4466
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
1 juli 2010
Emppu_R skrev:
Tjena skaffade mig ett par 6x9or, Kenwood KFC-6960ie, http://www.crutchfield.ca/ProductDetail … 113KFC6960

Behöver man använda slutsteg för dem eller går det att koppla dem rakt till stereon? Tror att jag ska använda min Alpine cde-111r i en vento.
http://www.alpine-electronics.se/produk … -111r.html

Det GÅR att koppla in direkt på stereon men ljudet blir kanske inte så bra. Stereon lämnar ju enbart runt 10wrms per kanal så även ett litet steg på 2x50w hade gjort ett ordentligt lyft!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
1 juli 2010
renkott skrev:
Vågar jag driva antennförstärkaren på REM kabeln från stereon?

Nej. Remoten bör enbart användas som just remote då den endast ger ett par mA. Lättast är att koppla på tändningen, den röda kabeln som går till stereon.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Mästarsexamen i slägghantering
181 Inlägg
1 juli 2010
M_icke_ skrev:
Det GÅR att koppla in direkt på stereon men ljudet blir kanske inte så bra. Stereon lämnar ju enbart runt 10wrms per kanal så även ett litet steg på 2x50w hade gjort ett ordentligt lyft!

Tackar smile Ska nog koppla så med ett steg som tar högnivå när man har brist på lågnivå uttag tongue

Bilar utan turbo suger..

66 Inlägg
1 juli 2010
Har ett problem, när jag stänger av tändningen så kommer det ett kort brusljud ur högtalarna samma när jag byter skiva, och när jag sänker volymen till 0 så tycker jag mig höra de brusar lite ur högtalarna. har 1 4kanals slutsteg inkopplat till fram-bakdörrar och till skrikarna. 

Har kollat så inga kablar ligger och glappar men fattar inte vad som skapar det bruset.
Senast redigerat av viox (1 juli 2010)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 juli 2010
Streethawk skrev:
mrpete skrev:
Det har blivit byte av bil för min del och därför slopar jag idén om trekammars bandpasslåda till fördel för portad låda, någon som har koll och kan ge mått? Dröinrettab, du verkar ju kunna detta, eller Örjan aka Evilaudio smile

2st 12" mutant engage

har 2st portade rör ligger.. tror de är 3 eller 4" ganska långa och kan kapas
      2st 6" rör, lite småtunna och klena portar ca 15cm långa.

Utrymmet är skuffen på en golf gti mk1, icakassar kan ligga i baksätet, men hellre lite mindre än större.

Alltså, vill gärna ha volym och placering av element o portar till detta. tack på förhand / Peter

Här har vi spec på basarna med så det underlättar lite förhoppningsvis?
http://www.mutant.uk.com/downloads/manu … al-WEB.pdf

Tack!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 juli 2010
Drönirettab skrev:
mrpete skrev:
2st 12" mutant engage

vill gärna ha volym och placering av element o portar till detta.

105 liter totalt i byggvolym och använd 1 st av dina 6" portar, lyssna hur basen blir med den längden. Du får kanske korta av porten några cm, men det märker du i så fall om basen spelar för djupt. Element och port riktade bakåt mot luckan. smile

Kanon, låter ungefär som det jag läste i spec jag fick ovan, den angav 48L per bas. Då kom jag på en sak, ska man göra en stor låda på 100L eller ska jag dela upp den på 50 liter var? Då blir det två portar istället. element och port kommer inte hamna mot bakluckan, utan uppåt, det får inte plats på nåt annat bra sätt i en golf mk1. Matkassar kan man lägga i baksätet big_smile

Går det inte att göra nåt sånt här?
http://i49.tinypic.com/2r2lnpg.jpg

170 Inlägg
1 juli 2010
James skrev:
Har ett problem, när jag stänger av tändningen så kommer det ett kort brusljud ur högtalarna samma när jag byter skiva, och när jag sänker volymen till 0 så tycker jag mig höra de brusar lite ur högtalarna. har 1 4kanals slutsteg inkopplat till fram-bakdörrar och till skrikarna. 

Har kollat så inga kablar ligger och glappar men fattar inte vad som skapar det bruset

De ljudet har jag bara hört på riktigt billiga HU, vad har du för något?

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

106 Inlägg
1 juli 2010
Hej,
Jag vill gärna ha lite tips på basar jag ska driva dom med ett sinus live sl a 1500(monoblock) vill kunna spela så högt som möjligt med det steget helt enkelt. Basarna ska sitta i en Volvo 740 och priset på basarna är cirka 1300:- st en hundrig upp eller ner gör ingenting smile
/Micke
Senast redigerat av Saandberg (1 juli 2010)

Volvo Räcing

Random
480 Inlägg
2 juli 2010
Varför "hackar" skivan till om man kör i ett gupp/hål? Musiken upphör i nån sekund sen hoppar igång igen.

