Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Romkeee
13 april 2018 · 5 Inlägg

Tjena kan ni rekomendera rengöring medel till bilplåt innan man lägga silent coat?  Kan man rengöra bara med aceton? Eller annan avfettnings medel?

TheYellowOne
13 april 2018 · 46 Inlägg

Romkeee skrev:
Tjena kan ni rekomendera rengöring medel till bilplåt innan man lägga silent coat?  Kan man rengöra bara med aceton? Eller annan avfettnings medel?

3M surface cleaner. T-röd funkar oxå.

Romkeee
13 april 2018 · 5 Inlägg

TheYellowOne skrev:

Romkeee skrev:
Tjena kan ni rekomendera rengöring medel till bilplåt innan man lägga silent coat?  Kan man rengöra bara med aceton? Eller annan avfettnings medel?

3M surface cleaner. T-röd funkar oxå.

Tack for hjälp👍

Fjong
13 april 2018 · 1 494 Inlägg

Nått som avdunstar helt och inte lämnar några rester. Rekommenderar även att du använder lite värme och en roller, det underlättar mycket smile

Jockk3
15 april 2018 · 1 426 Inlägg

Fjong skrev:
Nått som avdunstar helt och inte lämnar några rester. Rekommenderar även att du använder lite värme och en roller, det underlättar mycket smile

Brukar värma på ganska bra. När det kommer till silent coat mattorna

HampusRoshamn
25 april 2018 · 19 Inlägg

Tjena! Köpte ny bil för några veckor sen. Det ända ljudet som satt i den var 2 st 5,25 i dörrarna fram. När jag åkte hem med den så spelade jag musik och märkte inget konstigt. När jag kom hem så bestämde jag mig för att byta till en annan stereo som jag hade liggandes. När jag bytt stereo så började högtalarna låte brusande eller nästan spräckta vid högre volym när basen kom in. Tänkte att det kanske var fel på stereon så jag bytte tillbaks igen och då fixade det sig. Nu några veckor senare så satt jag i 2 12:or för att få lite extra bas. Tog då ut stereon igen för att koppla in slutsteg mm. När jag var klar och skulle testa så började dörrgögtalarna bete sig sådär konstigt igen. Tänkte att aja dom är vill spräckta då av någon anledning även att dom enligt tidigare ägare var relativt nya så jag beställde etg par nya. Nu fick jag hem dom och testade men det hjälpte inte.

Förstår inte vad det kan vara så om någon har någon aning så är jag tacksam för hjälp!

Bassiehof
25 april 2018 · 1 777 Inlägg

Inget fel på stereon eller högtalarna. https://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Senast redigerat av Bassiehof (25 april 2018)

HampusRoshamn
25 april 2018 · 19 Inlägg

Bassiehof skrev:
Inget fel på stereon eller högtalarna. https://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Nej för högtalarna köpte jag ju nya och har testat med en tredje stereo som jag vet var fungerande bara för att se om det var något fel på dom andra men det blev samma sak då.

Kan det vara kontakten mellan stereo och högtalare? Fast det är ju konstigt att det är båda högtalarna.. Eller jord eller ström till stereon kanske?

Senast redigerat av HampusRoshamn (25 april 2018)

it_mutt
25 april 2018 · 10 379 Inlägg

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:
Inget fel på stereon eller högtalarna. https://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Nej för högtalarna köpte jag ju nya och har testat med en tredje stereo som jag vet var fungerande bara för att se om det var något fel på dom andra men det blev samma sak då.

Fast...de flesta "moderna" stereoapparater levererar en likvärdig uteffekt (nåja).

Läs de inledande styckena i länken igen;


Clipping is a form of waveform distortion that occurs when an amplifier is overdriven and attempts to deliver an output voltage or current beyond its maximum capability. Driving an amplifier into clipping may cause it to output power in excess of its power rating.

When an amplifier is pushed to create a signal with more power than its power supply can produce, it will amplify the signal only up to its maximum capacity, at which point the signal can be amplified no further. As the signal simply "cuts" or "clips" at the maximum capacity of the amplifier, the signal is said to be "clipping". The extra signal which is beyond the capability of the amplifier is simply cut off, resulting in a sine wave becoming a distorted square-wave-type waveform.

