7622
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

entusiast.
45 Inlägg
5 maj 2010
Drönirettab skrev:
Det borde inte bli mindre effekt när man bara använder en RCA-kabel, däremot verkar det som att effekten varierar beroende på hur man bryggkopplar. Tydligen kan man bryggkoppla på olika sätt, dels stereo och dels mono.

Blir lite förvirrad av manualen. hmm

Ja slutsteget är ju som två steg i ett så blir ju lite konstigt.. men om man har på 2CH läge så borde ju bara ena typ CH A endast funka, däremot 4ch på så borde ju A och B funka.. men ska ju ha ch A bryggat endast till en 12a o det blir ju två portar. sen två st på 5,25 på ch B, men det borde inte funka på 2ch läge o en rca på alla 4 högtalarportar.. måst ta en ordentlig titt imorgon..

entusiast.
45 Inlägg
6 maj 2010
Drönirettab skrev:
Det borde inte bli mindre effekt när man bara använder en RCA-kabel, däremot verkar det som att effekten varierar beroende på hur man bryggkopplar. Tydligen kan man bryggkoppla på olika sätt, dels stereo och dels mono.

Blir lite förvirrad av manualen. hmm

Läste manualen igår och fick reda på det där med stereo o mono koppling det blir som 3 kanaler då
det är att Föredra CH A till 3 kanaler, om man ska ha sub bryggat och sen två stereo högtalare.
Dock stod det att man ska ha CH B till basen för då får man mest effekt ut ur steget till basen
och då 5,25orna till ch A. men sen står det också att man får 200wrms ur subben o lite mindre ur andra portarna om man kör så. annars om man kör 2ch typ att man skulle brygga 2st 12" i varsin ch a och B så får man 2x300wrms. och subben e på 300rms så vill inte förlora effekt. snacka om rådd..

Är nog fan bara bitter..
365 Inlägg
6 maj 2010
Orkade inte gå igenom tråden och skulle behöva lite hjälp! Är riktig nybörjare på ljud..

Skulle vilja slänga/bygga in baslåda i reservhjulsbaljan i imprezan och undrar om det finns något kopplings schema från grunden hur man ska koppla alla kablar o sånt? Har en Kenwood stereo och gärna skriva allt som behövs för att få det att funka!

/C

Pain is temporary, Glory last forever.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 maj 2010
Charles_ skrev:
Orkade inte gå igenom tråden och skulle behöva lite hjälp! Är riktig nybörjare på ljud..

Skulle vilja slänga/bygga in baslåda i reservhjulsbaljan i imprezan och undrar om det finns något kopplings schema från grunden hur man ska koppla alla kablar o sånt? Har en Kenwood stereo och gärna skriva allt som behövs för att få det att funka!

/C

om vi förutsätter att det inte är några värstinggrejer och att du klarar dig med ditt vanliga batteri behöver du följande

*Strömkabel till slutsteg (mellan batteriet och slutstegets ström+)
*jordkabel (mellan slutstegets ström- och en plåtren yta i karossen. skruvas fast ordentligt i karossen)
*remotekabel mellan slutsteg och stereo (brukar stå remote/rem/rem +12 eller liknande på steget)
*lågnivåkabel mellan slutsteg och stereo (även kallat RCAkabel, kopplas på lågnivåutången i stereon)
*högtalarkabel mellan slutsteg och bas (kan inte svara på exakt hur den ska kopplas eftersom jag inte vet vad det är för prylar du använder dig av)
*säkring inklusive säkringshållare som ska sitta MAX 30cm från batteri på +kabeln (strömkabeln) mellan batteriet och slutsteget.

är du osäker på vilken säkring du ska ha så finns det att hitta på nätet. jag brukar säga att du kan ha samma storlek som sitter på steget. vet inte vad dom professionella säger om det men för mig funkar det smile

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 maj 2010
App app app! Säkringen på pluskabeln har inget att göra med dom som sitter på steget, den bestäms utifrån kabelns grovlek då det är kabeln man säkrar av med den. Några exempel är 60A till 16mm2, 100A till 21mm2, 150A till 35mm2 & 200A till 50mm2. Beroende på hur mycket ström anläggningen drar så får man välja rätt kabelstorlek och till den rätt säkring (som mycket riktigt ska sitta max 30cm från batteripolen).
Senast redigerat av ChriZtoffer (6 maj 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

143 Inlägg
6 maj 2010
Är ute efter att köpa steg som jag ska driva 5,25 fram och 6.5 bak med.
Ska även driva en bas.
Vad tror ni om denna ni som är kunniga?
SPL Dynamics 5 kanal

http://www.audio-control.se/art-1.asp?i … PageID=112
Senast redigerat av pakk (7 maj 2010)

The One Who Saves He Haves

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
App app app! Säkringen på pluskabeln har inget att göra med dom som sitter på steget, den bestäms utifrån kabelns grovlek då det är kabeln man säkrar av med den. Några exempel är 60A till 16mm2, 100A till 21mm2, 150A till 35mm2 & 200A till 50mm2. Beroende på hur mycket ström anläggningen drar så får man välja rätt kabelstorlek och till den rätt säkring (som mycket riktigt ska sitta max 30cm från batteripolen).

hoppsan, my bad yikes något rätt hade jag iaf. roll
när vi endå är på ämnet, 10mm2 får avsäkras med 40A, right? hmm

MVH

stRaend
6 maj 2010
www.nardik.se --> magazinet --> mått och formler

så alltså 50A

230 Inlägg
6 maj 2010
Är totalt nybörjare och kan verkligen ingenting så därför frågar jag om det finns någon bra tidning lr liknande att köpa? Där dom förklarar enkelt lite olika grejer om högtalare, slutsteg m.m och hur man kopplar in allt.

Håller på att läsa på http://www.bilstereoipraktiken.se/ men jag tycker det är så jobbigt att läsa vid datorn så vill ha en tidning eller nånting så kan man sitta på tunnelbanan och bussen m.m

så kan någon rekommendera en?
Får gärna finnas i nån affär i stockholmstrakten så man slipper beställa på Internet.
Senast redigerat av jockmokk (6 maj 2010)

2 914 Inlägg
6 maj 2010
hayne har jag för mig att ska ha en bok som heter multimedia eller liknande

EDIT:
http://www.haynes.se/Products/product_SV4378.htm
har inte läst den, vet inte om den är fantastisk eller värdelös. men borde väl kunna framföra nåt iaf tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (6 maj 2010)

2 035 Inlägg
7 maj 2010
annars kan man ju skriva ut hela bilstereo i praktiken.

man kan ju avinstallera alla pdf reader program så då kan man ladda ner allt. jobbigt men vill man så. en hel bibba blir det.

Biljudsveteran sen 1984!

445 Inlägg
7 maj 2010
hej tänkte höra om DLS RW12 är en bra bas och införskaffa? vill spela djupare bas och tänkte driva det med en mutant monoblock black 1. Tror ni att det kommer att de kommer att fungera bra ?

//Whoiswho

stRaend
7 maj 2010
whoiswho skrev:
hej tänkte höra om DLS RW12 är en bra bas och införskaffa? vill spela djupare bas och tänkte driva det med en mutant monoblock black 1. Tror ni att det kommer att de kommer att fungera bra ?

//Whoiswho

det är en mer välljudsbas. fast man kan säkert spela djupt med den i rätt låda också.

3 466 Inlägg
7 maj 2010
stRaend skrev:
whoiswho skrev:

//Whoiswho

det är en mer välljudsbas. fast man kan säkert spela djupt med den i rätt låda också.

Dom basarna spelar rent och rappt, dock inte så bra till att spela djupt och/eller högt med.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

230 Inlägg
7 maj 2010
Jag va idag på Mediamarkt och kollade lite på bilstereos och snackade med en kille som jobbade där och han sa att det man betalar mest för i en stereo är funktionerna, det mesta Ljudet sitter i högtalarna, men så som jag har förstådd när jag har läst så sitter mycket av ljudet i Stereon.
Vad är det som egentligen gäller?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 maj 2010
Dem som säger att RW-basarna inte spelar djupt har antingen gjort ngt fel eller lyssnat på en felaktigt byggd/inställd anläggning.......

Har lyssnat på både RW10 och RW12 i Andreas V40 och BÅDA gick ner bra i djupet.......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
8 maj 2010
jockmokk skrev:
Jag va idag på Mediamarkt och kollade lite på bilstereos och snackade med en kille som jobbade där och han sa att det man betalar mest för i en stereo är funktionerna, det mesta Ljudet sitter i högtalarna, men så som jag har förstådd när jag har läst så sitter mycket av ljudet i Stereon.

Dom som jobbar på tex MediaMarkt, OnOff och andra stora kedjor är bara vanligt folk. Har mycket svårt att tro att man ska gå någon typ av elutbildning för att få jobba som säljare på ett sådant stort företag.

Dom på Ica som säljer mat är knappast kockar.

Booyakasha!

560 Inlägg
8 maj 2010
Jag håller med Softis.

Såklart att dom anställer i första hand säljare och inte "bilstereofrälsta".

Nu finns det dock en och annan bilstereotok på MediaMarkt vet jag runt om i vårat avlånga land.

Softis skrev:
jockmokk skrev:

Dom som jobbar på tex MediaMarkt, OnOff och andra stora kedjor är bara vanligt folk. Har mycket svårt att tro att man ska gå någon typ av elutbildning för att få jobba som säljare på ett sådant stort företag.

Dom på Ica som säljer mat är knappast kockar.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

907 Inlägg
8 maj 2010
på media markt i kungens kurva jobbar en kille som har tatuerat in ett rockford märke,jag hoppas och tror att han kan lite om bilstereo iallafall:)

560 Inlägg
8 maj 2010
He He då får man hoppas att han gillar bilstereo:D

primeramannen skrev:
på media markt i kungens kurva jobbar en kille som har tatuerat in ett rockford märke,jag hoppas och tror att han kan lite om bilstereo iallafall:)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

Sök