Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

firrefisken
4 maj 2016 · 108 Inlägg

Bassiehof skrev:
Hur många diskanter behöver du egentligen? Du är medveten om att det blir en del att pilla med tidskomp? Mao det kommer inte att låta särskilt bra utan tidskomp, nivåjustering och eq. En diskant är en relativt låg belastning för en förstärkare helt enkelt för att höga frekvenser inte behöver lika mycket effekt som låga så de halverar inte impedansen som en bas gör. Annars hade koaxialen också kunnat ligga på 2 ohm. Steget har 4 kanaler så du behöver inte seriekoppla nånting, bara kör med en bas till varje kanal och sen kan du ju klabba lite med de separata diskanterna MED filter/nivå för att höra vad som låter bäst. Om det funkar kan du brygga steget och bara köra framsystemet och köra de i bakdörren med stereon (om stereons inbyggda slutsteg inte stängs av automatiskt, det finns inställningar man kan göra i vissa enheter) och använda bakhögtalarna som rear fill (ofta lite lägre ljudnivå). Googla för mer info.

Så jag borde skita i diskanterna i framdörrarna menar du och bara köra de två koaxialerna där? Har självklart filter till mina diskanter. När du skriver en bas per kanal, hur menar du då? tongue Det blir ju totalt 6 basar om man räknar med basarna i bakdörrarna, 2 främmre och 1 bakre och således 6 totalt. Tack för bra svar, det gav mig lite mer kött på benen! smile

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Bassiehof
4 maj 2016 · 1 777 Inlägg

firrefisken skrev:

Bassiehof skrev:
Hur många diskanter behöver du egentligen? Du är medveten om att det blir en del att pilla med tidskomp? Mao det kommer inte att låta särskilt bra utan tidskomp, nivåjustering och eq. En diskant är en relativt låg belastning för en förstärkare helt enkelt för att höga frekvenser inte behöver lika mycket effekt som låga så de halverar inte impedansen som en bas gör. Annars hade koaxialen också kunnat ligga på 2 ohm. Steget har 4 kanaler så du behöver inte seriekoppla nånting, bara kör med en bas till varje kanal och sen kan du ju klabba lite med de separata diskanterna MED filter/nivå för att höra vad som låter bäst. Om det funkar kan du brygga steget och bara köra framsystemet och köra de i bakdörren med stereon (om stereons inbyggda slutsteg inte stängs av automatiskt, det finns inställningar man kan göra i vissa enheter) och använda bakhögtalarna som rear fill (ofta lite lägre ljudnivå). Googla för mer info.

Så jag borde skita i diskanterna i framdörrarna menar du och bara köra de två koaxialerna där? Har självklart filter till mina diskanter. När du skriver en bas per kanal, hur menar du då? tongue Det blir ju totalt 6 basar om man räknar med basarna i bakdörrarna, 2 främmre och 1 bakre och således 6 totalt. Tack för bra svar, det gav mig lite mer kött på benen! smile

Koaxialer är väl fullregisterhögtalare så vad ska du ha den extra diskanten till? Den enda fördelen är väl diskantplaceringen i så fall om det är det du tänker på. Det blev lite rörigt med alla diskanter och koaxialer så jag missade att du hade två i framdörrarna. Men kör de två i framdörrarna på varsin kanal på fyrkanalssteget och kör de bak med stereon som rear fill som sagt.

firrefisken
4 maj 2016 · 108 Inlägg

Bassiehof skrev:

firrefisken skrev:

Bassiehof skrev:
Hur många diskanter behöver du egentligen? Du är medveten om att det blir en del att pilla med tidskomp? Mao det kommer inte att låta särskilt bra utan tidskomp, nivåjustering och eq. En diskant är en relativt låg belastning för en förstärkare helt enkelt för att höga frekvenser inte behöver lika mycket effekt som låga så de halverar inte impedansen som en bas gör. Annars hade koaxialen också kunnat ligga på 2 ohm. Steget har 4 kanaler så du behöver inte seriekoppla nånting, bara kör med en bas till varje kanal och sen kan du ju klabba lite med de separata diskanterna MED filter/nivå för att höra vad som låter bäst. Om det funkar kan du brygga steget och bara köra framsystemet och köra de i bakdörren med stereon (om stereons inbyggda slutsteg inte stängs av automatiskt, det finns inställningar man kan göra i vissa enheter) och använda bakhögtalarna som rear fill (ofta lite lägre ljudnivå). Googla för mer info.

Så jag borde skita i diskanterna i framdörrarna menar du och bara köra de två koaxialerna där? Har självklart filter till mina diskanter. När du skriver en bas per kanal, hur menar du då? tongue Det blir ju totalt 6 basar om man räknar med basarna i bakdörrarna, 2 främmre och 1 bakre och således 6 totalt. Tack för bra svar, det gav mig lite mer kött på benen! smile

Koaxialer är väl fullregisterhögtalare så vad ska du ha den extra diskanten till? Den enda fördelen är väl diskantplaceringen i så fall om det är det du tänker på. Det blev lite rörigt med alla diskanter och koaxialer så jag missade att du hade två i framdörrarna. Men kör de två i framdörrarna på varsin kanal på fyrkanalssteget och kör de bak med stereon som rear fill som sagt.

Det är precis som du säger för placeringens skull, den är i höjd med örat liksom. Haha förstår att det blev lite rörigt där ja tongue Det lättaste för mig hade nog varit att seriekoppla koaxialerna ändå och köra steget bryggat i 4 ohm för har bara en högtalarkabel till varje framdörr tongue

Senast redigerat av firrefisken (4 maj 2016)

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
snus96
4 maj 2016 · 1 Inlägg

Någon som vet hur stor batteribank och hur stor generator jag behöver för detta? Gas steget ska köras i 1 Ohm och Bass Face ska köras i 2 Ohm. Ska driva 8st midbasar, 8st diskanter och 2st 15" basar.

Slutsteg:
GAS Competition 3500.1D: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-compe … 5001d.html

BASS FACE DB2.2: http://www.bassfacebilstereo.se/bass-face-db2.2

Högtalare:

Midbasar: http://www.bassfacebilstereo.se/spl8m.2

Diskanter: http://www.bassfacebilstereo.se/bass-face-splt.1

Basar: http://ljudbyggaren.se/15-tum-bas-bilst … xtreme.php

Mattii
4 maj 2016 · 96 Inlägg

Tjena!

Hjälpt min bror att byta stereo i hans Megane från 2000, en gammal kasettbandspelare är ju inte så mycket att ha.
Har i alla fall satt i en ny vanlig enkel-din stereo.
Det jag funderar över är antennkabeln, den nya stereon har ju vanligt standard uttag, men vad är original för kontakt?
Den påminner ju lite om en vanlig antennkontakt fast den är mycket kortare och bredare.

Här är ett par bilder:
http://imgur.com/a/1DwdE

På bild ett är originalkontakten, bild två är kontakten jämfört med uttaget på den nya stereon och bild 3 är uttaget på den gamla stereon.

Jag har kollat brl och dbakuten men de har ingen adapter vad jag hittar.
Dock har jag hittat en som ser ut som den skulle kunna funka, men står inte vilka modeller den funkar för.
http://www.caraudiocenter.se/shop/ljud- … 13-detail/

Funkar denna adapter?
Om inte, går det annars att klippa av den gamla kontakten och sätta på rätt kontakt?

Tack på förhand
Mvh Mattias

Bassiehof
5 maj 2016 · 1 777 Inlägg

firrefisken skrev:

Bassiehof skrev:

firrefisken skrev:

Så jag borde skita i diskanterna i framdörrarna menar du och bara köra de två koaxialerna där? Har självklart filter till mina diskanter. När du skriver en bas per kanal, hur menar du då? tongue Det blir ju totalt 6 basar om man räknar med basarna i bakdörrarna, 2 främmre och 1 bakre och således 6 totalt. Tack för bra svar, det gav mig lite mer kött på benen! smile

Koaxialer är väl fullregisterhögtalare så vad ska du ha den extra diskanten till? Den enda fördelen är väl diskantplaceringen i så fall om det är det du tänker på. Det blev lite rörigt med alla diskanter och koaxialer så jag missade att du hade två i framdörrarna. Men kör de två i framdörrarna på varsin kanal på fyrkanalssteget och kör de bak med stereon som rear fill som sagt.

Det är precis som du säger för placeringens skull, den är i höjd med örat liksom. Haha förstår att det blev lite rörigt där ja tongue Det lättaste för mig hade nog varit att seriekoppla koaxialerna ändå och köra steget bryggat i 4 ohm för har bara en högtalarkabel till varje framdörr tongue

Dum fråga kanske men när du ska bygga egna dörrsidor, är det ett problem att dra lite riktig högtalarkabel? Var hade du tänkt ha steget?

firrefisken
5 maj 2016 · 108 Inlägg

Bassiehof skrev:

firrefisken skrev:

Bassiehof skrev:

Koaxialer är väl fullregisterhögtalare så vad ska du ha den extra diskanten till? Den enda fördelen är väl diskantplaceringen i så fall om det är det du tänker på. Det blev lite rörigt med alla diskanter och koaxialer så jag missade att du hade två i framdörrarna. Men kör de två i framdörrarna på varsin kanal på fyrkanalssteget och kör de bak med stereon som rear fill som sagt.

Det är precis som du säger för placeringens skull, den är i höjd med örat liksom. Haha förstår att det blev lite rörigt där ja tongue Det lättaste för mig hade nog varit att seriekoppla koaxialerna ändå och köra steget bryggat i 4 ohm för har bara en högtalarkabel till varje framdörr tongue

Dum fråga kanske men när du ska bygga egna dörrsidor, är det ett problem att dra lite riktig högtalarkabel? Var hade du tänkt ha steget?

Det är riktig högtalarkabel som är dragen i efterhand då jag kört allt i bilen via steg sen innan, tänkte aldrig på att dra fler än en till varje dörr just då tongue Klart jag kan dra en till men det e inge kul, är så otroligt svårt att komma åt just vid övergången mellan dörr och bil så att säga tongue  Steget ligger mellan baslådan och baksäterna.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2016 · 17 450 Inlägg

Tråden är anmäld pga disk. om 5"25 eller 6"5 kan spela si eller så... Jag är inte kapabel och avgöra vem som har rätt... Men alla har rätt att uttrycka sin åsikt. Låter därför tråden vara kvar. Men: Håll er på mattan, det finns forumsregler...

Jag är snäll för jag har ingen aning om vad ni pratar om.

/HS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
5 maj 2016 · 1 777 Inlägg

firrefisken skrev:

Bassiehof skrev:

firrefisken skrev:

Det är precis som du säger för placeringens skull, den är i höjd med örat liksom. Haha förstår att det blev lite rörigt där ja tongue Det lättaste för mig hade nog varit att seriekoppla koaxialerna ändå och köra steget bryggat i 4 ohm för har bara en högtalarkabel till varje framdörr tongue

Dum fråga kanske men när du ska bygga egna dörrsidor, är det ett problem att dra lite riktig högtalarkabel? Var hade du tänkt ha steget?

Det är riktig högtalarkabel som är dragen i efterhand då jag kört allt i bilen via steg sen innan, tänkte aldrig på att dra fler än en till varje dörr just då tongue Klart jag kan dra en till men det e inge kul, är så otroligt svårt att komma åt just vid övergången mellan dörr och bil så att säga tongue  Steget ligger mellan baslådan och baksäterna.

Ljudmässigt är det inte en fördel att seriekoppla två fullregisterhögtalare för den andra högtalaren får till följd av den första högtalarspolens induktans reducerad diskantåtergivning. iofs har du ju tre diskanter så du kan kompensera för det men ändå. Det blir bättre att koppla en bas till varje kanal.

r0ck
6 maj 2016 · 29 Inlägg

Hjälper en polare med sin S70´99. Vi har bytt hans diskanter som sitter på instrumentbrädan. Nu blev vi lite fundersamma angående detta med delningsfilter. Visst fan måste det sitta något form av filter någonstans eftersom han redan hade diskanter i bilen från fabrik? Eller måste vi köpa till ett par extra filter för att inte förstöra dom nya diskanterna?

Så länge HPF är påslaget på huvudenheten så låter de nya hur bra som helst, och kan spela riktigt högt utan missljud. Så ljudet är vi nöjda med men som sagt, inge skoj om dom pajjar efter 1 vecka pga inget filter. Det är även beställt nya 6.5" till hatthyllan, samma fråga blir ju då aktuell där.

Tacksam för hjälp big_smile

Opel Vectra C 2.0T "Joline" (2008)
Bassiehof
6 maj 2016 · 1 777 Inlägg

r0ck skrev:
Hjälper en polare med sin S70´99. Vi har bytt hans diskanter som sitter på instrumentbrädan. Nu blev vi lite fundersamma angående detta med delningsfilter. Visst fan måste det sitta något form av filter någonstans eftersom han redan hade diskanter i bilen från fabrik? Eller måste vi köpa till ett par extra filter för att inte förstöra dom nya diskanterna?

Så länge HPF är påslaget på huvudenheten så låter de nya hur bra som helst, och kan spela riktigt högt utan missljud. Så ljudet är vi nöjda med men som sagt, inge skoj om dom pajjar efter 1 vecka pga inget filter. Det är även beställt nya 6.5" till hatthyllan, samma fråga blir ju då aktuell där.

Tacksam för hjälp big_smile

Om bilen inte har ett slutsteg original har jag svårt att se att det finns ett HPF i bilen. Det brukar sitta en kondensator  monterad nånstans på elementets baksida, precis som på en koaxialhögtalare. De brukar använda den billigaste lösningen.

Det är huvudenhetens filterinställningar, frekvens och branthet som avgör om det räcker. Då måste du även ha LP till basen om du ska kunna köra utan passiva filterkomponenter.

Senast redigerat av Bassiehof (6 maj 2016)

Peugeot_Power
6 maj 2016 · 59 Inlägg

Tjena!

Nyss bytt bilstereo på min underbara Peugeot 406:a, och det mesta gick skitbra men fick några småfel!

1. Stereon varken startar eller stängs av med bilen, kan det ha att göra med att jag inte kopplade i en kabel jag trodde gick till rattreglagen?
2. När jag startar stereon så är det som att den fabriksåterställt sig, jag måste se om demon, ändra EQ osv. nån som vet vad det kan vara?
3. Kopplade inte in radioantennen då jag inte köpte kabel för det, men det borde inte skada att den gamla ligger lös?

Stereon är en Pioneer MVH-X380BT. Alla svar är uppskattade smile

Mvh Axel

it_mutt Avstängd
6 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Peugeot_Power skrev:
Tjena!

Nyss bytt bilstereo på min underbara Peugeot 406:a, och det mesta gick skitbra men fick några småfel!

1. Stereon varken startar eller stängs av med bilen, kan det ha att göra med att jag inte kopplade i en kabel jag trodde gick till rattreglagen?
2. När jag startar stereon så är det som att den fabriksåterställt sig, jag måste se om demon, ändra EQ osv. nån som vet vad det kan vara?
3. Kopplade inte in radioantennen då jag inte köpte kabel för det, men det borde inte skada att den gamla ligger lös?

Stereon är en Pioneer MVH-X380BT. Alla svar är uppskattade smile

Mvh Axel

1) Du behöver tändningsspänning. Dvs enheten måste få 12v när tändningen är på

2) Du har ingen minnesmatning.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Peugeot_Power
6 maj 2016 · 59 Inlägg

it_mutt skrev:

Peugeot_Power skrev:
Tjena!

Nyss bytt bilstereo på min underbara Peugeot 406:a, och det mesta gick skitbra men fick några småfel!

1. Stereon varken startar eller stängs av med bilen, kan det ha att göra med att jag inte kopplade i en kabel jag trodde gick till rattreglagen?
2. När jag startar stereon så är det som att den fabriksåterställt sig, jag måste se om demon, ändra EQ osv. nån som vet vad det kan vara?
3. Kopplade inte in radioantennen då jag inte köpte kabel för det, men det borde inte skada att den gamla ligger lös?

Stereon är en Pioneer MVH-X380BT. Alla svar är uppskattade smile

Mvh Axel

1) Du behöver tändningsspänning. Dvs enheten måste få 12v när tändningen är på

2) Du har ingen minnesmatning.

Okej tack för snabbt svar! Får ta och åka till nån lokal firma och be dem om hjälp på måndag, men är det ofarligt att köra med den över helgen, eller ska jag kanske trycka i orginalstereon sålänge?

ehedman
6 maj 2016 · 1 966 Inlägg

Peugeot_Power skrev:
Okej tack för snabbt svar! Får ta och åka till nån lokal firma och be dem om hjälp på måndag, men är det ofarligt att köra med den över helgen, eller ska jag kanske trycka i orginalstereon sålänge?

Det är absolut inte farligt att åka med en icke inkopplad stereo, men man kan ju dö av uttråkning. Medtag MP3-spelaren om du önskar lyssna på musik. Kan rekommendera dansband.

Peugeot_Power
6 maj 2016 · 59 Inlägg

ehedman skrev:

Peugeot_Power skrev:
Okej tack för snabbt svar! Får ta och åka till nån lokal firma och be dem om hjälp på måndag, men är det ofarligt att köra med den över helgen, eller ska jag kanske trycka i orginalstereon sålänge?

Det är absolut inte farligt att åka med en icke inkopplad stereo, men man kan ju dö av uttråkning. Medtag MP3-spelaren om du önskar lyssna på musik. Kan rekommendera dansband.