Amplifiers have voltage, current and thermal limits. Clipping may occur due to limitations in the power supply or the output stage. Some amplifiers are able to deliver peak power without clipping for short durations before energy stored in the power supply is depleted or the amplifier begins to overheat.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Bassiehof
25 april 2018 · 1 777 Inlägg

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:
Inget fel på stereon eller högtalarna. https://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Nej för högtalarna köpte jag ju nya och har testat med en tredje stereo som jag vet var fungerande bara för att se om det var något fel på dom andra men det blev samma sak då.

Kan det vara kontakten mellan stereo och högtalare? Fast det är ju konstigt att det är båda högtalarna.. Eller jord eller ström till stereon kanske?

Först: vad är det för högtalare vi snackar om? Det kan ju vara en dålig kontakt nånstans, som när en kabel ligger och skaver mot plåt nånstans, så börja med att eliminera det, men i så fall borde bara den högtalaren låta illa, inte båda om du mot förmodan har lyckats klanta till det och gjort exakt samma sak i bägge dörrar. Eftersom det är båda högtalarna är det förmodligen clipping du hör. 

Varför det bara visar sig med den ena stereon är kanske för att den har en större nätdel trots ungefär samma uteffekt. Du kan också räkna med att en billigare stereo har angett mer distorsion vid samma uteffekt. Det är skillnaden mellan Alpine och Biltema.

HampusRoshamn
25 april 2018 · 19 Inlägg

Bassiehof skrev:

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:
Inget fel på stereon eller högtalarna. https://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Nej för högtalarna köpte jag ju nya och har testat med en tredje stereo som jag vet var fungerande bara för att se om det var något fel på dom andra men det blev samma sak då.

Kan det vara kontakten mellan stereo och högtalare? Fast det är ju konstigt att det är båda högtalarna.. Eller jord eller ström till stereon kanske?

Först: vad är det för högtalare vi snackar om? Det kan ju vara en dålig kontakt nånstans, som när en kabel ligger och skaver mot plåt nånstans, så börja med att eliminera det, men i så fall borde bara den högtalaren låta illa, inte båda om du mot förmodan har lyckats klanta till det och gjort exakt samma sak i bägge dörrar. Eftersom det är båda högtalarna är det förmodligen clipping du hör. 

Varför det bara visar sig med den ena stereon är kanske för att den har en större nätdel trots ungefär samma uteffekt. Du kan också räkna med att en billigare stereo har angett mer distorsion vid samma uteffekt. Det är skillnaden mellan Alpine och Biltema.

Dom som satt i var några gas högtalare tror jag och dom jag köpte var mds. Japp det är båda högtalarna. Tror inte att jag har gjort något fel med dom. Det ända jag gjort är att är att testa att byta dom nu när jag fick hem dom nya Mds högtalarna. Det är inte bara en stereo som det låter konstigt med. I början när jag köpte bilen så lät det bra, eller vad jag hörde iallafall men kan ju varit att jag inte hade så hög volym. Sen när jag bytte stereo så började det att låta konstigt men bär jag bytte tillbaks så vart det bra igen. Nästa gång det började var när jag var klar med att sätta i basarna och kopplat in slutsteget till dom. Sen det har det varit så hela tiden. Har testat med båda den som satt i och den som jag bytte till och det blir inget bättre. Har även testat med sen tredje stereo som jag vet är relativt ny och som borde fungera men det var samma sak med den.

Den stereon som satt i var en jvc kd-x352bt. Den jag bytte till var någon lightning audio stereo. Den tredje stereon var en pioneer mvh-s300bt.

Bassiehof
25 april 2018 · 1 777 Inlägg

Testa med ett högpassfilter så du tar bort den djupaste basen från högtalarna. Jag har hpf i stereon, och har ställt in den på 315 hz, 6 dB branthet. 5,25" är inte direkt kända för att  kunna spela mycket bas.

HampusRoshamn
25 april 2018 · 19 Inlägg

Bassiehof skrev:
Testa med ett högpassfilter så du tar bort den djupaste basen från högtalarna. Jag har hpf i stereon, och har ställt in den på 315 hz, 6 dB branthet. 5,25" är inte direkt kända för att  kunna spela mycket bas.

Okej tack ska testa det! Nej precis det förstår jag men borde ju finnas lite bas ändå och tror inte att det ska låta så som det gör nu wink

HampusRoshamn
25 april 2018 · 19 Inlägg

Testade det du sa. Jag gick jag till hpf settings och då kunde jag som max ha 200hz och antingen -12 eller -24 brevid som jag antog var db. Iallafall så testade jag 200hz och både -12 och -24 och det hjälpte lite men det är fortfarande kvar tyvärr hmm

HampusRoshamn
26 april 2018 · 19 Inlägg

Vad kan jag göra för att fixa det om det är ”clipping”?

Bassiehof
26 april 2018 · 1 777 Inlägg

Inte spela så högt. Det är inte dB, det är filtrets branthet 12 eller 24 dB per oktav.

Senast redigerat av Bassiehof (26 april 2018)

HampusRoshamn
26 april 2018 · 19 Inlägg

Bassiehof skrev:
Inte spela så högt. Det är inte dB, det är filtrets branthet 12 eller 24 dB per oktav.

Okej, men nu kan jag typ spela musik upp till 30 och det är typ halva bandaren. Går det inte göra något åt det så att man kan spela högre än det? Alltså det måste väll vara något fel? Antingen typ stereon, Högtalarna eller kablarna?

Bassiehof
26 april 2018 · 1 777 Inlägg

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:
Inte spela så högt. Det är inte dB, det är filtrets branthet 12 eller 24 dB per oktav.

Okej, men nu kan jag typ spela musik upp till 30 och det är typ halva bandaren. Går det inte göra något åt det så att man kan spela högre än det? Alltså det måste väll vara något fel? Antingen typ stereon, Högtalarna eller kablarna?

Du kan justera gain på slutsteget så den maxar samtidigt som stereon gör det. Vad är en halv bandare? Använd en halvnelson nästa gång du brottas med en krånglande BH i baksätet. Jag misstänker att du drar på lite för mycket, vilket brukar leda till en högljudd nasal, kvinnlig ton som låter nåt i stil med AAAAJJJEEE, följd av en öronbedövande huvudvärk. Är det en korrekt beskrivning av vad du hör?

HampusRoshamn
27 april 2018 · 19 Inlägg

Bassiehof skrev:

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:
Inte spela så högt. Det är inte dB, det är filtrets branthet 12 eller 24 dB per oktav.

Okej, men nu kan jag typ spela musik upp till 30 och det är typ halva bandaren. Går det inte göra något åt det så att man kan spela högre än det? Alltså det måste väll vara något fel? Antingen typ stereon, Högtalarna eller kablarna?

Du kan justera gain på slutsteget så den maxar samtidigt som stereon gör det. Vad är en halv bandare? Använd en halvnelson nästa gång du brottas med en krånglande BH i baksätet. Jag misstänker att du drar på lite för mycket, vilket brukar leda till en högljudd nasal, kvinnlig ton som låter nåt i stil med AAAAJJJEEE, följd av en öronbedövande huvudvärk. Är det en korrekt beskrivning av vad du hör?

Nja inte riktigt. Det är mer som att varje gång man höjer så det kommer lite bas så låter det typ som när någon blåser i en mic eller åt det hållet iallafall, fast bara om basen. Melodin eller de andra tonerna hur man nu ska säga låter okej. Har typ bara halva volymen så det finns ju halva ”volymen” kvar eller hur man ska säga.

Bassiehof
27 april 2018 · 1 777 Inlägg

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:

HampusRoshamn skrev:

Okej, men nu kan jag typ spela musik upp till 30 och det är typ halva bandaren. Går det inte göra något åt det så att man kan spela högre än det? Alltså det måste väll vara något fel? Antingen typ stereon, Högtalarna eller kablarna?

Du kan justera gain på slutsteget så den maxar samtidigt som stereon gör det. Vad är en halv bandare? Använd en halvnelson nästa gång du brottas med en krånglande BH i baksätet. Jag misstänker att du drar på lite för mycket, vilket brukar leda till en högljudd nasal, kvinnlig ton som låter nåt i stil med AAAAJJJEEE, följd av en öronbedövande huvudvärk. Är det en korrekt beskrivning av vad du hör?

Nja inte riktigt. Det är mer som att varje gång man höjer så det kommer lite bas så låter det typ som när någon blåser i en mic eller åt det hållet iallafall, fast bara om basen. Melodin eller de andra tonerna hur man nu ska säga låter okej. Har typ bara halva volymen så det finns ju halva ”volymen” kvar eller hur man ska säga.

Så är det upplösningen i basen eller effektbrist? För blåsljud kan jag också höra med billiga högtalare på normal lyssningsnivå. Dessutom undrar jag hur du kan höra nån bas alls med hpf inställt på 200 hz/24dB per oktav?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang