6253
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
Men isåfall så har du ju plats för 4" uppe på brädan och då tycker jag att du ska börja där, stoppa i ett par vettiga 4" där och så ett par 6,5" midbasar (t.ex. Amegas) i dörrarna så blir det nog kalas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

230 Inlägg
13 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Men isåfall så har du ju plats för 4" uppe på brädan och då tycker jag att du ska börja där, stoppa i ett par vettiga 4" där och så ett par 6,5" midbasar (t.ex. Amegas) i dörrarna så blir det nog kalas.

Okej va bra, men hur måste man då koppla?
För det dellas  nu av en kondensator tror jag så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
samt kan du rekkomendera något par 4"?
jag märket också att 4" var ganska dyra, ialalfall dyra för mig tongue

vilket är lättast att koppla?
det här som du föreslog eller ett kitsystem?

16 197 Inlägg
13 juli 2010
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Okej va bra, men hur måste man då koppla?
För det dellas  nu av en kondensator tror jag så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
samt kan du rekkomendera något par 4"?
jag märket också att 4" var ganska dyra, ialalfall dyra för mig tongue

vilket är lättast att koppla?
det här som du föreslog eller ett kitsystem?

å vad är dyrt??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
Den kondensatorn, sitter den vid diskanten? Isåfall så kan du använda kablarna som finns och bara koppla in nya högtalare direkt på dom, dock så kommer du få lov att koppla om lite, annars överbelastar du huvudenheten mer flera högtalare på samma kanal. Om du säger en budget så är det mycket enklare att tipsa! Jag vet ju inte vad du tycker är dyrt, mina 3,5" koaxialer på brädan kostar ca 1600kr och det tycker inte jag är så farligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

230 Inlägg
13 juli 2010
okej, det beror lite också
Hade egentligen en budget på 5000 med baslåda + slutsteg inräknat. förut när jag räknade så kan jag fram till 1500 för ett kitsystem och ca 3.3,5 för bas och steg vilket inte är så mkt jag vet.
men kanske ska skita i baslåda nu om midbasar tar över basens jobb.
vad är det för skillnad på midbasar och mellanregister?

evilaudio skrev:
å vad är dyrt??

Jag tyckte runt 1500 var dyrt för såna små tongue
Men dom kanske gör rätt så mkt för ljudet.
Senast redigerat av jockmokk (13 juli 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
Midbas är ett register som omfattar ungefär 50-150Hz, & spelas oftast av element med storleken 5,25-8". Mellanregister är ungefär 150-4000Hz och spelas (i bil) för det mesta av element i storleken 2-6,5". En baslåda kommer du att vilja ha ändå men med ett bra framsystem kommer du långt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
13 juli 2010
jockmokk skrev:
okej, det beror lite också
Hade egentligen en budget på 5000 med baslåda + slutsteg inräknat. förut när jag räknade så kan jag fram till 1500 för ett kitsystem och ca 3.3,5 för bas och steg vilket inte är så mkt jag vet.
men kanske ska skita i baslåda nu om midbasar tar över basens jobb.
vad är det för skillnad på midbasar och mellanregister?

exakt som de låter.. midbasar spelar midbas (typ 60-250hz)  mellanregister spelar mellanregister.. men i de flesta 2vägs kit så spelar "midbasen" (typ 60-4000hz elle liknakde)

230 Inlägg
13 juli 2010
Aha okej, tack
men runt 2500 totalt för ett par 6.5" midbassar till framdörrarna och ett par 4" mellanregister? lr vad är bäst? koaxial kanske?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2010
6,5" middar och 4" koaxial/kit röstar jag på, enbart 4" mellanregister blir dyrt och du kommer att sakna diskant.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

230 Inlägg
14 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
6,5" middar och 4" koaxial/kit röstar jag på, enbart 4" mellanregister blir dyrt och du kommer att sakna diskant.

Okej,
Har kikar runt lite och funderar på dessa middar: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=175 och sen ett par koaxial för runt tusenlappen
Kanske dessa? http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=166

men du sa också att jag är tvungen att koppla om lite för att inte överbelasta HUn, hur menar du då?
Senast redigerat av jockmokk (14 juli 2010)

16 197 Inlägg
14 juli 2010
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Okej,
Har kikar runt lite och funderar på dessa middar: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=175 och sen ett par koaxial för runt tusenlappen

men du sa också att jag är tvungen att koppla om lite för att inte överbelasta HUn, hur menar du då?

ska du driva de direkt på stereon så skulle ja då inte kört me 4" koax å en lös midd för att effekten kommer inte ens i närheten av va som krävs för att driva de.

ska du driva de på stereon så skulle ja försöka hitta ett lättdrivet 6,5" kit.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
14 juli 2010
jag har kicker ks 3.5" koaxial i instrumentpanelen.
jag har även ett 2kanalssteg på 2x100watt som jag kommer få över när jag skaffar bättre bas.

och enligt DBakuten så ska dessa högtalare klara 100watt om man delar dem vid 300hz.
min fråga är då följande: kommer det låta bättre om jag driver dom på steget och delar HP 250hz? (går inte att dela högre än 250hz på stereon)

driver dom just nu på stereon med delning på HP 180hz och vid höga volymer låter dom illa. beror detta på att det är en billig högtalare eller att stereon ger oren signal vid höga volymer?
högtalarna sitter ordentligt monterade med dämpmatta runt hålet och inuti instrumentpanelen med.

taksam för svar
MVH Fredrik

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2010
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Okej,

Om du ska driva allt på stereon (vilket dock inte är att rekommendera) så måste du koppla om så att t.ex. dom främre kanalerna driver koaxialerna och dom bakre driver midbasarna, om du bara koppla på allting på dom befintliga kablarna så kommer du att överbelasta stereon med för låg impedans. Ett mycket bättre alternativ är att driva iaf midbasarna med steg, men gärna även koaxialerna.

_Fredde_volvo_: Koppla på steget och se till så att dom verkligen sitter stumt och tätt, då borde du kunna dela dom nedåt 150Hz och ändå spela högt utan problem. Anledningen till att dom låter illa nu beror med största sannolikhet på för lite effet och/eller dålig montering.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

230 Inlägg
14 juli 2010
okej men jag har inte dom pengarna för att köpa ett steg..
Om man nu inte kan få ett steg för några hundralappar.
Då får det nog bli ett kitsystem som evilaudio sa..

1 435 Inlägg
14 juli 2010
jockmokk skrev:

Annars kan du köpa ett 5-kanal steg som både kan driva framsystem och bas, typ detta:
http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … h-p333163/

smile

159 Inlägg
14 juli 2010
på min kondensator sitter en gul lampa som aldrig slutar lysa, mätte batteriet med multimeter vid kl 10.00 idag, då visade den 12.62, nu för 30 min sedan, (kl 15.00) så mätte jag igen och då visar den 12.50.
alltså drar det ström någonstanns, och kondensatorn är väl min första tanke. hur gör jag för att lampan inte ska lysa jämt?
bifogar länk till min tråd om kondensatorn, finns mer info samt bilder där.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=184243

230 Inlägg
14 juli 2010
Alpinabiturbo skrev:
jockmokk skrev:

Annars kan du köpa ett 5-kanal steg som både kan driva framsystem och bas, typ detta:

smile

Ja det va ju inte så farligt, men jag har hört att man helst ska ha basen på ett eget steg och sen vet jag inte hur lång tid det tar för mig inann jag skaffar bas.

Jag tror jag kommer satsa på något kitsystem som jag kommer driva på HUn och sedan så får jag se vad som blir efter, kanske en bas + slutsteg. Och då kanske det blir ett 5-kanal steg så får framsystem va med också smile
Senast redigerat av jockmokk (14 juli 2010)

1 926 Inlägg
14 juli 2010
Hur långt kommer jag på original HU?

Jag kör som ni ser en BMW 323, med standardljud som jag skulle vilja uppgradera.

Jag vill ha en bas och nytt framsystem (kanske två högtalare i bak också?) men jag undrar om min original HU kommer att orka driva en bas, det är BMW business stereo. Eller måste jag dra ut skiten ock sätta dit en ny stereo, vill helst inte göra det..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2010
Om du ska driva en bas så ska du ha ett slutsteg, finns visserligen vissa Pioneer huvudenheter som kan driva en väldigt lättdriven bas men det blir alltid bättre med slutsteg. Huvudenheten kan du nog dock behålla, fast man brukar tjäna på att stoppa i en ny.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 435 Inlägg
14 juli 2010
jockmokk skrev:
Alpinabiturbo skrev:
jockmokk skrev:

smile

Ja det va ju inte så farligt, men jag har hört att man helst ska ha basen på ett eget steg och sen vet jag inte hur lång tid det tar för mig inann jag skaffar bas.

Jag tror jag kommer satsa på något kitsystem som jag kommer driva på HUn och sedan så får jag se vad som blir efter, kanske en bas + slutsteg. Och då kanske det blir ett 5-kanal steg så får framsystem va med också smile

Det blir ju som att du får basen på ett "eget" steg kan man säga då det är två slutsteg i samma förpackning, ett 4-kanal klass ab och ett klass D monosteg för basen. Det steget kommer räcka till bra.

Sök