3498
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

16 197 Inlägg
24 juni 2010
renkott skrev:
evilaudio skrev:
renkott skrev:
Aha.

Caddy 07 har inte ISO, efter lite googling verkar ingen av de nya VW ha ISO längre.

Fakra radiokontakt och nån väldigt märklig stor klump för resten med bajonett fäste.

Edit: Så här ser kontakten ut:
http://www.conofrei.com/graphics/625175 … pinout.jpg

Har någon en anning om vad +UB, SAFE, CAN/L eller CAN/H innebär?

dööhh...   typ alla bilar har ju sig "egen" kontakt sen får man köpa en som passar bilen å blir ISO å andra änden.

vw av "nyare" modell har ju samma kontakt som bmw å seat blanbannat.. men har bilen CANbus som i detta fall så måste du köpa ett CANbus interface för att få tändningsström.

Det var ju det jag ogillade wink. Min golf 4 hade standard iso och samma med passaten från 03. Inga konstigheter behövdes där inte. Trist att man ska behöva sånt nu.

Min förhoppning var att man kan hitta ignition någon annanstans. Var får man annars tag på ett sådant där interface?

hos de flesta seriösa som säljer bilstereoprylar men de brukar kosta en slant.. runt 1500 kr.

tänk bara på att i en bil som har CANbus kan man inte koppla in sig hursomhelst.. de kan skapa en massa problem.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

66 Inlägg
25 juni 2010
Ska man dämpa sluten låda som är byggd i 25mm mdf? och isåfall ska man sätta dämp på alla väggar?
Senast redigerat av viox (25 juni 2010)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 juni 2010
viox skrev:
Ska man dämpa sluten låda som är byggd i 25mm mdf? och isåfall ska man sätta dämp på alla väggar?

Dämpull/matta ändrar basens karaktär.

Enkelt förklarat:
Inget till lite dämpull ger oftast en torrare och mer korrekt basåtergivning, kan upplevas rappare (mer responssnabb).

Halvfylld till packad låda så upplevs basen oftast som djupare men kan även upplevas som långsammare.

Så att ha dämpull i en sluten låda är mer en smaksak och vad man vill ha ut utav basen.

Så mitt enda råd är:

Testa dig fram och så märker du hur DU vill att basen skall bete sig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
25 juni 2010
Lonefox skrev:
viox skrev:

Enkelt förklarat:
Inget till lite dämpull ger oftast en torrare och mer korrekt basåtergivning, kan upplevas rappare (mer responssnabb).

Halvfylld till packad låda så upplevs basen oftast som djupare men kan även upplevas som långsammare.

Så att ha dämpull i en sluten låda är mer en smaksak och vad man vill ha ut utav basen.

Så mitt enda råd är:

Jag ska testa mig fram men hur är det i portad låda? Likadant eller?

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
25 juni 2010
Får inte ihop hur många L det är i min gamla låda.

En sida är vinklad. har kollat på nardik.se men får antingen 70 eller 120 L typ. har för mig att det ska vara ungefär 95L.

kan någon hjälpa mig att räkna ut hur många L lådan är på?? Och gärna säga hur du gjorde.

Innemåtten är:

B: 91cm
H: 46,8cm
Övre djup: 13cm
undre djup: 33,8cm

Vad blir volymen??

mvh!

Biljudsveteran sen 1984!

956 Inlägg
25 juni 2010
bosabengt skrev:

En sida är vinklad. har kollat på nardik.se men får antingen 70 eller 120 L typ. har för mig att det ska vara ungefär 95L.

kan någon hjälpa mig att räkna ut hur många L lådan är på?? Och gärna säga hur du gjorde.

Innemåtten är:

Vad blir volymen??

mvh!

Jag fick det till ca 100l plus -minus några dl.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

2 035 Inlägg
25 juni 2010
luunggan skrev:
bosabengt skrev:

Innemåtten är:

Vad blir volymen??

mvh!

Jag fick det till ca 100l plus -minus några dl.

Hur räknade du då?? 

Kan man räkna med att sen ta bort 10L ungefär för basarna plus porten tar ju plats.
Senast redigerat av bosabengt (25 juni 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
25 juni 2010
Lådans volym är ca 99,7 liter och vinkeln är ca 66 grader. Jag använde mitt beräkningsprogram för att räkna ut det. smile

Om du vill räkna ut själv så tar du medelvärdet av övre+undre djup, vilket blir 23,4 cm, och sedan räknar "på vanligt sätt". Alltså 91 x 46,8 x 23,4 cm = ca 99656 cm2 = ca 99,7 liter.
Senast redigerat av Drönirettab (25 juni 2010)

2 035 Inlägg
25 juni 2010
Drönirettab skrev:
Lådans volym är ca 99,7 liter och vinkeln är ca 66 grader. Jag använde mitt beräkningsprogram för att räkna ut det. smile

bassbox eller probox?  hur mycket ska jag dra bort för att kunna labba i WIn ISd

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
25 juni 2010
bosabengt skrev:
bassbox eller probox?