Menar att jag åker runt med den nya stereon, fuskkopplad som den i nuläget är, över helgen tills jag kan åka till en verkstad!

Men ja lite Lasse Stefanz sitter aldrig fel

it_mutt Avstängd
6 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Peugeot_Power skrev:

ehedman skrev:

Peugeot_Power skrev:
Okej tack för snabbt svar! Får ta och åka till nån lokal firma och be dem om hjälp på måndag, men är det ofarligt att köra med den över helgen, eller ska jag kanske trycka i orginalstereon sålänge?

Det är absolut inte farligt att åka med en icke inkopplad stereo, men man kan ju dö av uttråkning. Medtag MP3-spelaren om du önskar lyssna på musik. Kan rekommendera dansband.

Menar att jag åker runt med den nya stereon, fuskkopplad som den i nuläget är, över helgen tills jag kan åka till en verkstad!

Men ja lite Lasse Stefanz sitter aldrig fel

Annars, om du har en multimeter så kan du ju mäta upp vad som ska var;

Konstant +12 = Minne

+12 vid tändning på (och 0v vid avslagen tändning) ska till ACC på stereon.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Peugeot_Power
6 maj 2016 · 59 Inlägg

it_mutt skrev:

Peugeot_Power skrev:

ehedman skrev:

Det är absolut inte farligt att åka med en icke inkopplad stereo, men man kan ju dö av uttråkning. Medtag MP3-spelaren om du önskar lyssna på musik. Kan rekommendera dansband.

Menar att jag åker runt med den nya stereon, fuskkopplad som den i nuläget är, över helgen tills jag kan åka till en verkstad!

Men ja lite Lasse Stefanz sitter aldrig fel

Annars, om du har en multimeter så kan du ju mäta upp vad som ska var;

Konstant +12 = Minne

+12 vid tändning på (och 0v vid avslagen tändning) ska till ACC på stereon.

Okej, dock hade jag inget uttag i nya stereon för den tredje kabelhärvan, där jag antar ACC sitter. Fick med en adapterkabel som splittades upp för de två större kabelklämmorna.

r0ck
6 maj 2016 · 29 Inlägg

Tack för bra svar. Huvudenheten har även LP så det borde lösa sig.

Bassiehof skrev:

r0ck skrev:
Hjälper en polare med sin S70´99. Vi har bytt hans diskanter som sitter på instrumentbrädan. Nu blev vi lite fundersamma angående detta med delningsfilter. Visst fan måste det sitta något form av filter någonstans eftersom han redan hade diskanter i bilen från fabrik? Eller måste vi köpa till ett par extra filter för att inte förstöra dom nya diskanterna?

Så länge HPF är påslaget på huvudenheten så låter de nya hur bra som helst, och kan spela riktigt högt utan missljud. Så ljudet är vi nöjda med men som sagt, inge skoj om dom pajjar efter 1 vecka pga inget filter. Det är även beställt nya 6.5" till hatthyllan, samma fråga blir ju då aktuell där.

Tacksam för hjälp big_smile

Om bilen inte har ett slutsteg original har jag svårt att se att det finns ett HPF i bilen. Det brukar sitta en kondensator  monterad nånstans på elementets baksida, precis som på en koaxialhögtalare. De brukar använda den billigaste lösningen.

Det är huvudenhetens filterinställningar, frekvens och branthet som avgör om det räcker. Då måste du även ha LP till basen om du ska kunna köra utan passiva filterkomponenter.

Opel Vectra C 2.0T "Joline" (2008)
Peugeot_Power
6 maj 2016 · 59 Inlägg

Kommer med lite bildupdate!

Här har vi orginalkablarna där 12V konstant, jord, 12v power osv. http://i1352.photobucket.com/albums/q658/MisterDT50R/20160506_150406_zpsmogvsxrj.jpg

Här är stereons http://i1352.photobucket.com/albums/q658/MisterDT50R/20160506_151328_zps1pv5dh20.jpg

Och här är hur de sitter ihop http://i1352.photobucket.com/albums/q658/MisterDT50R/20160506_150426_zpsy2tp7kus.jpg

Kablarna från stereon har de här beteckningarna:
Den gula är Memory/constant 12V
Oranga är illumination
Svarta är förstås jord
Röda är Power 12V
Och den blåa heter El Antenna

Och som ni ser så matchar inte färgerna från orginal stereons, samt att det även sitter 6 stycken kablar i orginal klumpen, medans stereons hona kontakt har bara 4 (?)

Kan det vara så att jag måste flytta om kablarna bara?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang