4588
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
30 maj 2010
Är det denna?https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/933980_4jv2rh.jpg

6 558 Inlägg
30 maj 2010

japp den är det smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

230 Inlägg
30 maj 2010
stRaend skrev:
jockmokk skrev:
Vill köpa nya högtalare fram men vill göra det lätt för mig, orkar inte hålla på med kluriga inställationer.
Jag undrar ifall det är mkt att koppla in ett kitsystem.
För nu går det ju 2 sladdar från HU till varje högtalare? plus och minus?
Men man får ju ett delningsfilter i kitsystem och ska bara dra 2 sladdar från HUn till delningsfiltret, men hur gör vid själva HUn, då måste man ju hålla på att byta platser på själva iso-kontakten? eller har jag fattat allting fel?

du drar en + och en - till delningsfiltret, sedan från delningsfiltret drar du två + och två - .. En av vardera till midbas/mellanregister, och en av vardera till diskanten.

EDIT: Jag kom på nu att dte bara är två sladdar som går från HUn till diskanten och högtalren
Hur kopplar man lättast in ett kitsystem i en golf 3? kan man ha delningsfiltret nära där va diskanten sitter nu? så man slipper dra nya sladdar?
Senast redigerat av jockmokk (30 maj 2010)

stRaend
31 maj 2010
ja? en plus och en minus.  1 + 1 = 2 ? det går två sladdar fram till delningsfiltret/filtren. För jag kan nästan tro att det sitter ett högpassfilter på kabeln till diskanten och kanske även en till högtalaren (mellanregistret/midbasen).

16 197 Inlägg
31 maj 2010
jockmokk skrev:
stRaend skrev:
jockmokk skrev:
Vill köpa nya högtalare fram men vill göra det lätt för mig, orkar inte hålla på med kluriga inställationer.
Jag undrar ifall det är mkt att koppla in ett kitsystem.
För nu går det ju 2 sladdar från HU till varje högtalare? plus och minus?
Men man får ju ett delningsfilter i kitsystem och ska bara dra 2 sladdar från HUn till delningsfiltret, men hur gör vid själva HUn, då måste man ju hålla på att byta platser på själva iso-kontakten? eller har jag fattat allting fel?

du drar en + och en - till delningsfiltret, sedan från delningsfiltret drar du två + och två - .. En av vardera till midbas/mellanregister, och en av vardera till diskanten.

EDIT: Jag kom på nu att dte bara är två sladdar som går från HUn till diskanten och högtalren
Hur kopplar man lättast in ett kitsystem i en golf 3? kan man ha delningsfiltret nära där va diskanten sitter nu? så man slipper dra nya sladdar?

skruva ur handskfacket å lägg filterna innanför.. då får du mycle lättare att dra alla kablar..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

230 Inlägg
31 maj 2010
stRaend skrev:
ja? en plus och en minus.  1 + 1 = 2 ? det går två sladdar fram till delningsfiltret/filtren. För jag kan nästan tro att det sitter ett högpassfilter på kabeln till diskanten och kanske även en till högtalaren (mellanregistret/midbasen).

Ja men jag tänkte så det inte blir för mycket jobb, kanske inte finns plats för delningsfiltret där.
För jag tror inte jag orkar dra nya kablar.

stRaend
31 maj 2010
jockmokk skrev:
stRaend skrev:

Ja men jag tänkte så det inte blir för mycket jobb, kanske inte finns plats för delningsfiltret där.

om du inte vill ha mycket jobb så köp koaxialer wink

svårt att säga hur du ska göra när man inte vet vad du har för högtalare nu och vad du ska skaffa osv.

16 197 Inlägg
31 maj 2010
jockmokk skrev:
stRaend skrev:

orkar du inte dra nya kablar så skit i å byt högtalare..

men de e ju som vanligt, de ska va billigt,va skit lätt att byta å låta TOK bra..

R1 driver!
5 128 Inlägg
31 maj 2010
Tribbe skrev:
Ser jag den om jag kollar efter eller? Jag har kikat lite grann men ser inte speciellt mycket där tongue

Om du öppnar huven, så typ snett nedanför till vänster om abs-enheten finns där en gummigenomföring. Du måste nog dock ha väldigt bra ljuse för att ha en chans att se den, är lite gömd!

230 Inlägg
31 maj 2010
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:
stRaend skrev:

men de e ju som vanligt, de ska va billigt,va skit lätt att byta å låta TOK bra..

Ah precis!
Nejmen jag kräver inte så mycket av prestandan, tänkte köpa SPL Dynamics SD-6.2 kitsystem från blekinge.
Och det borde väl gå att koppla in utan att börja dra om kabel allt för mycket tycker jag.

16 197 Inlägg
31 maj 2010
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:

Ah precis!
Nejmen jag kräver inte så mycket av prestandan, tänkte köpa SPL Dynamics SD-6.2 kitsystem från blekinge.
Och det borde väl gå att koppla in utan att börja dra om kabel allt för mycket tycker jag.

saken e den att kabeln som går till orginal diskanten är dragen ihop ne bilen orginal elsystem.. så de är mycke enklare att dra nytt..

sen måste du ju koppla in din på den kabeln som går i i framdörren oxå.. de e inget man går på 1 timme direkt.. å framförallt om man aldrig gjort de förr.
Senast redigerat av evilaudio (31 maj 2010)

230 Inlägg
31 maj 2010
evilaudio skrev:
jockmokk skrev:
evilaudio skrev:

Ah precis!

saken e den att kabeln som går till orginal diskanten är dragen ihop ne bilen orginal elsystem.. så de är mycke enklare att dra nytt..

sen måste du ju koppla in din på den kabeln som går i i framdörren oxå.. de e inget man går på 1 timme direkt.. å framförallt om man aldrig gjort de förr.

Ahaja okej,
får undersöka lite i bilen och se hur allting ligger nu och om det är lätt att dra utan att montera ner halva bilen (ja, det var överdrivet).

Och kanske lika bra att få ny fina kablar också, men då en fråga om kabeln,
OM det blir så tänkte jag beställa från blekingeradio.se.
Men hur tjocka behöver man ha? räcker det med 2,1 kvmm koppar kabel? från märket "Hollywood"?
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=854
Senast redigerat av jockmokk (31 maj 2010)

stRaend
31 maj 2010
1,5mm2 räcker också. Fast den kostar lika mycket så då kan man lika gärna köpa 2,1mm2. Ifall du inte kollar på aluminium. Aluminium leder ström sämre än koppar men vet inte om det spelar större roll till högtalare?

Ubåtsingenjör
7 383 Inlägg
31 maj 2010
tänkte ställa värsta newbi frågan om de är ok ? tongue

ofta ser man att folk vänder basarna ut och in, kan man göra de med alla basar ? något speciellt man ska göra med lådan eller är de så enkelt att de bara är att vrida och vända hur man vill utan att ljudkvaliten påverkas ?

mvh Kevin

stRaend
31 maj 2010
ja det kan man göra med alla basar (vad jag vet?). men du får räkna om lådan eftersom basen inte tar upp någon volym som den gör om du monterar den "i" lådan om du förstår? Säg att du har en låda på 50liter utan bas och port. Sedan stoppar du i en bas som tar upp 3 liter och en port som tar upp 4 liter, då är du nere på 43liter. men om du vänder basen så korgen är på utsidan, då har du en låda på 49liter ungefär.

Du ska också byta + och - på basen annars så blir det fasfel. tongue på vissa steg så finns det reglage/knapp som du behöver vrida/trycka på bara. Men om du inte har något sånt så är det bara byta + och - på basen eller steget. INTE både och för då är du på ruta 1 igen smile

4 693 Inlägg
31 maj 2010
stRaend skrev:
ja det kan man göra med alla basar (vad jag vet?). men du får räkna om lådan eftersom basen inte tar upp någon volym som den gör om du monterar den "i" lådan om du förstår? Säg att du har en låda på 50liter utan bas och port. Sedan stoppar du i en bas som tar upp 3 liter och en port som tar upp 4 liter, då är du nere på 43liter. men om du vänder basen så korgen är på utsidan, då har du en låda på 49liter ungefär.

Du ska också byta + och - på basen annars så blir det fasfel. tongue på vissa steg så finns det reglage/knapp som du behöver vrida/trycka på bara. Men om du inte har något sånt så är det bara byta + och - på basen eller steget. INTE både och för då är du på ruta 1 igen smile

Man måste inte räkna om lådan. Enda som händer är att avstämningen ändras ytterst lite.

Booyakasha!

230 Inlägg
31 maj 2010
stRaend skrev:
1,5mm2 räcker också. Fast den kostar lika mycket så då kan man lika gärna köpa 2,1mm2. Ifall du inte kollar på aluminium. Aluminium leder ström sämre än koppar men vet inte om det spelar större roll till högtalare?

Okej bra smile

stRaend skrev:
jockmokk skrev:
stRaend skrev:

svårt att säga hur du ska göra när man inte vet vad du har för högtalare nu och vad du ska skaffa osv.

Vet inte vad jag har nu, hittar inte det någonstans men det är orginal tror jag, Golf gl från 97

Hur mycket skillnad är det på koaxialer och ett kitsystem?
Hade tänkt lägga runt 1500 på högtalare + kabel.
har funderat på detta kit: https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=159
eller kanske detta: https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=168 ?

Blir det stor skillnad på ljud om man köper koaxialer för ca 1500 kr?

kan tillägga att jag har en Kenwood Kenwood KDC-4547UB
http://www.kenwood.eu/products/car/rece … DC-4547UB/

Och jag vet att man inte får så mkt ljud för 1500 kr, jag har hört det nu så ni behöver inte påpeka det.
Senast redigerat av jockmokk (31 maj 2010)

16 197 Inlägg
31 maj 2010
jockmokk skrev:
stRaend skrev:

Okej bra smile

stRaend skrev:
jockmokk skrev:

Vet inte vad jag har nu, hittar inte det någonstans men det är orginal tror jag, Golf gl från 97

Hur mycket skillnad är det på koaxialer och ett kitsystem?
Hade tänkt lägga runt 1500 på högtalare + kabel.
har funderat på detta kit: https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=159
eller kanske detta: https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=168 ?

Blir det stor skillnad på ljud om man köper koaxialer för ca 1500 kr?

kan tillägga att jag har en Kenwood Kenwood KDC-4547UB
http://www.kenwood.eu/products/car/rece … DC-4547UB/

Och jag vet att man inte får så mkt ljud för 1500 kr, jag har hört det nu så ni behöver inte påpeka det.

köper du koaxialer så kommer ljudbilden vädigt långt ner å de kommer låta knas.. orginal har du ju diskanter på brädan så då e ljudbilen högre upp..

230 Inlägg
31 maj 2010
Okej då får det bli ett kitsystem,
blir detta https://www.blekingebilradio.se/product … mics-sd-62
med 5-6 meter 2,1kvmm

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
31 maj 2010
Vad kan vara fel på min bas när den låter sähår? tonguebig_smile

antar att någonting är fel, konen skrapar lite också när man trycker in den för hand..

http://www.garaget.org/video/98gdsuxntsxv

någon som vet hur ja får fram videoklippet direkt i mitt inlägg så man inte behöver klicka på länken? hmm

Sök