4340
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

177 Inlägg
21 juli 2010
tjaa ja ska skaffa nya högtalare hade ja tänkt till forden. dock vet ja inte riktigt vad man ska kolla efter. rms vet ja men angående hertz och de ? vad ska de ligga på för att spela bra?
Samt skulle ni kunna ge tips på några riktigt bra front kit för 1700 kr:)
ja funderar på http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317333  eller http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12235 ?
vad tycker ni och skiv något annat om ni tycker de är bättre:)

7 120 Inlägg
21 juli 2010
Är Audiobahn ett märke som är okej?

ohshit
1 285 Inlägg
21 juli 2010
WolFMaN_16 skrev:
tjaa ja ska skaffa nya högtalare hade ja tänkt till forden. dock vet ja inte riktigt vad man ska kolla efter. rms vet ja men angående hertz och de ? vad ska de ligga på för att spela bra?
ja funderar på http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317333  eller http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12235 ?

hertz m.m får någon mer kunnigare svara på så jag inte skriver helt fel svar här, men focal kitet skulle jag nog valt, mycket bra kit smile

The löwer class.

16 197 Inlägg
21 juli 2010
Aerodynamik skrev:
Är Audiobahn ett märke som är okej?

dom har både bra å mindre bra saker..   som så många andra märken.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juli 2010
Cgee skrev:
WolFMaN_16 skrev:

hertz m.m får någon mer kunnigare svara på så jag inte skriver helt fel svar här, men focal kitet skulle jag nog valt, mycket bra kit smile

Focalkitet är bra ja, dock kan diskanten bli ngt påträngande pga metallmembranet.
Dock inget jag upplevde i Reines bil då jag lyssnade på modellen under men generationen efter.

Annars kan jag tipsa dig om att spara ihop ngr hundralappar till o köpa Hertz HSK för runt 2K istället.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 035 Inlägg
21 juli 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Jag skulle vilja att nån kunde titta på denna bilden och säga om Den röda kurvan blir för peakad?
Har nu 18cm rör vilket blir 40.57 hz i avstämningen. Men jag vill testa att höja avstämningen till 44hz vilket är den röda linjen. Men då ligger toppen av kurvan på 5.6db vid 49.97 hz. Men det kommer inte att låta för peakad eller nåt? Vill spela högre eftersom jag tävlar lite men vill fortf ha en låda som går att lyssna på.

http://img251.imageshack.us/img251/326/xtrq.jpg

Båda är för peakade för att "lyssna" på IMO....

Okej. Men jag lyssnar ju till vardags och tycker inte det är så dåligt. Men du tycker kanske det är mer en spelahögt kurva eller??

Har ju ändå tävlat i SQ med lådan som den är nu. Inga anmärkningar.

hur får man en jämnare kurva då? En som inte får en så hög peak?? eller rättare sagt vass kurva.

Biljudsveteran sen 1984!

6 Inlägg
21 juli 2010
Hej!

Min ena diskant är trasig, den skrapar och låter illa. Den hör till ett Focal 3-vägs kit. Finns det något ställe man kan köpa lösa diskanter? Vill inte ha GAS, MDS eller DLS diskanter utan helst Focal eller annat trevligt märke.

Tacksam för svar smile!

Mvh Robert

2 035 Inlägg
21 juli 2010
Roaxe skrev:
Hej!

Min ena diskant är trasig, den skrapar och låter illa. Den hör till ett Focal 3-vägs kit. Finns det något ställe man kan köpa lösa diskanter? Vill inte ha GAS, MDS eller DLS diskanter utan helst Focal eller annat trevligt märke.

Tacksam för svar smile!

Mvh Robert

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=144

Biljudsveteran sen 1984!

ohshit
1 285 Inlägg
21 juli 2010
Roaxe skrev:
Hej!

Tacksam för svar smile!

Mvh Robert

http://www.blekingebilradio.se/category … /diskanter

The löwer class.

3 466 Inlägg
21 juli 2010
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:
Jag skulle vilja att nån kunde titta på denna bilden och säga om Den röda kurvan blir för peakad?
Har nu 18cm rör vilket blir 40.57 hz i avstämningen. Men jag vill testa att höja avstämningen till 44hz vilket är den röda linjen. Men då ligger toppen av kurvan på 5.6db vid 49.97 hz. Men det kommer inte att låta för peakad eller nåt? Vill spela högre eftersom jag tävlar lite men vill fortf ha en låda som går att lyssna på.

Japp ska du ha en låda som låter bra till musik så ska du i princip inte ha någon peak alls, eller väldigt liten peak.. då spelar du därför inte så högt heller men det låter mycket bättre. Du får helt enkelt prioritera..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
21 juli 2010
WooDMaN skrev:
M_icke_ skrev:
Okej! smile
Misstolka mig inte nu,
FR12 kan leverera ordentligt med djupbas och är utan tvekan värda sina pengar! Kan hända att dom blir rappa i mindre lådor..wink
Dom är klart bra om man inte vill (som jag) lägga 13000kr på 2st 12" tävlingsbasar och bli frånspelad av 2st MDS 12or.. tongue

Nu har det blivit skrivet en massa så det e väl på sin plats att svara med.

Ingen fara jag misstolkar dig inte (men det kan ju vara lätt hänt när man skriver) smile smile smile

Det jag och Klas labbade fram för att få en bra musiklåda som både spelar hyggligt högt med en trevlig djupbas utan att vara slapp var 50L / bas. Dom lådor jag har i bilen är på 100L med 2 basar i varje och en 6" port och avstämningen ligger på 43 Hz.

Sen när det gäller vad man uppfattar som bra och dåligt är ju väldigt mycke upp till den som lyssnar smile.
Du skrev tidigare om hur upphängningen i basen hänger med. Jag har haft mina basar ett bra tag nu och jag är inte blyg på volymen. Dom är fortfarande bra stuns i dom.

Lite svar på dina frågor. smile
M_icke_ skrev:
Hur många burpar håller basen innan upphängningen är slut?

Håller bra länge med tanke på priset smile

M_icke_ skrev:
Hur mycket pengar ligger det i slutsteg och batterier? Så vad är meningen att ha en billig bas?

Kul att prova med mycke effekt för att se vad dom tål smile

M_icke_ skrev:
Slutligen, eftersom porten går upp över rutkanten klassas bilen som en superstreet bil där nivåerna ligger på över 160dB i sverige.

Att lådan såg ut som i filmen jag länka till var för att det var i labbverksamhet och se vad basen kunde prestera. Går ju alltid att bygga annorlunda för att kunna lägga sig i en lägre klass smile.

M_icke_ skrev:
En annan grej. Att basarna låter illa i Mojjes Focus kan bero på att han kör dem slutet och med fel lådvolymer. Det blir mer rättvist att lyssna på en bas när den sitter i rätt låda och rätt miljö. MDS FR12W är garanterat ingen dålig bas men den är inget bra alternativ för den som vill lyssna på musik och njuta av den.

Mojjes lådor har blivit en kompromiss för att spela så bra det går. Vad jag vet så vill han ha många basar i sin bil och då var det bara att försöka att göra så pass bra lådor som möjligt.
FR12W basen är en riktigt bra bas kontra vad den kostar. Och den kan spela musik bra det är ju bara att göra en låda i rätt storlek och stämma av den så den passar bilen smile

Nu blev det mycke men lite svar kanske det blev.

//WooDMaN

Nu tror jag du har fått lite fel på citaten där;) Kolla igenom och ändra:)
Håller klart med om att basen är grymt prisvärd. Man är ju dum om man har för höga förväntningar på en så billig bas och spelar högt gör den helt klart.

2 035 Inlägg
21 juli 2010
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:
bosabengt skrev:

Japp ska du ha en låda som låter bra till musik så ska du i princip inte ha någon peak alls, eller väldigt liten peak.. då spelar du därför inte så högt heller men det låter mycket bättre. Du får helt enkelt prioritera..

