4282
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
4 juli 2010
Nexius skrev:
jag har tjock 6" orange rör som aldrig blev använt vid ett jobb i våras .
om jag skulle behöva använda de , hur långa skulle de behöva vara i en låda på 160 - 180L för 2 15" Kicker Comp ?

Nu blir ju inte lådans innervolym på 160-180 liter, det är "yttervolymen" som blir så. Med 22 mm materialtjocklek så hamnar innervolymen på 118-124 liter beroende på om ytterhöjden kan göras 43 eller 45 cm. Ganska stor skillnad. smile

118-124 liter basreflex låter lite väl litet för dubbla Comp 15 enligt mig, då är nog sluten låda ett bättre alternativ.

3 466 Inlägg
4 juli 2010
prylboeg skrev:
M_icke_ skrev:
prylboeg skrev:

Musik i första hand, "allrounddunk" är väl tanken, inget Enormt behov av djupbas utan snärtigt dunk.
Har en Saab 9-5a sedan.
Tänkte driva med ett MDS Dynamic D1 steg

För det första så skulle jag aldrig få för mig att koppla den basen på ett MDS D1. Den basen vill ha mycke effekt....!
För det andra tror jag att det finns betydligt bättre basar till att spela musik med. MT10an är ju mer eller mindre ren SPL-bas..

1500wrms borde väl fungera?
Åhfan, inge inläst på spl..

Nja, Basen vill ju ha extremt mycke effekt, RMS ligger ju på 2000W och MAX på 4000W.
Den är grymt tungdriven och 1500wrms hade ju klart kunnat driva på den lite men du riskerar att bränna basen pga dist.
En bas som har ett nypris på 14 000 trivs ju inte särskillt bra på ett gammalt MDS-steg.
Man brukar säga att steget bör kosta dubbel så mycke som basen eller mer..

Däremot hade den säkerligen klarat hantera 6000W ren effekt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

210 Inlägg
4 juli 2010
M_icke_ skrev:
prylboeg skrev:
M_icke_ skrev:

För det första så skulle jag aldrig få för mig att koppla den basen på ett MDS D1. Den basen vill ha mycke effekt....!
För det andra tror jag att det finns betydligt bättre basar till att spela musik med. MT10an är ju mer eller mindre ren SPL-bas..

Nja, Basen vill ju ha extremt mycke effekt, RMS ligger ju på 2000W och MAX på 4000W.
Den är grymt tungdriven och 1500wrms hade ju klart kunnat driva på den lite men du riskerar att bränna basen pga dist.
En bas som har ett nypris på 14 000 trivs ju inte särskillt bra på ett gammalt MDS-steg.

hmm
Fan att ja inte har kvar mitt T20001bd-steg da, hade väl iaf varit bättre.
Men då skippar jag nog basen, inge sugen på å punga ut äckligt många K på ett nytt steg.
Ska någon sälja dubbla kicker 10or, 12or L5 lr L7 hojta!
Även enkel 12a kan funka.. D:

The best part of fighting is the make up sex

3 466 Inlägg
4 juli 2010
prylboeg skrev:
M_icke_ skrev:
prylboeg skrev:

hmm
Fan att ja inte har kvar mitt T20001bd-steg da, hade väl iaf varit bättre.
Men då skippar jag nog basen, inge sugen på å punga ut äckligt många K på ett nytt steg.
Ska någon sälja dubbla kicker 10or, 12or L5 lr L7 hojta!
Även enkel 12a kan funka.. D:

Tycker att det låter bättre, satsa på en billigare mer lättdriven bas. Det gör verkligen inget om basen ligger på runt 500wrms och du matar den med mer så länge du inte distar och känner lite på den emellanåt så den inte e allt för varm.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

29 Inlägg
5 juli 2010
har ett par frågor som jag skulle vilja ställa angående högtalarbygge i dörrar. hittade inte detta någonstans men om det finns så får ni gärna hänvisa mig dit smile

fråga 1: har sett i en del projekt att folk bygger ut sina högtalare med bafflar. en del sätter 2 högtalare rätt tajt och skulle vilja veta var de fixar dessa "distanser" från. bygger man själv eller finns de att köpa? isf var?

fråga 2: lackering eller klä dörrsidan. har funderat på detta ett tag nu. vad är bäst?

16 197 Inlägg
5 juli 2010
rillej85 skrev:
har ett par frågor som jag skulle vilja ställa angående högtalarbygge i dörrar. hittade inte detta någonstans men om det finns så får ni gärna hänvisa mig dit smile

fråga 1: har sett i en del projekt att folk bygger ut sina högtalare med bafflar. en del sätter 2 högtalare rätt tajt och skulle vilja veta var de fixar dessa "distanser" från. bygger man själv eller finns de att köpa? isf var?

fråga 2: lackering eller klä dörrsidan. har funderat på detta ett tag nu. vad är bäst?

klä är 100 ggr lättare än att lacka.. krävas inte ens i närheten av lika mycke underarbete..

MDF ringar finns på bla blekingebilradio.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

29 Inlägg
5 juli 2010
evilaudio skrev:
rillej85 skrev:

klä är 100 ggr lättare än att lacka.. krävas inte ens i närheten av lika mycke underarbete..

MDF ringar finns på bla blekingebilradio.

ok smile såg även att Mikko använde någon annan form av distans som han satte bägge MDF ringarna på. finns de att få tag på med?

Tack för svaren Evil smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 juli 2010
Gör egna distanser så får du det precis så som du vill ha det! smile Räcker med lite MDF, en sticksåg & sandpapper för att få till det bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

29 Inlägg
5 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Gör egna distanser så får du det precis så som du vill ha det! smile Räcker med lite MDF, en sticksåg & sandpapper för att få till det bra.

Ok najs smile får börja med det snart smile

Meldem
917 Inlägg
6 juli 2010
Vad är det för skillnad på lågpass och högpass? finns 2 st rattar som heter så på mitt slutsteg och dem har även varsin gain, jag hör ju vad dem gör för skillnad när jag vrider på dem, men vad gör hög/lågpass?

/Marticus

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

445 Inlägg
6 juli 2010
lånar tråden lite. en fråga bara, hur bryggar man ett monosteg? och vad är för och nackdelarna med det?
Steget som jag frågar om är ett mutant black 1 och basen är en DLS Rw12.

7 120 Inlägg
6 juli 2010
Vad kan min bas och slutsteg vara värt? Har originalkartonger och det är inte en repa på något av det.

Spectronbas 12" SP-012W
Spectronslutsteg SP-A2200

767 Inlägg
6 juli 2010
whoiswho skrev:
lånar tråden lite. en fråga bara, hur bryggar man ett monosteg? och vad är för och nackdelarna med det?

Ett monoblock kan du aldrig brygga.

29 Inlägg
6 juli 2010
Marticus skrev:
Vad är det för skillnad på lågpass och högpass? finns 2 st rattar som heter så på mitt slutsteg och dem har även varsin gain, jag hör ju vad dem gör för skillnad när jag vrider på dem, men vad gör hög/lågpass?

/Marticus

Höpass filtrerar bort låga signaler som basljud och liknande och släpper fram "ljusa" toner. Lågpass gör tvärtom.

445 Inlägg
6 juli 2010
Jiimpa skrev:
whoiswho skrev:

Ett monoblock kan du aldrig brygga.

Okej för tyckte att ja läste något om de på en tråd.
smile

bass i stora lass
203 Inlägg
6 juli 2010
Vad rekommenderar ni för steg till ett par 12¨ RF punch p1 basar? smile (vill gärna få ut max från basarna tongue )

2 035 Inlägg
6 juli 2010
GTI-TDI skrev:
Vad rekommenderar ni för steg till ett par 12¨ RF punch p1 basar? smile (vill gärna få ut max från basarna tongue )

Dem basarna ligger väl på 150 wrms stycket . Så då finns det ju en massa steg som driver dem fullt ut.

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181
Det steget är ju billigt och driver dem nog bra.

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

Detta är prisvärt och lämnar mycket effekt som räcker till dina basar.

Biljudsveteran sen 1984!

5 Inlägg
6 juli 2010
tja
håller på och kopplar in ett kitsystem fram i en s40(fas2).
behöver lite hjälp med vad som är plus och minus till högtalarna på orginalkablarna.
till ena sidan är det en vit och en brun kabel och till andra sidan är det en gröngul och en grå kabel.
nån som vet vilken som är plus och vilken som är minus?

Tacksam för svar

158 Inlägg
6 juli 2010
Bobbyorr skrev:
tja
håller på och kopplar in ett kitsystem fram i en s40(fas2).
behöver lite hjälp med vad som är plus och minus till högtalarna på orginalkablarna.
till ena sidan är det en vit och en brun kabel och till andra sidan är det en gröngul och en grå kabel.
nån som vet vilken som är plus och vilken som är minus?

Tacksam för svar

om du ser stiften på högtalaren är det större + smile brukar oftast vara skillnad på dem

join the dark side! ... and get a free cookie.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
8 juli 2010
Tjena!

jag har för tillfället:
kicker 3.5" koaxial i instrumentpanel
kicker 5.25" koaxial i bakdörrar

dessa drivs av huvuenheten som är en kenwood KDC-6047u.

efter några veckor med detta i bilen har jag kommit fram till att instrumentpanelen inte är något vidare bra att ha högtalare i. blir ungefär lika effektivt som att inte ha en låda över huvudtaget! dessutom sitter inte högtalarna särskilt stabilt.

så jag började fundera......för en gångs skull big_smile.
om jag dämpar samtliga dörrar, och placerar 5.25" i framdörrar och 3.5" i bakdörrar?
i mitt huvud borde detta bli bättre, men frågan är: hamnar ljudbilden för långt ner där fram? kommer det att låta underligt? vill gärna inte köpa andra saker. hade vart kul att göra det som ett litet experiment och se hur mycket bättre man kan få det bara genom att dämpa och göra en vettig montering.

jag har tillgång till både snickeriverkstad och alla möjliga skivmaterial så att bygga bafflar och distanser blir inga problem smile

så vad tror ni? verkar det vettigt eller ska ja låta det vara som det är?
eventuellt så kan det finnas ett 2-kanaligt steg på 2x100watt att använda till 5.25orna wink

tack på förhand!
MVH Fredrik

Sök