Drönirettab skrev:
Bamzefan skrev:
Har en riktig amatörfråga... Just nu har jag en Gas Alpha 212-låda i min bil (2*300W RMS), men med ett alldeles för klent steg 4*60W, inte bryggat utan kör JBL GTO938 6x9or (100W RMS/st) på samma steg. Många påstår att man inte ska köra hatthyllehögtalare på samma steg som basarna, men jag har inte haft någon annan möjlighet nu. Stereon jag har nu har bara 2 lågnivåutgångar, men ny med 3 är på väg hem (separat för sub), så tänkte timea in ett nytt steg dit med. Kollat på GAS PRO 1000.1 och då hade jag tänkt att köra det i 2Ohm (700W RMS). Detta kommer driva basarna och det gamla steget bryggs och driver 6x9orna.
Nu till själva huvudfrågan, kommer generatorn palla orka med detta? Har ett tudorbatteri på 64Ah nu, ny generator på 100A, men kommer detta palla med två steg + mina 5 extraljus på 60W/st jag har? Eller kommer jag behöva ett extra batteri? Har voltmätare inkopplad och den ligger på runt 13,2-13,5 vid körning nu med extraljusen på och stereon på hög volym vid körning. Batteriet är friskt, kablar mellan generator och motorblock är utbytt till större. Kablarna från batteriet och bak är 21mm2 och jag har ordentlig jord till steget/kondensatorn (1 farad)
Blev mycket text och allt är inte nödvändigt, men jag är som jag är...

Om spänningen redan nu ligger på 13,2-13,5 V med extraljusen tända och endast nuvarande slutsteg på 4x60 W så blir ju inte spänningen högre ifall du kopplar in ytterligare ett steg.
Vart är voltmätaren inkopplad, på generatorn eller batteriet?
Vid körning så har motorn rimligtvis tillräckligt höga varv för att generatorn ska orka ge ordentligt med ström och hålla stabil spänning, därför tycker jag nog att spänningen borde ligga högre med tanke på att extraljusen och slutsteget inte förbrukar gigantiska mängder ström. Men jag vet dock inte hur mycket ström bilens egen elektronik (tändning, bränslepump, smålampor) drar, man måste ta med detta i beräkningen också.
Kolla upp att det verkligen inte är spänningsfall mellan generator och batteri, i så fall måste den saken fixas till så att generatorn kan utnyttjas så bra som möjligt innan du stoppar in fler förbrukare.

Voltmätaren är parallellkopplad med cigguttaget. Generatorn är bara något år gammal 100A Bosch/Volvo Original, remmen är sprittny. Dock är Voltmätaren från biltema så vet inte hur säker den är, men om allt skulle lira bra skulle den jobba upp sig vid belastning, alltså ligga kvar mellan 13,8-14,2V. Så det jag bör göra är att se över kopplingarna mellan generator-batteri och generator-motorblock och så vidare och se om det blir märkbar skillnad på mätaren? Alltså att den arbetar upp spänningen ju mer jag belastar den?
I Övrigt är det mesta bytt till dioder, utom bakljus och hel/halvljus. Dock kompenserar det väl endast de dubblerade broms- & positionsljusen bak.
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)