4309
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juli 2010
Nej blandningen står på flaskan till produkterna, men det brukar ska vara ca 2-3% härdare. Det du behöver är: glasfiber, plast & härdare. Finns såklart på andra ställen också men det där är förslag, Biltema brukar finnas i närheten och dom grejerna duger bra när du inte ska ha nån direkt finish på ytan, plasten är nämligen inte den bästa att slipa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juli 2010
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:
Nej plast finns inte att köpa färdigblandad, iaf inte om du vill kunna använda den till att lägga på glasfiber, plasten stelnar när den väl har blandats med härdaren (tar från några minuter upp till timmar beroende på hur noga man har blandat). Det är lite pill att få till blandningen rätt ja, speciellt om man gör små mängder men mängden härdare kan du ta ungefär, det viktiga är att du blandar det bra! Annars kommer en del av plasten stelna fort och en annan del kanske aldrig stelnar.

Okej, men nu känns det som det går lite offtopic.
Är det i Bilvård och biltvätt jag ska fråga om jag vill ha ett "recept" till en bra blandning. tongue

EDIT:Verkar som min fråga inte passar i någon annan forumsdel så jag frågar här.
Jag har sökt på google och så men jag hittar inte alla produkter man behöver.
Någon som har en guide?

Inte just för att plasta dörrsidor.
Men här är en för baslådor, och tillvägagångssättet är snarligt så.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119726

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

230 Inlägg
22 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Nej blandningen står på flaskan till produkterna, men det brukar ska vara ca 2-3% härdare. Det du behöver är: glasfiber, plast & härdare. Finns såklart på andra ställen också men det där är förslag, Biltema brukar finnas i närheten och dom grejerna duger bra när du inte ska ha nån direkt finish på ytan, plasten är nämligen inte den bästa att slipa.

Okej men det där såg ju bra ut, inte så dyrt heller
men hur mkt Polyester tror ni det går åt?
1 kg på 2 dörrar räcker det?
Eller behövs det mer?

177 Inlägg
22 juli 2010
Lonefox skrev:
Cgee skrev:
WolFMaN_16 skrev:
tjaa ja ska skaffa nya högtalare hade ja tänkt till forden. dock vet ja inte riktigt vad man ska kolla efter. rms vet ja men angående hertz och de ? vad ska de ligga på för att spela bra?
Samt skulle ni kunna ge tips på några riktigt bra front kit för 1700 kr:)
ja funderar på http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317333  eller http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12235 ?
vad tycker ni och skiv något annat om ni tycker de är bättre:)

hertz m.m får någon mer kunnigare svara på så jag inte skriver helt fel svar här, men focal kitet skulle jag nog valt, mycket bra kit smile

Focalkitet är bra ja, dock kan diskanten bli ngt påträngande pga metallmembranet.
Dock inget jag upplevde i Reines bil då jag lyssnade på modellen under men generationen efter.

Annars kan jag tipsa dig om att spara ihop ngr hundralappar till o köpa Hertz HSK för runt 2K istället.

hur menar du påträngande? och vad är det som gör dom hertz bättre?

samt vad är det för frekvensområde man ska kolla efter?tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juli 2010
WolFMaN_16 skrev:
Lonefox skrev:
Cgee skrev:
hertz m.m får någon mer kunnigare svara på så jag inte skriver helt fel svar här, men focal kitet skulle jag nog valt, mycket bra kit smile

Focalkitet är bra ja, dock kan diskanten bli ngt påträngande pga metallmembranet.
Dock inget jag upplevde i Reines bil då jag lyssnade på modellen under men generationen efter.

Annars kan jag tipsa dig om att spara ihop ngr hundralappar till o köpa Hertz HSK för runt 2K istället.

Metalmembranen har en tendens att bli lite väl vassa och jobbiga.
Frekvensområde? Skit i det.
Se till att få provlyssna grejer istället wink

Vad som gör HSK bättre än Focalkittet du kikade på?
Tja just det Focalkittet är inte dne uppdaterade bättre versionen du kikat på, utan har hängt med i fler år än Hertz-kitet som i sin tur är mjukare i karaktären vad jag förstått det som.
Senast redigerat av Lonefox (22 juli 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 400 Inlägg
22 juli 2010
Lonefox skrev:
WolFMaN_16 skrev:
Lonefox skrev:

Metalmembranen har en tendens att bli lite väl vassa och jobbiga.
Frekvensområde? Skit i det.
Se till att få provlyssna grejer istället wink

Vad som gör HSK bättre än Focalkittet du kikade på?
Tja just det Focalkittet är inte dne uppdaterade bättre versionen du kikat på, utan har hängt med i fler år än Hertz-kitet som i sin tur är mjukare i karaktären vad jag förstått det som.

Hertz kittet är lite tillbakadraget. Har en väldigt behaglig diskant och riktigt bra punch i midbasen. Saknar tyvärr lite upplösning i mellanregistret tyvärr. Överlag ett av de bästa kitten i sin prisklass

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 juli 2010
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Eller behövs det mer?

Hur mycket som går åt beror på hur seriös du är, alltså hur mycket du plastar! Du kan lätt göra av med 1Kg per dörr men om du inte ska överdriva så räcker det nog till båda, fast det är bättre att ta för mycket än för lite, det brukar gå åt mer än man tror...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

230 Inlägg
22 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
jockmokk skrev:
ChriZtoffer skrev:

Eller behövs det mer?

Hur mycket som går åt beror på hur seriös du är, alltså hur mycket du plastar! Du kan lätt göra av med 1Kg per dörr men om du inte ska överdriva så räcker det nog till båda, fast det är bättre att ta för mycket än för lite, det brukar gå åt mer än man tror...

Okej, nu måste jag bara hitta en butik jag kan köpa det ifrån, annars får jag väl beställa från typ biltema lr nåt.

43 Inlägg
22 juli 2010
Jag har ett litet problem. Om någon har lust att engagera sig vore det guld.

Kopplade in baslåda steg osv igår, och första 10 minuterna spelade det på som fan.
Sen började steget slå ifrån Massive audio db2000s så fort man började spela "högt".
Går att spela lågt men så fort man drar på lite då blinkar det en liten röd lampa på sidan varje gång det basar.
Typ rescue lampa eller vafan den heter, så vi jordade om så det var ur världen iaf.
Men det är fortfarande likadan, så jag undrar om det kanske får för lite ström eller om det kan va lågnivån som spökar eller nåt ?

Alla svar är jag tacksam för !
MVH

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
22 juli 2010
_Peppo_ skrev:

Kopplade in baslåda steg osv igår, och första 10 minuterna spelade det på som fan.
Sen började steget slå ifrån Massive audio db2000s så fort man började spela "högt".
Går att spela lågt men så fort man drar på lite då blinkar det en liten röd lampa på sidan varje gång det basar.
Typ rescue lampa eller vafan den heter, så vi jordade om så det var ur världen iaf.
Men det är fortfarande likadan, så jag undrar om det kanske får för lite ström eller om det kan va lågnivån som spökar eller nåt ?

MVH

lampan du pratar om är "protect-lampan" innebär att steget är överbelastat. kan bero på att det får för lite ström eller att du kopplat basarna fel så att motstånde blir för lågt. det är INTE nyttigt för steget när den lampan lyser.

hur många basar har du?
vad är det för basar?
hur har du kopplat?
hur grova strömkablar har du?
är alla anslutningar korrekta? inget glapp?
hur beter sig bilens lampor när du spelar högt? blinkar det utav bara fan eller är spänningen stabil?

börja med att svara på dom frågorna så är det enklare att reda ut vad det kan bero på smile

MVH

43 Inlägg
22 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
_Peppo_ skrev:

MVH

lampan du pratar om är "protect-lampan" innebär att steget är överbelastat. kan bero på att det får för lite ström eller att du kopplat basarna fel så att motstånde blir för lågt. det är INTE nyttigt för steget när den lampan lyser.

hur många basar har du?
vad är det för basar?
hur har du kopplat?
hur beter sig bilens lampor när du spelar högt? blinkar det utav bara fan eller är spänningen stabil?

börja med att svara på dom frågorna så är det enklare att reda ut vad det kan bero på smile

MVH

jag har en Ground Zero Uranium GZUW300SQ
allt är kopplat som det ska, en kompis jobbar på ljud firma så vi kopplad in allt men kablarna var dragna i bilen sedan innan.
Har inte den grövsta strömkabeln, där mina misstankar ligger.
Japp allt är kopplat korrekt, har kollat alla kablar förutom att pröva med en ny ström eller lågnivå.
Bilen är inget annorlunda när jag spelar högt, bara steget som ballar ur.
MVH

3 466 Inlägg
23 juli 2010
bosabengt skrev:
M_icke_ skrev:
bosabengt skrev:

Men om jag själv tycker att det nu låter bra så kan jag ju ha det så. som du säger så får jag ju proritera.
Men jag har ju nu 120L  och ett rör på 18cm. det ger ju 40 hz i avstämning vilket är typ normalt.  Men ska jag ha en jämnare kurva måste jag ju förlänga röret vilket ger en avstämning på tillslut 35 eller under.
Så hur gör jag då, för ju mindre låda desto mer SPL låda blir det.

Hur högt får peaken ligga för att inte bli för mycket och hur hög peak har lådan som dem tävlar med? över 6 db eller?

Det verkar som att du hänger upp dig för mycket på den teoretiska biten! Finns så fruktansvärt mycket mer som påverkar..
Att lita på ett datorprogram som inte har någon koll på olika faktorer skulle jag inte rekommendera. Det funkar bra i teorin men i slutändan kommer du få labba dig fram..

Om du börjar med att göra en låda som är ungefär lika stor som en musiklåda och sedan stämer av den så att den i teorin peakar på samma ställe som din bil peakar på. Sedan med hjälp av en db-mätare(ex. termlab) labbar fram exakt rätt portlängd.
Redan där är du en bra bit på vägen och kommer spela sjukt högt. Men ändå kunna spela hyffsat till musik, med en viss peak självklart. Du kan dessutom ha flera portar att byta mellan beroende på om du ska tävla eller spela musik.

Jag tycker att datorprogrammen ger en teoretisk fingervisning så att man kan se lite vad som händer om man t ex kortar eller förlänger röret. Jag är ganska dålig på att höra mig fram.

Nu vet jag inte var min bil peakar men jag har iallafall gjort en musiklåda. Ingen ren spl låda alltså.
Jag har ju sett folk som spelat högre än mig med samma basar. 147db eller nåt har det spelats.

När spelar man som högst då? Om man har gjort röret så det stämmer exakt efter bilens peak är det då man spelar högst??

Ja programmet kan ge en fingervisning men det kan aldrig räkna in alla faktorer som är avgörande i slutändan..
När man ska tävla brukar man stämma av lådan så att lådans peak hamnar på bilens peak, då får man automatiskt en förstärkning i själva kupén. Gör man en större låda så får lådan dessutom en starkare peak men basarna slår igenom lättare.
Det bästa är om du börjar med att bygga en lmusiklåda som du stämmer av så den peakar på samma frekvens som bilen peakar på. detta är lättast att se med termlab. Åk till en tävling och mät bilen, sen ser du vilken parameter som är högst på mätaren, där har du bilens peak. Skulle gissa på att din hamnar runt 50-55hz då sedanen har ganska liten kupé. Sen skilljer det ibland från bil till bil även om det är samma modell.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 Inlägg
24 juli 2010
Hur stor låda skulle den här behöva ungefär?

