4915
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
10 juli 2010
bosabengt skrev:
Ibland ser man att porten på någons baslåda sticker ut en bit. Alltså tratten sitter inte fast på lådan. Vad ger detta för resultat, förmodligen spelar man ju högre.

Hur räknar man på det, och hur lång tut ska man dra röret? Någon som kan förklara lite ??

Om det spelar högre låter jag vara osagt, det får nog "tävlingsfolket" svara på. Teoretiskt sett borde det inte spela högre, men när man spelar väldigt högt så kan det "hända" saker som inte teorin visar.

Åtminstone en orsak finns att porten sticker ut ur lådan, det är att den inte får plats inuti utan att behöva vinklas. Man behöver inte räkna på något annorlunda sätt vid en sån montering, men i teorin blir det aningen skillnad i portlängd beroende på om porten sitter jäms med lådväggen eller sticker utanför.

Skillnaden är dock inte stor, bara någon enstaka cm i portlängd. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 juli 2010
bosabengt skrev:
Ibland ser man att porten på någons baslåda sticker ut en bit. Alltså tratten sitter inte fast på lådan. Vad ger detta för resultat, förmodligen spelar man ju högre.

Hur räknar man på det, och hur lång tut ska man dra röret? Någon som kan förklara lite ??

Svaret är ganska enkelt när man tänker på det.
OFTA i dessa fall så är portarna för långa för att få plats i lådan.
I andra fall så är det uträknat och ihop med ett visst avstånd mot en vägg får de en hörnladdning som ökar trycket.
I övrigt säger jag som Batterinörden....fråga db-folk big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
10 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Tribbe skrev:
Har haft problem med att min ena midbas ger missljud ibland.. men nu igår så slutade den spela helt en stund sen hoppade den igång igen och sen dog den några minuter igen osv... så idag skruvade jag isär dörrsidan och tog bort högtalaren och tittade men jag såg inget som helst fel och kontakterna sitter som gjutna.... efter att jag hade kollat den så tog jag en provtur och efter några minuter dog den... för att sedan komma till liv igen efter 4-5 minuter och då spelade den ett bra tag.. men dog sen igen och började sen spela ganska snabbt igen... med andra ord något är fel..

Vad tror ni?
Basen är en Hertz EV165 och drivs av ett EP5 steg också ifrån Hertz och spelaren är en Kenwood DPX503UY

byt plats på höger och vänster kanal på steget så ser du ifall problemet flyttas över till den andra midbasen. isåfall e det ju något på steget som är knas. e du med på hur jag menar? wink

MVH

Gjorde så idag att jag bytte plats på höger och vänster på steget och då kom det missljud på andra sidan istället så antar att det är något knas med steget...?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juli 2010
Sätt tillbaks högtalarkablarna så som dom ska vara och så testar du att skifta lågnivåkablarna till steget, då kan du avgöra ifall felet ligger i steget (felet är då fortfarande på höger sida) eller om det ligger före (felet är nu på vänster sida, lika som när du skiftade högtalarkablarna).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
10 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Sätt tillbaks högtalarkablarna så som dom ska vara och så testar du att skifta lågnivåkablarna till steget, då kan du avgöra ifall felet ligger i steget (felet är då fortfarande på höger sida) eller om det ligger före (felet är nu på vänster sida, lika som när du skiftade högtalarkablarna).

Nu förstod jag inte riktigt? menar du att jag ska skifta A och B? Eller menar du att jag ska skifta plus och minus på lågnivån?

R1 driver!
5 128 Inlägg
10 juli 2010
Tribbe skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nu förstod jag inte riktigt? menar du att jag ska skifta A och B? Eller menar du att jag ska skifta plus och minus på lågnivån?

Du tar lågnivåkontakterna i steget, och byter plats på dom bara så kabeln för höger sida sitter på vänster kanal, och tvärt om!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 juli 2010
Tribbe skrev:
ChriZtoffer skrev:

Plus och minus? Du menar röd och vit va? Det är höger och vänster kanal. wink Och ja det är dom du ska skifta på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
10 juli 2010
Okej, ja röd och vit menar jag... jag har alltid trott att det varit plus och minus tongue

R1 driver!
5 128 Inlägg
11 juli 2010
Tribbe skrev:
Okej, ja röd och vit menar jag... jag har alltid trott att det varit plus och minus tongue

Är vänster och höger! wink Plus och minus är integrerade i samma kontakt! smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
11 juli 2010
Okej.. aja jag hade lite bråttom med att hämta upp folk i tid så han inte sätta tillbaka högtalarkablarna på rätt platser igen men jag han med att skifta "höger och vänster" och körde ca 22mil så och fick inte ett enda missljud eller liknande... kan det vara glapp i lågnivåkabeln? den köpte jag begagnad.

2 035 Inlägg
11 juli 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Svaret är ganska enkelt när man tänker på det.
OFTA i dessa fall så är portarna för långa för att få plats i lådan.
I andra fall så är det uträknat och ihop med ett visst avstånd mot en vägg får de en hörnladdning som ökar trycket.
I övrigt säger jag som Batterinörden....fråga db-folk big_smile

Men ganska så ofta så är ju ett långt rör likamed låg avstämning vilken man inte vill ha om man ska spela högt. fast då kanske lådan är sån volym på att det ska vara ett långt rör.

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
11 juli 2010
bosabengt skrev:
Men ganska så ofta så är ju ett långt rör likamed låg avstämning

Ja, det stämmer i vissa fall. Grejen är att en hel del av dagens "lite värre" basar passar i ganska små lådor och flyttar dessutom mycket luft, vilket gör att portarna blir långa även fast avstämningen ligger hyfsat högt. smile

37 Inlägg
12 juli 2010
Är det någon som har satt in kit-system i en s40?
Vart ska man placera diskanterna?
Jag har ingen lust alls att plasta stolparna och greja, utan jag vill ha allt så original som möjligt
Senast redigerat av xion92 (12 juli 2010)

230 Inlägg
13 juli 2010
En fåga om bafflar, om det nu hette så.
Det är en som en nolla lr hur? "O" och dom sätter man fast högtalarna i, som högtalrna blir lite stabilare.
Och egentligen behöver bara lite playwood och såg för detta?

Men nu till den egentliga huvudfrågan.
Mina högtalare sitter ganska långt ner på idörren och skulle vinkla dom lite så dom "pekar" uppåt.
Hur kan man göra det på ett hyffsat lätt sätt?
Vill helst slippa såga i dörren och så.

Jag tänkte att jag ska skulle göra en baffel som är högre på ena sidan än den andra, om ni förstår vad jag menar. då kommer dom stika ut lite ur dörren men det gör inte så mkt.

Har ni något förslag lr en bra guide till detta kanske?

och sist undrar jag hur bafflarna sätts fast?

edit: jag hittade en bild på hur jag menar med att högtalren ska sticka upp lite: http://www.jahnson.se/images/Bil/Stereobygge/images/SKIMG031.jpg
Kommer aldrig kunna göra det lika snyggt men andå, är inte ute efter det heller.
Senast redigerat av jockmokk (13 juli 2010)

409 Inlägg
13 juli 2010
Någon som vet en prisvärd stereo med usb, för ca 2000-2500:-? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
Jockmokk: Hur mycket plats finns det innanför dörrsidan? Går det att gå dit en vinklad baffel och högtalare där eller är det utan på du ska bygga? Blir bra mycket stabilare att fästa baffel och högtalare i dörren än i bara dörrsidan, om du inte förstärker dörrsidan med glasfiber/plast och dämpar då.

Stridsanka: Visserligen något under din budget men Kenwood KDC-5047U! Kör med en "föregångare" (7644UY) och är grymt nöjd med den, inte toppklas på ljudkvalitén och känslan i knappar och front men mycket för pengarna helt klart!
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

230 Inlägg
13 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Jockmokk: Hur mycket plats finns det innanför dörrsidan? Går det att gå dit en vinklad baffel och högtalare där eller är det utan på du ska bygga? Blir bra mycket stabilare att fästa baffel och högtalare i dörren än i bara dörrsidan, om du inte förstärker dörrsidan med glasfiber/plast och dämpar då.

Okej tack för svar,
Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra, är inte så insatt, jag vill bara få dom vinklade uppåt för jag märker att mkt ljud försvinner just nu.

Jag antar att det är lättast att sätta fast i dörren på nå vänster.. för jag orkar inte hålla på med glasfiber eller plast.
Ska kika lite imorgon och se vad jag tror som är bäst att göra, Jag är ju inte så insatt i det här så vet inte riktigt vad som blir bäst heller.

men ingen som har några ideer som jag kan kolla om det funkar?
Jag bryr mig inte så mkt hur det ser ut

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
Vad har du för bil då till att börja med? Och har du koaxialer långt nere i dörren (högtalare med både mellanregister och diskant) eller finnt det nåt mer längre upp typ på instrumentbrädan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 Inlägg
13 juli 2010
Stridsanka skrev:
Någon som vet en prisvärd stereo med usb, för ca 2000-2500:-? smile

JVC har en med blåtand för telefon och dubbla usb. Ligger runt 2500:-

230 Inlägg
13 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Vad har du för bil då till att börja med? Och har du koaxialer långt nere i dörren (högtalare med både mellanregister och diskant) eller finnt det nåt mer längre upp typ på instrumentbrädan?

Har en golf 3
Har diskanter uppe på brädan och det är bara vanliga 6.5" mellan i dörrarna. vet inte märken och så men dom är ju inga höjdare direkt
ska köpa nya så fort jag får pengar.

Sök