4495
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

414 Inlägg
2 juli 2010
sitter och funderar så det knakar .
när man ska bygga en låda för 2 basar och man har fått en ritning på en slot port för 1 låda med 1 bas.
hur ska man räkna ut för 2st eller kan man köra med samma port i en 2x låda ?

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

21 761 Inlägg
2 juli 2010
Bäst är om du gör 2 st separata lådor+portar men som "sitter ihop" med endast en skiljevägg, då blir inte lådan speciellt mycket större än om du hade satt båda basarna i en låda. smile

2 035 Inlägg
2 juli 2010
Står det någonstans vilken peak olika musikstilar har?? Eller om någon vet det här??

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
2 juli 2010
Tribbe skrev:
Vad kan ett dåligt batteri ge för problem? Jag får missljud i en av mina högtalare medans jag rullar med bilen.. men om jag står still så spelar den som vanligt... så jag misstänker att det är dåligt med ström i batteriet?? Eller är det något annat som kan ge sånna fel?

Hur menar du med "rullar med bilen", är det att bilen körs och motorvarvet är högre än tomgång?
Hur menar du med "står still", är det på tomgång eller motorn avslagen?

Vi behöver nog få lite mer utförligt beskrivet, annars uppstår missförstånd. smile

414 Inlägg
2 juli 2010
Drönirettab skrev:
Bäst är om du gör 2 st separata lådor+portar men som "sitter ihop" med endast en skiljevägg, då blir inte lådan speciellt mycket större än om du hade satt båda basarna i en låda. smile

okej då får jag börja tänka om hela lådan för 2st slot portar gör lådan förstor för att få plats i min saab .

men då lägger jag hela frågan .
jag har 2st kicker comp 15" som ska in i bilen och har 2st lådor som jag skulle bygga om till en stor slot port låda .

vad blir skillnaden på en sluten låda och en portad med dessa 2 15" i min lilla sedan ?

1 400 Inlägg
2 juli 2010
Nexius skrev:
Drönirettab skrev:

okej då får jag börja tänka om hela lådan för 2st slot portar gör lådan förstor för att få plats i min saab .

men då lägger jag hela frågan .
jag har 2st kicker comp 15" som ska in i bilen och har 2st lådor som jag skulle bygga om till en stor slot port låda .

vad blir skillnaden på en sluten låda och en portad med dessa 2 15" i min lilla sedan ?

En låda på 180L måste du väl kunna få in i din saab

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

210 Inlägg
2 juli 2010
micke7406 skrev:
prylboeg skrev:
Tänkte införskaffa mig en RE Audio MT10, men lite svårt att hitta specifikationer om den.
Så tänkte kolla, någon som har erfarenhet av den och kan rekommendera en låda?
Tacksam för svar
                                // Bergman

Till musik eller burp ?
Vad har du för bil ?

Musik i första hand, "allrounddunk" är väl tanken, inget Enormt behov av djupbas utan snärtigt dunk.
Har en Saab 9-5a sedan.
Tänkte driva med ett MDS Dynamic D1 steg

The best part of fighting is the make up sex

21 761 Inlägg
2 juli 2010
Nexius skrev:

Med tanke på att det är en sedan så bör du låta porten och basarna spela in i kupen på något sätt, för att få in så mycket ljud som möjligt.

Finns det skidlucka eller hål i hatthyllan?

Nexius skrev:

Vilken skillnad det blir i just den bilen vet jag inte, men generellt ger basreflex mer tryck medan sluten spelar jämnare och tajtare.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
2 juli 2010
Drönirettab skrev:
Tribbe skrev:
Vad kan ett dåligt batteri ge för problem? Jag får missljud i en av mina högtalare medans jag rullar med bilen.. men om jag står still så spelar den som vanligt... så jag misstänker att det är dåligt med ström i batteriet?? Eller är det något annat som kan ge sånna fel?

Hur menar du med "rullar med bilen", är det att bilen körs och motorvarvet är högre än tomgång?
Hur menar du med "står still", är det på tomgång eller motorn avslagen?

Vi behöver nog få lite mer utförligt beskrivet, annars uppstår missförstånd. smile

Still= friläge på tomgång eller motorn avstängd
Rullandes=Stadskörning.

Jag satte batteriet på laddning nu så ska se hur den beter sig på vägen till mantorp imorgon när batteriet är full laddat. 
Skulle även mäta lite och se hur mycket generatorn och batteriet gav i volt och ampere men han bara mäta volt och det verkade som att det var bra värden. Generatorn verkade ladda runt 13,5Volt och det var även vad jag fann vid steget. Men när jag skulle mäta Ampere så gick säkringen i pappas multimeter... det stod visst 100mA en liten miss av mig big_smile  Men min teori är att batteriet inte hinner ladda upp sig... men jag kan som sagt inget om det här.. så vore härligt med lite hjälp innan man går och köper ett nytt batteri och då antar jag att det är ett lite finare batteri man ska ha så blir ju rätt dyrt..

21 761 Inlägg
2 juli 2010
Om batteriet är dåligt så ska det rimligtvis bli märkbart sämre ljud när motorn går på tomgång/är avstängd jämfört med att köra bilen och ha högre varv än tomgång. I ditt fall verkar det vara tvärtom, därför tror jag inte att batteriet är boven. Mät generatorns laddspänning vid tex 2000 varv.

Att mäta hur mycket ström som generatorn laddar eller som steget drar, det ska man inte göra med multimetern eftersom den normalt sett inte är dimensionerad för så hög ström. Använd i så fall en tångamperemeter. smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
2 juli 2010
Okej, då måste jag jaga tångamperemeter då.. Bör väll finnas några på firman tycker jag. Vad ska jag ha för värden då?
Och hur funkar det här med batterier? Pappa säger att mitt 55Ah batteri är för litet för min bil nu när jag har billjud? Stämmer det verkligen?? Är väll bara att jag inte kan spela lika länge utan generatorn igång?

414 Inlägg
2 juli 2010
Drönirettab skrev:
Nexius skrev:

Med tanke på att det är en sedan så bör du låta porten och basarna spela in i kupen på något sätt, för att få in så mycket ljud som möjligt.

Finns det skidlucka eller hål i hatthyllan?

Nexius skrev:

Vilken skillnad det blir i just den bilen vet jag inte, men generellt ger basreflex mer tryck medan sluten spelar jämnare och tajtare.

har skidlucka i bilen som jag ska demontera eller göra om själva luckan som är som ett skydd och är allment ivägen hela tiden tongue

det finns hål i plåten under hatthyllan men vill inte göra hål i matrialet som är på andra sidan .

"En låda på 180L måste du väl kunna få in i din saab"
det går tror jag .
men så som jag har räknat på allt just nu är
93cm bred
39cm hög
43cm djup

portens mått kommer jag ta från kickers mått som dom har på sin hemsida för en låda på 85L

max bred som jag kan få plats under hatthyllan är 95cm och en höjd på 45cm om jag inte minns helt fel.
de ända stället jag inte har mät på är själva öppningen till bagage luckan .
kan heller inte mäta där just nu för bil jäveln är inne på ett motorbyte tack vare förra ägarens oärlighet till bilfirman .

men när jag mäter på utsidan av de 2 lådorna jag ska bygga om så får jag 93cm med 1port och nånstans mellan 160 - 180L typ för mina 2 15".
med den port som kicker skriver i manualen för 85L .

och så som jag har tänkt med porten är så som de gamla sortens MDS lådorna var byggda med en port och ingen skilja vägg .
tror dom säljer den modellen än.

3 466 Inlägg
3 juli 2010
prylboeg skrev:
micke7406 skrev:
prylboeg skrev:
Tänkte införskaffa mig en RE Audio MT10, men lite svårt att hitta specifikationer om den.
Så tänkte kolla, någon som har erfarenhet av den och kan rekommendera en låda?
Tacksam för svar
                                // Bergman

Till musik eller burp ?
Vad har du för bil ?

Musik i första hand, "allrounddunk" är väl tanken, inget Enormt behov av djupbas utan snärtigt dunk.
Har en Saab 9-5a sedan.

