Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bassiehof
5 september 2018 · 1 777 Inlägg

Delningsfilter är inte en equalizer-funktion. Hur mycket frekvenser över 80 hz som skickas till slutsteget beror på filtrets branthet per oktav.

christAfer Wärmland
5 september 2018 · 943 Inlägg

Bassiehof skrev:
Delningsfilter är inte en equalizer-funktion. Hur mycket frekvenser över 80 hz som skickas till slutsteget beror på filtrets branthet per oktav.

Om jag pillar på EQn då, påverkas signalerna till slutsteget? Jag har två midbasar 5,25” fram som jag driver på stereon och ett tvåvägskit 6,5” bak och två 8” basar på varsitt steg.

Ööööööööööööh.....
Bassiehof
6 september 2018 · 1 777 Inlägg

Givetvis, det är en analog signal från stereon till slutsteg. Du ska använda stereons HPF till midbasarna. Du får testa och lyssna med alla andra högtalare avstängda så framhögtalarna låter "rent", sen ska du nivåjustera varje högtalare så att inte den ena spelar högre än en annan. När du gjort det börjar du justera eq. Du börjar alltså med allting på noll, och bassboost och loudness och allt vad det heter off.

tomteblosset
9 september 2018 · 12 Inlägg

Hejsan hoppsan, jag har en fråga angående min Saab 9-3 2001 as3 dörrhögtare . Dörrhögtalarna dras tydligen av en förstärkare och original högtalare ligger på 2 ohm och max 50 watt om det stämmer. Jag letar efter ett par 4 ohmare nu men svårt att hitta på max 50 watt. Skulle de inte palla med att om jag exempelvis skulle köpa ett par med max 150. Hade det låtit skit då? Sen det där med tvåvägs eller tre vägs vet jag inte riktigt heller. Tack på förhand!! smile

Bassiehof
9 september 2018 · 1 777 Inlägg

Effekttåligheten har ingenting med ljudkvalité att göra. Högre effekttålighet är ingen nackdel. 4 eller 8 ohm går också bra. Basen i dörren drivs av en förstärkare med inbyggt delningsfilter, så den spelar bara bas, och då behöver du inte tänka på två- eller trevägs. Du behöver en bas med hög känslighet i dörren. Jag har två https://www.hifikit.se/komponenter/hogt … 31g00.html i en Saab 9-5. Och två https://www.ljudia.se/produkter/hogtala … b-80-8-ohm i brädan. Drivna direkt av en Alpine med inbyggt delningsfilter osv.

tomteblosset
10 september 2018 · 12 Inlägg

Bassiehof skrev:
Effekttåligheten har ingenting med ljudkvalité att göra. Högre effekttålighet är ingen nackdel. 4 eller 8 ohm går också bra. Basen i dörren drivs av en förstärkare med inbyggt delningsfilter, så den spelar bara bas, och då behöver du inte tänka på två- eller trevägs. Du behöver en bas med hög känslighet i dörren. Jag har två https://www.hifikit.se/komponenter/hogt … 31g00.html i en Saab 9-5. Och två https://www.ljudia.se/produkter/hogtala … b-80-8-ohm i brädan. Drivna direkt av en Alpine med inbyggt delningsfilter osv.

Okey! Tack. Ska byta ut båda vid dörren. Båda vid instrumentpanelen har lagt av men får se om jag orkar lägga tid på att. Kan tänka mig att de är betydligt krångligare att byta än de i framdörrarna.

Bassiehof
10 september 2018 · 1 777 Inlägg

Nej, det är inte krångligare att byta i brädan. Ditt största problem blir nog kontakten, som är Saab, inte standard.

tomteblosset
10 september 2018 · 12 Inlägg

Bassiehof skrev:
Nej, det är inte krångligare att byta i brädan. Ditt största problem blir nog kontakten, som är Saab, inte standard.

Aha, perfekt! Tur det finns gryma människor som dig i forum som hjälper! big_smile   Har funderat på billiga Gas Beat "6,5" två vägs koaxial till dörrarna med 89 dB känslighet och 4 ohm impedans. Effekt/maxeffekt 60/120 watt.                                                 Högtalarna vid instrumentbrädan blir nog "3,5" tvåvägs koaxial 4 ohm impedans, 92 dB känslighet effekt/maxeffekt 30/60 watt.   Vill inte lägga mycket pengar men lär bli bra ändå. Nu fungerar bara en högtalare vid instrumentbrädan av alla fyra där fram så lär inte bli sämre lol  lol lol

Senast redigerat av tomteblosset (10 september 2018)

Bassiehof
10 september 2018 · 1 777 Inlägg

Som sagt, om du ska driva med Saabens slutsteg behöver du en bas, ingen tvåvägs koaxial. Dessutom en bas som spelar ner till 40 Hz för det gör originalbasen.

N1VLA
10 oktober 2018 · 24 Inlägg

Spelar kabelarea stor roll? Har ett par Gas 100W rms, 200W max högtalare som jag vill sätta in i bilen. Behövs det dra nu kabel eller kan man använda den gamla. Antar inte att den är jättekraftig. Min stereo ger ut 100Wx4

it_mutt
10 oktober 2018 · 10 379 Inlägg

N1VLA skrev:
Spelar kabelarea stor roll? Har ett par Gas 100W rms, 200W max högtalare som jag vill sätta in i bilen. Behövs det dra nu kabel eller kan man använda den gamla. Antar inte att den är jättekraftig. Min stereo ger ut 100Wx4

Vilken huvudenhet ger 4x100wrms ut?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
N1VLA
11 oktober 2018 · 24 Inlägg

it_mutt skrev:

N1VLA skrev:
Spelar kabelarea stor roll? Har ett par Gas 100W rms, 200W max högtalare som jag vill sätta in i bilen. Behövs det dra nu kabel eller kan man använda den gamla. Antar inte att den är jättekraftig. Min stereo ger ut 100Wx4

Vilken huvudenhet ger 4x100wrms ut?

Sony Mex XB100BT. Sen är jag inte jättekunnig så vet inte om 4x100W menas med rms eller max

Senast redigerat av N1VLA (11 oktober 2018)

it_mutt
11 oktober 2018 · 10 379 Inlägg

N1VLA skrev:

it_mutt skrev:

N1VLA skrev:
Spelar kabelarea stor roll? Har ett par Gas 100W rms, 200W max högtalare som jag vill sätta in i bilen. Behövs det dra nu kabel eller kan man använda den gamla. Antar inte att den är jättekraftig. Min stereo ger ut 100Wx4

Vilken huvudenhet ger 4x100wrms ut?

Sony Mex XB100BT. Sen är jag inte jättekunnig så vet inte om 4x100W menas med rms eller max

Hi-power 100 watt x 4 Digital Amp (40W x 4 CEA RMS wattage)*

* Rated Power: CEA2006 Standard Power Output: 40 Watts RMS × 4 at 4 Ohms 1% THD+N SN Ratio: 80 dBA (reference: 1 Watt into 4 Ohms).


Det bidrog inte till att besvara din fråga, men då jag var "tvungen" att titta närmare på vilken huvudenhet du har, så tänkte jag att jag kunde lika bra posta infon smile

https://docs.sony.com/release//specs/ME … T_mksp.pdf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
N1VLA
11 oktober 2018 · 24 Inlägg

ännu en fråga, lär nog komma en del då jag äntligen påbörjat mitt projekt men inte är super kunnig.
Har precis köpt ett "Gas Pro 64k" kit. Där är två midbasar och två diskanter. Där medföljde också något som dom kallar "crossover networks". Man kopplar, enligt deras manual, matning i ena änden sen kan man koppla både diskant och bas i andra änden. Jag kollade även upp min stereo som är en Mex-GS8220BT (sa fel i förra inlägget). Räcker den stereon eller bör jag köpa ett fyrvägs slutsteg som kan mata 4x 100W rms. Isåfall kan jag köra 4 högtalare på slutsteget och diskanterna på stereon väl?

Förlåt för ett så kluddigt inlägg. Försöker bara få reda på info. Svara på vad ni kan och ge gärna tips. Tacksam för all hjälp man får på detta forum smile

PS. slutsteget jag tänkte mig är JBL GTR-104 4-vägs slutsteg

Senast redigerat av N1VLA (11 oktober 2018)

Bassiehof
12 oktober 2018 · 1 777 Inlägg

N1VLA skrev:
ännu en fråga, lär nog komma en del då jag äntligen påbörjat mitt projekt men inte är super kunnig.
Har precis köpt ett "Gas Pro 64k" kit. Där är två midbasar och två diskanter. Där medföljde också något som dom kallar "crossover networks". Man kopplar, enligt deras manual, matning i ena änden sen kan man koppla både diskant och bas i andra änden. Jag kollade även upp min stereo som är en Mex-GS8220BT (sa fel i förra inlägget). Räcker den stereon eller bör jag köpa ett fyrvägs slutsteg som kan mata 4x 100W rms. Isåfall kan jag köra 4 högtalare på slutsteget och diskanterna på stereon väl?

Förlåt för ett så kluddigt inlägg. Försöker bara få reda på info. Svara på vad ni kan och ge gärna tips. Tacksam för all hjälp man får på detta forum smile

PS. slutsteget jag tänkte mig är JBL GTR-104 4-vägs slutsteg

Gas är ingen midbas, det är ett mellanregister. Ja, Gas försöker luras genom att skriva midwoofer i manualen.

caromania Forummoderator
18 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

N1VLA skrev:
Är alla bilbatteri jordade till chassit? Ska snart börja koppla och mecka. ej med att jag ska jorda slutsteget så undrar jag. För jag inte ser någon kabel som går från batteriet till chassit. Där ska väl vara en kabel från minuspolen till chassit. Är den gömd eller de e jag som e dum?

Titta mer noga. Vart tar kabeln från minuspolen vägen? Det ska sitta en kabel mellan minuspolen och bilen/chassit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
18 oktober 2018 · 9 296 Inlägg

Tråd rensad på trams och påhopp, varning utdelad. Nu återgår vi till grundfrågan, annars är det någon som får vila en period.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
N1VLA
18 oktober 2018 · 24 Inlägg

Hej nu ska de fan igång! Har lite frågor. (sorry om ni e trötta på mig, försvinner förhoppningsvis efter denna posten)

Lite info,
Kör en Volvo S60 årsmodell 2004.

Högtalare som ska in :
-2st diskanter (40W rms) i sidodörr
-2st 6.5” Gas “Midbass woofers” (100W rms, 200W peak, 4ohm) i sidodörr
-2st 6x9 Avant CS-320 (80W rms, 300W peak, 3,2ohm) i hatthyllan

Min stereo är en Sony MEX-GS820BT (sitter redan i)

Mitt slutsteg som ska monteras : JBL GTR-104.

Frågor :
-I det Gas kit jag köpte (diskanterna och midbasarna) följde det även med 2 st “crossover network”. I deras instruktion står det att man kopplar från slutsteg till crossover, sen från crossovern till både diskant och “basen”. Frågan är. Om jag kopplar båda dom på en kanal från mitt slutsteg. Kommer jag fortfarande få ut 100W rms till “basen” eller det kommer delas med diskanten. Bör jag istället koppla diskanterna direkt från min stereo, de andra fyra högtalarna från slutsteget och skita i “crossover” grejen?
-Är det någon som har någon rekomendation på var bästa placering av slutsteget är (har betteriet bak)?
-Vad ska jag har för area på min matningskabel till slutsteget? Det står i quickguiden till slutsteget att man kan använda 8mm^2 men många jag frågat säger att det låter klent.
-Storlek på Jordkabel?
-Är “silent coating” värt pengarna?

Kan ladda upp bilder om jag förklarar dåligt.
Tack på förhand för alla svar

Bassiehof
18 oktober 2018 · 1 777 Inlägg

Du kan driva 6x9 med slutsteget (eventuellt bryggat), och mellanregister i dörren (det är ingen bas) med stereon. Frekvensomfånget börjar vid 150 hz, så du måste använda ett brant hpf vid minst 200 hz för att de inte ska börja låta illa. Konstruktionen klarar helt enkelt inte av att spela bas enligt specen. Så kolla om stereon har nåt inbyggt hpf, för stereons 100 w borde räcka till ett mellanregister och en diskant. Diskanten kräver nästan ingen effekt. Impedansen förblir 4 ohm. Du måste använda det passiva delningsfiltret om stereon inte har ett inbyggt digitalt filter. Om slutsteget har både hpf och lpf kan du använda det som ett bandpassfilter till mellanregister (och hpf till 6x9) . Om slutsteget är placerat nära batteriet så kan du använda en klenare kabel. Det finns guider så googla. Försök med engelska också. Det är bortkastade pengar att inte använda stereons effekt när den är så pass hög.

Senast redigerat av Bassiehof (18 oktober 2018)

N1VLA
18 oktober 2018 · 24 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du kan driva 6x9 med slutsteget (eventuellt bryggat), och mellanregister i dörren (det är ingen bas) med stereon. Frekvensomfånget börjar vid 150 hz, så du måste använda ett brant hpf vid minst 200 hz för att de inte ska börja låta illa. Konstruktionen klarar helt enkelt inte av att spela bas enligt specen. Så kolla om stereon har nåt inbyggt hpf, för stereons 100 w borde räcka till ett mellanregister och en diskant. Diskanten kräver nästan ingen effekt. Impedansen förblir 4 ohm. Du måste använda det passiva delningsfiltret om stereon inte har ett inbyggt digitalt filter. Om slutsteget har både hpf och lpf kan du använda det som ett bandpassfilter till mellanregister (och hpf till 6x9) . Om slutsteget är placerat nära batteriet så kan du använda en klenare kabel. Det finns guider så googla. Försök med engelska också. Det är bortkastade pengar att inte använda stereons effekt när den är så pass hög.

Men har fått höra av andra att 4×100W var min stereos max effekt. Och att den egentligen inte ger ut mer än 4×40W rms. Det är väl lite klent när jag har 2 mellanregister som klarar 100W rms samt 2 diskanter pp 40W rms. Men om jag fattade dig rätt så är delninhsfiltret nödvändigt för att registret och diskanten ska spela bra tillsammans.

Jag har aldrig riktigt varit inne på frekvens delen av högtalare. Vad menas med hpf? Antar "high power frequency" men vad är det för ngt?

Om jag bryggar 6×9orna så får jag ut 120Wrms tror jag. Är det bra när det står dom klarar 80Wrms.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang