Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

HampusRoshamn
27 april 2018 · 19 Inlägg

Bassiehof skrev:

HampusRoshamn skrev:

Bassiehof skrev:
Du kan justera gain på slutsteget så den maxar samtidigt som stereon gör det. Vad är en halv bandare? Använd en halvnelson nästa gång du brottas med en krånglande BH i baksätet. Jag misstänker att du drar på lite för mycket, vilket brukar leda till en högljudd nasal, kvinnlig ton som låter nåt i stil med AAAAJJJEEE, följd av en öronbedövande huvudvärk. Är det en korrekt beskrivning av vad du hör?

Nja inte riktigt. Det är mer som att varje gång man höjer så det kommer lite bas så låter det typ som när någon blåser i en mic eller åt det hållet iallafall, fast bara om basen. Melodin eller de andra tonerna hur man nu ska säga låter okej. Har typ bara halva volymen så det finns ju halva ”volymen” kvar eller hur man ska säga.

Så är det upplösningen i basen eller effektbrist? För blåsljud kan jag också höra med billiga högtalare på normal lyssningsnivå. Dessutom undrar jag hur du kan höra nån bas alls med hpf inställt på 200 hz/24dB per oktav?

Det kanske det kan vara. Är inte så kunnig om ljud så sry om det blir rörigt. Högtalarna vet jag inte hur pass bra kvalité det är på men har samma i min andra bil och där spelar dom kanon. Det kanske inte bara är om basen då, för det hjälpte ju när jag ändrade till 200hz och 24db men man kan fortfarande höra det. Men mest tycker jag det låter om basen iallafall och med tanke på att det blir bättre med 200hz o 24db. Dock så kanske det inte bara är om basen då.

Senast redigerat av HampusRoshamn (27 april 2018)

Larron
12 maj 2018 · 13 Inlägg

Har en alpine huvudenhet (ute72bt) som inte riktigt vill vara överens. Jag måste vrida upp till 20-25 för att få bra tryck i basen, och vid just 20 och 25 känns det som det är ett enormt steg upp jämfört med lägre volymer, är detta normalt för alpine stereos eller är det något annat som spökar?

Dvs, ökningen är inte linjär. Upp till 20 är den det men sen vid just 20 och 25 är det betydligt mer ökning än tidigare. Vilket gör att basen spelar som jag vill, men det är på nivån där det nästan är jobbigt hög mellan/diskant.

Steget är ställt på cirka kl 11 på gainen, funderar på att dra upp gainen lite för att få mer bas på lägre volymer, men då kommer det typ explodera på 20-25 hmm

Kan tillägga att jag inte har nån EQ eller liknande på. Kör helt flat förutom lpf/hpf filter.

Senast redigerat av Larron (12 maj 2018)

Lutvicko
13 maj 2018 · 1 Inlägg

Tjena tänkte fråga om någon här inne är riktigt bra på ljud. Är nybörjare!
Jag har kollat på det här
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alph … 12tum.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-10001.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kdc-172y.html

Passar detta tillsammans och isåfall hur kopplar jag ihop det. Tipsa gärna om vilka kablar jag borde köpa
Tacksam för svar.

rmpyro
18 maj 2018 · 11 Inlägg

Tjo, har ett problem med min bas låda. Det är något med låg nivå kabeln tror jag, när jag kopplar in båda låg nivå kablarna så låter det som att högtalaren är sönder eller ger väldigt låg bas. När jag drar bort ena så går basen igång men spelar fortfarande med ganska låg bas överöstar knappt basarna som sitter orginal i bilen. Har testat med två olika slutsteg, och det är samma problem på båda. Någon som vet vad felet kan va?

Om jag ökar ljudet på basen på slutsteget så bränner jag säkringen på bil batteriet.

Senast redigerat av rmpyro (18 maj 2018)

Bassiehof
18 maj 2018 · 1 777 Inlägg

rmpyro skrev:
Tjo, har ett problem med min bas låda. Det är något med låg nivå kabeln tror jag, när jag kopplar in båda låg nivå kablarna så låter det som att högtalaren är sönder eller ger väldigt låg bas. När jag drar bort ena så går basen igång men spelar fortfarande med ganska låg bas överöstar knappt basarna som sitter orginal i bilen. Har testat med två olika slutsteg, och det är samma problem på båda. Någon som vet vad felet kan va?

Har du kopplat allting rätt? Vad menar du med båda lågnivåkablar? Vänster och höger? Fram och bak? Kors och tvärs? Har du ställt in gain rätt?

rmpyro
18 maj 2018 · 11 Inlägg

Bassiehof skrev:

rmpyro skrev:
Tjo, har ett problem med min bas låda. Det är något med låg nivå kabeln tror jag, när jag kopplar in båda låg nivå kablarna så låter det som att högtalaren är sönder eller ger väldigt låg bas. När jag drar bort ena så går basen igång men spelar fortfarande med ganska låg bas överöstar knappt basarna som sitter orginal i bilen. Har testat med två olika slutsteg, och det är samma problem på båda. Någon som vet vad felet kan va?

Har du kopplat allting rätt? Vad menar du med båda lågnivåkablar? Vänster och höger? Fram och bak? Kors och tvärs? Har du ställt in gain rätt?

Något är fel kopplat någonstans iaf, basen går bara i gång om jag drar bort den tjocka right eller left kabeln som går till high low convertern.

Snubben som kopplade in grejerna, kopplade in dom på bakre högtalare i bilen.

Senast redigerat av rmpyro (18 maj 2018)

Bassiehof
18 maj 2018 · 1 777 Inlägg

rmpyro skrev:

Bassiehof skrev:

rmpyro skrev:
Tjo, har ett problem med min bas låda. Det är något med låg nivå kabeln tror jag, när jag kopplar in båda låg nivå kablarna så låter det som att högtalaren är sönder eller ger väldigt låg bas. När jag drar bort ena så går basen igång men spelar fortfarande med ganska låg bas överöstar knappt basarna som sitter orginal i bilen. Har testat med två olika slutsteg, och det är samma problem på båda. Någon som vet vad felet kan va?

Har du kopplat allting rätt? Vad menar du med båda lågnivåkablar? Vänster och höger? Fram och bak? Kors och tvärs? Har du ställt in gain rätt?

Något är fel kopplat någonstans iaf, basen går bara i gång om jag drar bort den tjocka right eller left kabeln.

Berätta vad det är för grejer, hur många basar/talspolar, hur många kanaler slutsteget har, om det är bryggat, hur allt är kopplat. Eller posta en bild.

rmpyro
18 maj 2018 · 11 Inlägg

Bassiehof skrev:

rmpyro skrev:

Bassiehof skrev:

Har du kopplat allting rätt? Vad menar du med båda lågnivåkablar? Vänster och höger? Fram och bak? Kors och tvärs? Har du ställt in gain rätt?

Något är fel kopplat någonstans iaf, basen går bara i gång om jag drar bort den tjocka right eller left kabeln.

Berätta vad det är för grejer, hur många basar/talspolar, hur många kanaler slutsteget har, om det är bryggat, hur allt är kopplat. Eller posta en bild.

Kommer med bilder snart.

rmpyro
18 maj 2018 · 11 Inlägg

rmpyro skrev:

Bassiehof skrev:

rmpyro skrev:

Något är fel kopplat någonstans iaf, basen går bara i gång om jag drar bort den tjocka right eller left kabeln.

Berätta vad det är för grejer, hur många basar/talspolar, hur många kanaler slutsteget har, om det är bryggat, hur allt är kopplat. Eller posta en bild.

Kommer med bilder snart.

Kör med en mds 1000 wat bas, med inbyggt slutsteg. Sen kör jag med en temporärt high low converter från bitema. Har också en MDS TORQUE T3 i bilen som jag inte använder just nu. http://realcar.se/index.php?id_product= … ;id_lang=6

Testar med det inbyggda slutsteget just nu.

rmpyro
18 maj 2018 · 11 Inlägg

rmpyro skrev:

rmpyro skrev:

Bassiehof skrev:
Berätta vad det är för grejer, hur många basar/talspolar, hur många kanaler slutsteget har, om det är bryggat, hur allt är kopplat. Eller posta en bild.

Kommer med bilder snart.

Kör med en mds 1000 wat bas, med inbyggt slutsteg. Sen kör jag med en temporärt high low converter från bitema. Har också en MDS TORQUE T3 i bilen som jag inte använder just nu. http://realcar.se/index.php?id_product= … ;id_lang=6

Testar med det inbyggda slutsteget just nu.

Inbyggda bas slutsteget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183020/183020-7f000bcface9c610f2bc146a3d2b527e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183020/183020-d7f45bf51dd22818d0f19befdc1681b6.jpg
Urkoplade höger och vänster kabel som mellan slutsteget och high low convertern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183020/183020-de69e4edeff3bd9db6172c7beccfbcc9.jpg

High low convertern från biltema.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183020/183020-f9bfd560149de52c2746f132ba67ba05.jpg

Kablarna som går upp någonstans vid bakre högtalare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183020/183020-a48cbe541080caa4c17ab86ac1e71c98.jpg

Annan bild på high low convertern, med lite kablar runt om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183020/183020-9000974f85c9f488f07198825918af33.jpg

Ser ni något som är galet här?

Senast redigerat av rmpyro (18 maj 2018)

Bassiehof
18 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Eftersom det verkar vara lite plug and play med inbyggt slutsteg, och att samma sak händer när du kör med annat steg skulle jag gissa på basen. Kan du inte testa med en annan högtalare/bas för att se om den fungerar i denna setup?

rmpyro
18 maj 2018 · 11 Inlägg

Bassiehof skrev:
Eftersom det verkar vara lite plug and play med inbyggt slutsteg, och att samma sak händer när du kör med annat steg skulle jag gissa på basen. Kan du inte testa med en annan högtalare/bas för att se om den fungerar i denna setup?

Har testat med två olika basar, samma problem på båda. Basen går igång bara om jag drar bort en av dom blå kablarna.

Senast redigerat av rmpyro (18 maj 2018)

Bassiehof
19 maj 2018 · 1 777 Inlägg

rmpyro skrev:

Bassiehof skrev:
Eftersom det verkar vara lite plug and play med inbyggt slutsteg, och att samma sak händer när du kör med annat steg skulle jag gissa på basen. Kan du inte testa med en annan högtalare/bas för att se om den fungerar i denna setup?

Har testat med två olika basar, samma problem på båda. Basen går igång bara om jag drar bort en av dom blå kablarna.

Men byt rca kabel då! Hinner inte skriva mer, det är ju en royal wedding på gång åsså ba!

N1VLA
13 juni 2018 · 24 Inlägg

Om min stereo ger ut exempelvis 4x100W. Men mina högtalare kanske är 50W rms. Kan det gå illa då?

Bassiehof
13 juni 2018 · 1 777 Inlägg

N1VLA skrev:
Om min stereo ger ut exempelvis 4x100W. Men mina högtalare kanske är 50W rms. Kan det gå illa då?

Bara om du spelar på högsta volym under en längre tid, men det gör du aldrig för det låter illa med mycket distorsion. Det är faktiskt en amerikansk filosofi, att alltid ha "dynamic headroom", en effektreserv som behövs vid crescendon i musiken. I verkligheten är dessa 100 watt inte mer än 20-30 "rena" watt, med låg distorsion, så det är ingen fara att koppla högtalare som har en EFFEKTTÅLIGHET på 50 watt RMS. Din stereo från biltema är specad till 45 watt per kanal, men det är bara runt 10 rena watt. Den ger 45 watt vid 10% THD. En kanal driven.

N1VLA
13 juni 2018 · 24 Inlägg

Bassiehof skrev:

N1VLA skrev:
Om min stereo ger ut exempelvis 4x100W. Men mina högtalare kanske är 50W rms. Kan det gå illa då?

Bara om du spelar på högsta volym under en längre tid, men det gör du aldrig för det låter illa med mycket distorsion. Det är faktiskt en amerikansk filosofi, att alltid ha "dynamic headroom", en effektreserv som behövs vid crescendon i musiken. I verkligheten är dessa 100 watt inte mer än 20-30 "rena" watt, med låg distorsion, så det är ingen fara att koppla högtalare som har en EFFEKTTÅLIGHET på 50 watt RMS. Din stereo från biltema är specad till 45 watt per kanal, men det är bara runt 10 rena watt. Den ger 45 watt vid 10% THD. En kanal driven.

Det sket sig med den stereon. Blir en enkeldin istället med lite mer kräm för dom framtida högtalarna. Var bara lite orolig att det kunder skada dom högtalarna jag har i just nu. Tack så jättemycket för hjälpen

Bassiehof
13 juni 2018 · 1 777 Inlägg

N1VLA skrev:

Bassiehof skrev:

N1VLA skrev:
Om min stereo ger ut exempelvis 4x100W. Men mina högtalare kanske är 50W rms. Kan det gå illa då?

Bara om du spelar på högsta volym under en längre tid, men det gör du aldrig för det låter illa med mycket distorsion. Det är faktiskt en amerikansk filosofi, att alltid ha "dynamic headroom", en effektreserv som behövs vid crescendon i musiken. I verkligheten är dessa 100 watt inte mer än 20-30 "rena" watt, med låg distorsion, så det är ingen fara att koppla högtalare som har en EFFEKTTÅLIGHET på 50 watt RMS. Din stereo från biltema är specad till 45 watt per kanal, men det är bara runt 10 rena watt. Den ger 45 watt vid 10% THD. En kanal driven.

Det sket sig med den stereon. Blir en enkeldin istället med lite mer kräm för dom framtida högtalarna. Var bara lite orolig att det kunder skada dom högtalarna jag har i just nu. Tack så jättemycket för hjälpen

Är du säker på att Volvon inte har originalslutsteg? Då spelar uteffekten på stereon ingen större roll, för den driver inte högtalarna direkt.

Senast redigerat av Bassiehof (13 juni 2018)

N1VLA
14 juni 2018 · 24 Inlägg

Bassiehof skrev:

N1VLA skrev:

Bassiehof skrev:

Bara om du spelar på högsta volym under en längre tid, men det gör du aldrig för det låter illa med mycket distorsion. Det är faktiskt en amerikansk filosofi, att alltid ha "dynamic headroom", en effektreserv som behövs vid crescendon i musiken. I verkligheten är dessa 100 watt inte mer än 20-30 "rena" watt, med låg distorsion, så det är ingen fara att koppla högtalare som har en EFFEKTTÅLIGHET på 50 watt RMS. Din stereo från biltema är specad till 45 watt per kanal, men det är bara runt 10 rena watt. Den ger 45 watt vid 10% THD. En kanal driven.

Det sket sig med den stereon. Blir en enkeldin istället med lite mer kräm för dom framtida högtalarna. Var bara lite orolig att det kunder skada dom högtalarna jag har i just nu. Tack så jättemycket för hjälpen

Är du säker på att Volvon inte har originalslutsteg? Då spelar uteffekten på stereon ingen större roll, för den driver inte högtalarna direkt.

Jag har ingen aning. Hur kan jag ta reda på det? Är dom slutstegen värda att behålla. Jag ska ändå in med baslåda i framtiden så hade planerat att köpa ett.

WALTERJOSEF
19 juli 2018 · 5 Inlägg

Tjena. Är helt oerfaren vad det gäller ljud i bil. Skulle vilja ha en guide eller nåt. Steg för steg typ. Har tänkt bygga ljud länge men vet ej vad man ska ha. Varken vart man börjar.

christAfer Wärmland
5 september 2018 · 943 Inlägg

Hur påverkas signalerna till slutstegen av EQn på stereon? T.ex. om jag ställer LPF på 80 på stereon, skickar den inte högre frekvenser till slutstegen?

Ööööööööööööh.....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang