3899
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Avstängd
1 714 Inlägg
16 april 2010
Assor skrev:
Hej!

Om ca 2 månader så tar jag över morsans gamla bil, en Skoda Felicia från -98. Ljudet som sitter i nu är nog det sämsta jag någonsin har hört i en bil och vill därför byta ut det. Dock så vet jag inte hur länge jag kommer att behålla bilen så jag tänkte inte alls ligga på någon högre budget.

I dörrarna så sitter det enligt diverse sidor platser för 5"-högtalare, dock är jag lite osäker där då det står att det är för en Felicia -94, men borde väll kanske vara desamma på en -98. Ni får jättegärna hjälpa mig att leta upp det. tongue.gif

Som sagt, nya högtalare var det. Nu kan jag inte sådär jättemycket om billjud, men budgeten är på runt 1500kr och jag vet då inte direkt hur bra saker man får för det. Jag söker inte något värstingljud och inte heller någon baslåda. Huvudenheten är ganska ny, det är en Sony, kommer dock inte ihåg modellbeteckningen på den men kollar nog upp det sen. Men om den nu skulle vara för dålig så får ni räkna in den i budgeten.

Vad jag då behöver:

Huvudenhet (såvida den jag har inte funkar)
Dörrhögtalare - passar det med 5,25"? eller måste jag köra på 4"?
Hatthyllahögtalare - Ska man köra 6x9 3-vägs där?
Diskanter - Gör det stor skillnad? Är det värt lägga pengar på dessa i min tighta budget?

Såg även att BRL.se har en massa högtalarpaket för runt 1500kr, är dessa köpvärda? något för mig?

t.ex.
http://www.brl.se/main.aspx?mc=9&c=9&p=6599

MVH
//Daniel Assor

OBS! Värt att nämna är att jag knappast är så kräsen av mig, vill bara ha lite mer tryck i kärran så det inte låter som ljud som kommer utifrån en mobilhögtalare.

Vad ska du med 6x9 till? Det är inte högtalare, det är avföring.
Bättre att lägga samma pengar på en billig baslåda, 6x9 fyller ingen funktion men det gör en baslåda.
Varför vill du inte ha nån bas?

7 Inlägg
16 april 2010
Emilius skrev:
Assor skrev:
Hej!

Om ca 2 månader så tar jag över morsans gamla bil, en Skoda Felicia från -98. Ljudet som sitter i nu är nog det sämsta jag någonsin har hört i en bil och vill därför byta ut det. Dock så vet jag inte hur länge jag kommer att behålla bilen så jag tänkte inte alls ligga på någon högre budget.

I dörrarna så sitter det enligt diverse sidor platser för 5"-högtalare, dock är jag lite osäker där då det står att det är för en Felicia -94, men borde väll kanske vara desamma på en -98. Ni får jättegärna hjälpa mig att leta upp det. tongue.gif

Som sagt, nya högtalare var det. Nu kan jag inte sådär jättemycket om billjud, men budgeten är på runt 1500kr och jag vet då inte direkt hur bra saker man får för det. Jag söker inte något värstingljud och inte heller någon baslåda. Huvudenheten är ganska ny, det är en Sony, kommer dock inte ihåg modellbeteckningen på den men kollar nog upp det sen. Men om den nu skulle vara för dålig så får ni räkna in den i budgeten.

Vad jag då behöver:

Diskanter - Gör det stor skillnad? Är det värt lägga pengar på dessa i min tighta budget?

Såg även att BRL.se har en massa högtalarpaket för runt 1500kr, är dessa köpvärda? något för mig?

t.ex.

MVH
//Daniel Assor

OBS! Värt att nämna är att jag knappast är så kräsen av mig, vill bara ha lite mer tryck i kärran så det inte låter som ljud som kommer utifrån en mobilhögtalare.

Bättre att lägga samma pengar på en billig baslåda, 6x9 fyller ingen funktion men det gör en baslåda.

Men om man ska ha baslåda så måste man ha ett slutsteg, och om man måste ha ett slutsteg så måste väll ett nytt batteri in? Blir så mycket pengar. 6x9-högtalare har väll inbyggda baselement? Som sagt, jag är inte så kräsen av mig.

Jag söker inte efter "hela bilen vibrerar"-bas, utan något som duger, inte mer. Som sagt, har en tight budget som jag gärna vill hålla.

Avstängd
1 714 Inlägg
16 april 2010
Assor skrev:
Emilius skrev:
Assor skrev:
Hej!

Vad jag då behöver:

t.ex.

MVH
//Daniel Assor

Men om man ska ha baslåda så måste man ha ett slutsteg, och om man måste ha ett slutsteg så måste väll ett nytt batteri in? Blir så mycket pengar. 6x9-högtalare har väll inbyggda baselement? Som sagt, jag är inte så kräsen av mig.

Jag söker inte efter "hela bilen vibrerar"-bas, utan något som duger, inte mer. Som sagt, har en tight budget som jag gärna vill hålla.

Nåt som duger? ja jag kan ju säga att jag är sjukt less på mina GAS 6x9, det är inte bara skit, det är rutten förmultnad skit,
går inte att vrida upp så man hör dem bakifrån hatthyllan ens utan att det skrålar som en överkörd katt.
Tilläggas bör att jag inte köpt dem själv utan dem satt i bilen när jag köpte den,
skulle aldrig lägga mina pengar på nåt sånt.

Däremot kan jag berätta vad jag gjorde 2008,
skulle ha lite halvdant ljud i en bil bara för att lyssna på nåt,
hade en sony huvudenhet, inget speciellt.
Jag gick på loppis, köpte en gammal jäkla bas som jag tror va till hemmabio eller nåt för 200kr,
satte den i en gammal portad låda jag hade liggandes, och körde basen på en av högtalarutgångarna från stereon (enkel talspole) inget slutsteg alltså, och det basade på rätt jäkla bra kan jag säga,
3 och en halv miljon gånger bättre än GAS 6x9 för 400kr eller vad dem nu kostar.
Basen va väl från 90 talet iallafall.. det räckte för att få taket att vibrera på en golf 2.
Jag fick ju naturligtvis rota fram några gamla pioneer högtalare som låg i garaget till framsystem,
men nu snackar vi ju "baksystem"

Om man ser förbi alla flashiga bilstereoblingbutiker och meckar lite själv så kan man faktiskt få ihop nåt bra av nåt som man inte förväntar sig ska vara bra.

210 Inlägg
16 april 2010
"det räckte för att få taket att vibrera på en golf 2".
Har du byggt en bil i papp?
Annars måste det vara ett helvetiskt jävla dåligt tak

The best part of fighting is the make up sex

Avstängd
1 714 Inlägg
16 april 2010
prylboeg skrev:

Golf 2 är kända för att ha tak som lätt vibrerar, men ändå.
Jag tror INGA 6x9 kan få taket att röra sig öht utan slutsteg..
Kanske några svindyra med svindyr stereo som har mkt effekt, men om det slår min 200kr bas, nja..

2 035 Inlägg
16 april 2010
Vad kan det vara för fel om fördröjningen/mjukstarten på steget plötsligt tar längre tid??

Innan tog det bara någon sekund innan basen "startade" /började spela, men nu tar det kanske 7 8 sek.

Har inte gjort några ändringar alls.

Gäller en golf -99.

Biljudsveteran sen 1984!

1 808 Inlägg
18 april 2010
partyvan skrev:
Gronwalls skrev:
Vet någon om man kan få in 4 st 10: or under hatthyllan på en 740?
eller blir det för lite volym till basarna då? Tänkte bygga in min 4st Hertz 10: or under där.

Bygg lådan 113cm bred 28cm hög 30cm djup yttermått i 22mm material då har du 17liter per bas och i specen står det 15L+bas och basen tar nog ca 2L så det blir nog perfekt spela basarna in mot bilen och bygg tätt bakåt så kommer det nog dunka på bra och basarna kommer få plats:D

ska man bygga typ skiljeväggar för varje bas? tänkte de kanske blir lite klen om man bara bygger lådan och inte har nå vägg i lådan som stabiliserar?  eller hur ska jag bygga?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

stRaend
18 april 2010
ifall du har skiljevägg och en bas pajar, så pajar bara den och den andra kan spela på som vanligt. Om du inte har skiljevägg så blir den basen som pajar en extra belastning för den basen som fungerar vilket kan försämra den bra basen. Så jag rekommenderar iallafall skiljevägg smile

EDIT: tror inte den blir för klen om du bygger i 22mm material. har en låda på 95liter och har bara reglat upp baffeln lite smile men tänk på att du får öka bredden på lådan med 22mm ifall du sätter i en skiljevägg på 22mm. Så du får samma volym tongue
Senast redigerat av stRaend (18 april 2010)

Designer.
1 260 Inlägg
18 april 2010
stRaend skrev:
ifall du har skiljevägg och en bas pajar, så pajar bara den och den andra kan spela på som vanligt. Om du inte har skiljevägg så blir den basen som pajar en extra belastning för den basen som fungerar vilket kan försämra den bra basen. Så jag rekommenderar iallafall skiljevägg smile

EDIT: tror inte den blir för klen om du bygger i 22mm material. har en låda på 95liter och har bara reglat upp baffeln lite smile men tänk på att du får öka bredden på lådan med 22mm ifall du sätter i en skiljevägg på 22mm. Så du får samma volym tongue

Fast 2st skiljeväggar blir det eftersom det är 4 basar smile Så 44mm ska läggas till om man vill ha skiljeväggar.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

stRaend
18 april 2010
MIKK0 skrev:
stRaend skrev:

Fast 2st skiljeväggar blir det eftersom det är 4 basar smile Så 44mm ska läggas till om man vill ha skiljeväggar.

oj, läste visst inte den delen roll

EDIT: 3 mellanväggar blir det, så 66mm wink
Senast redigerat av stRaend (18 april 2010)

Designer.
1 260 Inlägg
19 april 2010
stRaend skrev:
MIKK0 skrev:
stRaend skrev:

oj, läste visst inte den delen roll

EDIT: 3 mellanväggar blir det, så 66mm wink

Ja precis, 3 blir det. tongue

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

4 074 Inlägg
19 april 2010
Emilius skrev:
prylboeg skrev:

Kanske några svindyra med svindyr stereo som har mkt effekt, men om det slår min 200kr bas, nja..

Du körde din 200kr bas på cd och de spela på så taket vibrera???

haha....
Senast redigerat av BJonsson (19 april 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
22 april 2010
Är det någon som vet ifall någon av dessa får plats i hatthyllan på en saab 9-3og utan moddning?
Hertz ECX690
Hertz DCX690

Om man måste modda är det svårt?

/Tribbe.

1 878 Inlägg
22 april 2010
BJonsson skrev:
Emilius skrev:
prylboeg skrev:

haha....

inga problem polaren körde med ett litet slutsteg och en 8"bas för typ 250-300:- och taket vibrerade på bra.

210 Inlägg
23 april 2010
Frozen1985 skrev:
BJonsson skrev:
Emilius skrev:

haha....

inga problem polaren körde med ett litet slutsteg och en 8"bas för typ 250-300:- och taket vibrerade på bra.

Har svårt att tro

The best part of fighting is the make up sex

312 Inlägg
24 april 2010
Om man säger att man har en högtalare på 50wrms. Är det bättre att köpa ett slutsteg som har mindre eller mer effekt än högtalaren?

4 693 Inlägg
24 april 2010
ExtremeBoost skrev:
Om man säger att man har en högtalare på 50wrms. Är det bättre att köpa ett slutsteg som har mindre eller mer effekt än högtalaren?

Mer effekt, alltid mer effekt

Booyakasha!

312 Inlägg
24 april 2010
Softis skrev:
ExtremeBoost skrev:

Tack för det snabba svaret:)

291 Inlägg
24 april 2010
Softis skrev:
ExtremeBoost skrev:

Så du menar att all effekt är bra effekt och att det får en högtalare att låta bra?

4 693 Inlägg
24 april 2010
Wasaki skrev:
Softis skrev:
ExtremeBoost skrev:

Så du menar att all effekt är bra effekt och att det får en högtalare att låta bra?

Nej, det skrev jag inte?

Booyakasha!

Sök