TS-W1000C     qts.0,31  -     vas.75,89    -  fs.26  -   rms.150   -     maxwatt.600 - känslighet.91

451 Inlägg
24 juli 2010
Någon som vet hur liten sluten låda man kan bygga till en JBL p1220 (den gamla 12" i power serien)
I manualen som följde med basen så rekommenderar JBL en sluten låda på 28.32 liter (med dämpull). Tanken är att bygga in denna i ett handskfack så att tolvan kan möta upp ett par 15" vid 50 Hz
Senast redigerat av Rigan (24 juli 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 juli 2010
Du ska alltså inte spela den 12an så djupt? Då borde du kunna klara dig med en lite mindre låda, vet dock inte hur mycket. Men hur stor volym kan du få till i handskfacket då? Har du den basen idag eller ska den köpas?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

451 Inlägg
24 juli 2010
Jag hade ju bara tänkt mig en sådär 50-80/90 Hz i tolvan. Ja, det är en gammal tolva som har blivit mycket sparsamt använd wink
Lådan kan jag bygga minst 30 liter, men man vill lämna så mycket benutrymme som möjligt.

372 Inlägg
24 juli 2010
torhild skrev:

TS-W1000C     qts.0,31  -     vas.75,89    -  fs.26  -   rms.150   -     maxwatt.600 - känslighet.91

Pioneer rekomenderar 0,6 kubikfot. Alltså 17 liter. Sluten låda. Lägg till nån liter för basen oxå.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

1 903 Inlägg
25 juli 2010
_Peppo_ skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
_Peppo_ skrev:

MVH

hur många basar har du?
vad är det för basar?
hur har du kopplat?

MVH

allt är kopplat som det ska, en kompis jobbar på ljud firma så vi kopplad in allt men kablarna var dragna i bilen sedan innan.
Japp allt är kopplat korrekt, har kollat alla kablar förutom att pröva med en ny ström eller lågnivå.
MVH

okej, eftersom dina kablar var dragna i bilen innan så kan man ju inte veta exakt hur det är gjort. kan ju vara någon klåpare som skarvat på en riktigt tunn kabel längs med strömkabeln eller något liknande.
hade jag varit du så hade jag kontrollerat alla strömkablar och lågnivåkablar så dom är hela och alla kontakter är okej. kolla säkringshållaren också så kontakterna inte är oxiderade eller liknande. har du tillgång till multimeter så mät hur hög spänning du har vid slutsteget när du spelar högt. ifall spänningen är stabil men lampan endå blinkar så behöver du ju inte andra kablar iaf. smile
så börja med att mäta smile

MVH

1 903 Inlägg
25 juli 2010
torhild skrev:

enligt mitt lådprogram:

portad låda på 31.8l med avstämmning på ca 34hz.

portdiameter på 82cm och portlängd 36,2cm
eller
portdiameter på 102cm och portlängd på 57,9cm
smile

MVH

43 Inlägg
26 juli 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
_Peppo_ skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

hur många basar har du?
vad är det för basar?
hur har du kopplat?

MVH

MVH

okej, eftersom dina kablar var dragna i bilen innan så kan man ju inte veta exakt hur det är gjort. kan ju vara någon klåpare som skarvat på en riktigt tunn kabel längs med strömkabeln eller något liknande.
hade jag varit du så hade jag kontrollerat alla strömkablar och lågnivåkablar så dom är hela och alla kontakter är okej. kolla säkringshållaren också så kontakterna inte är oxiderade eller liknande. har du tillgång till multimeter så mät hur hög spänning du har vid slutsteget när du spelar högt. ifall spänningen är stabil men lampan endå blinkar så behöver du ju inte andra kablar iaf. smile
så börja med att mäta smile

MVH

Hitta felet här om dagen, en säkring var inte isatt ordentligt så den hade hoppat ur när jag åkte med bilen, jävla smågrejer... Men men nu är det fixat.
Tack för hjälpen.

Sök