För det första så skulle jag aldrig få för mig att koppla den basen på ett MDS D1. Den basen vill ha mycke effekt....!
För det andra tror jag att det finns betydligt bättre basar till att spela musik med. MT10an är ju mer eller mindre ren SPL-bas..
Senast redigerat av M_icke_ (3 juli 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
3 juli 2010
Tribbe skrev:
Okej, då måste jag jaga tångamperemeter då.. Bör väll finnas några på firman tycker jag. Vad ska jag ha för värden då?

I ditt fall är det egentligen inte mätning av generatorns laddström som är intressant, istället är det spänningen dels på batteriet och dels vid slutstegets kopplingsplint för strömkablarna som är bra att få reda på. Generatorns laddspänning är viktig, helst bör den ligga på runt 14-14,4 V med motorn på tomgång och endast halvljuset gång.

Du skriver förresten att det bara är ena högtalaren som låter dåligt, kan ju kanske vara någon kabel där som glappar eller ger "halvkortis" av vibrationerna när du kör bilen. smile

Tribbe skrev:
Och hur funkar det här med batterier? Pappa säger att mitt 55Ah batteri är för litet för min bil nu när jag har billjud? Stämmer det verkligen?? Är väll bara att jag inte kan spela lika länge utan generatorn igång?

Det stämmer att man inte kan spela så länge med bilen avslagen, men sedan beror det även på hur hög kallstartström (CCA) batteriet har och skicket på batteriet. Om batteriet är gammalt och/eller har lågt CCA-värde så orkar det inte hålla stabil spänning vid snabba strömstötar. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juli 2010
Drönirettab skrev:
Tribbe skrev:

I ditt fall är det egentligen inte mätning av generatorns laddström som är intressant, istället är det spänningen dels på batteriet och dels vid slutstegets kopplingsplint för strömkablarna som är bra att få reda på. Generatorns laddspänning är viktig, helst bör den ligga på runt 14-14,4 V med motorn på tomgång och endast halvljuset gång.

Du skriver förresten att det bara är ena högtalaren som låter dåligt, kan ju kanske vara någon kabel där som glappar eller ger "halvkortis" av vibrationerna när du kör bilen. smile

Tribbe skrev:

Det stämmer att man inte kan spela så länge med bilen avslagen, men sedan beror det även på hur hög kallstartström (CCA) batteriet har och skicket på batteriet. Om batteriet är gammalt och/eller har lågt CCA-värde så orkar det inte hålla stabil spänning vid snabba strömstötar. smile

Just iom spänningsfall så föredrar JAG 14.6-14.8V laddning med ALLA strömförbrukare påslagna wink
Men det är bara JAG det som gillar att överdimensionera grejerna big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
3 juli 2010
Lonefox skrev:
Skryt

Nu var vi där igen. wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juli 2010
Drönirettab skrev:
Lonefox skrev:
Skryt

Nu var vi där igen. wink

App app nu sade jag bara en åsikt wink

JAG vill ligga så nära14.4V vid steget/stegen som möjligt med bilen i full drift tongue

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 juli 2010
13,5 ungefär låg jag på när jag mätte volten.. han göra det innan jag dödade säkringen big_smile

Hursom så laddade jag batteriet inatt och allt funkade prima idag till och från mantorp och även några svängar i stan.. men nu när jag skulle åka hem så kom det där hemska ljudet... och det kom även när jag hade bilen avstängd och provade... Så något är inte som det ska..

210 Inlägg
4 juli 2010
M_icke_ skrev:
prylboeg skrev:
micke7406 skrev:

Till musik eller burp ?
Vad har du för bil ?

Har en Saab 9-5a sedan.

För det första så skulle jag aldrig få för mig att koppla den basen på ett MDS D1. Den basen vill ha mycke effekt....!
För det andra tror jag att det finns betydligt bättre basar till att spela musik med. MT10an är ju mer eller mindre ren SPL-bas..

1500wrms borde väl fungera?
Åhfan, inge inläst på spl..

The best part of fighting is the make up sex

414 Inlägg
4 juli 2010
har suttit och funderat på bredden på min låda och kan minska den om jag sätter i 1 eller 2st 6" rör istället för en slotport .

jag har tjock 6" orange rör som aldrig blev använt vid ett jobb i våras .
om jag skulle behöva använda de , hur långa skulle de behöva vara i en låda på 160 - 180L för 2 15" Kicker Comp ?

Sök