3563
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 727 Inlägg
2 augusti 2014
Papparotzziz skrev:
Hej alla biljuds experter.

Jag tappade min bas på vägen hem på semestern. trodde slutsteget hade gått sönder. Men idag så hade jag tid att göra en ordentlig felsökning.
Och det är tydligen ena talspolen som är trasig.

Det jag undrar över är om slutsteget tar stryk om man kopplar basen på bara den fungerande spolen medans man över väger om man ska köpa en ny bas eller vänta med det tills jag har kommit så långt att jag ska bygga resterande av det ljud jag tänkt ha i framtiden. 

Har alltså provisoriskt ljud i bilen just nu då det finns andra saker som behöver göras på bilen innan jag bygger ljud.

Men frågan lyder:

Är om slutsteget tar stryk om man kopplar basen på bara den fungerande spolen

Det går bra att köra på enbart en spole. Ha koll på impedans mot steg bara.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

15 Inlägg
3 augusti 2014
Tack för svaret Pierre

//Fredrik

Snälla gossar kommer till himlen.
Själv satsar jag på lösvingar!

414 Inlägg
3 augusti 2014
nån som vet nått bra men billigt mono steg som klarar minst 1000w i 2ohm ?
börjar bli dax att byta ut mitt nästan 13år sletna steg.
har suttit några dagar och kollat samt hittat 2st men är osäker på dom .

dessa 2 har jag kikat på .
http://www.bilstereoshopen.se/mtx-roadt … ono/2023-0
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/bil … 0-p475666/

är tacksam för tip på steg.
har letat i prisklassen typ 3000

-Edit-
Glömde nämna att steget ska driva 2st kicker comp 15 , 250rms , 500 peak.
http://www.dnbilradio.se/produkt/KICKER-COMP-15  <--- hittade samma version som jag har då kicker har gjort dessa 1 -2 gånger sen jag köpte mina tongue
Senast redigerat av Nexius (3 augusti 2014)

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

2 075 Inlägg
3 augusti 2014
Nexius skrev:
nån som vet nått bra men billigt mono steg som klarar minst 1000w i 2ohm ?
börjar bli dax att byta ut mitt nästan 13år sletna steg.
har suttit några dagar och kollat samt hittat 2st men är osäker på dom .

dessa 2 har jag kikat på .
http://www.bilstereoshopen.se/mtx-roadt … ono/2023-0
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/bil … 0-p475666/

är tacksam för tip på steg.
har letat i prisklassen typ 3000

-Edit-
Glömde nämna att steget ska driva 2st kicker comp 15 , 250rms , 500 peak.
http://www.dnbilradio.se/produkt/KICKER-COMP-15  <--- hittade samma version som jag har då kicker har gjort dessa 1 -2 gånger sen jag köpte mina tongue

Jag hade valt MTX, men finns billigare om du inte behöver dubbla effekten till dina basar som ligger på 250W styck.
Har läst på en annan sida som säljer samma steg att de även mätt upp effekten till 1680W vid 1ohm, men vet inte hur den klarar av den belastningen under längre tid.

414 Inlägg
3 augusti 2014
1ohm vore nice men kan bara få ut 2ohm från mina 2 basar hmm

23 Inlägg
3 augusti 2014
Tjena igen smile nu har jag en ny fråga angående strömförsörjningen till mitt ljud, jag vart ju rekommenderad att ha ett extra batteri i bagaget men då nämnde min bror något om att jag lär ha en större generator till bilen och han tippade på iaf 160A så man verkligen vet att den orkar ladda så man inte får batteritorsk.
Min fråga är då om någon vet vart man kan hitta så pass stora generatorer till en volvo s70 glt -98? Original har jag 100A.

Tacksam för svar smile

1 426 Inlägg
3 augusti 2014
Edbom skrev:
Tjena igen smile nu har jag en ny fråga angående strömförsörjningen till mitt ljud, jag vart ju rekommenderad att ha ett extra batteri i bagaget men då nämnde min bror något om att jag lär ha en större generator till bilen och han tippade på iaf 160A så man verkligen vet att den orkar ladda så man inte får batteritorsk.
Min fråga är då om någon vet vart man kan hitta så pass stora generatorer till en volvo s70 glt -98? Original har jag 100A.

Tacksam för svar smile

vad för ljud har du då?
det finns 140A som är bolt on på 850 glt bör ju vara samma på s70
annars får du bygga om fästena så de passar

414 Inlägg
3 augusti 2014
hittade även ett Mutant MTASC1 till ett bra pris .
nån som har lite erfarenhet med det steget ?

23 Inlägg
3 augusti 2014
Basarna jag har skaffat är på 2000w styck vid 4 ohm, sen har jag ett GAS competition 3500.1. (3500w) så behöver något som orkar ladda allt utan att batterierna drar ur

356 Inlägg
5 augusti 2014
*Försöker igen*

Hallådär grabbar!
Jag har lite frågor angående en Audison BitTen, någon som har erfarenhet angående denna processor?

Jag kör högnivå till BitTen från original huvudenhet på autostart funktion.
Lågnivå och remote-out från BitTen till slutsteg och slutsteg till Bas.

När jag startar stereon så startar processorn och slusteget, slutsteget fungerar, basen fungerar (provspelat innan) men basen spelar inte, det är precis som att processorn inte ger ifrån sig någon signal.

Behöver man köra en inställning med hjälp av installations-cd'n innan signal kommer eller kommer det signal så fort processorn startar??
Någon som vet?
köpte processorn beg. och fick såklart inte med cd'n.. sad

Mvh/ Fredde

DLS
1 147 Inlägg
5 augusti 2014
Fr3dd3OlSSoN skrev:
*Försöker igen*

Hallådär grabbar!
Jag har lite frågor angående en Audison BitTen, någon som har erfarenhet angående denna processor?

När jag startar stereon så startar processorn och slusteget, slutsteget fungerar, basen fungerar (provspelat innan) men basen spelar inte, det är precis som att processorn inte ger ifrån sig någon signal.

Behöver man köra en inställning med hjälp av installations-cd'n innan signal kommer eller kommer det signal så fort processorn startar??
Någon som vet?

Mvh/ Fredde

Har du ställt in inställningarna via pc?

356 Inlägg
5 augusti 2014
huntelaar skrev:
Fr3dd3OlSSoN skrev:
*Försöker igen*

Hallådär grabbar!

Någon som vet?

Mvh/ Fredde

Nej, har inte kört några inställningar alls. Har ingen skiva, men söker för fullt efter en skiva att låna!
Går det köra inställningar på PC utan skivan?

DLS
1 147 Inlägg
5 augusti 2014
Fr3dd3OlSSoN skrev:
huntelaar skrev:
Fr3dd3OlSSoN skrev:
*Försöker igen*

Hallådär grabbar!

Någon som vet?

Mvh/ Fredde

Nej, har inte kört några inställningar alls. Har ingen skiva, men söker för fullt efter en skiva att låna!

http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=42

Tanka ner mjukvaran där och anslut den till datorn och se hur "sub" är inställd. Jag minns inte riktigt men har för mig att den standard står nollad.

356 Inlägg
5 augusti 2014
huntelaar skrev:
Fr3dd3OlSSoN skrev:
huntelaar skrev:

http://www.audison.eu/index.php?page=product&id=42

Tanka ner mjukvaran där och anslut den till datorn och se hur "sub" är inställd. Jag minns inte riktigt men har för mig att den standard står nollad.

Ska kika på detta! Tack så länge smile

1 426 Inlägg
5 augusti 2014
Edbom skrev:
Basarna jag har skaffat är på 2000w styck vid 4 ohm, sen har jag ett GAS competition 3500.1. (3500w) så behöver något som orkar ladda allt utan att batterierna drar ur

räcker nog med ett gäng bra batterier

jag kör cirkus 3000 watt rms och det räcker långt med 4x 80ah
dock spelar jag bara acceptabelt högt tongue

sen kanske en 25A batteri laddare som du kan plugga i när du inte kör med bilen.

76 Inlägg
5 augusti 2014
Tja, ny här.

Har en toyota celica st162 från '87 som jag tänkte byta huvudenheten på.

Den som sitter i är en pioneer från 90-00-tal typ och den jag tänkte hänga i är en panasonic från typ 00 den också, fast med starkare förstärkare och aux-anslutning.

Som vanligt när jag ska skruva el så har ju inte dessa två samma kontakt in i stereon. Så jag undrar om det finns någon som helst logik i vilka sladdar som skall in vart i kontakten till nya huvudenheten? Det jag vet är att det inte är samma i alla fall då sladden märkt med "acc" sitter på olika ställen i kontakten på celican och i kontakten till panasonic-radion som satt i en saab 9000, av detta drar jag slutsatsen att man inte kan kopiera layouten. Färgerna är också helt olika i sladdarna i de två bilarna och sladdarna i celican har inte färger som stämmer med panasonicens instruktionsbok.

Vad gör jag?

33 Inlägg
6 augusti 2014
Hejsan alla! Tänkte höra om någon vet vad problemet är, har ett billjud i bil, nyligen inköpt för en månad sedan ungefär, allt har fungerat klockrent, åkte bil igår och det spelade som det skulle, imorse när jag startade bilen och satte på musik så spelade inte baslådan överhuvudtaget. Kollade alla kavlar osv, kablarna sitter i som dom ska så inget har hoppat ur, blocket är inte i protest läge, steget är på. När man startat bilen då hör man lådan går igång, det där (BOOM) ljudet man brukar få från lådan när bilen/stereon går igång, men den spelar inte alls när man sätter på musik, någon som vet, funkade igårkväll.

Tackar för all hjälp man får!

1 426 Inlägg
6 augusti 2014
BrianL1992 skrev:
Hejsan alla! Tänkte höra om någon vet vad problemet är, har ett billjud i bil, nyligen inköpt för en månad sedan ungefär, allt har fungerat klockrent, åkte bil igår och det spelade som det skulle, imorse när jag startade bilen och satte på musik så spelade inte baslådan överhuvudtaget. Kollade alla kavlar osv, kablarna sitter i som dom ska så inget har hoppat ur, blocket är inte i protest läge, steget är på. När man startat bilen då hör man lådan går igång, det där (BOOM) ljudet man brukar få från lådan när bilen/stereon går igång, men den spelar inte alls när man sätter på musik, någon som vet, funkade igårkväll.

Tackar för all hjälp man får!

Det är väl ett mer klick ljud när stereon skickar ström via remote
Lyser steget grönt/rött?

33 Inlägg
6 augusti 2014
Ja precis, visste inte hur jag skulle beskriva ljudet bara:)  steget lyser grönt. Btw, ljudet fungerar nu när bilen var avstängt ett tag under dagen, men detta har hänt några gånger, börjar fundera varför det blir så ibland att skiten helt plötsligt inte fungerar, alla andra original högtalare i bilen fungerar men inte lådan. Vissa dagar när man startar bilen så är det som att den inte är inkopplad en gång.
Senast redigerat av BrianL1992 (6 augusti 2014)

33 Inlägg
6 augusti 2014
Någon som har en tech 2 som kan aktivera aux inställningen på Saab 9-3 -05? hmm

Wohoooooo :cool

Sök