Men om jag själv tycker att det nu låter bra så kan jag ju ha det så. som du säger så får jag ju proritera.
Men jag har ju nu 120L  och ett rör på 18cm. det ger ju 40 hz i avstämning vilket är typ normalt.  Men ska jag ha en jämnare kurva måste jag ju förlänga röret vilket ger en avstämning på tillslut 35 eller under.
Så hur gör jag då, för ju mindre låda desto mer SPL låda blir det.

Hur högt får peaken ligga för att inte bli för mycket och hur hög peak har lådan som dem tävlar med? över 6 db eller?
Senast redigerat av bosabengt (21 juli 2010)

Biljudsveteran sen 1984!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 juli 2010
bosabengt skrev:
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:

Men om jag själv tycker att det nu låter bra så kan jag ju ha det så. som du säger så får jag ju proritera.
Men jag har ju nu 120L  och ett rör på 18cm. det ger ju 40 hz i avstämning vilket är typ normalt.  Men ska jag ha en jämnare kurva måste jag ju förlänga röret vilket ger en avstämning på tillslut 35 eller under.

Hur högt får peaken ligga för att inte bli för mycket och hur hög peak har lådan som dem tävlar med? över 6 db eller?

Det vanligaste inom just SQ är sluten låda att det inte finns ngn peak och den lådtypen har snabbare respons (gröplöpstid, group delay) (över 5ms i respons är LÅÅÅÅNGSAMT wink ) .
Basreflex går att få utan peak och spelar då lägre i frekvens än sluten innan den börjar falla, men när dne faller så faller den FORT.
Och responsen blir lidande. Plus att det blir risk för trist fasförskjutning pga porten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

230 Inlägg
21 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:
Men rutan går väl inte rakt bakom där, du har väl en mellanplåt också innanför dörrsidan?

Nej, det känns inte som det iallafall.
Det är bara lite skumgummi/frigolit av någon slag som man ser på bilden.

Hm okej, men det skumgummit sitter inte bara över nåt hål då? Annars så får du väl styva upp dörrsidan med glasfiber och plast, blir kanske inte riktigt lika bra som att staga mot dörren men gör du det bra så blir det nog helt okej.

Asså när jag tryggde lite med handen inåt och vevade ner rutan samtidigt så kände jag att den kommer ner på min hand.
Men att plasta och så kan väl inte va så svårt eller?
har aldrig gjort det men det känns lite som att spackla bara.
man gör det väl på insidan så då behöver det ju inte se så snyggt ut heller.

3 466 Inlägg
22 juli 2010
bosabengt skrev:
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:

Det verkar som att du hänger upp dig för mycket på den teoretiska biten! Finns så fruktansvärt mycket mer som påverkar..
Att lita på ett datorprogram som inte har någon koll på olika faktorer skulle jag inte rekommendera. Det funkar bra i teorin men i slutändan kommer du få labba dig fram..

Om du börjar med att göra en låda som är ungefär lika stor som en musiklåda och sedan stämer av den så att den i teorin peakar på samma ställe som din bil peakar på. Sedan med hjälp av en db-mätare(ex. termlab) labbar fram exakt rätt portlängd.
Redan där är du en bra bit på vägen och kommer spela sjukt högt. Men ändå kunna spela hyffsat till musik, med en viss peak självklart. Du kan dessutom ha flera portar att byta mellan beroende på om du ska tävla eller spela musik.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juli 2010
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:
jockmokk skrev:

Nej, det känns inte som det iallafall.
Det är bara lite skumgummi/frigolit av någon slag som man ser på bilden.

Hm okej, men det skumgummit sitter inte bara över nåt hål då? Annars så får du väl styva upp dörrsidan med glasfiber och plast, blir kanske inte riktigt lika bra som att staga mot dörren men gör du det bra så blir det nog helt okej.

Asså när jag tryggde lite med handen inåt och vevade ner rutan samtidigt så kände jag att den kommer ner på min hand.

Plasta är inte särskilt svårt nej, kan väl på sätt och vis liknas vid att tapetsera och montera solfilm samtidigt. wink Men ja det är baksidan du ska göra det på, ta bort allt löst först och se till så att ytan är torr och ren, gärna lite vass och skrovlig så fäster plasten bra. Sen så är det bara att pensla/rolla på lite plats, på med glasfiber och pressa ur all luft med en aluroller, på med mer plast och glasfiber rolla ur luften och fortsätt så tills du är nöjd.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

230 Inlägg
22 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Plasta är inte särskilt svårt nej, kan väl på sätt och vis liknas vid att tapetsera och montera solfilm samtidigt. wink Men ja det är baksidan du ska göra det på, ta bort allt löst först och se till så att ytan är torr och ren, gärna lite vass och skrovlig så fäster plasten bra. Sen så är det bara att pensla/rolla på lite plats, på med glasfiber och pressa ur all luft med en aluroller, på med mer plast och glasfiber rolla ur luften och fortsätt så tills du är nöjd.

Okej va bra! Tack! smile
Det enda som verkar svårt är att blanda plasten så att det bli bra, så det inte rinner roch så eller man kanske kan köpa färdig gjort?

2 035 Inlägg
22 juli 2010
M_icke_ skrev:
bosabengt skrev:
M_icke_ skrev:

Det verkar som att du hänger upp dig för mycket på den teoretiska biten! Finns så fruktansvärt mycket mer som påverkar..
Att lita på ett datorprogram som inte har någon koll på olika faktorer skulle jag inte rekommendera. Det funkar bra i teorin men i slutändan kommer du få labba dig fram..

Om du börjar med att göra en låda som är ungefär lika stor som en musiklåda och sedan stämer av den så att den i teorin peakar på samma ställe som din bil peakar på. Sedan med hjälp av en db-mätare(ex. termlab) labbar fram exakt rätt portlängd.
Redan där är du en bra bit på vägen och kommer spela sjukt högt. Men ändå kunna spela hyffsat till musik, med en viss peak självklart. Du kan dessutom ha flera portar att byta mellan beroende på om du ska tävla eller spela musik.

Jag tycker att datorprogrammen ger en teoretisk fingervisning så att man kan se lite vad som händer om man t ex kortar eller förlänger röret. Jag är ganska dålig på att höra mig fram.

Nu vet jag inte var min bil peakar men jag har iallafall gjort en musiklåda. Ingen ren spl låda alltså.
Jag har ju sett folk som spelat högre än mig med samma basar. 147db eller nåt har det spelats.

När spelar man som högst då? Om man har gjort röret så det stämmer exakt efter bilens peak är det då man spelar högst??

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juli 2010
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:
jockmokk skrev:

Okej va bra! Tack! smile
Det enda som verkar svårt är att blanda plasten så att det bli bra, så det inte rinner roch så eller man kanske kan köpa färdig gjort?

Nej plast finns inte att köpa färdigblandad, iaf inte om du vill kunna använda den till att lägga på glasfiber, plasten stelnar när den väl har blandats med härdaren (tar från några minuter upp till timmar beroende på hur noga man har blandat). Det är lite pill att få till blandningen rätt ja, speciellt om man gör små mängder men mängden härdare kan du ta ungefär, det viktiga är att du blandar det bra! Annars kommer en del av plasten stelna fort och en annan del kanske aldrig stelnar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

230 Inlägg
22 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Nej plast finns inte att köpa färdigblandad, iaf inte om du vill kunna använda den till att lägga på glasfiber, plasten stelnar när den väl har blandats med härdaren (tar från några minuter upp till timmar beroende på hur noga man har blandat). Det är lite pill att få till blandningen rätt ja, speciellt om man gör små mängder men mängden härdare kan du ta ungefär, det viktiga är att du blandar det bra! Annars kommer en del av plasten stelna fort och en annan del kanske aldrig stelnar.

Okej, men nu känns det som det går lite offtopic.
Är det i Bilvård och biltvätt jag ska fråga om jag vill ha ett "recept" till en bra blandning. tongue

EDIT:Verkar som min fråga inte passar i någon annan forumsdel så jag frågar här.
Jag har sökt på google och så men jag hittar inte alla produkter man behöver.
Någon som har en guide?
Senast redigerat av jockmokk (22 juli 2010)

Sök