev:
huntelaar skrev:
Torpen skrev:
BBQ skrev:

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Jbl ligger på 2 ohm och jag är tveksam om din huvudenhet pallar med det.

Okej.

Vad händer då? Man bränner huvudenheten?



BBQ skrev:
Torpen skrev:

Direkt till huvudenheten.

Tror inte du kan använda JBL-högtalarna då, eftersom dom är på 2 ohm och bilstereon klarar inte det. Hertz-högtalarna kommer däremot att funka utmärkt då dom är på 4 ohm.

Okej tack.
Då måste man ha slutsteg alltså?

Men om man bortser från det. Vilka högtalare är bäst? Eller är de någorlunda jämna?

Du måste ha ett slutsteg som klarar 2 ohm i sådana fall.

JBL'n är väl lite bättre eftersom den har mer effekt. Fast det är inte säkert att effekten gör den bättre heller.


Bondmeckare
246 Inlägg
29 juli 2014
#24729
Drönirettab skrev:
Bamzefan skrev:
Voltmätaren är parallellkopplad med cigguttaget. Generatorn är bara något år gammal 100A Bosch/Volvo Original, remmen är sprittny. Dock är Voltmätaren från biltema så vet inte hur säker den är, men om allt skulle lira bra skulle den jobba upp sig vid belastning, alltså ligga kvar mellan 13,8-14,2V. Så det jag bör göra är att se över kopplingarna mellan generator-batteri och generator-motorblock och så vidare och se om det blir märkbar skillnad på mätaren? Alltså att den arbetar upp spänningen ju mer jag belastar den?

I Övrigt är det mesta bytt till dioder, utom bakljus och hel/halvljus. Dock kompenserar det väl endast de dubblerade broms- & positionsljusen bak.

Om spänningen normalt sett enligt voltmätaren brukar ligga på 13,8-14,2 V så verkar den nog stämma ganska bra, men använd en multimeter och gör mätningar dels på generatorn och dels på batteriet för att se om det finns tydliga förluster när du slår på extraljusen+stereon.

En så pass ny generator ska ju fungera utan problem och laddregulatorn ska kunna ge rätt spänning. smile

Idag gick jag över och gjorde i ordning alla anslutningar, nu märks det inte att jag slår igång steget på voltmätaren, men när jag drar igång extraljusen går det ner ca 0,2V mot tidigare, så hittade troligtvis boven. Vågar jag belasta elsystemet mer utan uppgradering av batteri och generator?

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

DLS
1 147 Inlägg
29 juli 2014
#24730
Finns något extremt litet slutsteg (monoblock) som levererar minst 180 rms?

1 426 Inlägg
29 juli 2014
#24731
huntelaar skrev:
Finns något extremt litet slutsteg (monoblock) som levererar minst 180 rms?

Hur litet? Och budget?

DLS
1 147 Inlägg
29 juli 2014
#24732
Jockk3 skrev:
huntelaar skrev:
Finns något extremt litet slutsteg (monoblock) som levererar minst 180 rms?

Hur litet? Och budget?

Så litet som möjligt, budget 2000.

1 426 Inlägg
29 juli 2014
#24733
huntelaar skrev:
Jockk3 skrev:
huntelaar skrev:
Finns något extremt litet slutsteg (monoblock) som levererar minst 180 rms?

Hur litet? Och budget?

Så litet som möjligt, budget 2000.

Kanske Hifonics Triton 1
Massive Audio BX4
Dock 1000 dyrare

21 761 Inlägg
29 juli 2014
#24734
Bamzefan skrev:
Idag gick jag över och gjorde i ordning alla anslutningar, nu märks det inte att jag slår igång steget på voltmätaren, men när jag drar igång extraljusen går det ner ca 0,2V mot tidigare, så hittade troligtvis boven. Vågar jag belasta elsystemet mer utan uppgradering av batteri och generator?

Okej, då har du fått bättre kontakt i kablarna och det är bra. Att spänningen sjunker med 0,2 V när du slår på extraljusen är nog ingen "katastrof", men frågan är vilket motorvarvtal du har och om stereon är högt uppvriden. smile

Hur höga motorvarv hade du den här gången när du mätte spänningen med både stereo och extraljus igång?

279 Inlägg
29 juli 2014
#24735
Tjena, tänkte kolla om någon gjort någon liknande lösning för baslådan i en sedan? Gjorde en liten skiss i paint på idén inga mått stämmer.

Är det helt galet eller tror ni det kommer att funka? eftersom basarna spelar emot varandra kanske det är en dålig lösning?
https://www1.garaget.org/gallery/images/195/194896/194896-6666d4e1986fe3e619796d647a113fb0.jpg


72 Inlägg
29 juli 2014
#24736
BBQ skrev:
Torpen skrev:
huntelaar skrev:
Torpen skrev:
BBQ skrev:

Beror på hur du ska koppla dom, via slutsteg eller direkt till huvudenheten?

Direkt till huvudenheten.

Jbl ligger på 2 ohm och jag är tveksam om din huvudenhet pallar med det.

Okej.

Vad händer då? Man bränner huvudenheten?



BBQ skrev:

Tror inte du kan använda JBL-högtalarna då, eftersom dom är på 2 ohm och bilstereon klarar inte det. Hertz-högtalarna kommer däremot att funka utmärkt då dom är på 4 ohm.

Okej tack.
Då måste man ha slutsteg alltså?

Men om man bortser från det. Vilka högtalare är bäst? Eller är de någorlunda jämna?

Du måste ha ett slutsteg som klarar 2 ohm i sådana fall.

JBL'n är väl lite bättre eftersom den har mer effekt. Fast det är inte säkert att effekten gör den bättre heller.

Okej tack.

Finns det några andra bra 6x9;or i prisklassen 500-700kr?

Bondmeckare
246 Inlägg
29 juli 2014
#24737
Drönirettab skrev:
Bamzefan skrev:
Idag gick jag över och gjorde i ordning alla anslutningar, nu märks det inte att jag slår igång steget på voltmätaren, men när jag drar igång extraljusen går det ner ca 0,2V mot tidigare, så hittade troligtvis boven. Vågar jag belasta elsystemet mer utan uppgradering av batteri och generator?

Okej, då har du fått bättre kontakt i kablarna och det är bra. Att spänningen sjunker med 0,2 V när du slår på extraljusen är nog ingen "katastrof", men frågan är vilket motorvarvtal du har och om stereon är högt uppvriden. smile

Hur höga motorvarv hade du den här gången när du mätte spänningen med både stereo och extraljus igång?

Något förhöjd tomgång, alltså strax över 1000 varv smile

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)

1 727 Inlägg
29 juli 2014
#24738
huntelaar skrev:
Jockk3 skrev:
huntelaar skrev:
Finns något extremt litet slutsteg (monoblock) som levererar minst 180 rms?

Hur litet? Och budget?

Så litet som möjligt, budget 2000.

2000:-, då är det ju inga problem. smile

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

36 Inlägg
29 juli 2014
#24739
Gokväll!
Ifall jag köper detta paket: http://www.brl.se/sv/artiklar/b2-audio- … arkit.html å byter ut mina två högtalare jag har i framdörrarna, tror ni jag kommer behöva ett slutsteg till dom då?

322 Inlägg
29 juli 2014
#24740
det kommer ju inte låta optimalt med stereon till dem iallfall.. vågar inte svara på hur tungdrivna dem är men det är lite som att kasta pengar i sjön om du ska driva dem med väldigt lite effekt.. köp ett slutsteg är mitt råd! smile



Sök