BassBox.

bosabengt skrev:
hur mycket ska jag dra bort för att kunna labba i WIn ISd

Nu hänger jag inte riktigt med hur du menar. hmm

2 035 Inlägg
25 juni 2010
kollade lite i WIn isd. Inte konstigt att det låter olika mellan den nya baslådan jag har nu och den gamla.

Var på en bilstereobutik för längesen och ville ta reda på avstämningen på min låda.

Han kopplade in nån laptop in i steget och började greja. han fick fram 32.5 hz. Extremt lågt. Jaha ok tänkte jag. Trodde på han.

Tyckte det var lite lågt så jag kortade röret nån cm. Blev bättre tyckte jag. lite mera aktiv bas.

Kollar nu i WIN ISD och har skrivit in 90L. 6.5cm rör aeroport. blev en fin jämn kurva men en avstämning på 44.1 hz och 3,8db ökning vid 57,21 hz.

Inget i närheten utav hans labbande. helt fel. Tråkigt med folk som inte kan tydligen.

Då vet jag ju att jag kan korta röret på min nya låda (med andra basar) eftersom den avstämningen nu ligger på 36.08hz.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
25 juni 2010
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
bassbox eller probox?

BassBox.

bosabengt skrev:

I WIN ISD så skriver man ju in hur många L lådan är på. Men två 12" basar och en 6" port stjäl ju volym. Så hur mycket ungefär ska man dra bort för att få lådans innervolym?

om bara lådan är på 100L ska man skriva in 100 då eller ska man skriva in 90 l eftersom det kanske tar typ 10 två basar med port.

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 juni 2010
bosabengt skrev:
Lonefox skrev:
viox skrev:

Enkelt förklarat:

Så mitt enda råd är:

Jag ska testa mig fram men hur är det i portad låda? Likadant eller?

Vågar inte uttala mig då jag totalt fastnat för hur basen är med slutna lådor.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 466 Inlägg
26 juni 2010
bosabengt skrev:
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:
bassbox eller probox?

BassBox.

bosabengt skrev:

I WIN ISD så skriver man ju in hur många L lådan är på. Men två 12" basar och en 6" port stjäl ju volym. Så hur mycket ungefär ska man dra bort för att få lådans innervolym?

om bara lådan är på 100L ska man skriva in 100 då eller ska man skriva in 90 l eftersom det kanske tar typ 10 två basar med port.

Japp du måste själv lägga till för volymen som basarna och porten tar upp. Räknar du då på 100liter till 2st 12or så kan den verkliga lådan hamna runt 110liter. Beror lite på portvolym och hur mycke volym basarna tar upp.

Ska du tävla så ska du försöka få "dB-höjningen" (lådans Peak) att hamna på samma som bilens Peak. Detta gör däremot ingen särskillt bra musiklåda då du kommer få en jävulsk bas på vissa frekvenser och inte så mycket så for frkvenserna går ner/upp lite.
Vill du ha en musiklåda ska du eftersträva en så jämn kurva som möjligt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

414 Inlägg
26 juni 2010
jag är på jakt efter en gammal version av jbl passiv baslåda med plexifront med 2st bassar bakom plexit .
vet inte vad lådan heter men tror nog att ni vet vilken jag är ute efter .

finns dessa att få tag på fortfarande ?

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

21 761 Inlägg
26 juni 2010
bosabengt skrev:

Jag brukar oftast räkna på 2,5 liter för 12" bas, dvs 5 liter för 2 st basar. En 6" port tar upp ca 0,2 liter per cm, då är det enkelt att räkna ut själv utifrån hur mycket av porten som sitter inuti lådan. Vill du kolla upp avstämningen på nuvarande låda så drar du bort den volym som basar+port tar upp och skriver in detta i WinISD.

Om du vill labba med en ny lådvolym så skriver du in den volym som du vill ha när sakerna sitter i lådan(nettovolym), sedan när du ska bygga lådan så lägger du till den volym som basar+portar upp (bruttovolym, "byggvolym"). Som M_icke_ beskriver alltså. smile

933 Inlägg
26 juni 2010
Tjenare sitter här med ett monacor hpb-600 steg,undrar om de e bra och hur många ampere ska säkringen va på för den fattas.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 juni 2010
kopplade in min stereo idag. (kenwood kdc 6047u). men den tappar minnet när jag stänger av tändningen och den går inte att starta när tändningen är av. har hört att på vissa bilar ska man skifta den gula och den röda sladden bakom stereon eftersom tändnings+ och konstant+ är olika i olika bilar. men är det riskfritt att testa att skifta dessa 2? eller kan det vara något annat som är fel? hmm är en saab 9-5 den sitter i.

907 Inlägg
26 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
kopplade in min stereo idag. (kenwood kdc 6047u). men den tappar minnet när jag stänger av tändningen och den går inte att starta när tändningen är av. har hört att på vissa bilar ska man skifta den gula och den röda sladden bakom stereon eftersom tändnings+ och konstant+ är olika i olika bilar. men är det riskfritt att testa att skifta dessa 2? eller kan det vara något annat som är fel? hmm är en saab 9-5 den sitter i.

det är riskfritt att skifta dom

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 juni 2010
primeramannen skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

det är riskfritt att skifta dom

okej, och det är du hundra på? stereon är sprillans ny så hade varit en aning surt att ha sönder den tongue

Sök