WooDMaN skrev:
M_icke_ skrev:
Okej!
Misstolka mig inte nu,
FR12 kan leverera ordentligt med djupbas och är utan tvekan värda sina pengar! Kan hända att dom blir rappa i mindre lådor..

Dom är klart bra om man inte vill (som jag) lägga 13000kr på 2st 12" tävlingsbasar och bli frånspelad av 2st MDS 12or..

Nu har det blivit skrivet en massa så det e väl på sin plats att svara med.
Ingen fara jag misstolkar dig inte (men det kan ju vara lätt hänt när man skriver)

Det jag och Klas labbade fram för att få en bra musiklåda som både spelar hyggligt högt med en trevlig djupbas utan att vara slapp var 50L / bas. Dom lådor jag har i bilen är på 100L med 2 basar i varje och en 6" port och avstämningen ligger på 43 Hz.
Sen när det gäller vad man uppfattar som bra och dåligt är ju väldigt mycke upp till den som lyssnar

.
Du skrev tidigare om hur upphängningen i basen hänger med. Jag har haft mina basar ett bra tag nu och jag är inte blyg på volymen. Dom är fortfarande bra stuns i dom.
Lite svar på dina frågor.

M_icke_ skrev:
Hur många burpar håller basen innan upphängningen är slut?
Håller bra länge med tanke på priset

M_icke_ skrev:
Hur mycket pengar ligger det i slutsteg och batterier? Så vad är meningen att ha en billig bas?
Kul att prova med mycke effekt för att se vad dom tål

M_icke_ skrev:
Slutligen, eftersom porten går upp över rutkanten klassas bilen som en superstreet bil där nivåerna ligger på över 160dB i sverige.
Att lådan såg ut som i filmen jag länka till var för att det var i labbverksamhet och se vad basen kunde prestera. Går ju alltid att bygga annorlunda för att kunna lägga sig i en lägre klass

.
M_icke_ skrev:
En annan grej. Att basarna låter illa i Mojjes Focus kan bero på att han kör dem slutet och med fel lådvolymer. Det blir mer rättvist att lyssna på en bas när den sitter i rätt låda och rätt miljö. MDS FR12W är garanterat ingen dålig bas men den är inget bra alternativ för den som vill lyssna på musik och njuta av den.
Mojjes lådor har blivit en kompromiss för att spela så bra det går. Vad jag vet så vill han ha många basar i sin bil och då var det bara att försöka att göra så pass bra lådor som möjligt.
FR12W basen är en riktigt bra bas kontra vad den kostar. Och den kan spela musik bra det är ju bara att göra en låda i rätt storlek och stämma av den så den passar bilen

Nu blev det mycke men lite svar kanske det blev.
//WooDMaN