3581
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

46 Inlägg
18 maj 2010
tujbo skrev:
Vad ska du tävla i ?

www.easca.se och www.bilstereoforbundet.se kan du hitta tävlingar smile

Ngn typ av välljudstävling... Stämmer det att man bara använder sig av framsystemet då?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2010
Om du har ett rejält framsystem så räcker det bra ja, men då krävs det att du har riktigt rejäla middar eller frontsub för bas behövs även i SQ.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

445 Inlägg
18 maj 2010
finns det några adaptrar till 5,25:or i dörrarna köpa löst, så att man kan få det lite tätt:P Om ni förstår vad jag menar:)

Tack så länge!

46 Inlägg
18 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
Om du har ett rejält framsystem så räcker det bra ja, men då krävs det att du har riktigt rejäla middar eller frontsub för bas behövs även i SQ.

Ska använda mig med ett DLS RM 6.2 kit men antar att det inte är tillräckligt rejält. Får man inte spela med subben i skuffen i SQ? Fast min kicker L7 12" e ju iofs inte en perfekt SPL bas....

46 Inlägg
18 maj 2010
whoiswho skrev:
finns det några adaptrar till 5,25:or i dörrarna köpa löst, så att man kan få det lite tätt:P Om ni förstår vad jag menar:)

Tack så länge!

Finns aluminium ringar man kan köpa o sätta mellan högtalaren o där man ska fästa den i, blir stabilt iaf. Adaptrar brukar oftast vara i abs plast som inte är sååå stabilt.. tongue

445 Inlägg
18 maj 2010
TheYellowOne skrev:
whoiswho skrev:

Tack så länge!

Finns aluminium ringar man kan köpa o sätta mellan högtalaren o där man ska fästa den i, blir stabilt iaf. Adaptrar brukar oftast vara i abs plast som inte är sååå stabilt.. tongue

Okej, vet du vat man kan köpa det? nån sida eller liknande?smile
mvh

46 Inlägg
18 maj 2010
whoiswho skrev:
TheYellowOne skrev:
whoiswho skrev:

Tack så länge!

Okej, vet du vat man kan köpa det? nån sida eller liknande?smile
mvh

Hmm, den jag tänkte på fanns bara i 6.5"... Har inte hittat i ngn annan storlek. Men på denna sidan har du lite olika tillbehör: http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Index.php

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 maj 2010
ChriZtoffer skrev:

Riktig bas och subbas behövs i SQ. För dB kan man klara sig med vad skit som helst som spelar högt som satan vid en viss frekvens enbart men som är helt odugligt att lyssna på musik med.

dB finns ingen som kör äkta subbas i, de är helt rökta på att få till några riktiga siffror.

Enda undantaget i tävlingsformat inom dB för detta är ESPL. Där krävs det en LIIITE bredare peak om man vill lyckas bra. Men för max dB tex dBdrag så krävs ingen subbas alls.

//Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

337 Inlägg
18 maj 2010
har en hemma subwoofer (8 ohm) som jag har lite funderingar på att ha i bilen men funkar det i bil eller äre risk att man bränner steget eller ljudet blir sämre eller nåt sånt eftersom det kan bli lite tungdrivet eftersom slutsteget ligger på 4 ohm

Filmfotograf/Fotogtaf för Jontes Film & Foto
www.jontesfilmochfoto.se

3 466 Inlägg
18 maj 2010
jonash skrev:
ChriZtoffer skrev:

Riktig bas och subbas behövs i SQ. För dB kan man klara sig med vad skit som helst som spelar högt som satan vid en viss frekvens enbart men som är helt odugligt att lyssna på musik med.

dB finns ingen som kör äkta subbas i, de är helt rökta på att få till några riktiga siffror.

Enda undantaget i tävlingsformat inom dB för detta är ESPL. Där krävs det en LIIITE bredare peak om man vill lyckas bra. Men för max dB tex dBdrag så krävs ingen subbas alls.

//Jonas

Att lyssna på musik i en ren SPL-bas är som att vardagsköra med en topfuel-dragster..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2010
TheYellowOne skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ska använda mig med ett DLS RM 6.2 kit men antar att det inte är tillräckligt rejält. Får man inte spela med subben i skuffen i SQ? Fast min kicker L7 12" e ju iofs inte en perfekt SPL bas....

Jodå självklart får du ha subben bak! Men du frågade om man bara använder framsystemet i SQ. wink Jag kör med sub bak (funderar dock på frontsub) & tja, vi får se hur det går i år. Om du får till en jämn frekvensåtergivning från L7an så kan den absolut fungera, men det finns såklart ännu bättre alternativ.

jonash skrev:

//Jonas

Kanske uttryckte mig lite fel, men killen frågade om man körde med bara framsystem i SQ och ja det kan man ju göra, om man har ett bra framsystem som klarar av att spela allt ljud, ända nerifrån 20Hz och uppåt. smile dB är ju inge kul om man inte kör med riktigt djup bas, är ju då det känns!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 466 Inlägg
18 maj 2010
Raggar_Jonte skrev:
har en hemma subwoofer (8 ohm) som jag har lite funderingar på att ha i bilen men funkar det i bil eller äre risk att man bränner steget eller ljudet blir sämre eller nåt sånt eftersom det kan bli lite tungdrivet eftersom slutsteget ligger på 4 ohm

Du halverar ju effekten jämfört med 4ohm men däremot blir ljudet renare och steget får bättre kontroll.

337 Inlägg
18 maj 2010
M_icke_ skrev:
Raggar_Jonte skrev:

Du halverar ju effekten jämfört med 4ohm men däremot blir ljudet renare och steget får bättre kontroll.

så risken att bränna steget är inte så stor om jag förstog dig rätt men tar subben stryk av det

www.jontesfilmochfoto.se

46 Inlägg
18 maj 2010
ChriZtoffer skrev:
TheYellowOne skrev:
ChriZtoffer skrev:

Jodå självklart får du ha subben bak! Men du frågade om man bara använder framsystemet i SQ. wink Jag kör med sub bak (funderar dock på frontsub) & tja, vi får se hur det går i år. Om du får till en jämn frekvensåtergivning från L7an så kan den absolut fungera, men det finns såklart ännu bättre alternativ.

Värt ett försök att prova då ju! Jag tycker L7an spelar helt ok men det e ju ingen direkt Hifi bas tongue Framsystemet jag ska ha klarar nog inte spela så bra ner till 20 Hz, möjligtvis ner till 30-40 Hz..... Ska va en träff här i stan till helgen så ska kolla runt lite på bilarna där o rådfråga lite hur dom har byggt osv.... Tack för svaren smile

jonash skrev:

//Jonas

Kanske uttryckte mig lite fel, men killen frågade om man körde med bara framsystem i SQ och ja det kan man ju göra, om man har ett bra framsystem som klarar av att spela allt ljud, ända nerifrån 20Hz och uppåt. smile dB är ju inge kul om man inte kör med riktigt djup bas, är ju då det känns!

3 466 Inlägg
18 maj 2010
Raggar_Jonte skrev:
M_icke_ skrev:
Raggar_Jonte skrev:

så risken att bränna steget är inte så stor om jag förstog dig rätt men tar subben stryk av det

Nej steget mår hur bra som helst. Så länge du inte spela så högt så att steget börjar dista(låta illa)
så kommer det inte vara ngn fara med basen heller.

337 Inlägg
18 maj 2010
M_icke_ skrev:
Raggar_Jonte skrev:
M_icke_ skrev:

Nej steget mår hur bra som helst. Så länge du inte spela så högt så att steget börjar dista(låta illa)
så kommer det inte vara ngn fara med basen heller.

tack för det snabba svaret

www.jontesfilmochfoto.se

3 466 Inlägg
19 maj 2010
Waahlvik skrev:
på min stereo ( kenwood kdc-w 7466uy ) så är de ju 4x50watt. men har beställt 4st mtx T6C502 som är på 55watt rms och 220watt max. kan ja ha dom i bilstereon? har nämligen it råd me slutsteg än

Kan och kan, tänk på att även om det står 4x50W på bilstereon så är uteffekten sällan mer än max 10W per kanal.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2010
Huvudenheten ger ut ca 8-15Wrms per kanal så vist fungerar det, men ett slutsteg gör stooooor skillnad, förutsatt att monteringen av högtalarna är bra utförd.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
19 maj 2010
Angående RMS-effekten hos en HU så kan jag som exempel ta min JVC KD-R401, den ger enligt instruktionsboken ut 4x19 W i 4 Ohm med högst 0,8% distorsion. Maxeffekten är 4x50 W, men det är oviktigt. smile

Jag tror att 15-20 WRMS per kanal är en ganska verklighetstrogen siffra hos de flesta av dagens HU.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 maj 2010
Så här står det i min manual..
Maximum output power: 50W x 4
Full Bandwidht Power (PWR DIN45324, +B=14,4V): 30W x 4

Kan det verkligen stämma? eller Full Bandwidht Power kanske inte är rms isåfall vad är det för något?

Det jag igentligen vill veta är hur viktigt det är att ha dörren tät? Jag tänker nu på airbag sensorn har idag fått reda på att den gråa plastliknande skyddet som sitter i min dörr är för att hålla trycket kvar i dörren??
Detta var inget jag visste när jag rev bort den.. Så nu vill jag veta hur noga jag ska vara när jag försöker lappa ihop den...

saab 9-3og. (Framdörr)

Sök