16 197 Inlägg
2 juli 2010
Fimp3n skrev:
Varför "hackar" skivan till om man kör i ett gupp/hål? Musiken upphör i nån sekund sen hoppar igång igen.

troligtvis har du en gammal stereo men dåligt "skakminne".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Random
480 Inlägg
2 juli 2010
evilaudio skrev:
Fimp3n skrev:

troligtvis har du en gammal stereo men dåligt "skakminne".

Ok. Tack. Ja några år på nacken har den iallafall tongue

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
2 juli 2010
Vad kan ett dåligt batteri ge för problem? Jag får missljud i en av mina högtalare medans jag rullar med bilen.. men om jag står still så spelar den som vanligt... så jag misstänker att det är dåligt med ström i batteriet?? Eller är det något annat som kan ge sånna fel?

210 Inlägg
2 juli 2010
Tänkte införskaffa mig en RE Audio MT10, men lite svårt att hitta specifikationer om den.
Så tänkte kolla, någon som har erfarenhet av den och kan rekommendera en låda?
Tacksam för svar
                                // Bergman

The best part of fighting is the make up sex

1 400 Inlägg
2 juli 2010
prylboeg skrev:
Tänkte införskaffa mig en RE Audio MT10, men lite svårt att hitta specifikationer om den.
Så tänkte kolla, någon som har erfarenhet av den och kan rekommendera en låda?
Tacksam för svar
                                // Bergman

Till musik eller burp ?
Vad har du för bil ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

tyskfabrikat
2 Inlägg
2 juli 2010
hur stor skillnad gör egentligen en "bra" bilstereo för runt tusenlappen kontra en "riktigt bra" för runt... säg tre tusen? (finns ju hur dyra som helst men ni fattar.)

är en grönis på ljudområdet men vill självklart att det ska låta bra!

just nu sitter två 12" mds i sluten låda samt mds slutsteg.

frågar mest eftersom jag har en gammal skitstereo som tillfälligt hackar till när man kör över ett farthinder eller liknande.. grymt irriterande.

2 035 Inlägg
2 juli 2010
FullThrottle skrev:
hur stor skillnad gör egentligen en "bra" bilstereo för runt tusenlappen kontra en "riktigt bra" för runt... säg tre tusen? (finns ju hur dyra som helst men ni fattar.)

är en grönis på ljudområdet men vill självklart att det ska låta bra!

just nu sitter två 12" mds i sluten låda samt mds slutsteg.

frågar mest eftersom jag har en gammal skitstereo som tillfälligt hackar till när man kör över ett farthinder eller liknande.. grymt irriterande.

En grym bilstereo erbjuder dig ofta mera inställningsmöjligheter vilket är bra.  Cd spelaren kan vara bättre osv. Ska du bara lyssna till vardags och har en vanlig spelare för 1000-1500 duger ju den men är du kräsen och kanske ska tävla är det bra att ha en lite vassare spelare. Då kan du ju ställa tidskomp delningsfrekvenser, större eq osv.

Biljudsveteran sen 1984!

Hopplös
328 Inlägg
2 juli 2010
Är helt totalnybörjare på det här med billjud, så ha överseende med det

när man ska dra kablar till ett slutsteg, så har jag uppfattat det som: en pluskabel från batteriet med en säkring nära batteriet. En lågnivåkabel från stereon bak till steget och en remotekabel, vad pluskabeln och lågnivåkabelns uppgift är har jag hyffsad koll på, men vad har remotekabeln för uppgift?

/Martin

2 035 Inlägg
2 juli 2010
Martin_volvo skrev:
Är helt totalnybörjare på det här med billjud, så ha överseende med det

när man ska dra kablar till ett slutsteg, så har jag uppfattat det som: en pluskabel från batteriet med en säkring nära batteriet. En lågnivåkabel från stereon bak till steget och en remotekabel, vad pluskabeln och lågnivåkabelns uppgift är har jag hyffsad koll på, men vad har remotekabeln för uppgift?

/Martin

Starta steget gör man med remote.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
2 juli 2010
Vid vilken peak ligger trance?? hard dance mania t ex. Finns ju många trance låtar men generellt sett??

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
2 juli 2010
mrpete skrev:
ska man göra en stor låda på 100L eller ska jag dela upp den på 50 liter var? Då blir det två portar istället. element och port kommer inte hamna mot bakluckan, utan uppåt

Om det får plats med en 4" port i varje låddel så kan du göra så, portlängden på vardera 4" blir ungefär samma som för 6". Det ska väl funka utan problem att montera bas och port uppåt också, men djupbasen kommer nog att bli litegrann mindre tror jag. Har dock inte byggt låda i Golf så jag vet inte säkert. smile

Sök